Kiwi 10 Anmeld indhold Skrevet June 15, 2011 Jubiii. Har fået brev i dag fra Ankestyrelsen der meddeler mig, at jeg har vundet min ankesag over Arbejdsdirektoratets afgørelse i min sag om at blive Miethe-person. De skriver: -Du må anses for omfattet af begrebet "andre arbejdstagere end grænsearbejder" -Du har derfor ret til at stille dig til rådighed for det danske arbejdsmarked, samt ret til at få udbetalt danske dagpenge fra 1. marts 2010, hvis du i øvrigt opfylder betingelserne herfor. Vi ændrer således afgørelsen fra Arbejdsdirektoratet (nu Arbejdsskadestyrelsen Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring). Der var enighed på mødet. På de næste sider kommer så begrundelserne , retsregler mm som er for langt at gengive her. Det er jo 1 år og 4 måneder siden jeg blev ledig og har siden fået svenske dagpenge. Det betyder at hvis jeg vælger at blive Miethe-person så skal jeg har danske dagpenge bagudrettet, tilbagebetale de svenske (inklusive de 26.000 jeg lige har fået tilbage i skat) samt møde op til alt det de vil udsætte mig for i Danmark. Herover har jeg ikke været kaldt til en eneste rådighedssamtale, jeg mailer kun med min sagsbehandler hos AF. Jeg har hele tiden bekræftet min ledighed een gang om ugen, som man skal som ledig - stædig overbevist som jeg var, om at jeg selvfølgelig ville få ret. Jeg er nu spændt på hvad a-kassen siger når jeg ringer i morgen, jeg har ca. 100 spørgsmål inden jeg endelig beslutter mig. Får jeg f.eks. dækket transportomkostninger når jeg skal til diverse møder i Danmark? Og hvad med de 6 ugers selvvalgt uddannelse som jeg nu er gået glip af fordi de har været så længe om at afgøre min sag. Nå men hvis der er interesse, kan jeg jo løbende følge op på sagen herinde. Foreløbig tror jeg vi åbner en flaske af de gode i aften, for at fejre. HURRA! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2011 Da der har været en del polemik herinde om muligheden for overhovedet at kunne falde under miethe princippet, kan du så beskrive hvilke forhold der ligger til grund for at du blev vurderet som hørende under den regel? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2011 Jeg tror faktisk ikke at disse forhold kan hjælpe nogen, da Arbejdsdirektoratet tidligere afgjort at jeg ikke blev Miethe-person med de samme argumenter. Ja, man tror det er løgn men sådan er det faktisk. Men i min ankeskrivelse gjorde jeg meget ud af at det faktum at mine jobchancer i Sverige er meget tæt knyttet til det faktum at jeg ikke kan skrive 100% korrekte, inspirerende, sælgende svenske tekster og læse korrektur (jeg er marketinguddannet), så måske har det gjort en forskel. Men her er begrundelserne: - Vi finder at du må anses for at have opretholdt en personlig og faglig tilknytning til Danmark af en sådan art, der gør, at du må anses for at have størst mulighed for på ny at opnå beskæftigelse i Danmark. - Vi har lagt vægt på, at du er født og opvokset i Danmark og har boet her i landet frem til 2008. - Vi har lagt vægt på, at du udelukkende har arbejdet i Danmark og at du aldrig har været beskæftiget i Sverige, ligesom vi har lagt vægt på, at du hverken taler eller skriver svensk. - For så vidt angår den personlige tilknytning har vi lagt vægt på, at du ikke har familie eller venner i eller nære tilhørsforhold til Sverige, samt at du tilbringer en væsentlig del af din fritid i Danmark. - Vi har endvidere lagt vægt på dine oplysninger om, at årsagen til flytningen til Sverige, var nærheden til det Københavnsk arbejdsmarked. - Vi har lagt til grund, at du er bosat i Sverige sammen med din mand og dit barn, og at du har haft lønarbejde i Danmark som marketingkoordinator hos xx. - Vi har endvidere lagt til grund, at du den 1.marts 2010 meldte dig ledig og søgte om dagpenge i Danmark. Som sagt er det ikke til at sige hvad der har været afgørende da de samme argumenter var brugt omvendt tidligere af en anden indstands. Det skal dog siges at der i mit afslag også var lagt stor vægt på det svenske høringssvar (fra det svenske arbejdsdirektorat) hvor man skriver at der ved en søgning hos AF på Marketing kom 278 job i Sverige heraf 38 i Skåne. Disse oplysninger gik jeg ind i da jeg klagede og fortalte lidt om hvor stor Skåne er. De fleste job var nemlig i Göteborg. Håber at ovenstående alligevel har været til hjælp. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2011 Det skal dog siges at der i mit afslag også var lagt stor vægt på det svenske høringssvar (fra det svenske arbejdsdirektorat) hvor man skriver at der ved en søgning hos AF på Marketing kom 278 job i Sverige heraf 38 i Skåne. Disse oplysninger gik jeg ind i da jeg klagede og fortalte lidt om hvor stor Skåne er. De fleste job var nemlig i Göteborg.Geografien er åbenbart smuttet flere steder. Göteborg ligger ikke i Skåne - men i Västra Götalands län. Synes det var værd lige at pointere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2011 Geografien er åbenbart smuttet flere steder. Göteborg ligger ikke i Skåne - men i Västra Götalands län. Synes det var værd lige at pointere. Nej du har selvfølgelig ret, men ikke desto mindre lå de fleste marketingjob i Göteborg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2011 Nej du har selvfølgelig ret' date=' men ikke desto mindre lå de fleste marketingjob i Göteborg.[/quote']Ok. Så giver det lidt mere mening, når du ikke har fået dem til at hoppe på at Göteborg ligger i det vidtstrakte Skåne ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret June 17, 2011 Tillykke med sagen. Betyder det, at Danmark nu bliver nødt til at revurdere og ændre sin praksis på området, så man igen anerkender og tildeler personer Miethe-status til trods for at lovgivningen blev lavet om i fjor? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret June 17, 2011 Tillykke med sagen. Betyder det' date=' at Danmark nu bliver nødt til at revurdere og ændre sin praksis på området, så man igen anerkender og tildeler personer Miethe-status til trods for at lovgivningen blev lavet om i fjor?[/quote'] Jeg aner det ikke. Foreløbig skal min tidligere danske a-kasse, som har modtaget kopi af afgørelsen, gennemgå præmisserne og lovteksten og så må vi se. Jeg talte med deres ekspert i går og hun var helt oppe og køre og glæder sig til at læse skrivelsen når de får den. Hun har hele tiden sagt at min sag lå lige til højrebenet og var uforstående overfor afslaget. Men muligheden foreligger at Ankestyrelsen har ændret afgørelsen, fordi min sag blev oprettet før 1. maj 2010 som jo er datoen for den nye regel. Men de skriver intet om at det er derfor. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret October 14, 2013 Jeg tror faktisk ikke at disse forhold kan hjælpe nogen' date=' da Arbejdsdirektoratet tidligere afgjort at jeg ikke blev Miethe-person med de samme argumenter. Ja, man tror det er løgn men sådan er det faktisk. [/quote'] Min historie minder om din. I øvrigt mener jeg ikke, at man kan blive Mieheperson længere, og at ens status kun holder i 10 år. Begrundelsen skulle være, at det nu er muligt at tage "3 måneders akasse med over Sundet". Men det var det også, da jeg i sin tid med kamp og kraft blev Miethe-person, så den holder ikke. Jeg har prøvet at følge op på de nye lovtekster, og det er ikke blevet nemmere. Faktisk er de totalt uforståelige: http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=136143&pageIndex=0&doclang=DA&mode=req&dir=&occ=first∂=1&cid=193987 PS: (og i øvrigt undrer det mig, at du på den dato kan blive Mietheperson: http://arvid.ask.dk/PSP.ASP?ID=1269&HIS=0 ) Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ronny85 10 Anmeld indhold Besvaret October 15, 2013 Kig lige på datoen!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites