Jump to content
laughingfrog

Hvilken bank bruger folk? Og hvorfor!

Recommended Posts

Hejsa alle Efter længere tids utilfredshed med SWEDBANKS nyere politkker, såsom at man nu skal betale for at få lov til at betale renter af sine lån, etc (gebyr for at være kunde) plus for nyligt deres ide om at ikke købe danske kontanter, så man som kunde hos dem i DK og SE, ikke lænegre har mulighed for at sætte sine danske cash ind i banken, har jeg nu sat mig for at skifte bank, trods jeg ellers altid tidligere, var super glade for dem. Er der nogen herinde som kender til noget evt grupe ordning man kunne bruge gennem det at vi er en del menesker herinde? Eller kan i Evt anbefale en ordentlig bank/rådgiver, i en bank som opererer på begge sider af sundet, og som er til at tale med. Jeg har bostadsret i SE, bil gennem GE Moneybank, og min lønkonto i DK. Begge sider skal der bruges VISA kort, og skal gerne kunne overføre penge landene mellem rimelig hurtigt. Mener jeg for nogle år siden herinde stødte på nogle som undersøgte om vi kunne gå i samlet flok til en bank, og evt lave noget gruppe aftale af en art. Skete der nogen sinde noget med det?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skiftet til Danske Bank DK og SE efter at have haft SEB SE og Sydbank DK (Sundkonto) tidligere. Har kun været tilfreds med skiftet: Gratis bankkort, gratis netbank, gratis overførsler samme dag mellem danske og svenske konti og en venlig og professionel rådgivning.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mette, hvis man opretter en svensk konto via sin danske netbank (eller får sin danske bankrådgiver til at gøre det for sig), så betaler man intet gebyr for at have en svensk konto. Derimod kan det da godt være, at man betaler et gebyr, hvis man kommer ind fra gaden og vil oprette en svensk konto i Danske Bank SE.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har også Danske Bank i DK og SE og er meget tilfredse. Betaler dog et gebyr i Sverige på vist nok 180' date='- halvårligt? for at have en bankkonto der.[/quote'] Mon ikke det er et hævekort eller en anden "service" du betaler for?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er nok hævekortet så (Danske Plus) eller Mastercardet.
Det er ikke på kortene, de er gratis, det må være på noget andet: http://www.danskebank.se/PDF/Villkor/Prislista-Privat.pdf#page=3 Jeg har iøvrigt lige hos Nordea fået et nyt Mastercard, efter at der var blevet svindlet med det første og det derfor var blevet lukket. Desværre er Nordea kommet til at sende mig hele 3 nye Mastercard med tilhørende koder, så nu er det bare at finde ud af hvilket kort og kode der passer sammen og få resten annuleret, samt ikke mindst få erstatningskortsgebyret på vistnok 225 pr kort refunderet. Irriterende at skulle bruge tid på den slags.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har danske bank på begge sider af den simple årsag at det var lettest at välge danske bank SE, når man nu i forvejen havde danske bank DK. Fungerer upåklageligt. Blev dog noget overrasket over at jeg ikke kunne indsätte kontanter i Danske Bank SE (Malmö+Lund), men med deres meget begränsede åbningstider (hvilket også kan väre et irritationsmoment -men hvor ofte behöver man efterhånden gå ind i en bank..) er det i og for sig kun en fordel at man skal til Forex (tror også der fandtes andre steder), hvis man skal indsätte kontanter på sin konto. De har jo MEGET bedre åbningstider :) Bankdamen mente også at det blev almindeligt for flere og flere banker at man ikke kunne indsätte penge på deres kontorer, så hvis det er din primäre årsag, skal du nok overveje lidt mere om det er värd at skifte. For mit vedkommende viste det sig jo kun at väre en fordel! :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Handelsbanken på begge sider af sundet. Er meget tilfreds, specielt med afdelingen på Amager lige ved Fields. Det er gratis at overføre penge ml. sin danske og svenske konto og man kan overføre lige så mange gange man vil. Opretter man overførslen inden kl 15 (mener jeg det er) er pengene på den anden konto samme dag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har Danske bank i DK + SE.. Men jeg arbejder også i koncerne, så jeg er tvunget til at have Danske bank i DK - og så kan man lige så godt have det i SE også.. Jeg har aldrig haft behov for at skulle i nogen filial, hverken i DK eller SE... alt bliver klaret over netbank eller pr. tlf. hvis der skulle være nogle problemer.. Så det er dejlig nemt..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har danske bank i DK og SE, men er dog stærkt utilfreds med servicen på den svenske side. I dagligdagen virker det dog som det skal, og det kun hvis jeg laver overførsler om fredagen at det opføre sig meget mystisk (alle andre dage kan jeg overføre samme dag hvis jeg sætter det i gang om morgenen. Hvis jeg sætter det i gang om fredagen bliver pengene også trukket om fredagen, men dukker ikke op på den svenske konto før onsdagen efter.), så der plejer jeg at ringe ind til den danske side og beder dem om at overføre imens jeg har dem i røret. Af negative ting: 1. Det tog mere end 3 måneder at få oprettet en konto til min kone, med næsten daglige opkald til support og forsøg på at udfylde webformularen. Til sidst blev vi bedt at supporten om at gå ind i en filial og oprette en konto derinde. Efter at vi begge så har taget fri for arbejde og tager derind får vi så at vide at det koster 500 SEK at oprette kontoen i filialen istedet for at bruge webformularen. Selvom vi forsøger at forklare at det er deres egen telefon support der har bedt os om det, nægter de at oprette kontoen uden gebyret. På et tidspunkt får de fixet webformularen og får oprettet kontoen efter ca 3 måneder uden at telesupporten, webformular eller filialen gad at gøre noget som helt. 2. Da jeg købte en Mac mini trak forhandleren beløbet uden problemer fra mit kort, men pga en fejl i deres system låste de samme beløb igen bagefter. Så de låste lige en små 14.000 SEK fra min konto som jeg så derfor ikke kunne bruge. Efter at have forsøgt at snakke med forhandleren om at de skulle frigive beløbet gav de op, og gad ikke bruge mere tid på det, da de jo som sagt ikke har hævet pengene, men kun reserveret dem. Kontaktede banken for at få låst mine penge op, men her nægtede de at gøre noget som helt. De ville ikke låse pengene op. Prøvede flere gange at forklare at de jo kan se at det er det beløb der allerede ER hævet som er låst igen, og at jeg nægter at skulle have bestilt noget, og jeg gerne ville skrive under på at jeg ikke har bestilt det som der er reserveret. Lige meget hjalp det, for de nægtede at gøre noget som helt OVERHOVEDET. Til sidst fik jeg dem dog til at godkende at hvis jeg kunne få forhandleren, forhandlerens bank eller deres betalings gateway til at faxe en anullering ind ville de kikke på det. Så nu skulle jeg igang med den undersøgelse. Forhandleren nægtede at bruge mere tid på det, Deres bank mente ikke at de havde noget med det at gøre, men til sidst kom jeg i kontakt med betalingsgateway'en og deres tekniske support kunne godt se at der var en fejl, og ville gerne hjælpe. på dette tidspunkt er der gået 3 uger hvor pengene ikke har været til rådighed, og mit rådighedsbeløb kommer nu ned på omkring 0, og jeg kan ikke længere være sikker på at kunne køre over broen (de hæver fra samme kort). Min bank nægter stadig at gøre noget som helt, på trods af at jeg stadig forklare at nu har de være låst i 3 uger og jeg nu har problemer med at komme på arbejde. Betalingsgatewayen sender en kopi af annuleringen til mig til at faxe ind, udover at de også faxer ind (med kvitering som jeg få en scannet udgave af). Jeg aftaler nu med banken at jeg faxer denne annullering ind, men de har ikke lige tid til at kikke på den før 4 dage efter !!!!... Så der går ENDNU en uge fra de får faxen til at de reagere på den. (kunne heldigvis aftale med mit arbejde at jeg arbejdede hjemme i den resterende uge). Så mit klare indtryk er at når alt køre som det skal er de helt fine, men der er ingen tvivl om at når jeg skal ud og købe hus her indenfor de næste 2 år bliver det IKKE danske bank. Tør simpelthen ikke længere at være afhængig af dem længere. Det er også rent dovenskab at jeg ikke allerede nu har skiftet bank.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Af nogenlunde de samme ting som Cronatus skriver om.. benytter jeg mig ikke specielt meget af Danske bank i SE... det eneste jeg har hos dem, er en alm. konto... hvortil jeg overføre de penge der skal bruges til svenske regninger.. og that's it... resten foregår på mine danske kontoer upåklageligt..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har Nordea i DK og SE - og det fungerer temmelig problemfrit og uden særlig mange gebyrer eller andre irritationsmomenter... Nu har de endda fået "nyt" look i den danske WebBank så den ligner deres svenske.. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har følgende Basisbank i Danmark (til at få løn ind på) E-trade/Saxo bank i Danmark (handl selv ratepensionsdepot) - tegnet dengang det hed Etrade Bank, som senere blev købt af Saxo Bank. Nordnet i DK og SE (til at veksle penge uden gebyr og når jeg vil - kapitalförsäkring hos Nordnet også) Länsförsäkringar bank i SE (Gav det bedste tilbud på boliglån) Sevenday og Bluestep (indlånskonti) i Sverige til at have reserve likviditet stående til høj rente. Har tidligere smidt Swedbank på porten - de var nemme at danse med før krisen, men gik i baglås efter at de tabte så mange penge i Baltikum.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv SEB i både DK og SE. Benytter ligeledes Nordnet til at overføre penge. Jeg er meget ked af SEB's ufleksible brokonto, der kun tillader én overføring pr. måned. Alt andet koster store gebyrer. Ændring af beløb og ændring af dato koster 100 dkr. Ligesom en pludselig overførsel med mindre end tre dages varsel koster mere end 100 kr. Det bankprodukt er slet ikke tidssvarende og man bør ikke vælge SEB pga. deres brokonto.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Er i situation hvor jeg ganske kraftig overvejer et bankskifte. Hvad er det som er så dårligt med Swedbank i forhold til lignende banker? Har aldrig haft brug for at indsætte danske kontanter i svensk bank da jeg meget sjældent går rundt med kontanter - der må være andre argumenter? Pt svinger jeg mellem Handelsbanken og Swedbank (fra Nordea).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er i situation hvor jeg ganske kraftig overvejer et bankskifte. Hvad er det som er så dårligt med Swedbank i forhold til lignende banker? Har aldrig haft brug for at indsætte danske kontanter i svensk bank da jeg meget sjældent går rundt med kontanter - der må være andre argumenter? Pt svinger jeg mellem Handelsbanken og Swedbank (fra Nordea).
Jeg har intet at udsætte på Swedbank, de er altid fornuftige når jeg har med dem at gøre :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

I slut 2008 og 2009 gik Swedbank noget i sort pga. deres alt for frivole udlån i Baltikum - faktisk var de reelt teknisk insolvente på et tidspunkt, hvis de havde taget de korrekte nedskrivninger. I den periode var de meget svære at danse med, hvis man ville låne penge. Swedbank overlevede dog fordi det lykkedes at overtale balterne til ikke at devaluere og sidenhen har det svenske boligmarkeds stigninger sammen med de høje svenske rentemarginaler fået Swedbank nok ud af kviksandet til at de kan fungere ordenligt igen. Nu må vi se om de kan undgå at ryge i dørken igen næste gang, der sker noget stort.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...