Jump to content
moe

barsel i Sverige og Barsel i Danmark

Recommended Posts

Hej min kone og jeg skal være forældre om ikke så lang tid. Min kone er svensk og arbejder i Sverige og jeg er dansk og arbejder i Danmark. Vi bor begge to i Sverige. Se sagen er den at min kone går under de svenske regler. DVS hun har 1.5 år delt på os begge to mens jeg har 1 år delt på os begge to. Som jeg opfatter det så kan hun faktisk tage 6 mdr. hvorefter jeg tager 6 mdr. og på den måde har hun stadig 6 mdr tilbage - eller har hun egentlig det ? for i sverige er de 3 mdr dedikeret til faderen og kan ikke udnyttes af hende. Er der nogen der har erfaringer med dette ? mvh Christian

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej min kone og jeg skal være forældre om ikke så lang tid. Min kone er svensk og arbejder i Sverige og jeg er dansk og arbejder i Danmark. Vi bor begge to i Sverige. Se sagen er den at min kone går under de svenske regler. DVS hun har 1.5 år delt på os begge to mens jeg har 1 år delt på os begge to. Som jeg opfatter det så kan hun faktisk tage 6 mdr. hvorefter jeg tager 6 mdr. og på den måde har hun stadig 6 mdr tilbage - eller har hun egentlig det ? for i sverige er de 3 mdr dedikeret til faderen og kan ikke udnyttes af hende. Er der nogen der har erfaringer med dette ? mvh Christian
Reglerne i Sverige er ialt 480 dage og 60 dage er reserveret til hver part. Så tager du mindst 60 dage i DK har hun dem selvfølgelig ikke i SE. (jeg har ingen erfaring med at evt. omkring gå reglerne, da min kæreste ikke havde noget barsel i DK og derfor fik jeg hans 60 dage)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sanne> Hvordan bærer man sig ad med at flytte det over - præcist som i det tilfælde der hvor far arbejder i DK og ansat med de fantastiske danske barselsregler og mor arbejder i SE med 480 dages barsel...
Jeg er ikke helt 100 på hvad du mener med at flytte over... :flov: De 60 dage der er reserverede til den ene part? I så fald tror jeg vi brugte denne blanket (en eller anden blanket var det ihvertfald og denne ser ud til at väre passende): http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Blanketter/7470_utskrift.pdf Det var ihverfald ikke noget problem at få de dage overfört, måske fordi far arbjeder i DK og derfor ikke er registreret. Håber det var det du sögte:o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det var ihverfald ikke noget problem at få de dage overfört, måske fordi far arbjeder i DK og derfor ikke er registreret. Håber det var det du sögte:o
Det var det lige præcist... 1000 tak for hjælpen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Reglerne i Sverige er ialt 480 dage og 60 dage er reserveret til hver part. Så tager du mindst 60 dage i DK har hun dem selvfølgelig ikke i SE. (jeg har ingen erfaring med at evt. omkring gå reglerne, da min kæreste ikke havde noget barsel i DK og derfor fik jeg hans 60 dage)
Tak for svaret men det var ikke helt det der var mit spørgsmål. Mit spørgsmål går på om der er forskel på om den dansk arbejdende part under danske regler tager sin barsel før den svensk arbejdende part under svenske regler. Det har ikke noget at gøre med at omgås regler men om at bruge dem korrekt. Se det sådan her: Min kone (480 dage totalt) tager 160 dage og dette meldes til min arbejdsgiver - dernæst tager jeg 160 dage (52 uger totalt). Vi har nu taget 320 dage..... har min kone nu 160 tilbage ?? Har hun 120 dage tilbage? Har hun overhovedet noget tilbage? For laver man dem om således: Hun tager 320 dage med det samme (hvilket vil blive til 52 uger når det er meldt til min arbejdsgiver) og jeg har således ingen barsel.... Det modsatte eksempel: Jeg tager 52 uger med det samme inden hun går på barsel. Dette meldes til forsäkringskassen og hun har så 160 dage Pointen er at eftersom man i Sverige har 480 dage og i DK 52 uger så må det vel betyde noget HVEM der tager barsel først ? /christian

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Nu ved jeg ikke hvordan det virker i praksis, men vi har selv talt lidt om det hjemme da min sambo arbejder i Sverige og jeg i DK. Men eftersom barsel i Sverige er længst, så fratrækkes den barsel der anvendes i DK fra den svenske og det skal meldes til forsäkringskassan. Man kan ikke udnytte fuld barsel fra begge lande. Men som du skriver har faderen ret 3mdr i SE, og hvis du ikke har det i DK, så har moren vel 480 dage minus de 3 mdr. Men der skulle ikke være noget problem med at i tager 6mdr hver. Det har vi selv snakket om og min svigermor som arbejder på forsäkringskassan sagde at det skulle kunne lade sig gøre. Men det er vel bare om at tage fat i forsäkringskassan, de må have hjulpet flere med samme sag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for svaret men det var ikke helt det der var mit spørgsmål. Mit spørgsmål går på om der er forskel på om den dansk arbejdende part under danske regler tager sin barsel før den svensk arbejdende part under svenske regler. Det har ikke noget at gøre med at omgås regler men om at bruge dem korrekt. Se det sådan her: Min kone (480 dage totalt) tager 160 dage og dette meldes til min arbejdsgiver - dernæst tager jeg 160 dage (52 uger totalt). Vi har nu taget 320 dage..... har min kone nu 160 tilbage ?? Har hun 120 dage tilbage? Har hun overhovedet noget tilbage? For laver man dem om således: Hun tager 320 dage med det samme (hvilket vil blive til 52 uger når det er meldt til min arbejdsgiver) og jeg har således ingen barsel.... Det modsatte eksempel: Jeg tager 52 uger med det samme inden hun går på barsel. Dette meldes til forsäkringskassen og hun har så 160 dage Pointen er at eftersom man i Sverige har 480 dage og i DK 52 uger så må det vel betyde noget HVEM der tager barsel først ? /christian
Hæhæ, jeg gad godt se faderen tage barsel først;-) Nej i og med moderen forhåbentlig ammer, bliver det jo hende der tager barslen først, så rækkefølgen er i de fleste tilfælde jo utopi at snakke om:p Men jeg kan godt se problematikken i om hun tager 320 dage først... Gav Maria dig svar på dine spørgsmål eller? Jeg synes også I burde tage den med Försäkringskassan, de burde efterhånden være ret så dygtige til den slags sager... Jeg kan ihvertfald desværre ikke svare på dine spørgsmål med 100% sikkerhed -og så er det bedre at holde sin kæft:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites