Jump to content
larscph

Telia 60 mbit bredband

Recommended Posts

Jeg tror de er ligeglade med mail og web...det er videresalg af båndbredde(deling/eller forening) som jeg tror de har lidt indvendinger imod...
Prøv nu lige at læse - "Kunden får ansluta en egen server till tjänsten under förutsättning att den enbart används för eget bruk. Kunden får däremot inte ansluta en server till Telias nät eller till stadsnät i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda eller tillhandahålla varor, tjänster eller information till annan". "Information till annan" => Er det ikke det kan stiller til rådighed på en web server?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den har ikke en egentlig DMZ' date=' desværre.[/quote']Tilsyneladende har den en DMZ-funktion. Om den virker tilfredsstillende kan jeg dog ikke sige noget om - endnu. k1uxsn.png At få boksen åbnet op er heller ikke en nem opgave, skulle man begive sig ud i dén opgave. Der skal JTAG'es og linux-nørdes i stor stil. Jeg tror jeg kan leve med den...indtil videre. Men nok mest fordi den lige giver mig en r**-fuld megabit mere end det gamle ZyXEL-modem :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mmm.. Ja - det var i det mindste noget - så kunne man jo overveje at lade sin super fine Linksys E4200 agere gateway til den interne netværk og så i princippet bare lade Thomson'en være modem og pass-through af alt IP trafik til Linksys... På den anden side er der jo ikke nogen grund til at gøre det mere komplekst end nødvendigt... Hvordan performer wifi delen af den?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mmm.. Ja - det var i det mindste noget - så kunne man jo overveje at lade sin super fine Linksys E4200 agere gateway til den interne netværk og så i princippet bare lade Thomson'en være modem og pass-through af alt IP trafik til Linksys... På den anden side er der jo ikke nogen grund til at gøre det mere komplekst end nødvendigt... Hvordan performer wifi delen af den?
Sladder på nettet taler om at det stadig ikke nødvendigvis virker, hvis du sætter en anden router på DMZ. Men der kommer jo (forhåbentlig) opdateringer af fw/sw løbende - så vi kan håbe på bugfixes og flere muligheder. For som den er nu, så er der dælme ikke mange muligheder og optioner. Bruger-interfacet er til grin! Wifi-delen har jeg ikke oplevet problemer med - men jeg bruger det også kun til surf, og ikke transfer af større sager. P.t. er jeg nakket ned til 10mbps, da jeg har en internetradio på der kun understøtter 802.11b - så denne trækker resten af ydelsen ned. Kunne have været rart med yderligere et 5Ghz, jeps...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmmm.. Og så i øvrigt altså ØV til Telia altså at de begrænser deres ellers meget fine xDSL løsninger på dén måde...
Flertallet vil jo være tilfredse med dette modem (læs: Svensson's & Persson's) - men mindretallet (læs: os/nørderne) bliver voldsomt begrænsede i vores muligheder. Man kan diskutere om Telia burde tilbyde en Familie OG en Nørd-pakke - men jeg tror der er for meget administration i det, til at det kan betale sig. Dog skulle jeg jo mene det 'kun' drejede sig om to forskellige sw-versioner, hhv. loadet på modemmet alt efter hvilket produkt man bestilte. Men igen - ekstra arbejde kontra afkast/administration osv osv. *pfft* Jeg ser logikken - og vi kan jo ikke få alt. Nu venter jeg så bare på at telestationen her i området får opdateret DSLAM'en til VDSL2. Så glemmer jeg nok lidt mere de sure rønnebær, hvis jeg pludselig kan se 25+ mbps ned / 8+ op via telejacket :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ser logikken - og vi kan jo ikke få alt. Nu venter jeg så bare på at telestationen her i området får opdateret DSLAM'en til VDSL2. Så glemmer jeg nok lidt mere de sure rønnebær' date=' hvis jeg pludselig kan se 25+ mbps ned / 8+ op via telejacket :D[/quote'] Ja men du har da ret... Jeg syn's jo bare det var smart at man kunne "nøjes" med at købe et dumt ADSL modem før i tiden og så sætte whatever router bagpå. Men bestemt ser jeg også det smarte i at Telia kan sige "vi har én let pakkeløsning - og den virker" som de kan supportere helt ud til og med routeren....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg også min Thomson æske - hold dog op et fælt interface den har.. :scared: Nå men efter lidt roden rundt så virker den faktisk uden problemer sammen med min LinkSys router som så stadig håndterer det lokale LAN. Jeg satte den til telefonstikket og den fik så umiddelbart og uden videre forbindelse til Telias netværk. Finde den på min computer og http til GUI'en. Den har et internt netværk 192.168.1.0/24 (fedt i øvrigt at de angiver adressen på den måde i en "Svensson-venlig" router i stedet for med IP og subnet mask som ligner det man kender i Windows... Men fred så være med det). Min Linksys er sat op med 192.168.15.0/24 så jeg tog chancen og koblede Linksys' WLAN port til LAN porten på Thomson. Vupti den fik en adresse i 192.168.1.0 nettet og hvis jeg så skiftede tilbage til mit gamle wifi LAN fra Linksys var der fint hul igennem til internet. Cool.. :laugh: Så var der lige den med et par enkelte port forwards jeg bruger. Af én eller anden grund får jeg beskeden "Igen kompatibel anslutning hittades." hvis jeg forsøger mig med dens DMZ funktion. Nå men løsningen er at oprette port-forward regler jeg bruger, som blot allesammen går fra Thomson til den IP adresse som Linksys routeren har og så lade Linksys forwarde det videre internt. Done deal og jeg kan nå hvad jeg skal nå fra eksterne adresser. Alt i alt OK... Og jeg kan nå Thomson routeren på dens interne adresse 192.168.1.1 fra en computer på 192.168.15.0 nettet. Så afventer jeg bare at Telia som lovet i morgen opgraderer min forbindelse (lige nu har jeg 2,455 op og 22,359 ned hvilket jo gerne skulle blive "lidt" bedre i og med at jeg har bedt om en op til 12/60). Spændende så :thumbup: Eneste "problem" var at den nye router får en ny offentlig IP adresse så skulle lige forbi DynDNS før det hele var normalt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu venter jeg så bare på at telestationen her i området får opdateret DSLAM'en til VDSL2. Så glemmer jeg nok lidt mere de sure rønnebær' date=' hvis jeg pludselig kan se 25+ mbps ned / 8+ op via telejacket :D[/quote'] En af de få glæder der er i dit gamle kvarter her ved Nobeltorget, nemlig 100+ til alle mand ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah. Hehe.. Hvis man prøver at nå den på 192.168.1.1 bliver jeg ikke bedt om brugernavn+kode - hvis jeg prøver 192.168.1.254 kræver det at man logger ind... hmmm.. zzzzzz... Eller måske kan man bare ikke logge ud hvis man først er logget ind?!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ah. Hehe.. Hvis man prøver at nå den på 192.168.1.1 bliver jeg ikke bedt om brugernavn+kode - hvis jeg prøver 192.168.1.254 kræver det at man logger ind... hmmm.. zzzzzz... Eller måske kan man bare ikke logge ud hvis man først er logget ind?!
Ser ud til der er en defineret time-out. Kan ikke se hvad den er - og man kan heller ikke logge ud nogle steder...andet end at skifte bruger (hvad man så end kan bruge det til).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ser ud til der er en defineret time-out. Kan ikke se hvad den er - og man kan heller ikke logge ud nogle steder...andet end at skifte bruger (hvad man så end kan bruge det til).
Ja du har nok ret... Jeg prøvede at genstarte Firefox - men det overlever timeout'en... Fikst... ?!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede lige Bredkandskollen på Linksys routeren på 5 Ghz wifi alene [ATTACH]4097[/ATTACH] og så på Thomson 2,4 ghz wifi [ATTACH]4098[/ATTACH] Det ser umiddelbart ud til at upstream lider lidt under at skuller via en ekstra router.... Bliver spændnede at se hvad der sker når der bliver ændret til ITU G.993.2 (VDSL2)....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så blev min linje opgraderet og jeg syntes lige jeg ville lave lidt målinger - det kører pænt hurtigt routeren selv siger [ATTACH]4099[/ATTACH] Jeg har så leget med Bredbandskollen i fire scenarier 1 - Kablet til Thomson [ATTACH]4102[/ATTACH] 2 - Kablet til Linksys [ATTACH]4100[/ATTACH] 3 - Wifi (2,4 Ghz) til Thomson [ATTACH]4101[/ATTACH] 4 - Wifi (5 Ghz) til Cisco [ATTACH]4103[/ATTACH] Konklusionen er vel at tricket med at stacke ens egen router "bag efter" Telias ikke gør den helt store forskel - dog er det målbart. Jeg syntes ydelsen på Wifi er meget i orden (det er målt i stueetagen med routeren på første sal så med etageadskillelse i mellem), men som forventet er det lige en smule bedre på kabel. Alt i alt er det ganske godt... Spørgsmål er så dog om ikke 30 mbit og 10 mbit op er "godt nok" i praksis... Men klart ret imponerende hvad man kan trække hen over en gammeldaws telefonledning! Det med svartiderne må tilskrives et eller andet i Bredbandskollens funktion - de to på kabel er lavet i Firefox 4 på en Windows 7 maskine og de to wifi er på min MacBook med Mac OSX. Latency er IKKE i det niveau med hvad der står på kabel målingerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Funky Output Power ;) ...og din Forward Error Correction har travlt. Noget ser ud til at være skvattet over en dørkarm et sted - men hvis din linie fungerer som den skal, så er det vel bare at vende det blinde øje til. Dog kunne det være sjovt med en lille test: Genstart Thomson' en, og lav en kablet test - tjek så dine errors (hvis nogle). Genstart Thomson igen, og lav en wifi-test - og tjek errors igen. Kunne have en mistanke om at din latency på kabel har noget med din FEC-rate at gøre. (Men måske en generel reboot vil afhjælpe spøgelserne...især din Barsebäck-ratede output power *gg*) Udover det, så ser det dælme spændende ud! Burde give et fingerpeg om hvad jeg selv kan forvente, når Telianerne får opdateret den lokale central :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jow - den ligger lidt højt... Men forbindelsen kører dog stabilt og uden mærkbar latency i praktisk brug. Det kan muligvis - nok meget sandsynligt - skyldes at telefonkablet går ind i et stik i stuen hvor det er sløjfet til et kabel der fører op på første sal hvor det så igen er samlet med en skrue-samle-muffe og ført videre ind i et rum under taget hvor router og andet halløj står. Og ja det er smæk på - ren Barsebäck bliver det dog først per 1. august hvor jeg skifter til el hos Vattenfall hvor man kunne vælge "el fra kernekraft" uden merpris - det MÅ altså øge hastigheden bare en smule når der bliver skiftet over :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kan muligvis - nok meget sandsynligt - skyldes at telefonkablet går ind i et stik i stuen hvor det er sløjfet til et kabel der fører op på første sal hvor det så igen er samlet med en skrue-samle-muffe
I rest my case....:o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaeh - altså helt "fejlfri" er linjen jo ikke - nu ser tallene således ud. Men den opleves nu altså stabil og yder det lovede. Og så bare for at genere luftrummet lidt yderligere her omkring har jeg nu fået DD-WRT på en LinkSys til at agere repeater bridge til et seperat wifi der dækker hele haven og terassen. Dælme smart!! Det æder godt nok en del båndbredde når man er på det "ekstra" wifi LAN men til gengæld er forbindelsen udendørs nu fuldstændig stabil hvor den før var af mildt sagt nogen varierende stabilitet... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites