Jump to content
laughingfrog

Hvilken bank bruger folk? Og hvorfor!

Recommended Posts

Vi skiftede fra Swedbank til Nordea for et lille år siden. Swedbank ville indføre en masse nye gebyrer på kontoer, kort, overførelser osv. Regnede ud at vi kunne spare 1600 SEK på skiftet + meget bedre service idet vi ville låne nogle penge i huset. Sidenhen har vi købt ny bil hvilket kun tog en samtale på et lille minut med banken så skulle de nok ordne det. At låne i huset hos Swedbank var en syg joke og en måned efter henvendelse var der stadig intet svar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Min kæreste og jeg overvejer også at flytte bank fra Swedbank til ? (ved ikke endnu). Da de har lavet utrolig mange fejl, for at nævne nogle: 1: min datters konto - lovet fastoverførsel fra os til hende - Dog ikke sket, pga fejl? 2: samme problem skete med min kærestes pensions opsparing - lovet overførsel som aldrig skete. 3: Bankrådgiver langtidssygemeldt og ikke overført hans kunder til en anden - har sendt mails og ringet for at få ordnet nogle til med ham, men ingen fortalte han var væk en længere periode.... 4: Det første vi blev spurgt om da vi for 1 måned siden ville høre om vi kunne låne til huskøb var om vi havde 15% i udbetaling - ellers ville de ikke booke en samtale med en rådgiver. 5: Generel dårlig rådgivning vdr. bilforsikringer - vi kan spare 7000 på årsbasis på én bil hvis vi skifter selskab bare.... 6: ellers har vi haft god service fra én rådgiver i swedbank, men han er som sagt langtidssygemeldt og andre rådgivere har vi haft dårlige erfaringer med. Men er der nogen herinde der har friske erfaringer vdr. køb af hus og etablering af lån til dette - så vil jeg gerne høre nærmere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også godt tilfreds med Nordea som bank i både DK og SE. Udmærket rådgivning og fleksibel/løsningsorienteret bl.a. da jeg pludselig stod og skulle købe min ex ud af vores fælles hus. Forsikringsprodukterne hos Nordea er ikke så spændende længere, i særdeleshed ikke bilforsikringerne når man kører BMW, i 30'erne og bor i Malmö.... Men også husforsikringen fik et ordentligt hak opaf sidste gang...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I slut 2008 og 2009 gik Swedbank noget i sort pga. deres alt for frivole udlån i Baltikum - faktisk var de reelt teknisk insolvente på et tidspunkt, hvis de havde taget de korrekte nedskrivninger. I den periode var de meget svære at danse med, hvis man ville låne penge.
Yup, kender et par stykker som i den periode fik nej til at låne penge... Havde dog selv ingen problemer med et billån i 2008... Men man skulle have en overordentlig fornuftig økonomi før man kunne tale med dem var min indtryk...
Hej Min kæreste og jeg overvejer også at flytte bank fra Swedbank til ? (ved ikke endnu). Da de har lavet utrolig mange fejl, for at nævne nogle: 1: min datters konto - lovet fastoverførsel fra os til hende - Dog ikke sket, pga fejl? 2: samme problem skete med min kærestes pensions opsparing - lovet overførsel som aldrig skete. 3: Bankrådgiver langtidssygemeldt og ikke overført hans kunder til en anden - har sendt mails og ringet for at få ordnet nogle til med ham, men ingen fortalte han var væk en længere periode.... 4: Det første vi blev spurgt om da vi for 1 måned siden ville høre om vi kunne låne til huskøb var om vi havde 15% i udbetaling - ellers ville de ikke booke en samtale med en rådgiver. 5: Generel dårlig rådgivning vdr. bilforsikringer - vi kan spare 7000 på årsbasis på én bil hvis vi skifter selskab bare.... 6: ellers har vi haft god service fra én rådgiver i swedbank, men han er som sagt langtidssygemeldt og andre rådgivere har vi haft dårlige erfaringer med.
Punkt 4 kan man måske følge dem i, der er trods alt kommet krav om at man SKAL lægge en vis udbetaling før de må låne en pengene... Så det er nok for ikke at spilde hverken deres eller jeres tid...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ansat i Nordea DK, men er nu også meget tilfreds. Har jo så medarbejder vilkår i DK, men har det ikke i S. Har siden 2003 været kunde i Nordea S også, og de sidste par år i øresundsfilialen her i malmö med både dansk og svensk personale samt indgående kendskab til begge landes produkter og vilkår (altså nordeas). Det fungerer rigtig fint. Er MEGET utilfreds med nordeas forsikrings produkter (tidligere Veste og nu Moderna Trygghetsforsäkringar - som dog er en og samme selskab eftersom det er Tryg i Danmark/Norge der jer det) som under ingen omstændigheder kan sammenlignes med Trygs produkter og service fra DK. Fatter ikke nordea vil have sådan en skod samarbejdsaftale. De har hævet priserne helt urimeligt og uden at varsle årsag - bare sendt nye regninger......og jeg kan kunne blive ved. Nå, men tilbage på sporet - Nordea fungerer fint og netbanken er nem og overskuelig og der er en filial lige ved Mobilia hvis jeg skal sætte penge ind (men plejer nu bare at bruge dem)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er egentlig fordelen ved at have samme bank på begge sider af sundet? Det er der mange af jer, der skriver at I har. Er det hurtigere at overføre penge eller er det billigere? Er det nemmere at låne? Eller er der nogen andre grunde? Jeg har pt. kun en dansk bank (arbejdernes landsbank), som jeg er meget glad for. Vil helst ikke skifte, hvis jeg kan undgå det, når jeg skal flytte til Sverige, men arbejdernes landsbank har desværre ingen svenske samarbejdspartnere:-( Men med mindre, der er nogen stærke grunde til at få Danske bank eller Nordea også i Danmark vil jeg helst vælge bare at have Danske Bank SE eller Nordea SE....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er billigere - prøv at undersøge hvad det fx koster dig at overføre penge fra din bank i dk til Sverige. Hos Nordea som jeg bruger ser de på ens samlede forretning i banken, fx i forhold til hvad jeg skal betale for et svensk Visa kort. Overførsel i Nordea fra dk til se sker stort set omgående og er ikke pålagt gebyr. Det er nok også nemmere at låne penge i Sverige hvis banken har en afdeling i Danmark som kender dig og vil anbefale dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er billigere - prøv at undersøge hvad det fx koster dig at overføre penge fra din bank i dk til Sverige. Hos Nordea som jeg bruger ser de på ens samlede forretning i banken, fx i forhold til hvad jeg skal betale for et svensk Visa kort. Overførsel i Nordea fra dk til se sker stort set omgående og er ikke pålagt gebyr. Det er nok også nemmere at låne penge i Sverige hvis banken har en afdeling i Danmark som kender dig og vil anbefale dig.
Kan intet genkende af det her. På trods af jeg havde anbefaling med på skrift fra min danske Nordea, kunne jeg hverken optage et billån eller få mit fordelsniveau med over i Nordea Sverige. Måtte starte på basisniveau.. "De var helt separate banker" - så ingen fordel, udover det er gratis at overføre mellem ens konti..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kan intet genkende af det her. På trods af jeg havde anbefaling med på skrift fra min danske Nordea' date=' kunne jeg hverken optage et billån eller mit fordelsniveau med over i Nordea Sverige. "De var helt separate banker" - så ingen fordel, udover det er gratis at overføre mellem ens konti..[/quote']Mine aktiver på hver sin side lægges skam også fint sammen, og tæller i det store billede med - på begge sider. Har du talt med mere end én bankrådgiver om ovenstående?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg blev nyoprettet som kunde, nævnte hun ikke noget om muligheden, til trods for hun vidste jeg var kunde i Nordea DK. Og her for 3-4 mdr siden skrev jeg til dem, at jeg havde hørt man kunne få sit fordelsniveau med fra DK... Det blev afvist.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da jeg blev nyoprettet som kunde' date=' nævnte hun ikke noget om muligheden, til trods for hun vidste jeg var kunde i Nordea DK. Og her for 3-4 mdr siden skrev jeg til dem, at jeg havde hørt man kunne få sit fordelsniveau med fra DK... Det blev afvist.[/quote']Så har hun fyldt dig med løgn. Det er bestemt muligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, det var også lidt det jeg forestillede mig. Jeg har dog alligevel tænkt mig at bruge Nordnet til at overføre med, og jeg får ikke brug for at låne penge. Men er der andre grunde ud over disse to? Der var en i begyndelsen af tråden, der skrev noget med at man måske skulle betale et gebyr, hvis man bare kom ind fra gaden og ville oprette en konto i Sverige. Er det virkelig sandt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt spøjst det der med Nordea og deres fordelsprogram. Jeg skiftede for et par år siden fra Handelsbanken til Nordea i Sverige, og blev med det samme förmånskund der. Jeg oprettede så en Nordea lønkonto i DK for at kunne overføre gratis. Der ville de kun lade mig være basiskunde. Men, en opringning til den danske kundeservice førte til at jeg skulle tage et screendump fra min svenske Nordea netbank med mit fordelsniveau + konti info, maile det til min Nordea DK afdeling, og jeg kan så få samme niveau i DK. /Peter

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver også engang imellem - men sjældnere end hvert andet år - bedt om at dokumentere mit forsatte engagement 'på tværs' af landegrænsen da de ikke må udveksle kunde informationer. Det har dog aldrig været et problem for mig at få dem til at 'tælle det hele sammen'. Hvis du ikke skal låne penge og overfører via nordunet er det vel kun den højere pris for Visa kort og måske gebyr for at have konto der kommer på tale. Det er vel i øvrigt rimelig nok (syn's jeg det er) at de vil have en eller anden form for betaling hvis de ikke tjener penge på dig på anden vis ved at du har lån/opsparing placeret i banken.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv både Danske Bank og Nordea på begge sider af sundet, altså 4 ialt. Jeg oplever at Danske Bank virker mere sammenhængende på tværs af sundet mht. til kommunikationen, sikkert fordi de i modsætning til Nordea kører med samme integrerede IT-platform. Til gengæld har jeg fået upåklagelig rådgivning og hjælp fra Nordea, så min konklusion er at begge banker er gode til Øresundskunder, selv om der for begge banker dog er rigelig plads til forbedringer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites