larscph 18 Anmeld indhold Skrevet July 31, 2011 Jeg syntes lige jeg ville skrive et par tip og fif jeg har fundet herind for de af jer som vover pelsen og opgraderer til Mac OS X Lion :) Efter at have forsøgt et par gange - og fået en nasty Kernel Panic fejl når den genstarter til installations programmet kørte jeg et check af disken og det viste sig at på én eller anden måde var /dev blevet linket som en fil i den partition den opretter installerer fra i stedet for en mappe. Efter disk check programmet havde rettet det kørte installationen glat igennem. Den identificerer programmer undervejs som er in-kompatible - hvilket resulterer i at jeg nu har en /inkompatibel software folder med DropBox programmet liggende i. Jeg bruger ikke dropbox så meget, så jeg har ikke lige undersøgt det nærmere - men man kunne dog godt ønske sig at den INDEN installationen lige listede op hvilken programmer der var problemer med... Men det mener Apple åbenbart ikke er hensigtsmæssigt?! Efter installationen kørte det hele sådan set - af det jeg nu bruger altså... Bortset fra TrueCrypt som baserer sig på MacFuse - jeg fandt dog en workaround her http://www.schmidp.com/2011/06/07/mac-os-x-10-7-lion-truecrypt-howto/ som ser ud til at fungere. Hvad der holdt op med at fungere var til gengæld muligheden for at rulle op og ned med to fingre på trackpad'en i Firefox.... Efter lige google rundt fandt jeg ud af at hvis man i indstillinger for trackpad'en vælger "Skub med to eller tre fingre" i "Skub mellem sider" under "Flere bevægelser" så virker det igen :) Den nye smarte fuldskærms funktion er ret lækker syntes jeg, og hvis man installerer denne her http://chpwn.com/apps/maximizer.html så virker den i alle programmer også de der endnu ikke er skrevet til at understøtte funktionen. Det fungerer ret godt i øvrigt det der fuldskærmsnoget så nu har jeg mail liggende fuldskærm på en "side" for sig selv som jeg kan bladre til med fire-fingre-vandret gesturen på track pad'en. En anden fiks lille add er at man nu kan resize vinduer ikke kun i nederste højre hjørne, men også ved at tage fat langs kanten af vinduerne - som man kender det fra Windows. Det var nu rart :) Og den nye genstart-og-åbn-alle-vinduer igen er nu også ganske fiffig... Ellers ligner den rigtig meget sig selv dog med lidt "optimerede" designs hist og pist. Autosave er også rigtig smart, specielt når de programmer man anvender begynder at understøtte det. Én ting virker ikke endnu - TimeMachine backup til Synology... Synology siger at det kommer i den firmware der releases i Q3 i år - men det er nu egentlig lidt tyndt at det venter så længe med det. Der er en beta-firmware ude som skulle virke - meeen - jeg tror ikke lige jeg skal lege med beta-firmware på min NAS Så indtil der må det blive backup til en USB-disk.... Tja - alt i alt vel okay for en opgradering til 200 kroner for hele hus-standens samlede Mac'er... Det kunne Microsoft godt nok lære noget af, altså prissætningen... :) Hvis der er andre der er er stødt på noget nyt, underligt, ting der ikke virker - så velkommen til at føje til i tråden :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2011 Hvordan er det nu det er... Mac virker bare og Windows laver altid problemer når man skal skifte til noget nyt ;) *ikke møntet på dig direkte, kunne bare ikke dy mig :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2011 "Natural scrolling" = dø! ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2011 JAAA.. Natural Scrolling DØ... Jeg brugte lige lidt tid først på at finde ud af "hvad er der galt"... Og så var det bare fordi de syn's det var så sjovt at bytte om på op og ned lige pludselig.. *sigh* Og jeg har heldigvis aldrig påstået af Mac er hverken mere fejlfrit og/eller bedre end Windåse... :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2011 Det er vel egentlig sådan --- at Mac virker med alt det Apple mener det skal virke med. Hvis du bruger 3-parts ting så er det præcist lige så bøvlet som alt muligt andet... Prøv f.x. også at få svensk e-leg til at fungere på en Mac... Dét er ikke for børn... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2011 Du kan slå den nye Scroll fra under Mouse, ved at fjerne hakket nedenfor.. [ATTACH]4140[/ATTACH] Med Lion, er det nu også muligt at lave en Cut 'n' Past (eller som det er) en Finder move. [⌘ Command]+[C] for at kopier (intet nyt her). [⌘ Command]+[⌥ Option]+[V] vil da paste filen/mappen på den nye lokation, og den bliver da slettet fra det gamle sted. Endnu en lille en... I bruger mappen er Library mappen ikke længere synlig, men man kan ved at gå i "Go" meny'en i Finder holde [⌥ Option] nede, og Library kommer frem som en mulighed - alternativt kan man gøre den synlig permanent, ved at åbne Terminalen, og eksekvere følgende kommando: chflags nohidden ~/Library Hvis man igen ønsker at skjule Library mappen (eller andre mapper for den sags skyld), benytter man bare hidden i stedet for nohidden i ovenstående kommando. OK - så lige én til... Holder man [⇧ Shift] og/eller [⌥ Option] nede mens man trækker i et af hjørnerne af et vindue, beholder vinduet sin aspect ratio og/eller det ankre sig til centrum af vinduet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2011 Det er vel egentlig sådan --- at Mac virker med alt det Apple mener det skal virke med. Hvis du bruger 3-parts ting så er det præcist lige så bøvlet som alt muligt andet... Prøv f.x. også at få svensk e-leg til at fungere på en Mac... Dét er ikke for børn... :) Du skal 'bare' vælge en ordentlig bank :p - jeg har ingen problemer med min bank's BankID. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret August 1, 2011 Den nye smarte fuldskærms funktion er ret lækker syntes jeg' date=' og hvis man installerer denne her [url']http://chpwn.com/apps/maximizer.html så virker den i alle programmer også de der endnu ikke er skrevet til at understøtte funktionen. Det fungerer ret godt i øvrigt det der fuldskærmsnoget så nu har jeg mail liggende fuldskærm på en "side" for sig selv som jeg kan bladre til med fire-fingre-vandret gesturen på track pad'en. En anden fiks lille add er at man nu kan resize vinduer ikke kun i nederste højre hjørne, men også ved at tage fat langs kanten af vinduerne - som man kender det fra Windows. Det var nu rart :) Og den nye genstart-og-åbn-alle-vinduer igen er nu også ganske fiffig... Lad mig gætte, det er features der er "nye" og "revolutionerende"? :) Altså hvis man ser bort fra at det har alle andre operativ systemer kunnet de sidste 20 år? :) Jeg har endnu ikke set noget i Lion der får mig til at opgradere fra Snow Leopard på min MBP. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 2, 2011 Du skal 'bare' vælge en ordentlig bank :p - jeg har ingen problemer med min bank's BankID. Jo jo... Men det er dog utroligt at det skal være "så" bøvlet at få e-leg til at fungere! Og ja jeg har fået det til at virke, men det krævede lidt en omvej med en Windows maskine, fintuning af Firefox indstillinger, osv før det virkede... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 2, 2011 Her er en ret grunding gennemgang af Lion egentlig.... http://arstechnica.com/apple/reviews/2011/07/mac-os-x-10-7.ars/1 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 2, 2011 Jeg har endnu ikke set noget i Lion der får mig til at opgradere fra Snow Leopard på min MBP. Næh - enig egentlig.. Hvis ikke det var fordi jeg syn's de småting der er faktisk er ret OK plus at prisen er ganske lav - så var jeg nok også blevet hos den fine sneleopard... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cronatus 13 Anmeld indhold Besvaret August 4, 2011 Nogle andre end mig der har problemer med danske banks netbank efter opdateringen til lion ? Alt ser ud til at virke pånær netop verfikationsboksen der burde komme op når man f.eks betaler regninger Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 9, 2011 [...] Efter installationen kørte det hele sådan set - af det jeg nu bruger altså... Bortset fra TrueCrypt som baserer sig på MacFuse - jeg fandt dog en workaround her http://www.schmidp.com/2011/06/07/mac-os-x-10-7-lion-truecrypt-howto/ som ser ud til at fungere. [...] MacFuse er nu kommet i en "stable" release v2.2.1: http://www.tuxera.com/mac/macfuse/MacFUSE-Tuxera-2.2.dmg Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 12, 2011 AH - tak for det... :) Bedst med noget stable release software ifm opbevaring af data.. Apropros stable... https://discussions.apple.com/thread/3197857?start=15&tstart=0 det kan være værd at vente med at opgradere til det er løst. Det er mega irriterende, jeg er ramt af samme - at min MacBook ikke kan vækkes fra sleep på anden måde end tage den hårde tur med at holde power nede og genstarte... :( Det er sgu dårlig kvalitet, Apple... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 12, 2011 Jeg havde også et problem med Time Machine, hvor den hver gang foretog en 13-50 GB backup - men det er nu løst med den seneste developer release af 10.7.2 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Don A 10 Anmeld indhold Besvaret August 12, 2011 nogen der har problemer med vlc player ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 12, 2011 nogen der har problemer med vlc player ?? Ikke noget jeg har bemærket - hvilke problem har du ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Don A 10 Anmeld indhold Besvaret August 12, 2011 Ikke noget jeg har bemærket - hvilke problem har du ?? ikke nogen, har bare læst om mange der har problemer på.. Har ikke hentet lion endnu fordi jeg syntes jeg læser om for mange problemer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 12, 2011 Jeg har ingen problemer med VLC heller... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Don A 10 Anmeld indhold Besvaret August 12, 2011 læste nogen steder på nettet at mange have problemer med lyden i vlc Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 18, 2011 Så kom der en update - men tilsyneladende ikke videre heldig... http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-20093471-263/os-x-10.7.1-fails-to-address-prominent-lion-issues/ Zzzzz... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 18, 2011 Hmmm - nedfrysning??? :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 18, 2011 Så kom der en update - men tilsyneladende ikke videre heldig... http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-20093471-263/os-x-10.7.1-fails-to-address-prominent-lion-issues/ Zzzzz... Jeg køre med 10.7.2 (udvikler version), og den er helt fin - jeg har ikke fundet nogen problemer endnu (af det jeg benytter OS'et til) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 18, 2011 Ja det er fint... Men hvornår havde de tænkt sig at frigive den til os andre...? Det er godt nok møg irriterende at ens MacBook går død med sort skærm cirka hver anden gang maskinen har været i dvale... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 25, 2011 Endnu et tip - hvis man har problemer med at få MacBook'en til at gå i sleepmode - og det virker tilsyneladende. Slå al deling fra - slå det til igen - done. http://macenstein.com/default/2011/08/how-to-get-your-macbook-pro-to-sleep-in-os-x-lion/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites