Jump to content
EBL

Statsbankerot - hvornår er man det?

Recommended Posts

Et opklarende spørgsmål til de kloge økonomiske hoveder herinde... Der tales meget om hvad der sker med økonomien hvis Grækenland går statsbankerot, men hvad/hvem er det egentligt der bestemmer hvornår et land er bankerot? - Jeg går ud fra at det er aktuelt når afdrage og renter ikke længere kan betales til kreditorene, og de ikke vil give henstand eller afkald på betalingen, men er det dem altså primært de store private udenlandske banker der fælder den endelige dom eller en eller anden supranational myndighed/instans?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Et opklarende spørgsmål til de kloge økonomiske hoveder herinde... Der tales meget om hvad der sker med økonomien hvis Grækenland går statsbankerot, men hvad/hvem er det egentligt der bestemmer hvornår et land er bankerot? - Jeg går ud fra at det er aktuelt når afdrage og renter ikke længere kan betales til kreditorene, og de ikke vil give henstand eller afkald på betalingen, men er det dem altså primært de store private udenlandske banker der fælder den endelige dom eller en eller anden supranational myndighed/instans?
http://en.wikipedia.org/wiki/Sovereign_default

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Grækenlands bankerot indtræder ligeså snart de ikke kan betale deres regninger. Det behøver ikke at være en "dramatisk" begivenhed, hvor verdenen, som vi kender den, går under. Skulle situationen opstå. vil man prøve at få en aftale i stand med kreditorerne. Selve aftalen kunne være at kreditor accepterer en lavere effektiv rente på lånene (obligationer), typisk i form af et "haircut", hvilket er et andet ord for at man ikke får alle sine penge tilbage. Man kan også prøve at restrukturere gælden til en lavere rente og en længere løbetid. Typisk vil det være IMF og ECB, og derved skattebetalerne, der står for denne del af manøvren. Ikke mange er klar over det, men de redningsplanker man har smidt ud til Grækenland, er nok mere en redningskrans til den del af den finansielle sektor der har købt græske obligationer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Et land går statsbankerot når det selv "vælger" at gøre det... Når landet ikke længere ser sig i stand til at honorere sine forpligtigelser bliver gælden restruktureret, dvs. en (typisk stor) del af gælden eftergives og landet betaler så henover tid den sidste del tilbage... Så ordet bankerot er nok mere populært end faktisk beskrivende idet landet kører videre, blot med en mindre gæld... Men i en del år fremover er der ikke mange der vil låne det penge, så det er en svær situation at havne i...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det første der kan loves omkring Grækenland er at når(/hvis) der kommer en eller anden form "default" vil det blive kaldt noget andet fra officiel politisk hold ;) Forskellen mellem når et land går "fallit" og en privatperon går fallit er relativt stor. For en privatperson drejer det hovedsageligt om even til at betale tilbage og knapt så meget viljen. For et helt lands statsmagt er det nærmest omvendt. Årsagen er, at for en privatperson findes der et retssystem inkl. kongens foged og lign., som tvinger ham/hende til at betale tilbage så længe han kan. Dette instrument findes ikke overfor statsmagten i et helt land - der er ikke nogen som kan tvinge staten til at betale - andre lande kan lægge pres på, men decideret krig pga. manglende betalinger har man ikke set i nyere tid. Derfor handler det om hvorvidt staten VIL betale tilbage - den kan stort set alt tid hvis de virkelig vil - den kunne bare ekspropriere tilstrækkeligt mange af sine borgeres værdier, hvis den virkeligt ville. Det har selvfølgelig nogen konsekvenser bare at stoppe betalingerne - internationale relationer forværres voldsomt, og der vil gå mange år før nogen igen vil turde låne penge ud til sådan en stat. Derudover vil den del af landets egen indbyggere som holdt statsobligationer blive voldsomt sure. Så det er et politisk valg mellem pest og kolera. En Statsbankerot/default/restrukturering vil normalt ikke betyde at alt er tabt for långiverne (i.e dem som ejer statsobligationerne). Der vil normalt blive lavet en eller anden ordning hvor långiverne får en hvis andel af pengene igen -måske med lavere rente på, eller på et senere tidspunkt - eller måske laver man et "haircut", hvilket vil sige at man fjerner en andel af hovedstolen i et snuptag. Set fra de globale finansielle markeders som helhed er problemet med Grækenland gæld ikke så meget selve de direkte tab i tilfælde af en default. Det er store summer, men på globalt plan dog overskueligt. Derimod er de afledte dominoeffekter uoverskuelige. Nogen af de store ejere af Græske statsobligationer er græske banker - dermed ryger de også hvis staten laver en default. Dermed bliver den græske stat (nok med en eller anden eu hjælpende hånd) nødt til at re-kapitalisere de græske banker - dette kan den kun gøre ved at lave et endnu større "haircut" ved sin default. Det vides ikke præcist hvor mange græske statsobligationer, der er ejet af tyske og franske banker, men man ved at det er mange. Dermed kan man også rissikere at nogen af dem ryger omkuld - fordi man ikke ved hvem det er som har købt "bomberne" vil der være generel mistænkelighed mod at låne ud til alle tyske og franske banker, hvormed at ALLE tyske og franske banker kan komme i problemer, og kapitalmarkederne kan fryse til i stil med efter Lehman krakket. Samtidigt vil internationale investorer begynde at tvivle endnu mere på om Portugal og Irland vil betale deres gæld tilbage - hvorfor skulle de kæmpe så hårdt for det, når de kan se på Grækerne som bare fjernede deres gæld med et pennestrøg. Det kan begynde at sprede sig til Spanien, hvilket er den virkeligt store truende katastrofe, for Spanien er for stor til at man kan hjælpe dem ud af en "crisis of confidence". Og derefter hedder rækkefølgen Italien, Belgien, England, Frankrig, og sågar endda Tyskland, hvis Tyskland er kommet til at garantere for meget for de andre undervejs. Foreløbigt er konsekvenserne så uoveskuelige ved en græsk default at politikerne i EU vælger at blive ved med at skyde bolden til hjørnespark og låne Grækenland lidt flere penge til dagen og vejen. Det kommer til at fortsætte et stykke tid endnu, men det er ikke nogen permanent løsning

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En god artikel om hvor korrupt Grækenland har været er følgende: http://www.vanityfair.com/business/features/2010/10/greeks-bearing-bonds-201010 Skrevet af Michael Lewis - forfatter til "the Big Short" - tidligere bond trader/salesman hos Salomon Brothers. Han er er af de få, som virkeligt forstår hvad der er sket, og som kan skrive så klart, tydeligt og underholdende at stort set alle kan forstå det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En god artikel om hvor korrupt Grækenland har været er følgende: http://www.vanityfair.com/business/features/2010/10/greeks-bearing-bonds-201010.
Den artikel er i mine øjne lidt af en klassiker og absolut værd at læse, også selvom man ikke er økonom! Jeg kan også anbefale Michael Lewis' artikel om Irland. http://www.vanityfair.com/business/features/2011/03/michael-lewis-ireland-201103 Jeg måtte tage mig til hovedet, da jeg faldt over følgende citat fra artiklen om Grækenland. ;)
“At Salomon we used to call [the head of the Greek National Statistical Service] ‘the Magician,’ ” says Xafa, “because of his ability to magically make inflation, the deficit, and the debt disappear.”

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En god artikel om hvor korrupt Grækenland har været er følgende: http://www.vanityfair.com/business/features/2010/10/greeks-bearing-bonds-201010 Skrevet af Michael Lewis - forfatter til "the Big Short" - tidligere bond trader/salesman hos Salomon Brothers. Han er er af de få, som virkeligt forstår hvad der er sket, og som kan skrive så klart, tydeligt og underholdende at stort set alle kan forstå det.
Har læst artiklen igennem nu og jeg er rystet. Det var de der grækere som efter at have vundet EM 2004 og eurovisionen spekulerede på om Europa nu også var stor nok til Grækenland. Det gik jo simpelthen så godt. :) Jeg var ikke bekendt med det omfang de svindlede med deres inflationstal og budgetunderskud, samt at pensionsalderen er latterlige 50/55 år, og at en jernbane ansat tjener det dobbelte af hvad de gør i DSBWorst. Nuvel, de får kærligheden at føle nu hvor IMF svinger hammeren og kræver privatisering. Jeg ville bare ønske at det var blevet opdaget noget før.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har læst artiklen igennem nu og jeg er rystet. Det var de der grækere som efter at have vundet EM 2004 og eurovisionen spekulerede på om Europa nu også var stor nok til Grækenland. Det gik jo simpelthen så godt. :) Jeg var ikke bekendt med det omfang de svindlede med deres inflationstal og budgetunderskud, samt at pensionsalderen er latterlige 50/55 år, og at en jernbane ansat tjener det dobbelte af hvad de gør i DSBWorst. Nuvel, de får kærligheden at føle nu hvor IMF svinger hammeren og kræver privatisering. Jeg ville bare ønske at det var blevet opdaget noget før.
De har stadig kæmpe problemer dernede for folk vil ikke acceptere at skulle have så meget ringere vilkår som der skal til...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites