Jump to content
Ras

Öppen fiber

Recommended Posts

Hej, Jeg har lige haft besøg af Telia som gerne vil lægge Öppen Fiber ind i mit villakvarter i Bunkeflostrand. Nogen som har erfaringer med dette? Jeg kan godt lide konceptet om at infrastrukturen og content providers er adskilt. (www.bredbandswebben.se for mere info) Positivt er at jeg kan få en 100/10 Mbit linje til ca. samme pris som min ADSL 24/8 Negativt er at deres TV løsning er med bokse (og kort) til samtlige fjernsyn via Ethernet (jeg har kun Coax i hele huset)* Og så lige det faktum at de vil have ca 17,000 SEK for at smide et kabel ind til mit hus... (Og så er det endda et tilbud, original prisen er 26,000 SEK) Jeg er egentligt meget glad for min ADSL linje, og jeg har svært ved at se at jeg kan forsvare sådan en investering bare for at få hurtigere internet - og er de iøvrigt ikke ved at opgradere ADSL linjerne så de kan levere større hastigheder?

* [bROK sektion omkring digitale TV løsninger] Generelt forstår jeg simpelthen ikke hvorfor alle TV selskaber tror vi lever i 70'erne hvor husstande kun havde et TV. Jeg får simpelthen røde knopper af at høre omkring tvillingekort (til halv pris af de første abb.
:rolleye:
) - proprietære bokse til hvert fjernsyn (Ja fjernsynet er blevet fladt, men du skal stadigt have dit 80'er rack til din digital boks stående) - lidt bedre er CAM kortene, men stadigvæk et til hvert fjernsyn+kort og de kører naturligvis forskellige systemer så du skal have et nyt hvis du skifter selskab.
:mad::fight:
KORTAFGIFT - hvordan f... skal jeg ellers modtage din tjeneste? Jeg har set at Yousee i DK kan finde ud af at sende de digitale kanaler ud over kabel-tv'ets coax kabler uden brug af kort-kryptering, men det er der ingen af de svenske der kan.?.?.? [bROK OFF]

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fördelen med fiber (förutom hastigheten) är väl det att man inte behöver flera kort? Man får ju en massa linjer in i huset och kan se på olika tv-program samtidigt? Eller har jag missuppfattat fullständigt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fördelen med fiber (förutom hastigheten) är väl det att man inte behöver flera kort? Man får ju en massa linjer in i huset och kan se på olika tv-program samtidigt? Eller har jag missuppfattat fullständigt?
Du får en fiber ind i huset, men det termineres i en boks der sender signalerne ud på et netværk... Dvs. man skal have en enhed koblet på fjernsynet for at man kan se noget som helst :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
- og er de iøvrigt ikke ved at opgradere ADSL linjerne så de kan levere større hastigheder?
60/10 mbit over kobber her - det giver nok næppe mening at betale 17.000 for fiber og få 40 mbit ekstra download...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En tanke: 100/10 er da forresten en sølle hastighed på fiber, når nu der er tale om et helt nyt træk/frisk installation. Der burde da være mulighed for minimum 100/100 - og gerne 1000/100...omend abb-prisen så nok ville være en anden. Men ser mere ud som om Telia bare er ude og malke området lidt ekstra, inden VDSL2 o.l. teknologier bliver tilgængelige alligevel ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men ser mere ud som om Telia bare er ude og malke området lidt ekstra' date=' inden VDSL2 o.l. teknologier bliver tilgængelige alligevel ;)[/quote'] Lidt min tanke... Der er mulighed for 100/100, men som sagt til en anden pris. Det var også et af de argumenter som Telia sælgeren havde, men som jeg ser det kan det jo max gøre mit hus 26.000 SEK mindre værd, da det jo er normal prisen for at komme på fiber netværket efter August. Og jeg tvivler sgu lidt på at jeg får 17.000 mere for huset bare fordi der er fiber.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

10 up er altså ganske tilstrækkeligt som det ser ud i dag, men mindre du har helt specielle behov. Og alt efter hvad du skal vil du nok næppe se nogen som helst forskel på om du har en 60 mbit VDSL2 forbindelse eller 100 mbit fiber... Selv om en 60 mbit bredband er dyrere end tilsvarende fiber så skal der dog en del år til før dine 17.000 kroner er tjent hjem!! :D Og vent til teknologien er moden nok så du ikke skal betale 2 x abonnement for at have 3 TV. Til prisen ift hvad man får var jeg blevet på kobberløsningen. Så kan det godt være det er relevant med fiber og gigabit på et tidspunkt, men til den tid så er prisen nok også lavere. Den ekstra pris du får eller ikke får hvis huset engang skal sælges er ret teoretisk nok. Med mindre det er et rækkehus hvor der er 5 til salg - og netop dit ikke har fiber og et gammelt møgkøkken... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites