Jump to content
Lindedk

Lån til køb af landejendom

Recommended Posts

Hej alle! Ved ikke lige hvor jeg skal begynde eller slutte. Men min kæreste og jeg overvejer at købe hus/nedlagt landbrug. Vi har nu fundet et nedlagt landbrug vi skal kikke på, som er udbudt til 2.900.000 sek. Beliggenheden kontra pendling til DK er perfekt, der er meget grund med - men så kommer det dårlige... 1: huset skal have ny septitank - 60-80.000 SEK 2: kommunalt vand nok 100.000 SEK, der er egen brønd u. måling af vand kvalitet. 3: Nyt fyr(?) ej sikkert - men noget skal laves ved fyret i hvertfald. 4: Der er et rum som ikke er færdigt i underetagen som kan udnyttes til køkken og derved erhverve 20 kvm2 mere til huset. 5: 1 sal er ej udnyttet, kan måske udnyttes til beboelse, kender ej lofthøjden endnu - gjorde mægler heller ikke. 6: Den eneste udbygning der er - er der ingen stand på ej billeder. 7: pant brevet er på 2.200.000 8: det har nyt tag+nye vinduer. nu kommer så vores problemstilling, vi tjener ca 50-55.000 sek før skat, vi har 100.000 på opsparing og faste jobs gennem mange år. Desuden har vi 2 biler, en betalt ud (værdi 180.000) og et lån på den anden på 120.000. Vi har lige udviddet familien og vores lejlighed er for lille og vil derfor gerne have noget større at bo i, men vi vil ikke betale 7-10.000 sek om måneden for en 3 vér som er 10-20 kvm2 større end vores nuværende hyresrätt - så føltes det bedre at have et hus el. lignende til nogenlunde samme omkostning. Tror i at "banken" vil låne os penge til sådan noget - vi havde i tankerne at byde lige under eller over 2mio for dette - hvis banken giver grønt lys. For at huset skal være i tiptop stand, vil jeg skønne at der skal bruges 500.000 sek for at det er beboeligt uden uventede udgifter de næste 20 år. er der nogen som har nogle erfaringer med bankerne pt - vi har med swedbank men for os at spare 450.000+billån 100.000 op fra nu er som at p**** i en sø - kommer til at tage årevis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

UJ! Hvornår er ejendommen bygget? Materialer? hvad er varmekilden? Der er mange usikkerhedsfaktorer her... Tror uden at vide mere om huset at din bedömning til udgifter til beboelig stand kan fordobles! For der er ALTID uventede udgifter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bindingsværk, men selve huset pånær de ovennævnte ting er sat istand. Men ja du har måske ret. Varmekilden er oliefyr, og ja jer er klar overomkostningerne ved denne type. Derfor tænkte vi på jordvarme eller lignende i og med fyret nok skal skiftes/overses. Jeg lægger et link til den her... http://www.hemnet.se/bostad/gard-4rum-frillestad-pa-landet-helsingborgs-kommun-frillestadsvagen-222-1986915

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
"Objektet du söker kunde tyvärr inte hittas just nu. Det kan bero på att det inte längre är till salu eller att ett fel har inträffat. Sök gärna efter något annat eller försök igen om en stund" ...så vi giver det lige en chance om en stund - medmindre hele baduljen er blevet solgt i mellemtiden ;) EDIT: Fandt et andet link til samme ejendom: http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?pageRefId=99&ObjektID=633587

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er rigtig fint med "vattenburen värme" for som du selv siger så har man let mulighed for jord/bergvärme (ja det koster måske omkring +100k, men så har man en rigtig god varmekilde). Jeg kan egentlig ikke hjälpe, da jeg ikke ved om bankerne vil låne jer penge (der er jo nok kun én måde at finde ud af dette på;-) (herinde findes der nok lige så mange erfaringer omkring dette, som personer...). Men min erfaring siger (fra kollegernes erfaringer), at med så stor en grund til huset vil der let blive konkurrence med heste-folket, og så ryger prisen i vejret. Så umiddelbart tror jeg ikke I kommer langt med et bud på ca. 900k under, men ret mig gerne hvis jeg tager fejl :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ærlig talt - jeg synes at det lyder som en rigtig skidt idé Det bliver nemt til et halvtids eller fuldtidsjob at vedligeholde et bindningsværkshus, og det er også dyrt. Og I har været vant til en hyresrätt. I har ikke reservekapital nok til selv at kunne finansiere nødvendige reparationer på ejendommen - især ikke hvis der sker et eller andet uventet - I skal spørge banken hver gang - dermed kommer I til at leve på bankernes nåde fra starten af. Og bankerne kommer ikke til at være til at stole på de næste par år - når/hvis et eller anden land i Sydeuropa går i default eller boligpriserne for alvor falder i Sverige, eller USA nærmer sig bankerot, så går bankerne i baglås og vil ikke låne jer noget som helst uanset hvad de har lovet før. Sandsynligheden for at den ejendom bliver en møllesten om halsen på Jer er meget stor. Var det ikke en idé med et mere normalt hus?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er sandt der er meget arbejde i sådan et sted - og i dette tilfælde er der endda også mere end hvad jeg magter. Jeg har er selv håndværker og arbejder som formand, både med faste kunder og andet tilbudsarbejde. så jeg er vant til arbejdsgangen og er klar over hvad det vil sige med renovering/vedligehold. Jeg har haft hus før, også andelsbolig - i dk. Det med bankerne er sandt det er svært at spå om, men hvad jeg kan jo også dø imorgen. Men vi kan jo også købe et hus til 1,5mio, usa går i baglås, sammen med italien, ecb lukker kassen i for at købe statsobligationer, og så ryger exporten, renten hæves, folk bliver arbejdsløse og så bliver jeg sq teknisk insolvent alligevel........ haha - - ingen aner hvad fremtiden bringer. Men jeg syntes dog også det ser sort ud for mange lande vdr. deres økonomi - måske kommer grækenland/italien/portugal/spanien/irland til at blive EU´s nye største medlem med navnet ECBland.... Om vi kommer i konkurrence med "hestefolk" er svær at spå om, da selve tilbygningen ikke er specielt stor, ej beskrevet. Men ja, det kan let blive en klods om benet dette sted. Jeg ville bare høre om der var nogen som havde nogen erfaringer med bankerne i disse tider, jeg ved nordea stadig på trods af mange stramninger låner ud til folk med for lidt i udbetaling(kontantinsats) - faktisk 23-26% af førstegangskøbere, børnefamiler køber stadig med for lidt i udbetaling.... Men jeg takker da for al input indtil videre :) altid rart med flere syn på én sag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

der findes også banker der låner 100% ud, og evt også til forbedringer, men det gælder jo om at din forretningsplan skal holde, det vil sige at huset skal vurderes meget højere efter i er færdige. En bank vil påstå at får du huset pruttet ned 900K så var det nok ikke de 2,9 værd til at starte med.... Tror dog som Sanne at det er urealistisk at få det så langt ned. Selve huset hvis det er det på linket i tråden, så er der jo ikke så meget at gøre ved det indeni, så der har i jo svært ved at hente en værdistigning. Har selv skriftet varmesystem ud her og valgte luft/vand og gav 135.000 for at få det skiftet til et hus på ca 250 kvm, jordvarmen kostede lige tanden mere, vi ville dog ikke også lave have oveni :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men vi kan jo også købe et hus til 1' date='5mio, usa går i baglås, sammen med italien, ecb lukker kassen i for at købe statsobligationer, og så ryger exporten, renten hæves, folk bliver arbejdsløse og så bliver jeg sq teknisk insolvent alligevel......[/quote'] At være teknisk insolvent er faktisk ikke så slemt, hvis man bor det sted, som man gerne vil bo, og man har fast arbejde. Man fortsætter bare sit liv som hidtil og betaler renter og afdrag på sit huslån - så længe man har likviditet (dvs. penge på kontoen) nok til at betale sine regninger (også de uventede), så sker der ikke noget ved det. Med tiden vil inflation og ens afdrag bringe en ud af den tekniske insolvens. Banken har bestemt ingen incitament til at væltet læsset så længe man betaler. Problemerne ved teknisk insolvens opstår kun hvis - man af en eller anden grund (fx. sygdom eller arbejdsløshed) ikke længere kan betale sine regninger - man gerne vil flytte - der opstår en skade på huset, som skal repareres og det koster så mange penge til materialer/håndværkere at man er nødt til at låne dem, hvilket ingen så vil, når man er teknisk insolvent. Det er bare det, der er problemet - sandsynligheden for at den landejendom kræver "ekstra likviditet" er meget stor - og sandsynligheden for at bankerne i løbet af de næste par år går i baglås i en længere periode er også mange gange større end den har været længe. Faktisk forventer jeg at det vil ske. Hvis I køber skal I i hvert fald have lånt de penge i forventer at skulle bruge på istandsættelse fra starten af - det hjælper dog meget at du selv er håndværker, for så kan du for det første lave meget af arbejdet selv, og du kan bedre vurdere hvad det vil koste.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med bananas, og vil også lige kaste en lille ekstra ting i mixet som du formentlig ikke har overvejet: Jeg hæfter mig ved at I lige har fået et barn. Det at få et barn lægger pres på parforholdet, og det at renovere et hus gør nøjagtigt det samme, ligesom det her med at pålægge sig selv ekstra udgifter til bolig også gør hvis det betyder at man skal arbejde mere. Jeg har set flere eksempler hvor et par har kastet sig ud i den der manøvre, og ikke mere har haft tid til hinanden, hvorefter sømmene ikke kunne holde mere efter et par år. Du skal ikke undervurdere hvor meget af Jeres tid og resourcer et spædbarn og en renovering vil tage. Jeg ville nok umiddelbart fraråde det. I hvert fald skal du tænke lidt over hvordan dagligdagen kommer til at se ud. Ud over det kan jeg ikke se problemet i at betale 7.000-10.000 for et lejemål med Jeres indkomst?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
der findes også banker der låner 100% ud, og evt også til forbedringer, men det gælder jo om at din forretningsplan skal holde, det vil sige at huset skal vurderes meget højere efter i er færdige. En bank vil påstå at får du huset pruttet ned 900K så var det nok ikke de 2,9 værd til at starte med.... Tror dog som Sanne at det er urealistisk at få det så langt ned. Selve huset hvis det er det på linket i tråden, så er der jo ikke så meget at gøre ved det indeni, så der har i jo svært ved at hente en værdistigning. Har selv skriftet varmesystem ud her og valgte luft/vand og gav 135.000 for at få det skiftet til et hus på ca 250 kvm, jordvarmen kostede lige tanden mere, vi ville dog ikke også lave have oveni :)
Både og - hvis du kikker nærmere så umiddelbart foran køkkenet (samme bredde) er der tilbygget et rum som ikke er færdigt, gulv/vægge/el mangler. Rummet ser umiddelbart ikke ud til at kunne bruges da det er samme størrelse som køkkenet. Min tanke var at lave dette færdig selv og flytte køkkenet derud. Herudover er der 1 sal - denne er uvis, men hvis den kan benyttes, er der nok små 100kvm2 mere der kan udnyttes - det er taget i betragtning af vinduernes størrelse på 1 salen. Jeg regnede godt med sådan meget groft overslag med at jordvarme skulle koste 100k - men det er selvfølgelig afhængigt af mange ting.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge dig - hvad angår det med ung børnefamilie/renovering. Det koster tid og penge. Men vi ønsker ikke længere at kaste vore penge ud i "ingenting" - dvs lejelejlighed. Vi vil gerne have vores eget hvor vi ikke deler trappe, hører naboén p**** i toaét, eller have fest(er). En anden grund var også at kunne være sikker på at kunne blive boende uanset hvad der end sker, - kort sagt én indkomst kan klare alle udgifter/forbrug. Det kan ikke lade sig gøre hvis vi hyre en lejlighed til 10.000 - så ender vores udgifter alt for højt og det er faktisk dyrere end at købe til 2 mio - med fast rente.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
For at huset skal være i tiptop stand, vil jeg skønne at der skal bruges 500.000 sek for at det er beboeligt uden uventede udgifter de næste 20 år.
Det huset finns inte. Det kommer alltid nya utgifter med hus, och ett gammalt nerlagt lantbruk är nog det mest kostnadskrävande man kan köpa.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

"Det er bare det, der er problemet - sandsynligheden for at den landejendom kræver "ekstra likviditet" er meget stor - og sandsynligheden for at bankerne i løbet af de næste par år går i baglås i en længere periode er også mange gange større end den har været længe. Faktisk forventer jeg at det vil ske. Hvis I køber skal I i hvert fald have lånt de penge i forventer at skulle bruge på istandsættelse fra starten af - det hjælper dog meget at du selv er håndværker, for så kan du for det første lave meget af arbejdet selv, og du kan bedre vurdere hvad det vil koste. " Ja og gør bankerne det - så vil alt stige, husleje på hyresrätter, med 10% pr år. Desuden vil renten også hæves, lånemuligheder forværres - og så sidder vi stadig en i dum lille lejlighed.... haha som ja, faktisk vil snige sig op til 7000sek pr måned til den tid... Ja det hjælper en del - måske burde jeg trække på min famile også, min farbror er udd tømrer, bygningskonstruktør og derefter bygningsingenør - vi havde tænkt på at tage ham med på vurdering af ejendommen hvis den stadig falder i vores smag og økonomiske rækkevidde. Vi har også overvejet en mægler, for at se om han vil sige samme pris og evt bruge disse 2 kilder til at presse prisen hvis (drømmescenarie) ingen andre byder og vi kan låne pengene.... haha

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tänk bara på att markvejen upp till huset inte plogas på vintern, så får vi fler sådana vintrar som vi haft nu så är ni insnöade. Jag utgår från att det är en privat väg? OBS kolla vem som har underhållsplikt på den!! Det kostar tid och pengar att hålla en markväg farbar. Jag vet, vi bor själva i slutet av en sådan väg. Dock har vi grannar med traktorer som kunde hjälpa till när de var färdiga med sina egna infarter. Det är inte alltid kul att bo på landet. Det är dessutom rapsfält tätt inpå, det betyder 2-3 veckor med rapsbaggar juni/juli. Men det ser fint ut, så jag kan förstå att ni vill ha det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det du skriver er det huset I vil have, og hvad folk giver herinde af gode og velmenende råd ændrer ikke på den beslutning... Personligt havde jeg nok også styret udenom det, der er ALTID uventede udgifter når et gammelt hus skal renoveres... Jeg håber for jer at I ikke knækker halsen på det...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej! Er det muligt at sætte navn på disse banker?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De fleste banker er til at tale med om den slags ting' date=' hvis det overordnede billede ser fornuftigt ud...[/quote'] Det er de sikkert.... Dog mener jeg ikke swedbank er - for det første jeg blev mødt med i tlf´en da jeg ringede for at booke et møde for at få låne løfte var "har i de 15%" - det var det eneste hun spurgte om, og den tlf dame kender ikke vores økonomi....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er de sikkert.... Dog mener jeg ikke swedbank er - for det første jeg blev mødt med i tlf´en da jeg ringede for at booke et møde for at få låne løfte var "har i de 15%" - det var det eneste hun spurgte om' date=' og den tlf dame kender ikke vores økonomi....[/quote'] Jeg har ingen problemer når jeg taler med Swedbank... Men jeg har selvfølgelig heller ikke behov for 100% finansiering, da jeg personligt synes det er en skidt idé... Kender også nogle som har haft problemer med at låne hos dem, så jeg tror det beror meget på hvordan de ser dig som kunde... Men en ny kunde som kommer ind fra gaden og vil låne 100%, den tror jeg de fleste banker er bange for i disse tider...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Super hus jeg forstår jer! Pendelafstand, tja en god sommerdag måske- ellers glem det! Jeg har boet på noget der var mindre på landet end det, så tro mig.... Jeg ved ikke helt hvilken virkelighed i lever i. Men herovre er det noget der hedder skambud, det i vil gå under i pris, findes der nok ikke ord for. Mark er godt, men det skal også klippes, det kan i så bruge alt fritiden på- Jeg tror at i kan glemme det. Og det vil i blive glade for i längden. Held og lykkemed husköbet når i kommer dertil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites