Jump to content
Alexia

Hvilke områder i Malmø skal man holde sig fra og hvilke kan anbefales?

Recommended Posts

Min kæreste og jeg har besluttet os for at flytte til Malmø, men vi kender ikke Malmø særlig godt så vil rigtig gerne have hjælp til hvilke områder i Malmø der er gode og hvilke man skal holde sig fra? Vi har fået at vide at Rosengaard er absolut NO-GO. Vi vil gerne bo forholdsvis centralt, det behøves ikke være gågaden, men centralt i Malmø, så der ikke er så langt til banegården. Indtil videre har vi søgt lejligheder på havnen, malmø central, og innerstaden (både syd og vest) Vi vil ikke ud i forstaderne som Hyllie, Oxie, Fosie osv. Har i nogen anbefalinger? Vi har meldt os ind ved Boplats Syd, men hvis i har andre anbefalinger så hører jeg meget gerne fra jer :) pft. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Alexia - velkommen til. Hvis i skal leje en bolig via Boplats Syd, så skal i vide at der er lang kø til de billigere lejligheder. For at undgå dette, kan man gå efter nogle af de dyre lejligheder i f.eks. Västra Hamnen. Ud over VH, er området mellem regementsgatan og Köpenhamnsvägen, kaldet Fågelbacken, også interessant. Området omkring Davidshallstorg er også ok og meget tæt på gågaden. Området ved Rörsjöstaden er lidt længere væk fra gågaden og meget hyggeligt. Området omkring Trianglen er også et kig værd. http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6rsj%C3%B6staden http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A5gelbacken http://sv.wikipedia.org/wiki/Davidshallstorg http://sv.wikipedia.org/wiki/Triangeln,_Malm%C3%B6

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt i tvivl om jeg misforstår Boplats syd så... for man kan jo gå ind og "Intresseanmälan" på de boliger som bliver ledige og så får jeg en plads i køen - afhængig af hvor hurtig jeg er, gælder den plads så ikke? Jeg tror vores smertegrænse ligger ligeomkring de 8000 sek. men vi vil meget gerne have en 3 vær. for de penge... det er måske ikke så let så? Det er dog først til oktober/november vi regner med at flytte :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at i ligger lige på grænsen med de 8.000 SEK for en 3. værelses lejlighed i Malmø, uden alt for lang kø. Hvis du kigger på de billige lejligheder ude i forstaden, såsom Hyllie, så kan du se at kølængden er på flere hundrede! Jeg ved ikke hvor hurtigt køerne afvikles, men det kan være at i allerede nu, skal indstille jer på en eksklusiv lejlighed i et af Malmø's bedste områder, hvis i vil have en lejlighed inden for rimlig tid? Eller måske gå efter en lejlighed med 2 værelser? Alternativt kan i søge efter bolig på www.blocket.se. Det er ligesom den blå avis, og derinde kan man finde boliger der lejes ud. Der er vist mange herinde der har fundet deres første bolig i Malmø på denne måde (men vær forsigtig, der er sikkert nogle platugler blandt annoncørerne). Den kunne i så bo i, mens i ventede på en ledig lejlighed hos Boplats Syd? Happy hunting! PS! Jeg går ud fra at i beholder jeres plads i køen! Jeg har købt min lejlighed, så jeg har ikke den store erfaring med Boplats Syd, men måske andre kan supplere?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Alexia, hvis dig eller din kæreste skal arbejde i København, så kan i også overveje fleksibel udlejning i København. Fleksibel udlejning er en speciel hurtigkø til ledige lejligheder, der er indført for at styrke beboersammensætningen i den almennyttige boligmasse. Jeg nævner det blot, hvis i ikke var klar over den mulighed også findes!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er lidt i tvivl om jeg misforstår Boplats syd så... for man kan jo gå ind og "Intresseanmälan" på de boliger som bliver ledige og så får jeg en plads i køen - afhængig af hvor hurtig jeg er' date=' gælder den plads så ikke? [/quote'] Man får ikke plads i køen alt efter hvor hurtigt man trykker på "intresseanmälen". Pladsen i køen afgøres af den tid man har været skrevet op hos boplats syd

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alexia' date=' hvis dig eller din kæreste skal arbejde i København, så kan i også overveje fleksibel udlejning i København. Fleksibel udlejning er en speciel hurtigkø til ledige lejligheder, der er indført for at styrke beboersammensætningen i den almennyttige boligmasse. Jeg nævner det blot, hvis i ikke var klar over den mulighed også findes![/quote'] Transportudgiften "ødelægger" økonomien for Danskernes bosættelser i Sverige just nu. Det koster jo kassen at rejse frem og tilbage så enig - som dansker at bo og arbejde i DK synes mere oplagt. Vil man arbejde i Sverige, er det en anden sag - og jeg hører, at flere danskere på dette forum er begyndt at jobbe i Sverige istedet...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Alexia' date=' hvis dig eller din kæreste skal arbejde i København, så kan i også overveje fleksibel udlejning i København. Fleksibel udlejning er en speciel hurtigkø til ledige lejligheder, der er indført for at styrke beboersammensætningen i den almennyttige boligmasse. Jeg nævner det blot, hvis i ikke var klar over den mulighed også findes![/quote'] Tak, men det er Malmø vi vil bo i, ikke København, det har været Malmø der har været drømmen for mig i mange år efterhånden :) Men det var jo et ganske godt forslag ellers :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror at i ligger lige på grænsen med de 8.000 SEK for en 3. værelses lejlighed i Malmø, uden alt for lang kø. Hvis du kigger på de billige lejligheder ude i forstaden, såsom Hyllie, så kan du se at kølængden er på flere hundrede! Jeg ved ikke hvor hurtigt køerne afvikles, men det kan være at i allerede nu, skal indstille jer på en eksklusiv lejlighed i et af Malmø's bedste områder, hvis i vil have en lejlighed inden for rimlig tid? Eller måske gå efter en lejlighed med 2 værelser? Alternativt kan i søge efter bolig på www.blocket.se. Det er ligesom den blå avis, og derinde kan man finde boliger der lejes ud. Der er vist mange herinde der har fundet deres første bolig i Malmø på denne måde (men vær forsigtig, der er sikkert nogle platugler blandt annoncørerne). Den kunne i så bo i, mens i ventede på en ledig lejlighed hos Boplats Syd? Happy hunting! PS! Jeg går ud fra at i beholder jeres plads i køen! Jeg har købt min lejlighed, så jeg har ikke den store erfaring med Boplats Syd, men måske andre kan supplere?
Ja, men det var det vi rigtig gerne ville undgå, vi vil ikke flytte og så flytte igen, det er simpelthen for besværligt :) Jeg kigger også inde på Blocket, men det er da verdenshistoriens dårligst opbyggede side og det er stort set kun fremleje og møblerede lejligheder... men vi må se når vi kommer tættere på, det er nok ret svært at finde lejebolig til udlejning om 4-5 måneder inde på Blocket lige nu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan klart anbefale området omkring Persborg, det ligger tæt på trianlen men alligevel er det et stille område. Hvis du er videre intresseret eller kender nogen der er, har jeg akut brug for en lejer til mit ene værelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kan klart anbefale området omkring Persborg' date=' det ligger tæt på trianlen men alligevel er det et stille område. Hvis du er videre intresseret eller kender nogen der er, har jeg akut brug for en lejer til mit ene værelse.[/quote'] Det er udelukkende til os selv, og vi flytter først når vi finder noget holdbart, så der kan jeg desværre ikke hjælpe, men tak for rådet. :) Har undersøgt lidt om Kirseberg området, det ser heller ikke så dumt ud. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

selvom du nu siger I ikke vil til feks. Oxie området, så kan det varmt anbefales...der er ikke så forfærdelig langt til centrum og der er ret billigt herude :) Forsikringsmæssigt ligger det også i en billigere ende, end centrum gør. Man får meget for pengene synes jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
selvom du nu siger I ikke vil til feks. Oxie området, så kan det varmt anbefales...der er ikke så forfærdelig langt til centrum og der er ret billigt herude :) Forsikringsmæssigt ligger det også i en billigere ende, end centrum gør. Man får meget for pengene synes jeg.
Transporttiden bliver for lang når man skal arbejde/gå i skole i København :) og desuden ER vi bare by mennesker, bor inde midt i centrum af Odense og det er sådan noget jeg elsker, vil ikke have mere end 3-4 km til centrum af Malmø :) Men tak, det er jo altid rart med anbefalinger :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter min mening, er det Alfa/Omega, at undersøge området selv - inden køb. Tag forbi om formiddagen, aftenen og ikke mindst i weekenden, og se/hør, om området tiltaler jer. Tal evt. med nogle af de lokale, når I er der (Svenskerne er ikke så farlige) - og spørg ind til, hvad der sker i området. Malmö er en stor by, med mange lækre områder - det er dog kun dig selv (og kæresten) der kan afgøre, om området er interessant. Prøv at kigge lidt på www.hemnet.se og tast dine kriterier ind, så ser du hurtigt, hvad du får for dine penge herovre :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

@Vicksen. Jeg tror nu at Alexia var ude efter en lejelejlighed. Men ellers absolut nogle gode råd du kommer med. Det er rigtigt svært at komme til en ny by, som man næsten ikke kender, og navigere i mellem de mange kvarterer. Tag f.eks. udlændingen der flytter til København. Skal man købe i Søborg eller Gentofte? Man får mere for pengene i Søborg og der ser ikke slemt ud, men danskerne har en eller anden løjerlig kærlighed til Gentofte, som man bare ikke kan se som fremmed. Den slags tager tid at opdage. Hvad vi burde gøre her på Øresundsdebatten, var at beskrive de områder vi selv bor i eller kender til. Over tid vil der blive opbygget meget information (og subjektiv vildledning ;)), som nytilflyttere kunne lade sig inspirere af, når de flytter til Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Efter min mening, er det Alfa/Omega, at undersøge området selv - inden køb. Tag forbi om formiddagen, aftenen og ikke mindst i weekenden, og se/hør, om området tiltaler jer. Tal evt. med nogle af de lokale, når I er der (Svenskerne er ikke så farlige) - og spørg ind til, hvad der sker i området. Malmö er en stor by, med mange lækre områder - det er dog kun dig selv (og kæresten) der kan afgøre, om området er interessant. Prøv at kigge lidt på www.hemnet.se og tast dine kriterier ind, så ser du hurtigt, hvad du får for dine penge herovre :)
Af samme grund starter vi med at leje og ikke at købe, kan skam forstå svensk ganske godt, mine forældre bor deroppe :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites