Jump to content
Eg Egemarke

Told kontrol Helsingborg !!

Recommended Posts

Havde en lidt lummer oplevelse, sad med telefonen i hånden og skød et billede af tolderne lige efter færgen. DET var ikke nogen succes, bilen blev endevendt i ca 20 min altimens jeg blev forklaret at hvis jeg ikke kunne identificere med med gyldig legitimation som pas eller id kort kunne de sende mig retur til DK. Billede blev taget som svar på en diskussion ang told kontrol over grænserne Danmark/tyskland kontra Danmark Sverige og hvad forskellen var osv. Billedet blev krævet slettet omgående ellers ville telefonen blive konfiskeret Det har nemlig undret mig meget at svenskerne er "sure" over at vi vil indføre told kontrol mellem Danmark/Tyskland når de selv står der 24/7 mellem Danmark og Sverige ?!? Må de overhovedet afvise en Dansk statsborger der er bosat i Sverige ?!? Må de chikanere ved at gennemrode/søge bilen så grundigt når det åbenlyst ikke drejer sig om andet end at vise "magt"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tro mig, det samme kommer til at ske når man i dk får indført toldkontrol. Det er helt klart i min verden et magtapperat, som går ud på at finde flere penge til statskassen. selvfølgelig vil der være det lille plus at man kan få afvist nogle utilpassede elementer som kommer for at udøve kriminalitet. Men jeg tror ikke på at det er den egentlige årsag til at lave den slags kontroller(i dk). Bare efter at have set progarmmerne på tv hvor SKAT var ude i marken, vil man kunne se at det kun går ud på at inkassere, til statskassen. Store bøder, beslaglagte biler m.m. Det er simpelthen i min verden svineri........... Tænk hvis man som selvstændig erhvervsdrivende lavede samme inkassometoder som SKAT. Så ville man ende i store bøder eller i fængsel! Fiktivt eksempel: Vi har en kunde der i over to år har skyldt 250000 kr. - møder kunden på gaden eller i en anden form for kontrolpost og beslaglægger da lige hans bil, eller beder ham om at tømme lommerne for at se hvad han har af kontanter/smykker på sig så vi kan tage og beslaglægge dem fra ham.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
altimens jeg blev forklaret at hvis jeg ikke kunne identificere med med gyldig legitimation som pas eller id kort kunne de sende mig retur til DK. Må de overhovedet afvise en Dansk statsborger der er bosat i Sverige ?!? Må de chikanere ved at gennemrode/søge bilen så grundigt når det åbenlyst ikke drejer sig om andet end at vise "magt"
jeg tror du har mødt en Dirty Harry/Robocop type ved grænsen der!! Han blev sur over du tog et billed og så vil han virkelig vise at han har uniform på. Jeg tror ikke - er næsten sikker på- at de IKKE har ret til at afvise dig ved grænsen, den magt har de ikke, og for at henvise til den diskussion som har været igang omkring den danske grænsekontrol, så var det nævnt flere gange at TOLDERE må IKKE udføre POLITI forretning, det eneste de KAN og MÅ gøre er at tilkalde politiet som så kan tage over. Men tro mig det er bare tomme trusler. Tror du de gider sende efter en patrulje for at tjekke/udvise en Dansker som ovenikøbet bor i Sverige? og hvor mange gange tror du de kan gøre det inden at de begynder at ligne idioter overfor politiet? og at det bliver så stort et problem at politiet bliver nødt til at tage det op med toldernes ledelse?
Tro mig, det samme kommer til at ske når man i dk får indført toldkontrol. Det er helt klart i min verden et magtapperat, som går ud på at finde flere penge til statskassen. selvfølgelig vil der være det lille plus at man kan få afvist nogle utilpassede elementer som kommer for at udøve kriminalitet. Men jeg tror ikke på at det er den egentlige årsag til at lave den slags kontroller(i dk). Bare efter at have set progarmmerne på tv hvor SKAT var ude i marken, vil man kunne se at det kun går ud på at inkassere, til statskassen. Store bøder, beslaglagte biler m.m. Det er simpelthen i min verden svineri...........QUOTE] Jeg kan kun gi dig ret, det er bare signal politik fra DF, og business as ususal for SKAT. og kriminaliteten? Er der virkelig nogen danskere som er i tvivl om at de 295mill som grænseaftalen koster vil være MEGET bedre brugt på Politi og efterforsknings arbejde istedet for at stå og vinke bilerne forbi ved grænsen når det aligevel er KUN mellem 0.01 og 0.04% af bilerne som kommer at blive tjekket?? Ja go´dav mand økseskaft!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tro mig, det samme kommer til at ske når man i dk får indført toldkontrol. Det er helt klart i min verden et magtapperat, som går ud på at finde flere penge til statskassen. selvfølgelig vil der være det lille plus at man kan få afvist nogle utilpassede elementer som kommer for at udøve kriminalitet. Men jeg tror ikke på at det er den egentlige årsag til at lave den slags kontroller(i dk). Bare efter at have set progarmmerne på tv hvor SKAT var ude i marken, vil man kunne se at det kun går ud på at inkassere, til statskassen. Store bøder, beslaglagte biler m.m. Det er simpelthen i min verden svineri........... Tænk hvis man som selvstændig erhvervsdrivende lavede samme inkassometoder som SKAT. Så ville man ende i store bøder eller i fængsel! Fiktivt eksempel: Vi har en kunde der i over to år har skyldt 250000 kr. - møder kunden på gaden eller i en anden form for kontrolpost og beslaglægger da lige hans bil, eller beder ham om at tømme lommerne for at se hvad han har af kontanter/smykker på sig så vi kan tage og beslaglægge dem fra ham.
Bare af ren nysgerrighed, hvordan burde vi så gribe problemet med skattesvindlere an? Altså de folk som systematisk svindler med afgifter og skatter, smugler varer osv.? Ikke de som f.eks. lige er flyttet til landet og ikke vidste noget om vores 14 dages regel om at omregistrere sit køretøj. Er metoderne fine? Nej. Virker _nogle_ af toldernes som forsmåede mennesker der får det bedre af at pine andre? Ja. Virker det? Ja. Har vi nogle ligeså effektive alternativer? .......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
[...]Billedet blev krævet slettet omgående ellers ville telefonen blive konfiskeret[...]
Ved ikke helt hvordan loven er i Sverige på det punkt, kunne ikke forestille mig den er forskellige fra Danmark, men i Danmark er det fuldt lovligt at tage billeder (inkl. personer) på et offentligt sted. Det eneste de kan kræve, er at du ikke lægger billedet offentligt tilgængelige, eller i hvert fald slører personen så de ikke kan identificeres. Baggrunden er at ellers skal eks. journalister/fotografer hen og anmode om tilladelse for hvert eneste lille billede de tager. Har haft den med en S-tog kontrollør som ville udstede en bøde fordi jeg kørte tog med en garantibillet, som han ikke mente var gyldig, så da jeg nægtede at udlevere ID blev politiet jo hidkaldt. Da kontrolløren ikke ville give mig sit navn eller kontrollørnummer, så jeg kunne klage over behandlingen, tog jeg et billede af ham, som han jo ikke var særlig tilfreds med, hvilket han også beklagede sig over til betjenten som stod og ventede, som blot sagde "det må han godt". Har også læst lidt på diverse jura-forums omkring det. Og blot for at tage evt. kommentarer i opløbet. Kontrollører har ikke krav på at se ID, de er ikke en lovhåndhævende magt. Politiet derimod har krav på at se ID (som jeg har fundet frem til, igen på diverse jura-forums). Grunden til at jeg ikke ville udlevere ID, var at jeg en gang var imødekommende da jeg havde glemt mit togkort fra Skånetrafikken, hvilket jo resulterede i en bøde, som jeg så kontaktede Metro om at det var glemt togkort, og gav dem en kopi er kort+kvittering. Det var ikke godt nok, da det ikke var med billed, så jeg skulle stadig betale bøden. Det gad jeg ikke kæmpe med igen ved S-toget. Hele historien endte med at S-togs kontrolløren måtte acceptere garantibilletten og æde sin bøde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I princippet må tolderne vel egentlig kun spørge om man har noget at deklarere??.. er der mistanke om andet, så ja, kan de tilkalde polititet.. De svenske toldere ved broen, spørger jo tit hvor man har været, hvad man skal, hvor man bor bla. bla. bla.... det rager i princippet ikke dem... sådan som jeg har forstået det :).. Det er bare magt freaks..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan nogen (jeg kan ikke hitte ud af sådan noget) finde de helt præcise regler de arbejder ud fra, Hvilke rettigheder her tolderne altså hvad MÅ de og hvad har de hjemmel til ?!? Bevares jeg overlever da en kontrol det er deres arbejde. Men når det pludselig tager form af kontrol, der ikke udføres for at kontrollere men blot signalere magt/chikane Ja kort sagt hvad må de egentlig, og hvad må jeg som borger der krydser grænsen egentlig ?!? Må jeg tage billeder. Må de afvise mig pga manglende pas/gyldig ID. Må de konfiskere andet end smugler varer ?? Det ville være rart at have svar til næste gang jeg får ballade, så jeg ikke sidder der og ikke ved om deres trusler holder vand eller ej

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som svar på spørgsmål: Indkald folk til en retslig fogedforretning, det er det som en selvstændig erhvervsdrivende må gøre. Ellers burde det også være lovligt at selv have lignende inkassometoder som SKAT bruger (her må jeg dog minde dig om at rocker inkasso ikke er lovligt) Men alligevel løber SKAT med rygmærker (og indtager næsten samme holdning - bare se på deres gebyrer som tangerer dummebøder). Hvis staten må, så må borgeren også, det er min holdning. Trældommen er altså afskaffet for mange år siden! Bliver du taget i at smugle må der være kontant afregning, evt. i form af konfiskation (det er fedt at snyde men det er dumt at blive opdaget, så lad være). En borger kan også være havnet i en skattegæld af anden årsag. Her et lille eksempel fra en bekendt til mig: Han sælger sin virksomhed, men modtager aldrig pengene fra køberen. Han er alligevel skattepligtig og får derfor en forløblig fastsættelse på måske 3 mill. som var det beløb han skulle have betalt i skat. Men han har blot aldrig modtaget pengene. Så i SKAT´s system skylder du nu 3 mill. som du aldrig har modtaget. Køberen af selskabet går konkurs med selskabet samt personligt og man ser derfor aldrig en krone. Når sagen er over 5 år gammel er den forældet i SKAT´s system og man kan ikke slette gælden ergo han skylder for noget han aldrig har modtaget. Anbefalingen fra SKAT er at han kan søge en gældssannering som vil blive behandlet positivt, men indtil da................. Møder du SKAT i en grænsekontrol beslaglægger de ALLE egendele han har på sig bil, kontanter eller smykker som ligner noget de kan få lidt kroner i kassen på. Den mulighed er der vist rigtigt mange selvstændige der gerne vil have muligheden for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og blot for at tage evt. kommentarer i opløbet. Kontrollører har ikke krav på at se ID, de er ikke en lovhåndhævende magt. Politiet derimod har krav på at se ID (som jeg har fundet frem til, igen på diverse jura-forums). Grunden til at jeg ikke ville udlevere ID, var at jeg en gang var imødekommende da jeg havde glemt mit togkort fra Skånetrafikken, hvilket jo resulterede i en bøde, som jeg så kontaktede Metro om at det var glemt togkort, og gav dem en kopi er kort+kvittering. Det var ikke godt nok, da det ikke var med billed, så jeg skulle stadig betale bøden. Det gad jeg ikke kæmpe med igen ved S-toget. Hele historien endte med at S-togs kontrolløren måtte acceptere garantibilletten og æde sin bøde.
Politiet har ikke krav på at se ID. Du skal ikke have ID på dig. Men du har pligt til at oplyse navn og fødelsdato (men heller ikke mere).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er lidt sjovt at der er en debat om hvad toldere må og ikke må - bare for at slå det fast.... Svenske toldere må ALT, også selvom Schengen forbyder det. Her tænker jeg jo primært på det at tvinge billister til at sænke hastigheden - også når der ikke er toldere tilstede - men igen - svenske toldere må åbenbart godt dét for EU, "de andre lande" må bare ikke. Hvad er man siger "de kloge nare de mindre kloge" :tongue2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, det er lidt sjovt at der er en debat om hvad toldere må og ikke må - bare for at slå det fast.... Svenske toldere må ALT, også selvom Schengen forbyder det.
Og hvilket juridisk forlæg - svensk eller europæisk - bygger du det på?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og hvilket juridisk forlæg - svensk eller europæisk - bygger du det på?
På observationer... De sænker eks. effektivt hastigheden ude ved broen med deres fartbump, selvom det jf. Schengen aftalen ikke er tilladt at gøre dette...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke med hastigheden.. Men en af vores kammerater undersøgt på et tidspunkt, hvad tolderne måtte.. Og som jeg skrev før, så rager det ikke tolderne hvor man skal hen, hvor man har været osv osv... De må kun spørge om der er noget man skal deklarere..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
På observationer... De sænker eks. effektivt hastigheden ude ved broen med deres fartbump' date=' selvom det jf. Schengen aftalen ikke er tilladt at gøre dette...[/quote'] Ja, og tillige med også når tolderne ikke står der.... - igen - Sverige må godt - det øvrige EU må ikke... (er de blinde i Brussels eller er de 'bare' vilje blinde) - har Sverige en special EU aftale, eller hvad foregår der ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og som jeg skrev før' date=' så rager det ikke tolderne hvor man skal hen, hvor man har været osv osv... De må kun spørge om der er noget man skal deklarere..[/quote'] Jeg har ikke det mindste imod, at svare ''Danmark'' på deres spørgsmål, så længe det gør, at jeg undgår, at blive dirigeret ''hen til højre'' for nærmere undersøgelse. Kan ikke helt forstå, hvorfor det ophidser folk, at tolderne stiller spørgsmål :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har ikke det mindste imod, at svare ''Danmark'' på deres spørgsmål, så længe det gør, at jeg undgår, at blive dirigeret ''hen til højre'' for nærmere undersøgelse. Kan ikke helt forstå, hvorfor det ophidser folk, at tolderne stiller spørgsmål :rolleye:
Det ophidsende består I at de går udover deres beføjelser... Magten er veldefineret omkring hvem som må hvad, og det er et skred denne opdeling når de enkelte elementer træder udover deres beføjelser... Og dette uanset hvor lille den overtrædelse end er, så er det en glidebane såfremt de får lov til dette... Hvad ville du eksempelvis sige til hvis politiet begyndte at tage sig af dom og afstraffelse istedet for domstolene som idag... Eller at politiet selv begyndte at finde på deres egne love istedet for Folketinget.... Fra deres perspektiv (ligesom toldernes) er det jo meget nemmere og de fanger langt flere hvis de gør...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad ville du eksempelvis sige til hvis politiet begyndte at tage sig af dom og afstraffelse istedet for domstolene som idag... Eller at politiet selv begyndte at finde på deres egne love istedet for Folketinget.... Fra deres perspektiv (ligesom toldernes) er det jo meget nemmere og de fanger langt flere hvis de gør...
Nu mener jeg ikke helt, at man kan sammenligne et simpelt spørgsmål fra en tolder, med det du beskriver ovenfor :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har ikke det mindste imod, at svare ''Danmark'' på deres spørgsmål, så længe det gør, at jeg undgår, at blive dirigeret ''hen til højre'' for nærmere undersøgelse. Kan ikke helt forstå, hvorfor det ophidser folk, at tolderne stiller spørgsmål :rolleye:
Jeg må sige jeg er rimelig enig her, SÅ slemt er det heller ikke lige at svare på et par spørgsmål. Og det er helt fint med mig hvis tolderne lige bruger denne korte udveksling af ord til at vurdere om folk virker nervøse(= har de evt. noget at skjule). Iøvrigt syntes jeg også SKAT's "rocker" metoder er helt iorden. Hvis man forsøger at snyde sig udenom så skal der være konsekvenser. Især syntes jeg "Al Capone" metoden overfor rockere og bander er helt super. Når de stopper folk der kører i dyre biler samtidig med kæmpe skattegæld, og er på overførelses indkomst, tja så er det fint deres bil og smykker bliver nappet. For pengene er nok ikke kommet helt reelt ind. Jeg har intet problem med dette overhovedet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det rører mig heller ikke at tolderne stiller spørgsmål om hvor jeg har været og hvor jeg skal hen - jeg kan jo svare som jeg har lyst... "Og jeg har været på arbejde og er på vej hjem" giver jo ikke meget information om noget. Syntes desuden altid at de svenske toldere har opført sig meget fint og korrekt når de har haft stoppet mig, intet at klage over der. Derimod kunne det være interessant nok hvis nogen faktisk kunne henvise til noget officielt om hvad de må og ikke må. Spekulation i hvad "de" må og hvad der er rimeligt er nem nok, men hvilke regler der konkret gælder er sværere at finde. Men for eksempel ER det da om ikke andet så unødvendigt hindrende for trafikken at bumpene ved toldstationerne i Sverige er permanent til stede. Men om det er lovligt derimod, tja, jeg har ingen anelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu mener jeg ikke helt' date=' at man kan sammenligne et simpelt spørgsmål fra en tolder, med det du beskriver ovenfor :p[/quote'] Enhver overskridelse af en magtbeføjelse er utilstedeligt, uagtet grovheden af denne... Straffen for overskridelsen kan så være større eller mindre afhængig af graden, men selve det at man overskrider den er det samme... Ethvert spørgsmål fra det offentlige er et indgreb i din personlige frihed, hvilket er grunden til det er reguleret ved lov hvad de må og ikke må... Og derfor går vi fra indgreb til overgreb hvis en myndighed gør noget den ikke må... Så er det vel heller ikke slemt som kvinde at få et spørgsmål til en jobsamtale omkring hendes planer omkring børn, at blive spurgt om man er homoseksuel eller blive spurgt om ens trosretning... Det er jo "bare" et par spørgsmål.... Loven er der af en årsag og kan myndighederne ikke finde ud af at overholde den hvorfor skal vi andre så...? Jeg udtaler mig heller ikke imod hvad SKAT foretager sig, og så længe de holder sig indenfor gældende rammer så har jeg heller intet problem med det... Men gør de ikke (hvilket der jo er fremme en gang imellem) så har jeg et meget stort problem med det... I det her spil er borgeren den lille som har sværest ved at forsvare sig mod det magtapparat som det offentlige repræsenterer, derfor er det vigtigt med klare rammer for hvad man må og ikke må samt at disse overholdes...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så er det vel heller ikke slemt som kvinde at få et spørgsmål til en jobsamtale omkring hendes planer omkring børn, at blive spurgt om man er homoseksuel eller blive spurgt om ens trosretning... Det er jo "bare" et par spørgsmål.... Loven er der af en årsag og kan myndighederne ikke finde ud af at overholde den hvorfor skal vi andre så...? Jeg udtaler mig heller ikke imod hvad SKAT foretager sig, og så længe de holder sig indenfor gældende rammer så har jeg heller intet problem med det... Men gør de ikke (hvilket der jo er fremme en gang imellem) så har jeg et meget stort problem med det... I det her spil er borgeren den lille som har sværest ved at forsvare sig mod det magtapparat som det offentlige repræsenterer, derfor er det vigtigt med klare rammer for hvad man må og ikke må samt at disse overholdes...
Jeg forstår ikke din sammenligning her, et par spørgsmål fra en tolder og til en jobsamtale. I min verden er det 2 meget forskellige situationer og har intet med hinanden at gøre. Heller ikke principielt. Det omkring SKAT var ikke henvendt til dig, der var andre der ikke brød sig om deres metoder. Og naturligvis skal de holde sig inden for lovgivningen. Men man må også nogengange bruge sund fornuft. Som f.eks. når en betjent lader en slippe med en advarelse for helt små forseelser. "Loven begynder der hvor sund fornuft hører op". Det syntes jeg er en fin lille sætning der i mange tilfælde kunne få det her samfund til at fungere lidt smidigere. Desværre er der bare mange der ikke besidder sund fornuft LOL

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
... Og derfor går vi fra indgreb til overgreb hvis en myndighed gør noget den ikke må...
Hmmmmmmm, nu går jeg sgu ikke voldsomt meget op i, om tolderen overskrider en eller anden regel, når han/hun spørger pænt om, hvor jeg har været - jeg har intet at skjule, og svarer med et smil. Ordet ''overgreb'' syntes jeg er ganske voldsomt, at beskrive et uskyldigt spørgsmål fra en tolder med, men ok, det er din opfattelse af situationen. Jeg er bare glad for, at kunne køre fra toldstationen og grine ad de tosser der (måske) nægter at svare, og står skoleret henne på ''Told-pladsen'' :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites