Rikke Rost 11 Anmeld indhold Skrevet June 23, 2011 http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1501584/Nodplan-sakrar-nar-DSB-First-konkar.html Tågakos väntas när DSB First konkar Text: Erik Magnusson Publicerad 23 juni 2011 1.30 Uppdaterad 23 juni 2011 8.132011-06-23 01:30:37 Öresundstågen. DSB Firsts konkurs kommer inom någon dag eller vecka. Räkna med trängsel, förseningar och ofrivilliga tågbyten – åtminstone under en övergångstid. Skånetrafiken och danska transportministeriet planerar redan för nödtrafik över bron. Ingen tvivlar längre på att DSB First går i graven. Därför har det danska transportministeriet tagit fram en detaljerad ”Plan B”, som anger hur tågtrafiken på Kystbanen och över bron ska organiseras på kort och medellång sikt. Enligt ”Plan B” ska danska Öresundståg bara köra fram till Kastrup. Brotågen från Skåne ska vända redan vid Østerport. Resenärer som vill åka hela vägen från Eslöv till Helsingör måste byta tåg på Kastrup eller Østerport, kanske också i Malmö eller Lund. Dessutom slopas tiominuterstrafiken över bron. Svenska brotåg tillåts bara köra till Köpenhamn var tjugonde minut. På svensk sida hanteras nödplanerna av Öresundståg AB, som arbetar på uppdrag av Skånetrafiken och fem andra svenska länstrafikbolag. – Vi har förhandlat med alternativa operatörer. Vi har några intressenter som kan tänka sig att gå in och sköta tågtrafiken om DSB First faller ifrån, säger Gunnar Wulff, vd för Öresundståg AB. Bland de tågföretag som Wulff kontaktat märks Arriva och SJ. Arriva sköter redan pågatågstrafiken i Skåne och säger sig vara redo att ta över den svenska delen av Öresundstågtrafiken i en direktupphandling. Tanken är att Arriva och/eller SJ i så fall kör tågen under ett halvår eller ett år tills en större upphandlingsprocedur med flera konkurrerande tågföretag är klar. – Vi är intresserade av att köra Öresundstågen. Det finns tåg och det finns personal. Det finns en bra grund att driva trafiken vidare, säger Tobias Ligneman, presschef på Arriva. – Men det är inget vi kan ta över från en dag till en annan. Det finns risk att tågtrafiken står stilla under några övergångsdagar. En konkurs för DSB First innebär starten på en lång juridisk process där länstrafikbolagen i Skåne, Kronoberg, Halland, Blekinge, Kalmar län och Västra Götaland vill förmå DSB och danska staten att ersätta dem för alla merkostnader. Länstrafikbolagen vill förhindra att svenska skattebetalare ska betala för DSB Firsts konkurs. För tågresenärerna lär konkursen bli starten för långvariga problem. Enligt danskarnas nödplaner måste resenärerna tränga ihop sig i färre tåg över Öresundsbron. I rusningstid halveras antalet tågvagnar. Dessutom lär Skånetrafiken få ont om brotåg som kan köra på både svensk och dansk sida av bron. Risken är att tågen måste kompletteras med busstrafik över bron. Skånetrafiken hoppas dock att danskarna vill komplettera den svenska brotrafiken och inte låter alla sina Öresundståg vända redan vid Kastrup. Danmarks trafikminister Hans Christian Schmidt är dock kallsinnig till att låta danska tåg köra över bron. Han månar främst om att resenärerna längs Kystbanan får en tät och punktlig trafik. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2011 Hvor er jeg dog glad for jeg aldrig mere skal tage toget.. Puuuha.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2011 Glad for, at jeg begynder at arbejde i Sverige på næste fredag :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2011 Det siger lidt om manglen på vilje og evne til integration i Region Pløresund!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2011 Det kan være færgetrafik igen bliver den hurtigste vej over øresund i denne del :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nico_Idskov 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2011 Er jeg den eneste der glæder mig lidt til plan B? Jeg kan godt se at det for alle der skal videre op ad kystbanen (forbi østerport) vil være noget lort. Det er klart. Men for os der alligevel skifter på hovedbanen bliver det umiddelbart blot et hop tilbage til da Skånetrafikken kørte togene. Vi mister 10min-driften i myldretiden, men den har vi klaret os uden før. På den positive side er der en chance for at vi kommer til at undvære alle de forsinkelser der har sin rod i kystbanen. Derudover har jeg ofte set tilbage til da Skånetrafikken kørte togene men en vis længsel. Jeg syns problemerne blev mangedoblet fra dag 1 da DSBfirst overtog. Jeg håber inderligt at der ikke bliver iværksat en redningsplan. Der vil kun være skatteyderne og pendlerne til at betale regningen. Lad nu det firma dø. Lad plan B køre mens et nyt udbud kommer på plads. Der er sgu ingen grund til at grave hullet større end det allerede er. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2011 Det er ikke helt til at vide hvad der er sandt og falskt for tiden. Her er en artikel, som siger at togpendlerne er "reddet": http://politiken.dk/indland/ECE1311658/glad-pendlerformand-svenskerne-lover-tog-over-oeresund/ I øjeblikket foregår et spil om hvem der skal betale regningen og hvor længe, og det ser ud til at plantning af historier i medierne, er en del af forhandlingstaktikken. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
biz 2 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2011 DSBLast hvil i .... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2011 Ser heller ikke rigtigt problemet... men hvis det går helt galt så er det bil igen, jeg synes det er fint når der er 10 min drift, men kan sagtens undvære det Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2011 Jeg må indrømme at jeg har det lige omvendt. Jeg kan ikke undvære 10 min. driften og kan slet ikke forstå at nogle bare kan "acceptere det". Hvis 10 min. driften i myldretiden afskaffes så begynder jeg at køre i bil koste hvad det vil! Bare tanken om at man måske lige misser et tog og så er det næste 10 min forsinket giver mig meget dårlige minder. Så skal man stå og glo i 30 minutter og man kan ikke engang vide sig sikker på at man komme med toget pga. trængsel... nej nej nej. Glem det! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2011 Fra skanetrafiken.se Inget skäl till oro för "tågkaos" Sydsvenskan beskriver den 23 juni ett scenario för DSBFirst och Öresundståg som inte stämmer överens med det verkliga läget. Så här ser läget ut just nu: - Det finns inget som säger att en konkurs är den givna utgången. - Danska transportministeriets "Plan B" ingår inte i den lösning vi jobbar för. - Tågtrafiken kommer att rulla som vanligt. Vår målsättning är att våra kunder inte ska drabbas. Det finns ingen anledning till oro för ett "tågkaos" så som Sydsvenskan beskriver det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2011 Politikerne på begge sider af Øresund er ved at sætte ny bundrekord for sløseri med skattekroner pga. intern kævl. Man investerer 10 MILLIARDER svenske kroner i en ny citytunnel, der kan give 10 minutters drift i stedet for 20 minutters drift, og endeligt skaffe kapacitet nok til at transportere alle de passagerer som vil/skal med. Kort efter går man i gang med at skændes så meget over om det er den ene eller den anden, der skal betale en ekstraregning i MILLIONklassen for selve driften, at det kan forårsage togstop i en periode og i hvert fald ingen 10 minutters drift. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2011 På den anden side så er det fa'me typisk ... endelig kører togene mere effektivt end de københavnske S-busser (og har gjort det i nogle måneder nu), og så kan vi risikere to nye indkørselsperioder med hhv. Arriva og en udbudsvinder .... Ang. de 10 minutters drift så er jeg nu ganske glad for at de er der. Der er noget befriende ved at tage ned på Hyllie og komme derfra igen inden for 5-10 minutter =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites