Jump to content
anton

Privat svensk lønforsikring

Recommended Posts

Fik lige et kig på det seneste nummer om skat med udenlandske relationer og fandt dette: 182 Grænsegængere •fradrag •lønforsikring SR af 22/3 2011,11-001134 Skatterådet kunne bekræfte, at spørger, der bor i Sverige og arbejder i Danmark, og som beskattes som grænsegænger, kan fratrække indbetaling til en privat svensk lønforsikring i indkomstopgørelsen. Det er Skatteministeriets opfattelse, at en lønforsikring er omfattet af begrebet arbejdsløshedsforsikring i pensionsbeskatningslovens § 49, stk. 1. Reference KSL § 2, § 5 A og § 5 B PBL § 49 LV2011-1D.B.8.2.3 TfS2011, 436 SKM2011.216.SR Spørger ønskede at fradrage præmien til en lønforsikring.En lønforsikring er en frivillig forsikring, der skal kompensere for den lønnedgang, der opstår som følge af, at den pågældende bliver ufrivillig arbejdsløs, og giver ret til månedlige udbetalinger i en aftalt periode. Indbetalinger til en arbejdsløshedsforsikring er omfattet af fradragsretten efter pensionsbeskatningslovens § 49. Det er Skatteministeriets opfattelse, at såvel en arbejdsløshedsforsikring, der tegnes gennem en arbejdsløshedskasse, såvel som en lønforsikring begge har til formål at dække det indtægtstab, der opstår som følge af opstået arbejdsløshed. Det er derfor Skatteministeriets opfattelse, at en lønforsikring er omfattet af begrebet arbejdsløshedsforsikring i pensions-beskatningslovens § 49, stk. 1. Ved besvarelsen er det lagt til grund, at lønforsikringen alene omfatter forsikring mod arbejdsløshed som følge af opsigelse, og ikke omfatter udbetalinger ved arbejdsløshed som følge af erhvervsevnetab, der må karakteriseres som en syge- og ulykkes-, eller invalideforsikring. Den fulde tekst kan læses i TfS2011,436.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anton. Tak for dit indslag. Jeg ved ikke hvem denne "spørger" er eller hvor han er forsikret hen, men jeg forstår ikke problemet for der findes altså ikke ET eneste dansk forsikringsselskab som forsikrer grænsegængere mod arbejdsløshed-altså lønsikring-. Der findes et svensk selskab som hedder E.N. forsikring i Sverige som gøre det, og som jeg har skrevet et par indlæg om, men som også er berygtet for at snyde sine kunder så det basker. Men selvfølgelig skal SKAT tage stilling til det, da det er et pincipielt emne, men desværre er det også en hypotetisk en da jeg ikke tror at (de respektable) forsikringsselskaber har planer om at tilbyde den slags forsikring til os grænsegængere. Dels er det meget svært/besværligt at kontrolere og dels er det meget uinteressant for dem pga de få antal som er i målgruppen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilsyneladende er E.N. Försäkring havnet i økonomiske vanskeligheder: http://finanswatch.dk/Finansnyt/Forsikring___Pension/article1017010.ece?referer=jp&aid=2603754&sid=2186 Solid AB tegner lignende forsikringer for pendlere - men om de snyder kunderne, må man nok selv finde ud af... http://www.solidab.se/Vara_forsakringar/Inkomst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tilsyneladende er E.N. Försäkring havnet i økonomiske vanskeligheder: http://finanswatch.dk/Finansnyt/Forsikring___Pension/article1017010.ece?referer=jp&aid=2603754&sid=2186 Solid AB tegner lignende forsikringer for pendlere - men om de snyder kunderne, må man nok selv finde ud af... http://www.solidab.se/Vara_forsakringar/Inkomst
Jeg har altid sagt at E.N. var rådne og har skrevet flere indlæg om dem. Håber at de som er i klemme får deres penge igen. Ps- Solid forsikringer tilbyder 10% rabat hvis man tidligere har haft en forsikring hos dem. (bil,hus etc) så husk at gøre krav på det hvis i flytter over til dem. //A.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke få regnemaskinen på websiden til at acceptere mit personnummer, har i andre samme problem? Forsikringen kan iøvrigt max. baseres på en lønindkomst på SEK 60 000/mdr uanset at ens løn er højere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

det skal man ifølge forsikringsselskabets tilmeldingsformular: 399473266.jpg Så hvad gør jeg nu? Lille du? :( (for hvis det kan lade sig gøre, så anbefaler selv min fagforening, at jeg gør det - og dermed dropper deres a-kasse).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så betaler du sgu da dobbelt forsikring. Både til den danske A-kasse (som du så aldrig får noget ud af) - og til en svensk forsikring. Nu begynder det at blive smådyrt. Min fagforening har anbefalet, at jeg melder mig af A-kassen HVIS jeg kan finde en modsvarende svensk forsikring. Ikke som et supplement. Vil Skat virkelig lade dig trække begge "tjenester" fra da?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men så betaler du sgu da dobbelt forsikring. Både til den danske A-kasse (som du så aldrig får noget ud af) - og til en svensk forsikring. Nu begynder det at blive smådyrt. Min fagforening har anbefalet' date=' at jeg melder mig af A-kassen HVIS jeg kan finde en modsvarende svensk forsikring. Ikke som et supplement. Vil Skat virkelig lade dig trække begge "tjenester" fra da?[/quote'] Det vil du også gøre i DK under alle omstændigheder. En Indkomstforsikring som det hedder i DK er et tillægsprodukt som man skal betale ekstra for. Når du betaler for en Dansk A-Kasse er det fordi det er det eneste sted du må forsikre dig, nemlig arbejdslandet, mens understøttelsen skal komme fra bopælslandet. Surt? yup, unfair? Oh Ja! men desværre er det loven. Når man havner i en arbejdsløshed, så skal man flytte til et Svensk A-Kasse, og der kan du vælge den som representere dit fag bedst. Har man ikke sådan et så er alfa kassan et "universel" kasse og en go start hvis man ikke ved hvilken man kan og skal tage. Ps- Ledarnas Fakforbund som jeg- også- er medlem af,(men ikke må trække fra i DK) har et indbygget indkomst forsikring hos Tryg-Hansa. Det er IKKE friviliigt, og man betaler ekstra for det, så om man vil det eller ej, er det noget som koster ekstra. Jeg er RET sikker på at det er tilfældet hos de fleste fagforeninger (altså med et tillægs tjeneste/ekstern aftaler, men muligvis kan det være en frivillig ordning hos de forskellige)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der må da være et marked for at forsikre folk som os der ikke får noget ud af at betale til en dansk A-kasse ! Det er jo fuldstændigt hul i hovedet at betale til en dansk A-kasse blot for at have retten til at blive meldt ind i en svensk når uheldet er ude. Det er kun den danske a-kasse der tjener på det, for alle andre er det en ulempe. Er der ikke nogle forsikringsansatte her på debatten, eller bare nogen med lidt mere forstand på den slags end mig, som kunne have lyst til undersøge mulighederne for, at sælge et skræddersyet forsikringsprodukt for danskere/svenskere der bor i Sverige men arbejder i Danmark, og som gerne vil have sikring for skal vi sige 70-80% af deres indkomst? Umiddelbart gætter jeg på at der må være tusinder af oplagte kunder til et sådant produkt, specielt i disse krisetider.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der må da være et marked for at forsikre folk som os der ikke får noget ud af at betale til en dansk A-kasse ! Det er jo fuldstændigt hul i hovedet at betale til en dansk A-kasse blot for at have retten til at blive meldt ind i en svensk når uheldet er ude. Det er kun den danske a-kasse der tjener på det, for alle andre er det en ulempe. Er der ikke nogle forsikringsansatte her på debatten, eller bare nogen med lidt mere forstand på den slags end mig, som kunne have lyst til undersøge mulighederne for, at sælge et skræddersyet forsikringsprodukt for danskere/svenskere der bor i Sverige men arbejder i Danmark, og som gerne vil have sikring for skal vi sige 70-80% af deres indkomst? Umiddelbart gætter jeg på at der må være tusinder af oplagte kunder til et sådant produkt, specielt i disse krisetider.
Jeg har selv 5 års erfaring fra netop forsikringsbranchen, og jeg har selv stillet mig selv det spørgsmål for det strider mod alt logik at man skal betale samme pris for en service, alt imens når uheldet er ude, så får man ikke samme værdi for hvad man har købt som dem som har adresse i DK. Det er ikke et spørgsmål om et skræddersyet produkt, det tager juristerne 2 timer at sætte sammen. (iøvrigt vil det være den samme som folk med bopæl i DK køber) Mit gæt er 1- Det er alt for besværligt at administrere for forsikring selskaberne- rent praktisk, kommunikation med de svenske myndigheder,A-Kasser, skatteverket etc. Integrationen over sundet er under al kritik efter min mening.(fx.samlignet med den mellem Norge og Sverige) 2- Målgruppen er ikke stor nok, (lad os sige at du har ret, så selv flere tusinder er ikke nok) Det er netop derfor at de store (velrenomeret) forsikring selskaber som tilbyder den forsikring til folk i DK ikke gøre det for os osse. As simple as that.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites