thn 0 Anmeld indhold Skrevet June 27, 2011 Hej alle Jeg har ikke tidligere gået op i alt det tekniske ved træning, men mest bare spillet en masse bold for sjov. Så derfor er jeg lidt grøn Jeg har fået sådan en pulsmåler som jeg prøver at løbe med, men undrer mig. Har set på nogle hjemmesider at fedtforbrænding ligger i 60-70% og kondition ligger i 70-80% intervallet. Men hvis jeg som 32 årig finder f.eks. 70% så giver det 131,6. Nu er jeg ikke i specielt god form, så pulsen stryger jo hurtigt over 132. Kan det virkelig passe at man skal holde så lav puls? Det er næsten ikke til både at løbe og holde den dernede. Mvh Dennis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret June 27, 2011 Kort sagt - Fedtforbrænding sker når dine kalorier er opbrugt og har intet med pulsen at gøre Alt energi du indtager optager du (hvis du ikke bruger f.eks alli) og alt træning der forbrænder mere end den energi du indtager, forbrænder dine depoter (læs fedt) Hvis du ikke skal sidde og regne på det, så alt løb over ½ time er fedtforbrænding, der skulle du gerne have løbet omkring 500 kcal af dig...... Så hverken ved 60-70% eller ved 70-80% laver du fedtforbænding før du har opbrugt det energi du har indtaget den dag, som ikke er "sat i depot", men jeg vil påstå at ved 70-80% kommer du hurtigere igennem til dit depot, så løb du bare ved højere puls Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret June 27, 2011 Men noget i vejen for at løbe 90%? ud over at det er pisse hårdt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret June 27, 2011 Nej, 90% giver igen en bedre forbrænding end 80% hvis du så løber samme minut-tal Hvis du kun kan løbe 10 min. ved 90% og over, giver det bedre fedtforbrænding at løbe 80% i 30 min. Lyt til din krop, hvis du begynder at få ondt i benene så belaster du dig for meget, husk at gå til sidst og lad være at lave en slutspurt, det ophober du bare syre af. Du KAN få nemmere ved skader ved højere intensitet, men det er ikke sikkert, så lyt til din krop. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret June 27, 2011 super, tak for tips. Har svært ved at holde den meget under 90%. Men har så også svært ved at løbe langsommere. Tager typisk 18-20 min her i starten på en 3km. Er meget obs på benene da jeg tidligere har haft problemer med dem Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alex 0 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2011 Kort sagt - Fedtforbrænding sker når dine kalorier er opbrugt og har intet med pulsen at gøre Du mener kulhydrater ;o) De er hurtigere for kroppen at omsætte til energi end fedt... og dem har man typisk nok af til omkring 40 minutters træning (hvis man spiser fornuftigt)... Når dette depot er udpint, så vil kroppen begynde at forbrænde fedt - og det er dér det begynder at føles hårdere (tungere ben, lidt svimmel, m.m.). Når du så ikke længere har fedt tilbage på kroppen så vil den begynde at nedbryde muskelmasse - for de flestes vedkommende vil det dog nok tage temmeligt lang tid at nå til dette punkt og bestemt ikke sundt.... Anyways, troede faktisk at det at træne efter puls var en skrøne - dvs. man antager at man forbrænder lige mange kalorier (1 kcal / kg / km) uanset pulsen og farten. Men kloge hoveder mener vist at man forbrænder en anelse mere efter træningspasset ved intens (høj puls) træning... Mvh Alex Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2011 Nej, jeg mener kalorier :-) Man forbrænder først fedt (som fedt der sidder i depot) efter du har forbrændt alkohol, kulhydrater, protein og fedt du har indtaget på dagen. Som skrevet tidligere, alt energi du indtager optager man og så er det op til ens forbrænding om det skal sættes i depot som fedt eller brændes af. Hvis man slet ikke indtager kulhydrater, men kun protein eller fedt (f.eks south beach diet) så kan du jo stadig godt løbetræne, men forbrænder ikke fedt direkte før det energi du har indtaget er opbrugt. - Igen dine kalorier der skal forbrændes og ikke kulhydrater Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alex 0 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2011 Nej, jeg mener kalorier :-) Alt det du nævner indeholder en større eller mindre mængde energi (kalorier). Men du kan ikke tvinge kroppen ud på en tilstand hvor der ingen kalorier er tilbage at forbrænde... Doesn't make sense.... Mvh Alex Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2011 Nej, men nu skal det også gøres kort... pointe er at det ikke kun er kulhydrater der er ens fjende når man skal fjerne sine fedtdepoter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mr. Nielsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 22, 2011 Hvis du vil forbrænde fedt vil jeg nok anbefale dig at være aktiv i længere end 18-20 minutter og 3 km - Selv til en start. Prøv at lave intervaller og gå lidt mindre op i puls zoner (Jeg går ud fra at du har pulsur) i starten. F.eks. Lav en tur der hedder 1km rask gang 1km løb 1km rask gang 1km løb 1km rask gang 1km løb 1km gang (nedvarmning) På denne måde holder du din aktivitets periode (og derfor også forbrænding) oppe i en længere periode (Ca. 50 minutter) Yderligere har det den fordel at du ret nemt kan indbygge forbedringer ved at erstatte eller reducere nogle af gang perioderne. Det er skånsomt for knæene og du kommer op og du kommer lynhurtigt op og løbe længere. Du kan finde og måle løbe ruter på jogg.se De har også en glimrende løbe dagbog og du kan importere filer fra GPS ure. God fornøjelse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites