Jump to content
CAC

pengegave fra udlandet

Recommended Posts

Hvordan er reglerne hvis et familiemedlem i udlandet vil give mig en pengegave? Skal man informere Skatteverket? (jeg ville ikke kunne forstå hvorfor dog) eller kan man bare øverføre penge til min konto uden indblanding af nogen instanser (hvilket virker mest logisk for mig) Eller noget helt andet? Al hjælp er påskønnet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Selve pengeoverførslen klarer du nemmest med en international bank overførsel. Derefter skal du selv oplyse til skatteverket, hvis gaven er skattepligtig. Så vidt jeg ved er gaver som udgangpunkt indkomstskattepligtige - ellers ville alt for mange mennesker vælge at få "gaver" fra deres arbejdsgiver i stedet for løn - det er i hvert fald det danske princip - og mon ikke Skatteverket er lige så skrappe. Der er undtagelser i forbindelse med arv, og der kan være undtagelser op til visse beløbsgrænser, hvis pengegaven er fra nærmeste familie. Men jeg kender ikke de præcise svenske regler

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå - så lærte jeg noget nyt idag. Der er sgu ingen skat på gaver i Sverige så længe de bare ikke har noget som helst med arbejde at gøre. Det er godt nok væsentligt forskelligt fra Danmark. Endnu en god grund til at bo i Sverige :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites