Kiwi 10 Anmeld indhold Skrevet May 17, 2011 Jeg skriver "nyt" i emnefeltet fordi jeg ikke har kunne se at andre har bidraget med den viden som jeg nu vil dele med jer. Jeg er desværre i den situation at jeg har været ledig siden marts 2010 og har efter gældende regler fået flyttet mit a-kasse medlemsskab fra Danmark til Sverige og har modtaget svenske dagpenge. Systemet er sådan at man i 300 hverdage modtager dagpenge og når de er gået får man bevilliget ekstra 150 dage hvis man har børn under 18. Altså 450 dage hvis man har børn og det er det samme som 1 år og 9 måneder da man her kun regner mandag til fredag. I dag har jeg så været til infomøde på arbejdsformidlingen i Malmö. Det gik ud på at jeg skulle ta stilling til om jeg allerede nu vil være en del af den såkaldte "Jobb- och Utveklingsgarantin". Jeg kan vælge om jeg vil deltage nu (efter 300 dage) eller vente til mine dagpenge slutter med udgangen af november. Men pointet er, at man stadig får hvad der svarer til dagpenge efter at dagpengeperioden slutter. Hvis jeg ikke har fået job efter 450 dage (1 år og 9 måneder) går jeg over på Jobb- och Utviklingsgarantin og får så bare de 680 kr. pr dag fra Försäkringskassan istedet for, som nu, fra a-kassan. Man kan få penge fra denne ordning i 2 år. Det vil jo altså sige, at man i Sverige kan få ydelse i 3 år og 9 måneder hvis man har børn og ca. 3 år og 2 måneder hvis man ikke har. Forskellen på de to ordninger er at man som modtager af dagpenge fra a-kassan ikke skal deltage i noget som i DK (jobsøgningskurser, aktivering mm), det skal man derimod når man går over på Jobb- och udviklingsgarantin. Det kræver at man beholder sig medlemsskab af a-kassen ellers er det på en lavere sats. Satsen i Sverige er jo stadig mindre end i Danmark, men da Danmark jo nu er gået over til maks 2 år med dagpenge, så er man altså sikret indkomst længere tid i Sverige. Værd at tænke over for dem som overvejer deres medlemskab af a-kasse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2011 Tusind tak for dette indlæg!!!!! Jeg er netop ikke blevet fastansat efter endt elevtid.. Og det med dagpenge i SE og sådan, det giver mig godt nok lidt skrupler!!... Men det her indlæg, var lige hvad jeg har brug for... Hvordan er det så med skat?... der bliver vel bare trukket svensk skat... og så er der jo så selvfølgelig bare ingen fradrag... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2011 Velbekommen! Men når du har været på elevløn så vil din sats måske ikke blive så stor som min. Udgangspunktet er 80% af din løn som så falder til 70% og 65% senere i forløbet. Min løn har bare været så høj at jeg får højeste sats (680 sek) uanset. Og ja, jeg får 10.080 sek udbetalt efter skat og det er uden fradrag. Det betød at jeg fik næsten 20.000 sek tilbage i skat da jeg indleverede min deklaration for 2010. Det gode er at jeg kan bruge hele fradraget på vores renteudgifter da min mand arbejder i DK og han kan så tilgengæld bruge det hele på hans selvangivelse. En af de få goder efter at de nu har lukket ned for at han bruger mit uudnyttede fradrag (nye regler for i år). Jeg har ikke undersøgt om der er mulighed for at forskudsregistrere sig som i Danmark så man kan få mere udbetalt pr. måned i stedet for skat tilbage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2011 Okay... ja så bliver det jo lidt mindre... vidste ikke de regnede med procent af lønnen... Nåå, men tak!, nu ved jeg hvordan det hænger sammen sådan nogenlunde.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2011 Det er pænt af dig at dele ud af viden om det. Ved du tilfældigvis hvornår de smækker kassen i for de som har fast ejendom af en eller anden art? Er det efter 450 dage? Og gik det sådan nogenlunde glat at få flyttet a-kassen? Hvilken gik du fra og til? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2011 Du kan beregne dine dagpenge her https://www.alfakassan.se/main.asp?areaID=1&CategoryID=786&PageType=0 På hjemmesiden kan du læse om reglerne de første 300/450 dage men altså ikke efter. Dem man man læse på försäkringskassans hjemmeside men det er ikke let læsning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2011 I øvrigt er det også en procent af lønnen i Danmark men jeg tror det er 90% og det ændres ikke i de to år man har ret til dagpenge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2011 Det er pænt af dig at dele ud af viden om det. Ved du tilfældigvis hvornår de smækker kassen i for de som har fast ejendom af en eller anden art? Er det efter 450 dage? Og gik det sådan nogenlunde glat at få flyttet a-kassen? Hvilken gik du fra og til? Har du fast ejendom kan du skyde en hvid pil efter det... Det fik en af mine kammerater besked på da han stod i situationen... De mente han for øvrigt også lige så godt kunne sælge sin bil... Heldigvis fik han så ny job inden det blev kritisk for ham... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2011 Lyder underligt Har du fast ejendom kan du skyde en hvid pil efter det... Det fik en af mine kammerater besked på da han stod i situationen... De mente han for øvrigt også lige så godt kunne sælge sin bil... Heldigvis fik han så ny job inden det blev kritisk for ham... Det lyder meget underligt. Jeg kender en del der har både hus og bil. De har ikke haft problemer med det! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2011 Jämkning Velbekommen! Men når du har været på elevløn så vil din sats måske ikke blive så stor som min. Udgangspunktet er 80% af din løn som så falder til 70% og 65% senere i forløbet. Min løn har bare været så høj at jeg får højeste sats (680 sek) uanset. Og ja, jeg får 10.080 sek udbetalt efter skat og det er uden fradrag. Det betød at jeg fik næsten 20.000 sek tilbage i skat da jeg indleverede min deklaration for 2010. Det gode er at jeg kan bruge hele fradraget på vores renteudgifter da min mand arbejder i DK og han kan så tilgengæld bruge det hele på hans selvangivelse. En af de få goder efter at de nu har lukket ned for at han bruger mit uudnyttede fradrag (nye regler for i år). Jeg har ikke undersøgt om der er mulighed for at forskudsregistrere sig som i Danmark så man kan få mere udbetalt pr. måned i stedet for skat tilbage. http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/jamkning.4.18e1b10334ebe8bc80001023.html?posid=1&sv.search.query.allwords=jämkning Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elbilen 10 Anmeld indhold Besvaret May 18, 2011 Jeg har ikke undersøgt om der er mulighed for at forskudsregistrere sig som i Danmark så man kan få mere udbetalt pr. måned i stedet for skat tilbage. Søg under det de kalder "jämkning" Men sig det ikke højt til svensken, mener det er lidt tabu-agtigt. http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/jamkning.4.18e1b10334ebe8bc80001023.html?posid=1&sv.search.query.allwords=jämkning Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret May 18, 2011 Det er pænt af dig at dele ud af viden om det Enig - en anden ting er udbetalingerne som sådan. Der kan gå lang tid (12 uger har jég kendskab til), inden den første udbetaling finder sted - især hvis din overflytning mellem dansk til svensk A-kasse ikke er forberedt/trækker ud. Man ska derfor ha en opsparing i banken at tære på eller en velvillig bank, som vil "lægge pengene ud" i den mellemliggende periode... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 18, 2011 Har du fast ejendom kan du skyde en hvid pil efter det... Det fik en af mine kammerater besked på da han stod i situationen... De mente han for øvrigt også lige så godt kunne sælge sin bil... Det er vel ikke relevant hvis man er forsikret via en a-kasse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret May 18, 2011 Det er vel ikke relevant hvis man er forsikret via en a-kasse? I have no idea :D Jeg satte mig ikke indgående ind i begrundelserne for hvorfor han blev afvist den gang, kan bare huske at pga. han havde ejendom og bil ville de ikke være med... Men jeg kan lige spørge når jeg ser ham næste gang... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 18, 2011 Formue og ting af værdi er vel kun relevant, hvis man søger om "ekonomiskt bistånd" fra socialforvaltningen i kommunen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret May 18, 2011 Formue og ting af værdi er vel kun relevant' date=' hvis man søger om "ekonomiskt bistånd" fra socialforvaltningen i kommunen.[/quote'] Pas, men det lyder meget logisk... Er det den støtte man kan "få" hvis man ikke er medlem af A-kasse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 18, 2011 Ja, ekonomiskt bistånd kendes også som försörjningsstöd eller socialbidrag, på dansk kontanthjælp eller bistandshjælp. Og det er man jo kun berettiget til, hvis man slet ikke har nogen formue eller ting af større værdi, som man kan sælge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret May 18, 2011 Ja' date=' ekonomiskt bistånd kendes også som försörjningsstöd eller socialbidrag, på dansk kontanthjælp eller bistandshjælp. Og det er man jo kun berettiget til, hvis man slet ikke har nogen formue eller ting af større værdi, som man kan sælge.[/quote'] Så er det sku nok det han blev afvist til at få... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret May 19, 2011 Jeg fik fra øresundsskat oplyst, at jeg ikke kunne fratrække hele renteudgiften i DK og min kone det hele i Sverige. Det var 50% til hver uanset land. Så fra næste år når min kone (forhåbentlig ikke) har været arbejdsledig i et år, tør jeg ikke umiddelbart fratrække hele renteudgiften på min selvangivelse. Gør andre det? Velbekommen! Men når du har været på elevløn så vil din sats måske ikke blive så stor som min. Udgangspunktet er 80% af din løn som så falder til 70% og 65% senere i forløbet. Min løn har bare været så høj at jeg får højeste sats (680 sek) uanset. Og ja, jeg får 10.080 sek udbetalt efter skat og det er uden fradrag. Det betød at jeg fik næsten 20.000 sek tilbage i skat da jeg indleverede min deklaration for 2010. Det gode er at jeg kan bruge hele fradraget på vores renteudgifter da min mand arbejder i DK og han kan så tilgengæld bruge det hele på hans selvangivelse. En af de få goder efter at de nu har lukket ned for at han bruger mit uudnyttede fradrag (nye regler for i år). Jeg har ikke undersøgt om der er mulighed for at forskudsregistrere sig som i Danmark så man kan få mere udbetalt pr. måned i stedet for skat tilbage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2011 Jeg fik fra øresundsskat oplyst, at jeg ikke kunne fratrække hele renteudgiften i DK og min kone det hele i Sverige. Det var 50% til hver uanset land. Så fra næste år når min kone (forhåbentlig ikke) har været arbejdsledig i et år, tør jeg ikke umiddelbart fratrække hele renteudgiften på min selvangivelse. Gør andre det? Ja vi gør jo altså og jeg mener også jeg har læst en tråd herinde om emnet på et tidspunkt hvor kompetente debatører "sagde god" for det (kan det ha været Niels eller ham der er ansat i Skat?). Håber sørme det er rigtigt. Vi venter stadig på at jeg får pengene tilbage fra Skatteverket - de skulle komme inden Midsommerdagen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2011 Det gik faktisk hurtigt for mit vedkommende (1-2 måneder) da først en række misforståelser var fejet af bordet. Det gælder om at være 100% klar på regler og rettigheder inden man kontakter den svenske a-kasse. Jeg begik den fejl at skrive forkert i et skema og så gik der yderligere et par måneder. Jeg havde nemlig samtidig en sag kørende i Danmark om dispensation for at stå til rådighed i Sverige så derfor startede jeg med at melde mig ind i Alfakassen uden at bede om ydelser fordi jeg troede det var det rigtige at gøre. Og vi har jo alle individuelle forhold og skemaerne er lidt svære så der kan nemt gå noget galt. Enig - en anden ting er udbetalingerne som sådan. Der kan gå lang tid (12 uger har jég kendskab til)' date=' inden den første udbetaling finder sted - især hvis din overflytning mellem dansk til svensk A-kasse ikke er forberedt/trækker ud. Man ska derfor ha en opsparing i banken at tære på eller en velvillig bank, som vil "lægge pengene ud" i den mellemliggende periode...[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2011 Det kommer an på hvilken kasse du mener: A-kassen smækker i efter 450 dage (1 år og 9 måneder) hvis du har børn under 18 mens Försäkringskassan smækker kassen i efter yderligere 2 år og der er uanset om man har fast ejendom eller ikke. Hvis man stadig er ledig efter 3 år og 9 månder (3 år og 2 måneder hvis man ikke har børn) så skal man så ha en slags kontanthjælp som man nok ikke kan få hvis man har fast ejendom, bil eller andet. Hvis man er gift har man jo også forsørgelsespligt overfor ægtefællen og hvis han/hun har job så får man nok ikke noget. Det er pænt af dig at dele ud af viden om det. Ved du tilfældigvis hvornår de smækker kassen i for de som har fast ejendom af en eller anden art? Er det efter 450 dage? Og gik det sådan nogenlunde glat at få flyttet a-kassen? Hvilken gik du fra og til? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2011 Glemte at svare på dit andet spørgsmål: Jeg flyttede fra FTF-A til Alfakassan som er den eneste i Sverige der skal optage alle (andre er fagorienteret). Hvis du finder en kasse der dækker dit fag skal du dokumentere op og ned ad dørstolper at du faktisk hører til og det tager tid. Der er ikke forskel på ydelserne da de er statsbestemt som i DK så det kan jo også være underordnet. Det er let hos Alfakassan som har elektronisk system hvor man taster sine info hver 14. dag og modtager udbetalingsbesked, kan følge med i hvor mange dage man har, se al korrespondance man har sendt pr. normal post og stille spørgsmål som de besvarer samme dag. Så ingen klager over dette system. Men det vigtige er at komme ind den rigtige vej. Husk husk husk at sige man vil tale med en der ved noget om Øresundsforhold da de ellers ikke vil optage dig (de siger fejlagtigt at du skal ha arbejdet i Sverige for at de vil optage dig). Men ellers skal man bedes sin danske a-kasse om en E301 som de sender til dig og som du skal videresende til den svenske a-kasse sammen med alle deres papirer (som man kan downloade fra deres hjemmeside). Ud fra den danske a-kasses oplysninger om tidligere løn, længde på ansættelser nogle år tilbage og anciennietet i a-kasse beregner de dine satser (80%, 70% og 65% af lønnen) og det er det de kalder inkomstrelateret ersättning. Hvis man ikke har været medlem af en dansk a-kasse elller ikke har optjent nok anncinnitet kan man stadig være medlem men man får kun en lav grundtakst. Den danske a-kasse bør være meget villig til at være hurtig da du jo på et tidspunkt sikkert får job igen i Danmark og dermed skal overflyttes tilbage - men det kunne jo være du så vælger en anden a-kasse hvis den første ikke har være god nok til at hjælpe! Det der kan tage tid er, at den danske a-kasse skal indhente oplysninger om de sidste 5 års (sådan husker jeg det) ansættelser. Da jeg desværre havde 4-5 pga vikariater tog det tid. Jeg bad dem derfor om at stoppe ved de to sidste da jeg vidste det var nok til at jeg opfyldte arbejdskravet, og så gik det hurtigere. Det er pænt af dig at dele ud af viden om det. Ved du tilfældigvis hvornår de smækker kassen i for de som har fast ejendom af en eller anden art? Er det efter 450 dage? Og gik det sådan nogenlunde glat at få flyttet a-kassen? Hvilken gik du fra og til? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2011 De er sgu lidt underlige og så er det ikke engang elektronisk! Heller ikke at de nye oplysninger kan hentes automatisk af arbejdsgiver (eller bliver sendt elektronisk). På nogle områder er de ret så gammeldags af et forskersamfund at være. Søg under det de kalder "jämkning" Men sig det ikke højt til svensken, mener det er lidt tabu-agtigt. http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/jamkning.4.18e1b10334ebe8bc80001023.html?posid=1&sv.search.query.allwords=jämkning Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites