Jump to content
testeren

Broen er lukket pga. strømsvigt (03-06-2011)

Recommended Posts

Grotesk.....ganske enkelt grotesk! Har de ikke engang planer og øvelser for den slags?? Vedligeholder og tester de ikke engang deres udstyr?? Fååårk en flok amatører!! :mad:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1486922/Brons-reservaggregat-fungerade-inte.html Lad os gætte på at årsagen til at det ikke virkede var pga. et "once-in-a-lifetime-event" ....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Korrekt, men en fredag i Kr. Himmelfartsferien er ikke en hverdag i mine øjne.... Så de muligheder vi havde, såfremt jeg ikke havde været hjemme allerede, var udtømte. Derfor min hidsighed.... Og et stykke infrastruktur lukker man ikke bare selvom man ikke har kameraer osv kørende. Så finder man alternativer til overvågningen lynhurtigt! Men det virker ikke som om broen har en plan B for noget som helst.
Jeg er enig, var broen faldet ned er det klart at man ikke kan forvente, at de kan sikre folk en overfart. Men at kamerane ikke kan køre er en af de dårligste undskyldninger!! Hvad bliver det næste...."broen lukket pga. sygdom, prøv igen i morgen"??!! LATTERLIGT!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har da selv en aftale med et danskerpar i byen at de kan ringe til mig' date=' hvis situationen opstår.[/quote'] Og hvem ringer du til hos CPH, når flyet til Malaga lige skal tilbageholdes i 3 timer? Kan jeg ikke få nummeret? Broens håndtering af situationen var ganske enkelt en fiasko. Som det allerede er sagt af andre, så lukker man ikke et infrastruktur-knudepunkt i 3 timer pga. "strømproblemer". Man finder lettilgængelige workarounds!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Grotesk.....ganske enkelt grotesk! Har de ikke engang planer og øvelser for den slags?? Vedligeholder og tester de ikke engang deres udstyr?? Fååårk en flok amatører!! :mad:
Dette her ser jeg desværre eksempler på igen og igen og igen. Flere gange mens jeg var ansat hos ComX, virkede failover til UPS+dieselgenerator ikke. Bl.a. pga. en lille switch-over relæ-dims til 5 kroner i Harald Nyborg. Selv om man tror ens setup er redundant, er det desværre sjældent 100% redundant. Latterligt, men sandt. En anden historie: En snefyldt vinter ophørte strømmen i Lyngby-området, hvor vi har et af vores hostingcentre. UPS'erne slår straks til, mens dieselgeneratoren kommer op i omdrejninger. Alt sker efter planen... Desværre havde man ikke lige tænkt på, at der natten over var faldet 30 centimeter sne, som fuldstændigt blokerede for spjældene på generatoren, som derfor overophedede og slog fra. UPS'erne tog automatisk over igen.... indtil de en halv time senere gik flade.... Først en time senere kom strømmen tilbage... En lidt sjov historie: TDC Internet (Århus) i midt-halvfemserne... På daværende tidspunkt havde man ingen dieselgenerator og UPS. På et tidspunkt bestiller man så et nyt og moderne setup. Ankommer på en kæmpe lastbil. Desværre bakker lastbilen ind i et elskab og al strømmen ryger sig en tur. :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

At skyde og svine op og ned ad stolper nytter ikke det store. Faktum ér, at hvis ens private infrastruktur ikke kan holde til brolukninger - så bor man på den forkerte side...kort sagt. At begynde at snakke om erstatning fra Broens side, fordi man har valgt at bo på den forkerte side af en bro med strømproblemer - eller sætte eget og andres liv og lemmer på spil, med hypotetisk hasarderet kørsel over broen...kan jo sætte yderligere et par spørgsmålstegn ved det hele. Lad mig gentage mig selv: broen er ikke en selvfølgelighed, bare fordi den har stået der i 11 år. Tilsyneladende ikke noget folk tænker så meget på i dagligdagen - og forståeligt nok, egentlig. Men stadig... ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er broen en selvfølgelighed :-) Når den ikke er der mere, er vi der heller ikke...... Man burde have forudset at hvis nu X skete, så satte man X igang og havde en know error record på et problem når det opstod og der ikke skulle laves en workaround (som de ikke engang kan finde ud af at lave) De vælger at lukke broen på et kritisk tidspunkt, uden at gøre noget ved det, fordi de ingen konkurrence har, thats bottomline.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
broen er ikke en selvfølgelighed' date=' bare fordi den har stået der i 11 år. Tilsyneladende ikke noget folk tænker så meget på i dagligdagen - og forståeligt nok, egentlig. Men stadig... ;)[/quote'] Fra den dag broen stod færdig blev den en selvfølgelighed, og var fra dag ét var den en vital del af dansk/svensk infrastruktur. Broens uafbrudt drift burde styres igennem stram business continuity management nøjagtigt ligesom man sikrer et datacenter, et kraftværk, en telefoncentral, et dealerrum i en banks hovedkvarter el. andet med back-up, spejling eller dobbeltfunktioner. Afbrudt drift uanset hvor kortvarigt det er, er uacceptabelt dels fordi et afbrud har enorme konsekvenser for en masse mennesker og derfor betyder betydelige økonomiske tab for såvel samfundet som privatpersoner og virksomheder hver gang driften svigter, men vigtigst af alt fordi der ikke er noget reelt alternativ til broen. At broen bliver nødt til at lukke pga. noget så simpelt som et strømsvigt er simpelthen amatøragtigt, primært fordi det er såre simpelt at sikre sig mod med dobbelt el-grid forsyning samt UPS backup. En ulykke på broen eller vejrlig kan jeg respekterer at man ikke kan sikre sig mod, men strømsvigt.... helt ærligt tag jer dog samme brofolk !

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Fra den dag broen stod færdig blev den en selvfølgelighed, og var fra dag ét var den en vital del af dansk/svensk infrastruktur. Broens uafbrudt drift burde styres igennem stram business continuity management nøjagtigt ligesom man sikrer et datacenter, et kraftværk, en telefoncentral, et dealerrum i en banks hovedkvarter el. andet med back-up, spejling eller dobbeltfunktioner. Afbrudt drift uanset hvor kortvarigt det er, er uacceptabelt dels fordi et afbrud har enorme konsekvenser for en masse mennesker og derfor betyder betydelige økonomiske tab for såvel samfundet som privatpersoner og virksomheder hver gang driften svigter, men vigtigst af alt fordi der ikke er noget reelt alternativ til broen. At broen bliver nødt til at lukke pga. noget så simpelt som et strømsvigt er simpelthen amatøragtigt, primært fordi det er såre simpelt at sikre sig mod med dobbelt el-grid forsyning samt UPS backup. En ulykke på broen eller vejrlig kan jeg respekterer at man ikke kan sikre sig mod, men strømsvigt.... helt ærligt tag jer dog samme brofolk !
Denne tråds bedste indlæg. Det kan ikke siges bedre. :thumbup:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

My point exactly. Broen viser jo gang på at de er en bunke amatører - og derfor kan du (endnu mindre) regne med tilfredsstillende oppetid. Og hvis din dagligdag ikke har den nødvendige tids-buffer, så vil du gang på gang rende ind i en mur - som jeg har skrevet et par gange. Det er jo "bare sådan det ér" - og burde ikke give overraskede sure miner, når det præsenteres som et simpelt faktum.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Man kunne også forsøge at få broen til at acceptere almindeligt serviceniveau
Nu har jeg ikke gennemlæst kundeaftalen med broen, men som enhver anden serviceaftale, bør der være visse serviceniveauer der være nedskrevet som være minimum. Ligesom vi forpligtier os til ikke at brobizzen til andre biler end vores egne (eller hvordan det nu står skrevet i kundeaftalen), og bøder for det hvis vi gør, så skal broen også bøde for ikke at levere den service vi betaler for. At du, Gio, skriver vi "bare kan flytte tilbage til Danmark", holder ikke. Det er muligt "vi" bare kan gøre det, men det er jo ikke alle der kan gøre det. Det er et faktum at områdets absolut mest befærdede lufthavn ligger på den anden side af en bro, som åbenbart ikke kan holdes til ansvar for ikke at levere den service man betaler for. Det er et faktum at flere, sikkert endda kritiske, jobs er på den anden side af den bro ift. hvor man bor, som man ikke kan komme til fordi broen ikke kan holdes til ansvar for ikke at levere den service man betaler for. Det er et faktum at flere virksomheder lever af at kunne fragte personer og/eller materiel over den bro, og flere har sikkert endda serviceaftaler om at levere indenfor en given tidsramme, noget som de firmaer kan holdes til ansvar for hvis de ikke lverer den service man betaler for. Bare ærgeligt at de ikke kan videreføre det ansvar fordi broen ikke kan holdes til ansvar for ikke at levere den service man betaler for. Og jo, jeg mener at en brobizz (af hvad end art man har) er en service der giver en muligheden for at benytte broen, så længe force majeure (uforudsete ting man ikke kan tage foranstaltninger imod) ikke forhindrer det. Strømsvigt er en ting der kan tages foranstaltning imod. Og så har jeg lige gennemlæst kundeaftalen. Faktisk forpligter Brokonsortiet til intet, tværtimod fralægger de sig ethvert ansvar og fralægger sig også ethvert anvar for at kompensere for evt. forsinkelser der måtte opstå.
5.1 Ret til at anvende den elektroniske kørebane medfører normalt en hurtigere passage gennem betalingsanlægget. Passage over Øresundsbron kan imidlertid blive forsinket eller helt være forhindret på grund af høj trafikbelastning, færdselsuheld, storm eller andre ekstreme vejrforhold samt på grund af skader og vedligeholdelsesarbejder på Øresundsbron. Der betales ikke erstatning i tilfælde af, at passage forsinkes eller helt forhindres. 5.4 Øresundsbro Konsortiet er ikke ansvarlig for indirekte skader, som f.eks. produktionstab eller indkomsttab, og heller ikke for tab, der skyldes forsinkelser.
Og morsomt nok står der endda:
Du får sikkerhed og service døgnet rundt Øresundsbron er en moderne, velfungerende trafikforbindelse, der er åben døgnet rundt og året rundt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
At du, Gio, skriver vi "bare kan flytte tilbage til Danmark", holder ikke. Det er muligt "vi" bare kan gøre det, men det er jo ikke alle der kan gøre det. Det er et faktum at områdets absolut mest befærdede lufthavn ligger på den anden side af en bro, som åbenbart ikke kan holdes til ansvar for ikke at levere den service man betaler for. Det er et faktum at flere, sikkert endda kritiske, jobs er på den anden side af den bro ift. hvor man bor, som man ikke kan komme til fordi broen ikke kan holdes til ansvar for ikke at levere den service man betaler for. Det er et faktum at flere virksomheder lever af at kunne fragte personer og/eller materiel over den bro, og flere har sikkert endda serviceaftaler om at levere indenfor en given tidsramme, noget som de firmaer kan holdes til ansvar for hvis de ikke lverer den service man betaler for. Bare ærgeligt at de ikke kan videreføre det ansvar fordi broen ikke kan holdes til ansvar for ikke at levere den service man betaler for. Og jo, jeg mener at en brobizz (af hvad end art man har) er en service der giver en muligheden for at benytte broen, så længe force majeure (uforudsete ting man ikke kan tage foranstaltninger imod) ikke forhindrer det. Strømsvigt er en ting der kan tages foranstaltning imod. Og så har jeg lige gennemlæst kundeaftalen. Faktisk forpligter Brokonsortiet til intet, tværtimod fralægger de sig ethvert ansvar og fralægger sig også ethvert anvar for at kompensere for evt. forsinkelser der måtte opstå. Og morsomt nok står der endda:
næsten som med skilsmisse, det er meget nemmere bare at blive "fra hinanden" end at prøve at finde ud af det i al almindelighed, men når man har lovet sin datter et badebassin, hvordan forklarer du så den? "ja mor og far var ueninge og desuden var broen lukket, så du får ikke dit fucking badebassin, slut færdig" er det mon sådan "gio" forklarer sine børn Dét? :) arj seriøst kom ind i kampen og kæmp hellere for at politikkere på begge sider mærker konsekvensen af ikke have "ekstra batteri backup af sine systemer" men gio sad jo ikke på den anden side og han mærkede ikke hvordan det var, vel? :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
My point exactly. Broen viser jo gang på at de er en bunke amatører - og derfor kan du (endnu mindre) regne med tilfredsstillende oppetid. Og hvis din dagligdag ikke har den nødvendige tids-buffer' date=' så vil du gang på gang rende ind i en mur - som jeg har skrevet et par gange. Det er jo "bare sådan det ér" - og burde ikke give overraskede sure miner, når det præsenteres som et simpelt faktum.[/quote'] Ok, så når strømmer forsvinder i 4 dage til vinter (når det fryser 25 grader) er det DIT ansvar for at have et backup system.....er det ok? Selvfølgelig ikke, de (broens administration) bør som alle andre have tilstrækkelige systemer der kan sikre at de tusinder der hver dag krydser broen, kan fortsætte med det! Vil ikke spekulere i hvad der er muligt...men 30 ganske almindelige skilte med hastighedsbegrænsning på 70km/t må være muligt at skaffe, lad så 4-6 patruljevogne/mc'er patruljere over brogen indtil de finder afbryderen til nødstrømsanlægget..... Som sagt skete der et nedbrud på boren.....kabelbrud eller lign der er til fare for dem der skal krydse broen, kan jeg forstå at man må lukke broen, men det andet er totalt latterligt...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
At skyde og svine op og ned ad stolper nytter ikke det store. Faktum ér, at hvis ens private infrastruktur ikke kan holde til brolukninger - så bor man på den forkerte side...kort sagt. At begynde at snakke om erstatning fra Broens side, fordi man har valgt at bo på den forkerte side af en bro med strømproblemer - eller sætte eget og andres liv og lemmer på spil, med hypotetisk hasarderet kørsel over broen...kan jo sætte yderligere et par spørgsmålstegn ved det hele. Lad mig gentage mig selv: broen er ikke en selvfølgelighed, bare fordi den har stået der i 11 år. Tilsyneladende ikke noget folk tænker så meget på i dagligdagen - og forståeligt nok, egentlig. Men stadig... ;)
Latterlig kommentar GIO, min kone arbejder i Sverige....hvordan kan du gøre dig til dommer over hvor vi bør bo? DET er en ommer!!! Der er en bro, at et strømsvigt lukker broen er et tegn på de forkerte sidder i administrationen for den bro, længere er den ikke!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Én ting er at broen lukker. Det sker vist for alle knudepunkter. Bare spørg folk, der bruger Holbæk, Køge og Helsingør dagligt. Det, som er uholdbart er broen praler til højre og venstre med deres drift sikkerhed, mails om at nu har de fyret deres sms og mail udbyder fordi de ikke var gode nok og hvormange tiltag de har taget siden sidst strømmen røg. Men de kunne da i det mindste sørger for at ring til radio og aviser, så man kan holde sig underrettet. Alle situationer forværres af dårlig kommunikation. Jeg opdagede at broen var lukket fordi jeg var ude og gå en tur og lige pludselig var kø nede ved betalinganlægget, så jeg checkede Sydsvenskan. 5 min ringede konen fra lufthavnen og sagde togene var indstillet med de vidste ikke hvorfor. Den første mail kom kl 18.39 da broen havde været lukket i næsten 2 timer og den sidste kom i dag kl 14.05 20 timer efter at broen var lukket anden gang. Så er det næsten bedre med en stor flagstang med gule, røde og grønne flag. Når man så oven i det blander DSB firsts elendig service og det at skulle forklarer en 3 åring at mor, bedsteforældre osv. ikke kommer til hans fødselsdag fordi broen er lukket, så er det ligemeget hvor gode beredskaber man har. Vil blank indrømme at tanken om at flytte til DK røg igennem hovedet mange gange i går eftermiddags-aften. Hvis jeg var broens presse folk ville jeg rigtig hurtigt få fortalt hvad, der skete og hvad de har tænkt sig at gøre for at det ikke sker igen. Og så lige sende et brev ud til pendleren at de er kede af det med et par gavekort på et par gratis overfarter som "tak" for en ødelagt fredags aften.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Infrastrukturen er noget af det vigtigste i samfundet men pt minder det meget om en bananrepublik. Togene fortsætter med at sejle rundt. Efter trusler om øjeblikkelig lukning osv er der nu totalt stille og vi er stadig efterladt med forsinkede tog med aflåste døre. Nu begynder Broen så også at ville lege amatør-time. Som om det ikke var nok at deres beredskabsplaner mest af alt går ud på at genere flest muligt på længst muligt tid. Nej, nu begynder de sørme at lukke broen totalt fordi strømmen til deres kaffemaskine er gået. Det er simpelthen under ethvert moderne vestligt niveau at sådanne ting sker. Som nævnt tidligere i tråden så havde et velkørende firma sørget for at deres back-up systemer virker. Havde dette været X-factor var både DSB og Broen stemt hjem længe inden live-showsne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Infrastrukturen er noget af det vigtigste i samfundet men pt minder det meget om en bananrepublik. Togene fortsætter med at sejle rundt. Efter trusler om øjeblikkelig lukning osv er der nu totalt stille og vi er stadig efterladt med forsinkede tog med aflåste døre. Nu begynder Broen så også at ville lege amatør-time. Som om det ikke var nok at deres beredskabsplaner mest af alt går ud på at genere flest muligt på længst muligt tid. Nej, nu begynder de sørme at lukke broen totalt fordi strømmen til deres kaffemaskine er gået. Det er simpelthen under ethvert moderne vestligt niveau at sådanne ting sker. Som nævnt tidligere i tråden så havde et velkørende firma sørget for at deres back-up systemer virker. Havde dette været X-factor var både DSB og Broen stemt hjem længe inden live-showsne.
Det er vel nærmere at de ikke er kommet ud af begynderstadiet, efter mere end 10 år på bagen - for indtil nu har alt da været amatør agtigt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Inden i skyder alt for meget på mig og mine 'meninger', så prøv at kigge på det hele med helikopter-blikket (og uden at skæve til at det er mig der har skrlvet indlæggende). Læs det der eksplicit står, og ikke det i kan grave frem mellem linierne - indhold afhængigt af hvilken optik man har monteret i øjeblikket. Vi er afhængige af broen, når vi fortsat er bundet op på faste daglige brugsmønstre to lande imellem. Det er ikke nogen overraskelse for nogen. Samtidig skal vi huske på, at det er broen der har givet os muligheden for at bo herovre, og have førnævnte dynamiske interaktion dk<->s imellem - til daglig. Lækkert. Når vi så afskæres to timer fra denne interaktion, så vælter korthuset, og folk begynder at tænke på at flytte 'hjem' (læs=et sted uden en øresundsbro der binder hverdagen sammen). Og så understreges meningen med mine indlæg yderligere, eftersom det er jo hoved-budskabet i mine posteringer i denne tråd. Ikke at 'pege fingre' og råbe folk op i hovedet, at 'de da bare kan flytte hjem igen!'. Se det som et realistisk syn på vores dagligdag - en genopfriskning af de vilkår vi nu en gang har at arbejde med i dagligdagen. Ikke en kritik af folks valg...tværtimod! Hvis ikke engang vi kan diskutere vilkårene på en voksen og kritisk saglig måde, ja så... :confused:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville ikke betyde en skid såfremt det var min bærbar jeg skulle hjem og hente Jesper, men her er der altså tale om børn....som ikke har en bagkant og ikke kan klare sig selv... Når vi så trygt stoler på at broen kan levere de mest basale ønsker til "oppetid" og det så er noget så simpelt som et system de ikke kan få igang pga. sjusk, så er det jo helt groteskt! Var det en flyver der var fløjet ind i broen, var det jo helt naturligt at man ikke ville blive sur....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det ville ikke betyde en skid såfremt det var min bærbar jeg skulle hjem og hente Jesper' date=' men her er der altså tale om børn....som ikke har en bagkant og ikke kan klare sig selv...[/quote']Har jeg skrevet noget der skulle indikere andet?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Fra den dag broen stod færdig blev den en selvfølgelighed, og var fra dag ét var den en vital del af dansk/svensk infrastruktur. Broens uafbrudt drift burde styres igennem stram business continuity management nøjagtigt ligesom man sikrer et datacenter, et kraftværk, en telefoncentral, et dealerrum i en banks hovedkvarter el. andet med back-up, spejling eller dobbeltfunktioner. Afbrudt drift uanset hvor kortvarigt det er, er uacceptabelt dels fordi et afbrud har enorme konsekvenser for en masse mennesker og derfor betyder betydelige økonomiske tab for såvel samfundet som privatpersoner og virksomheder hver gang driften svigter, men vigtigst af alt fordi der ikke er noget reelt alternativ til broen. At broen bliver nødt til at lukke pga. noget så simpelt som et strømsvigt er simpelthen amatøragtigt, primært fordi det er såre simpelt at sikre sig mod med dobbelt el-grid forsyning samt UPS backup. En ulykke på broen eller vejrlig kan jeg respekterer at man ikke kan sikre sig mod, men strømsvigt.... helt ærligt tag jer dog samme brofolk !
Denne tråds bedste indlæg. Det kan ikke siges bedre. :thumbup:
+1 herfra. Skulle sættes på officielt sunddebat brevpapir (hvis vi havde noget) og sendes til 'Bron'

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...