Jump to content
credde

Danmark skærper grænsekontrollen

Recommended Posts

Hvorfor skal man så igennem en pas kontrol i Københavns lufthavn når man rejser fx' date=' til England som er med i EU, men ikke Schengen ?[/quote'] En grænse til et Schengen land....tror hverken forslaget eller debatten her går på andet end landegrænser. Skal man med færgen fra Esbjerg er jeg ret sikker på man skal vise pas.... I lufthavnen er det for at identificere sig, jeg skal indrømme, jeg har aldrig forsøgt at identificere mig i lufthavnen, til et Shcengen land, med mit kørekort. Men jeg tror ikke den går.... Jeg kan SLET ikke se problemet, DK vil jo bare indføre en kontrol der minder om den Sverige har....som også er et Schengen medlem....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan SLET ikke se problemet' date=' DK vil jo bare indføre en kontrol der minder om den Sverige har....som også er et Schengen medlem....[/quote'] Vi ved jo ikke med sikkerhed hvad det er Danmark vil indføre, for man har glemt at følge surpriseforslaget op med reel information om indholdet. Ifølge Politiken indfører VKO grænsekontrol allerede om få uger... ved "at toldere bliver permanent stationeret ved grænseovergangene" og "Samtidig vil passagerer, der kører mellem Sverige og Danmark over Øresund for fremtiden blive kontrolleret af politi og toldere", og sidst men ikke mindst "Grænseaftalen indebærer også, at Danmark vil støtte et fransk-italiensk forslag i EU, der skal åbne mulighed for at ændre EU’s fælles grænseregler – den såkaldte Schengen-aftale". (Understregningerne er mine). Så det er ikke bare "svenske tilstande" man ønsker, heller ikke på sigt. Helt klart et politisk tiltag, ikke en økonomisk cost-benefit overvejelse.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vi ved jo ikke med sikkerhed hvad det er Danmark vil indføre, for man har glemt at følge surpriseforslaget op med reel information om indholdet. Ifølge Politiken indfører VKO grænsekontrol allerede om få uger... ved "at toldere bliver permanent stationeret ved grænseovergangene" og "Samtidig vil passagerer, der kører mellem Sverige og Danmark over Øresund for fremtiden blive kontrolleret af politi og toldere", og sidst men ikke mindst "Grænseaftalen indebærer også, at Danmark vil støtte et fransk-italiensk forslag i EU, der skal åbne mulighed for at ændre EU’s fælles grænseregler – den såkaldte Schengen-aftale". (Understregningerne er mine). Så det er ikke bare "svenske tilstande" man ønsker, heller ikke på sigt. Helt klart et politisk tiltag, ikke en økonomisk cost-benefit overvejelse.
Siden hvornår har avisoverskrifter været garant for facts??? Selvfølgelig kan du læse om indholdet, hvis du kan løsrive dig fra dine avisartikler!!?? Læs: http://www.fm.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2011/05/~/media/Files/Nyheder/Pressemeddelelser/2011/05/Graensekontrol/permanent%20toldkontrol%20i%20danmark.ashx Kan stadig ikke se forskellen til det "svenske system"....men fortsæt bare med at læse avisoverskrifter, og bruge dem som argumentation....haha Der er tale om ansættelse af toldere, og en styrket politiindsats.....der er jo også politi med når tolderne stopper biler i dag.....hvor er det nye i det???

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Siden hvornår har avisoverskrifter været garant for facts??? Selvfølgelig kan du læse om indholdet, hvis du kan løsrive dig fra dine avisartikler!!?? Læs: http://www.fm.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2011/05/~/media/Files/Nyheder/Pressemeddelelser/2011/05/Graensekontrol/permanent%20toldkontrol%20i%20danmark.ashx Kan stadig ikke se forskellen til det "svenske system"....men fortsæt bare med at læse avisoverskrifter, og bruge dem som argumentation....haha Der er tale om ansættelse af toldere, og en styrket politiindsats.....der er jo også politi med når tolderne stopper biler i dag.....hvor er det nye i det???
Ved du hvad det sjove er? Det du linker til har nøjagtig det samme indhold som Politikens artikel kort resumerede. Dvs. det ændrer ikke på min argumentation. Overskriften hedder endda permanent toldkontrol i Danmark, spørgsmålet er så bare lige hvad ordet "permanent" indeholder for at overholde Schengen-aftalen. Men tak for linket... det bestyrker Politiken i at være en troværdig avis som ikke digter videre på de facts der er tilgængelige. Nu mangler vi bare at se hvordan grænsekontrollen ser ud i virkeligheden. PS. Det danske initiativ går længere end det svenske. Når vi tager til og fra Sverige, så sætter vi jo ikke farten ned ved batalingsstationen på Lernacken fordi der er "permanent" toldkontrol - det gør vi fordi vi skal betale for at køre over broen. Fremover skal man gøre det samme ved den dansk-tyske grænse, udelukkende fordi man skal kontrolleres, hvad nu det så indebærer. Dvs. hvis man indførte en betaling for at køre ind i Danmark, så ville det være i orden med Schengen, men ved at kontrollen er "permanent"... ja, så er det ikke i orden. Klippet fra pressemeddelselse linket til ovenfor: - Nyt kontrolanlæg ved motorvejen (Frøslev), hvor hastigheden på den indgående trafik fra Tyskland til Danmark sænkes, og hvor trafikken fordeles på 6 vejbaner med tilhørende kontrolposter. I tilknytning hertil opføres et nyt kontrolareal samt en ny toldbygning, der muliggør døgnbemanding af kontrolanlægget. - Nye kontrolanlæg ved de mellemstore landeveje (Padborg, Kruså og Sæd), hvor hastigheden på den indgående trafik fra Tyskland til Danmark sænkes. I tilknytning hertil opføres kontrolarealer og -poster, der muliggør en synlig tilstedeværelse og fokuseret kontrol ved kontrolanlæggene.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ved du hvad det sjove er? Det du linker til har nøjagtig det samme indhold som Politikens artikel kort resumerede. Dvs. det ændrer ikke på min argumentation. Overskriften hedder endda permanent toldkontrol i Danmark, spørgsmålet er så bare lige hvad ordet "permanent" indeholder for at overholde Schengen-aftalen. Men tak for linket... det bestyrker Politiken i at være en troværdig avis som ikke digter videre på de facts der er tilgængelige. Nu mangler vi bare at se hvordan grænsekontrollen ser ud i virkeligheden. PS. Det danske initiativ går længere end det svenske. Når vi tager til og fra Sverige, så sætter vi jo ikke farten ned ved batalingsstationen på Lernacken fordi der er "permanent" toldkontrol - det gør vi fordi vi skal betale for at køre over broen. Fremover skal man gøre det samme ved den dansk-tyske grænse, udelukkende fordi man skal kontrolleres, hvad nu det så indebærer. Dvs. hvis man indførte en betaling for at køre ind i Danmark, så ville det være i orden med Schengen, men ved at kontrollen er "permanent"... ja, så er det ikke i orden. Klippet fra pressemeddelselse linket til ovenfor: - Nyt kontrolanlæg ved motorvejen (Frøslev), hvor hastigheden på den indgående trafik fra Tyskland til Danmark sænkes, og hvor trafikken fordeles på 6 vejbaner med tilhørende kontrolposter. I tilknytning hertil opføres et nyt kontrolareal samt en ny toldbygning, der muliggør døgnbemanding af kontrolanlægget. - Nye kontrolanlæg ved de mellemstore landeveje (Padborg, Kruså og Sæd), hvor hastigheden på den indgående trafik fra Tyskland til Danmark sænkes. I tilknytning hertil opføres kontrolarealer og -poster, der muliggør en synlig tilstedeværelse og fokuseret kontrol ved kontrolanlæggene.
De planer der ligger for den danske kontrol er ikke anderledes end den måde det foregår i Sverige. Skulle der være en permanent kontrol, altså personale 24/7, skulle der jo langt flere toldere til end dem der er nævnt i aftalen. Så den eneste forskel er at der i forvejen er "opmarchbåse" i Sverige, fordi folk skal betale for broen, det er der jo ikke ved grænsen til Tyskland....alle andre steder må det være præcis det samme, man skal jo også betale for færgerne....(og broen når den står færdig).... Min pointe er, hvis den svenske model ikke strider mod Schengen samarbejdet, vil den danske heller ikke gøre det. Og det med avisoverskrifter, var mere en hentydning til at alle dagbladene den første dag havde et pas med i billedet til overskrifterne, det er overhovedet ikke paskontrol der er det centrale i den aftale der er indgået. Hvis du lægger mærke til de udsendelser med toldere der vises på tv for tiden, er det første de spørger efter er identifikation (evt. et pas) fra dem der opholder sig i de biler de stopper...så der er jo INTET nyt, ikke andet end at de kan stå lige efter grænsen (det kan de jo faktisk også i dag) og de vil have et anlæg der går at de kan få øjenkontakt med alle biler/førere der passere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
De planer der ligger for den danske kontrol er ikke anderledes end den måde det foregår i Sverige.
Forskellen er, at der ikke er åbent hav mellem Tyskland og Jylland.
Skulle der være en permanent kontrol' date=' altså personale 24/7, skulle der jo langt flere toldere til end dem der er nævnt i aftalen.[/quote'] Finansministeriet benytter selv frasen :"...der muliggør døgnbemanding af kontrolanlægget...". Ønsketænkning?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Another dude, man... Jeg har ikke blandet de to ting sammen.
De skriver "blevet enige om permanent grænsekrontrol" det ser jeg ikke i aftalen. Så jo....en typisk avisartikel der går til grænsen af sandheden, og lidt over.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er tilhænger af den nye aftale omend den er ret dyr. Men vi bruger sgu penge på alt muligt mærkeligt i forvejen, og her er der noget der giver mening - efter min mening. Hver eneste dag er der kontrol ved grænsen til Sverige og de skriver stolpe op og stolpe ned i aviserne om hvor meget lort de tager i denne kontrol - hvorfor skulle Danmark ikke have helt samme ret til tjekke? I TV den anden dag så vi hvor mange øst europæere der "glemmer" at omregistrere deres biler og betale dansk afgift - i programmet mener jeg de nuppede 7 biler ud af ca 50 kontrollerede - flere hundrede tusinde i afgift skulle betales. Og det var på 1 dag. Der er rigeligt af penge at hente i denne form for kontrol. Dertil kommer effekten på hjemmerøverne som der kommer flere og flere af, ligesom vores medborgere i penge industrien måske kan være mindre interessante for de internationalt organiserede bander, og dermed undgår vi de store og kraftige røverier der sker alt for tit i ikke kontrollerede Danmark. Jeg tror ikke Danmark er det sidste land vi ser genindføre en form for kontrol. Med alt det snavs der sker på tværs af landegrænserne, vil flere og flere foretage stik prøver osv - er min overbevisning. Og så lad os da lige vente og se hvad det overhivedet betyder for rejsetideni toget mellem Kbh og Malmö - det er jo ikke her 6 sække Khat smugles med over.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Dertil kommer effekten på hjemmerøverne som der kommer flere og flere af
Hvordan er det helt præcis at grænsekontrol skal forhindre hjemmerøverier? Jeg er HELT enig i at lidt grænsekontrol, noget kontrol af biler som vi ser på tv for tiden osv. er helt ok. Det der pisser mig af, er at Pia nu står og siger at hendes aftale skal forhindre hjemmerøverier. Nu er det sådan at rumænere kan rejse lige så tosset de vil ind i landet, og en skide grænsekontrol kan ikke andet end at ønske god rejse. Men det er det hun kan, få alle pensionister til at blive så tilpas skræmte at de stemmer på tossen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De er skøre de svenskere... http://www.sydsvenskan.se/danmark/article1470778/Sveriges-granskoll-synas.html

Från svenska Tullverket hävdas att man inte har permanenta gränskontroller och inte kräver sänkt fart vid gränspassage, vilket danskarna planerar införa. Men den svenska bilden stämmer inte med vad flera av Berlingskes läsare rapporterar och enligt tidningen är det alltså något som EU-kommissionen ska titta närmare på.
Mind mig lige om at jeg skal be dem fjerne deres forpulede fartbump!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
De er skøre de svenskere... http://www.sydsvenskan.se/danmark/article1470778/Sveriges-granskoll-synas.html Mind mig lige om at jeg skal be dem fjerne deres forpulede fartbump!
Tolderne kigger lidt, når jeg rejser mig i fodhvilerne på GSA'eren og fyre den af inden de bump.....men endnu er ingen smuttet efter mig.....jeg kan dog ikke nå 110km/t inden bumpene, skal prøve igen i morgen.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tolderne kigger lidt' date=' når jeg rejser mig i fodhvilerne på GSA'eren og fyre den af inden de bump.....men endnu er ingen smuttet efter mig.....jeg kan dog ikke nå 110km/t inden bumpene, skal prøve igen i morgen.....[/quote'] Jeg har lige opdaget at der er 30km/t de første 500meter efter "kontroposten", jeg beklager meget (specielt til GIO) hvis jeg har givet udtryk for at jeg opfordre andre til at køre for stærkt, det var bestemt ikke hensigten, beklager især, efter jeg i en anden tråd fik givet udtryk for at der ikke er nogen momskontrol med indførelse af brugte biler til Sverige.....!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har lige opdaget at der er 30km/t de første 500meter efter "kontroposten"' date=' jeg beklager meget (specielt til GIO) hvis jeg har givet udtryk for at jeg opfordre andre til at køre for stærkt, det var bestemt ikke hensigten, beklager især, efter jeg i en anden tråd fik givet udtryk for at der ikke er nogen momskontrol med indførelse af brugte biler til Sverige.....!![/quote'] Jeg gad sku godt se nogen holde 30 henover de bump... Selv i min helt standard mercer lyder det som om undervognen bliver splittet ad hvis jeg prøver at tage den i mere end sneglefart...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg gad sku godt se nogen holde 30 henover de bump... Selv i min helt standard mercer lyder det som om undervognen bliver splittet ad hvis jeg prøver at tage den i mere end sneglefart...
Sætter jeg min ESA på GSA'eren på Comfort mærker jeg dem ikke........men der er jo også kun 2 hjul.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har lige opdaget at der er 30km/t de første 500meter efter "kontroposten"' date=' jeg beklager meget (specielt til GIO) hvis jeg har givet udtryk for at jeg opfordre andre til at køre for stærkt, det var bestemt ikke hensigten[/quote']Ikke forstået. Jeg har ikke kommenteret (i tråden eller via PM) på din mindre gennemtænkte idé. :confused:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har lige opdaget at der er 30km/t de første 500meter efter "kontroposten"' date= jeg beklager meget (specielt til GIO) hvis jeg har givet udtryk for at jeg opfordre andre til at køre for stærkt, det var bestemt ikke hensigten, beklager især, efter jeg i en anden tråd fik givet udtryk for at der ikke er nogen momskontrol med indførelse af brugte biler til Sverige.....!!
Hvem køre "kun" 30 km/t hen til motorvejen igen starter - ikke endgang politiet og tolderne gør det selv, hvorfor "skal" vi så ?? Men ulovligt er det jo...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ikke forstået. Jeg har ikke kommenteret (i tråden eller via PM) på din mindre gennemtænkte idé. :confused:
Simpelt, jeg kom ved en fejl at sende det signal, at det var ok at køre for stærkt, ville jo ikke risikere at bryde med jeres integritet......som du jo holde så flot i "hævd".....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Dokumentation?

Men svenskerne snupper en go del Kaht og hårde stoffer
Har du dokumentation herfor? Og hvis du har dokumentation, er det da opdelte på fangster grundet tip kontra en tolder, der står og genere pendlere, der krydser Øresund? Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Har du dokumentation herfor? Og hvis du har dokumentation, er det da opdelte på fangster grundet tip kontra en tolder, der står og genere pendlere, der krydser Øresund? Vh, Lars.
Min "dokumentation" består i at læse svenske nyheder. Kan klart anbefale sydsvenskan.se.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver spænende at se hvordan de forestiller sig at skulle kontrollere alle, på et PROPPET øresundstog en mandag morgen......jeg bliver mere og mere glad for min bil! Det kan jo faktisk kun lade sig gøre hvis nogen står af toget.....held og lykke med det.... http://www.b.dk/nationalt/advarsel-graensekontrol-forsinker-kystbanen Var der nogen der blev stoppet torsdag kl 18.30 i svenskernes "nykterhet og kørekort check" på Lernacken?? Jeg var faktisk overrasket over at de checker for "nykterhet" ved en grænsekontrol.....jeg skulle til at give hende en skideballe for at sænke trafikken (som svenskerne jo har udtalt, at deres kontroller ikke gør) men så så jeg jo at det var Polisen......:confused: Har intet imod at blive checket......jeg var bare overrasket.... (GIO: Igen her skal jeg præcisere, jeg opfordrer INGEN til at drikke inden de skal køre bil, ej heller at give tilfældige skideballer!!!)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...