Kvalm 13 Anmeld indhold Skrevet May 13, 2011 Jeg ved ikke noget om IT, men klarer mig normalt igennem udfordringerne vha. dette forum og Google. Nu har jeg så igår fået opgraderet mit Telia Bredbånd til 100 Mbit og kan konstatere, at jeg også ska ha opgraderet mit trådløse netværk, fordi det nuværende er gammelt og dermed for langsomt :) Jeg anvender det trådløse netværk til et par PC laptops, en Mac laptop samt en iPad - hvilken trådløs router bør jeg vælge, og hvor ska jeg mon købe den ? Jeg ser ikke film over nettet - blot youtube-clip fra tid til anden. Altså en ikke særlig krævende forbruger :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Jeg ved ikke noget om IT, men klarer mig normalt igennem udfordringerne vha. dette forum og Google. Nu har jeg så igår fået opgraderet mit Telia Bredbånd til 100 Mbit og kan konstatere, at jeg også ska ha opgraderet mit trådløse netværk, fordi det nuværende er gammelt og dermed for langsomt :) Jeg anvender det trådløse netværk til et par PC laptops, en Mac laptop samt en iPad - hvilken trådløs router bør jeg vælge, og hvor ska jeg mon købe den ? Jeg ser ikke film over nettet - blot youtube-clip fra tid til anden. Altså en ikke særlig krævende forbruger :) Hvis du "blot" bruger dit nuværende setup til at se youtube klip og almindelig browsing, hvordan kan du så mærke det er blevet for langsomt ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Du får ikke 100 mbit effektivt ud over Wifi tror jeg... Hvilket hastighed leverer den router du har nu over wifi hvis du forsøger Bredbandskollen - og hvad får du hvis du kører med kabel? Hvad indstillinger har du på din WiFi.. Hvad kører den af mode, hvilken sikkerhed, osv? Hvis du kører mixed mode og WPA/WPA2 kan det godt æde båndbredde. Jeg fik en del bedre throughput ved at sætte den til WPA2 only. Det kræver jo selvsagt at klienterne kan håndtere det. Ellers kan du købe en router der kan køre dual-band (2,4 og 5 Ghz samtidig) og så lade de gamle klienter køre 2,4 og mixed mode og så din laptop mv som understøtter det på 5 Ghz og WPA2. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Prøv at læse de indledende bemærkninger igen - hvis det er muligt at forstå min tekst. Men ingen er naturligvis forpligtigt ud over sine evner - heller ikke jeg. Vi har 10 Mbit WiFi og ca. 95 pr kabel... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Prøv at læse de indledende bemærkninger igen. Jeg har 10 Mbit WiFi og ca. 95 pr kabel... Så langt var jeg med, men hvis du alligevel kun browser og ser youtube bruger du jo ikke den ekstra båndbredde til noget... Men bortset fra det får du ikke 100mbit effektivt ud af et trådløst netværk... Så vil du bruge det skal der kabler til... Skal det være trådløst er en 802.11 N kompatibel router hvor du samtidig sikrer dig at alle de enheder som skal tilkobles også kører 802.11n en mulighed... og vel at mærke i samme revision, idet en del producenter udgav produkter under de forskellige draft revisioner... Har du bare én enhed som ikke taler den korrekte 802.11n version vil den gå ned i 802.11g og så sløver det for alt andet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Medmindre du har lyst til at nørde lidt med det, og se på kasser (læs: routere) der er mindre kønne - og som stadig ikke giver dig de fulde 100mbit på trådløs....så vil jeg anbefale dig en AirPort Express. Jeg tror den falder bedst i dit kram, når i nu også er Macstere derhjemme. http://store.apple.com/dk/product/MB321Z/A/AirPort-Express-AirTunes?fnode=MTY1NDA0Mg&mco=MTA4NTc4MTE Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Har du bare én enhed som ikke taler den korrekte 802.11n version vil den gå ned i 802.11g og så sløver det for alt andet...Præcis. Lidt af en ulempe - men ikke så meget at gøre ved det, medmindre man er lidt IT-nørd. Og det tror jeg sgutte Kvalm ér ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Medmindre du har lyst til at nørde lidt med det, og se på kasser (læs: routere) der er mindre kønne - og som stadig ikke giver dig de fulde 100mbit på trådløs....så ville jeg anbefale dig en AirPort Express. Jeg tror den falder bedst i dit kram, når i nu også er Macstere derhjemme. http://store.apple.com/dk/product/MB321Z/A/AirPort-Express-AirTunes?fnode=MTY1NDA0Mg&mco=MTA4NTc4MTE Problemet her er at kompatibiliteten mellem Apples implementering af 802.11n og diverse pc producenter ikke er skide god... Så det er lidt et gamble, men det gælder selvfølgelig også såfremt man vælger Linksys æske og skal have mac'erne med :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Problemet her er at kompatibiliteten mellem Apples implementering af 802.11n og diverse pc producenter ikke er skide god... Så det er lidt et gamble' date=' men det gælder selvfølgelig også såfremt man vælger Linksys æske og skal have mac'erne med :)[/quote']I hear you! Igen "sådan er det bare". Jeg har oplevet det masser af gange med konsumer-gear - og selvom "standarderne" skulle være de samme på papiret, så er virkeligheden en helt anden. Især når vi begynder at snakke wpa/wpa2 og auto-switch mellem TKIP/AES osv. Derfor er der stadig alt for mange piv-åbne netværk rundt omkring, medmindre Familien Jönsson har købt en pakke med det hele - og Push-A-Button Security implementeret/funktionalitet. (indtil svigersønnen kommer på besøg med sin gamle DLink-dongle, og ikke kan komme på...) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 ...medmindre man er lidt IT-nørd. Og det tror jeg sgutte Kvalm ér Nej og tænk sig, jeg nævner det ligefrem selv. Alligevel ska jeg åbenbart lægges ned for åbent tæppe. Ringe opførsel... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Nej og tænk sig' date=' jeg nævner det ligefrem selv. Alligevel ska jeg åbenbart lægges ned for åbent tæppe. Ringe opførsel...[/quote']Livet er én lang række af spark i skridtet :o Og ja - du nævnte det selv, og måtte lige ha' et spark mere - så du kan se fornuften i en Airport til dit forbrug. Og så er den også kønnere at se på end så meget andet i dén klasse. Plus den giver lidt café-credit, når folk ser du har den hængende. Win-win....selvom det ikke er Gaggenau ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Nej og tænk sig' date=' jeg nævner det ligefrem selv. Alligevel ska jeg åbenbart lægges ned for åbent tæppe. Ringe opførsel...[/quote'] Slå da lige koldt vand i blodet, der er ingen her som har nedgør dig ;) Jeg pointerede blot at til dit brug har du ikke brug for de hastigheder du gerne vil opnå... Jeg derimod har fint brug for det med de ca. 60-80 GB jeg flytter i døgnet henover min linje, så jeg ved skam godt hvad der skal til :) Men man opfatter jo tingene som man nu engang synes de skal opfattes... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 En AirPort Express er en fin og super let tilgængelig dims. Den kan jeg som sådan godt anbefale og så kan den som bonus bruges til at streame lyd ud igennem fra iTunes. En smule over 10 mbit burde den også yde på wifi men du skal nok ikke forvente at det bliver voldsomt meget hurtigere. Umiddelbart bør det dog også være helt fint til det brug du beskriver.... Jeg har faktisk en Airport Express liggende som jeg har fået til overs - så sig til hvis du ender med at gå efter sådan en, så har jeg en til salg som vi nok kan finde en fornuftig pris på :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Hold da fast... Jeg har lige så lidt viden om IT som trådstarter.. ... og hvis ikke jeg var forvirret i forvejen, så blev jeg det da af de her indlæg.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
samson 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 En AirPort Express er en fin og super let tilgængelig dims. Den kan jeg som sådan godt anbefale og så kan den som bonus bruges til at streame lyd ud igennem fra iTunes. En smule over 10 mbit burde den også yde på wifi men du skal nok ikke forvente at det bliver voldsomt meget hurtigere. Umiddelbart bør det dog også være helt fint til det brug du beskriver.... Jeg har faktisk en Airport Express liggende som jeg har fået til overs - så sig til hvis du ender med at gå efter sådan en, så har jeg en til salg som vi nok kan finde en fornuftig pris på :) Hvis ikke Kvalm er interesseret i din Express, så er jeg.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Hehe... ja det er ikke altid let at ramme det rigtige niveau. Folk herinde hjælper gerne så godt som man kan - men altså.. Ja.. Det bli'r meget hurtigt lidt teknisk når man taler om trådløst netværk og optimering af hastighed. Og vil man meget op over 10 mbit/s på sit trådløse netværk som Kvalm har - så kræver det egentlig nok at man har tid/lyst til at nørde med det og sætte sig ind i hvad og hvordan man gør - alternativt hyrer en eller anden til at bruge en time eller to på at kigge ens opsætning igennem. Jeg er nået op på 50 mbit/s mellem to LinkSys routere og omkring 20 mbit/s til min MacBook Pro med en DEL roden rundt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Hvis ikke Kvalm er interesseret i din Express' date=' så er jeg....[/quote'] Det kan vi sagtens finde ud af... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
samson 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Det kan vi sagtens finde ud af... :) Du siger bare til...! Bor 5min fra dig, så det er hurtigt ordnet ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Du siger bare til...! Bor 5min fra dig' date=' så det er hurtigt ordnet ;-)[/quote'] Jég ska ikke lægge jer hindringer i vejen og takker trods alt endvidere for tilbuddet ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
samson 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2011 Jég ska ikke lægge jer hindringer i vejen og takker trods alt endvidere for tilbuddet ! Det gør du skam heller ikke, jeg respektere bare at du fik tilbuddet før mig....og stillede mig pænt i kø såfremt du ikke var interesseret. @Lars; du kan evt give mig en pris på PM, og hvornår det kunne passe dig at jeg kom forbi... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites