Jump to content
M&T

Grave gammel hæk op - kabler i jorden

Recommended Posts

Vi påtænker at udskifte vores gamle hæk med en ny. Jeg er klar over at man i Danmark kan henvende sig til teknisk forvaltning og få en tegning over eventuelle kabler der måtte være i jorden ved ens grund. Jeg prøvede at ringe til mätningstjenesten hos malmø kommune og fik at vide at den slags ikke fandtes i sverige og at jeg selv måtte ringe til alle tænkelige selskaber (el, telefon, bredbånd og TV) der kunne tænkes at have kabler i jorden og selv høre med dem hver især. Det forekommer mig umådeligt omstændigt. Er der virkeligt ikke en nemmere måde at gøre det på eller skal jeg bare stikke spaden i jorden og håbe på det bedste?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi skulle grave vores have og plane den med en kæmpe gravko, ringede vi til Telia og de kom ud og afmærkede hele vores have. Det skyldtes vist nok at hele telefonlinien fra Lund løb igennem vores have. Det vil sige, at alt telefoni nordover ville forsvinde, hvis vi gravede deres ledninger over. Det var gratis at de kom og afmærkede - men hvis vi derefter gravede noget over, skulle vi betale. Mere omstændeligt er det vel heller ikke? Ring til Telia - de har telefonlinierne, bredbånd og TV'et. Ring til jeres el-udbyder (ikke dem, der sælger jer el'en, men dem, der leverer ledninger til huset), så er det vist det :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej M&T. Nu ved jeg ikke om I allerede har fået gravet hækken op, men jo; der er en nemmere måde. Vi har netop fået gravet jordvarme ned i vores have, og i den forbindelse oprettede vi en konto på www.ledningskollen.se Her afmærker du det område der forventes berørt på et kort og skriver hvilken type arbejde der skal udføres. De sender så automatisk besked til alle ledningsejere der måtte være berørte i det område. Ledningsejerne tager så selv stilling til om de mener at det er nødvendigt at komme ud til jer for at mærke af. Man skal være obs. på at det ikke er alle ledningsejere der er tilmeldt denne tjeneste, nogle kan man skulle kontakte selv, men en stor del er, og det letter absolut arbejdet. Held og lykke med haveprojektet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites