Jump to content
Christopher B

Beskatning og Bank

Recommended Posts

Hej Jeg flytter til Sverige den 1. juni, men pendler til København, og skal have en svensk bankkonto. I Danmark har jeg Arbejdernes Landsbank, som desværre ikke har en filial eller samarbejdspartner i Malmø. Hvilken bank vil I anbefale? Jeg ejer en lejlighed i Danmark, som jeg lejer ud mens jeg er i Sverige. I denne lejlighed har jeg et dansk realkreditlån igennem min bank. Hvordan skal jeg skattemæssigt forholde mig, når jeg arbejder i Danmark, har lån i Danmark, men bor i Sverige i en lejelejlighed? Håber at hører fra jer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I Danmark har jeg Arbejdernes Landsbank, som desværre ikke har en filial eller samarbejdspartner i Malmø. Hvilken bank vil I anbefale?
Hvis det er vigtigt for dig at have en bank som kan tale med hinanden relativt uproblematisk over Sundet, så vælg Danske Bank eller Nordea. Førstnævnte er lidt endnu kendt som bl.a Skaanske Provinsbank og ÖEB i Sverige men skifter snart alle de forskellige lokale navne ud med Danske Bank Sverige. Der er tre Danske Bank kontorer i Malmö, et i Jägersro, et i Turning Torso og et på Stortorget i samme bygning som Det Danske Konsulat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Swedbank og Handelsbanken er også i begge lande og har samarbejde. Personligt har jeg erfaring med Swedbank og Nordea - og der er en grund til at vi ikke er kunder i Swedbank efter vi har solgt lejligheden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Swedbank og Handelsbanken er også i begge lande og har samarbejde. Personligt har jeg erfaring med Swedbank og Nordea - og der er en grund til at vi ikke er kunder i Swedbank efter vi har solgt lejligheden.
Jeg har det nu lige omvendt... Er tidligere kunde i Nordea, nuværende i Swedbank... Det afhænger jo nok i lige så høj grad af hvilke rådgiver man får tildelt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har det nu lige omvendt... Er tidligere kunde i Nordea' date=' nuværende i Swedbank... Det afhænger jo nok i lige så høj grad af hvilke rådgiver man får tildelt...[/quote'] Bestemt, men TS kan jo kontakte de forskellige banker og hører hvad han kan få hos dem. Primært er det jo bare at det skal være en gratis netbank og gratis overførelser DK->SE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har Nordea i begge lande, og det fungerer fint med at overføre penge gratis mellem landene. Dog er det min opfattelse, at Nordea Sverige meget bange for at give kredit hvis det ikke er til fast ejendom i Sverige eller hvis du ikke har fast ejendom i forvejen (i Sverige)..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dog er det min opfattelse' date=' at Nordea Sverige meget bange for at give kredit hvis det ikke er til fast ejendom i Sverige eller hvis du ikke har fast ejendom i forvejen (i Sverige)..[/quote'] Det er også min opfattelse, uden fast ejendom i Sverige vanskeliggøres godkendelsen betydeligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Står ikke og skal købe bolig i Sverige lige med det samme, men bliver nok "nødt" til at gå ud og købe en bil. Så vidt jeg kan se er det ikke muligt at låne til en svensk bil i en dansk bank, men på den anden side burde jeg kunne låne pengene med sikkerhed i min friværdi, og så kan min danske bank for så vidt være ligeglad med hvad jeg bruger pengene på. Var lige forbi og tale med Nordea på Kgs. Nytorv i går, og de var rigtig flinke og gav mig nummeret til deres Øresundsafdeling, som ikke rigtig er til at finde på nettet. Egentlig er jeg ligeglad hvilken bank jeg har. Det der betyder noget for mig, er den bankrådgiver, som jeg har. Vil helst undgå at udskifte min nuværende bank i DK, men det kan godt være det bliver lidt besværligt, med to forskellige banker på hver sin side af Sundet. Vil dog give Nordea en chance. Hvis de tildeler mig en god bankrådgiver har jeg ikke noget imod at skifte, men hvis jeg får en som jeg ikke kan lide, flytter jeg ikke hele mit engagement til dem. Talte med en bankrådgiver hos Swedbank i går. Der fik man følelsen at man blot var til besvær, og da jeg ikke ønkser at være til gene, så kan jeg jo lige så godt lade være med at vælge dem som bank :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Jeg flytter til Sverige den 1. juni, men pendler til København, og skal have en svensk bankkonto. I Danmark har jeg Arbejdernes Landsbank, som desværre ikke har en filial eller samarbejdspartner i Malmø. Hvilken bank vil I anbefale? Jeg ejer en lejlighed i Danmark, som jeg lejer ud mens jeg er i Sverige. I denne lejlighed har jeg et dansk realkreditlån igennem min bank. Hvordan skal jeg skattemæssigt forholde mig, når jeg arbejder i Danmark, har lån i Danmark, men bor i Sverige i en lejelejlighed? Håber at hører fra jer.
Sig mig - har du undersøgt hvordan skatten fungerer i Sverige og Danmark, når du bliver bosiddende i Sverige og har en udlejningslejlighed i Danmark?? Jeg ved nemlig ikke helt hvordan det fungerer - jeg mistænker bare, at det kan blive kompliceret og at der kan ligge kæmpe skattefælder. Måden du spørger på lyder som om at du ikke helt har fattet at du bliver skattepligtig i Sverige, når nu bor i Sverige - det er kun med hensyn til ARBEJDS-indkomst, at der er en (godt nok stor) undtagelse i dobbeltbeskatningsaftalen, som siger at arbejdsinkomst beskattes kun i det land man arbejder i. På forhånd undskyld for følgende fornærmelse: Men du lyder som et uskyldigt lam, som med bind for øjnene er på vej ind i et kæmpe minefelt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Bananas Bliver overhovedet ikke fornærmet. Jeg har desværre måtte tage beslutningen om at flytte hurtig, hvorfor min forberedelse mildest talt har været elendig. Prøver at få styr på alle trådene nu, hvilket havde været optimalt at have gjort tidligere, men desværre ikke muligt. Det smarteste ville nok være at få en snak med Skat Øresund.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid haft SWEDBANK og været super glad for dem, men med deres seneste ændringer, stinker de værre end årsgammelt råddent kød og andet der lugter RIGTIG slemt... De opkræver nu gebyr for at være kunde, uden flere fordele end dem jeg altid har haft, plus pr 31-4-2011 kan man så heller ikke længere indbetale danske penge i deres svenske afd. Og da de ikke har cash-afdelinger i DK, kan man så ikke lænegre komme af med danske kontanter... øvøv- Ang din danske bolig, tror jeg vist det værste er, at du kan komme til at betale skat i sverige, og eventuel gevinst ved salg. Tror ikke der er de vilde fælder ellers

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Må indrømme, jeg ved det ikke, har ikke prøvet det, men hørt diverse skrækscenariar, hvor folk bliver beskattet af gevinsten herovre, fordi det ikke er en lønindtægt, og du er bosat her. Hvordan den fulde/begrænsede skattepligt spiller ind, no clue.. :) Men har et par stykker i omgangskredsen som har prøvet det... seneste flyttede fyren hjem til lejligheden i en perioden, og solgte den så, og flyttede derefter adressen retur til huset han har herovre sammen med kæresten. Men mener det tager en krig for at undgå ballade.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har talt med forskellige afdelinger hos Skat, og her står det klart at jeg er fuldt skattepligtig i Danmark, så længe jeg har fast ejendom i Danmark. Det er fint nok. Der er dog usikkerhed om hvordan kørselsfradrag behandles. I nogle afdelinger mente de at jeg fik beregnet kørselsfradrag fra min danske ejendom, på trods af at jeg har udlejet den og er tilmeldt det svenske folkeregister, mens andre afdelinger mente at jeg fik kørselsfradrag fra min svenske adresse. Er der nogen af jer her på forummet, som har erfaring med hvordan skat behandler kørselsfradrag, når man er fuldt skattepligtig i Danmark?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak Gio' date=' men husk at det er SKAT vi snakker om. Der kan logik ofte være en by i Rusland :-)[/quote']Hvis din officielle adresse er i Sverige, og du har dit 'centrum for livsinteresse' dér - så er der ingen ko på isen. Jeg foreslår du får det på skrift fra SKAT, hvis du er bange for at komme i klemme. Så har du din ryg fri senere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis din officielle adresse er i Sverige, og du har dit 'centrum for livsinteresse' dér - så er der ingen ko på isen. Jeg foreslår du får det på skrift fra SKAT, hvis du er bange for at komme i klemme. Så har du din ryg fri senere.
Bindende svar er altid vejen frem hvis man skal være 110% sikker :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites