Jump to content
larscph

Wifi router til medie streaming?

Recommended Posts

Er der nogen der har fået sammensat en god løsning som kan streame medie i høj kvalitet (BluRay) fra f.x. en NAS til noget medieplayer tilsluttet TV'et. NAS og Router er kablet sammen men mit TV står separat og jeg kan ikke umiddelbart tilsluttet det med kabel. I dag har jeg en rimelig basic LinkSys wifi router som kører N på 2,4 Ghz båndet. Der findes enkelte producenter der laver en bundlet løsning med en router og noget access-point der tilsluttes medieplayeren som kunne være en mulighed. Men jeg overvejede om det kunne være en god løsning med en dual-band router og så lade medieplayer køre på 5 Ghz og "resten" (dvs Squeezeboxe, laptops osv) forblive på 2,4 GHz. Men vil det fungere godt? Er der nogen der har lavet et setup som fungerer hvor mediestreamingen kan køre stabilt og i høj bitrate - via Wifi?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen der har fået sammensat en god løsning som kan streame medie i høj kvalitet (BluRay) fra f.x. en NAS til noget medieplayer tilsluttet TV'et. NAS og Router er kablet sammen men mit TV står separat og jeg kan ikke umiddelbart tilsluttet det med kabel. I dag har jeg en rimelig basic LinkSys wifi router som kører N på 2,4 Ghz båndet. Der findes enkelte producenter der laver en bundlet løsning med en router og noget access-point der tilsluttes medieplayeren som kunne være en mulighed. Men jeg overvejede om det kunne være en god løsning med en dual-band router og så lade medieplayer køre på 5 Ghz og "resten" (dvs Squeezeboxe, laptops osv) forblive på 2,4 GHz. Men vil det fungere godt? Er der nogen der har lavet et setup som fungerer hvor mediestreamingen kan køre stabilt og i høj bitrate - via Wifi?
Jeg bruger Homeplug istedet. Min psp3 var ikke stabil på det trådløse. Homeplug'en har en teoretisk max på 200 mps, og reelt kører mine gamle el-ledninger ca. 75 mps. Har kun et problem med at lige det stik jeg bruger er løst, ellers kører det fint. Husk dog at det er baseband-teknologi, så alle homeplugs i huset deler båndbredden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsøgt mig med nogen fra NetGear og hastigheden var helt ubrugelig - og med udfald. Så det er umiddelbart IKKE en løsning hos mig desværre :( Tror bl.a. det skyldtes at den skulle mellem to forskellige faser og/eller netstøj. Men det fungerede ikke. Jeg tænkte derimod at hvis jeg dedikerer 5 Ghz båndet til streaming - så KUNNE det måske faktisk fungere godt.... Det kræver "kun" en dual-band router...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå - nu prøver jeg sådan en her http://www.linksysbycisco.com/EU/en/products/E4200 som har fået ganske pæne reviews, bl.a. i CNets test får de 79,1 Mbps throughput på 5GHz båndet i deres "long-range test", det tegner jo ret lovende. Og har sikret mig 3 ugers returret hvis det nu IKKE spiller :) Tanken er så 2 netværk - et på 2,4 Ghz og et på 5 Ghz med hvert sit navn så jeg præcist kan vælge hvad der kører hvor. Dét bliver lidt interessant at prøve :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og du kan tilslutte en usbharddisk som fungere upnp :-) Jeg havde også kigget på den som mit valg til en router efter at min primære router er brændt sammen Har dog en backup, men der er throughtput 5 mbit, hvilket er surt når man har 100 mbit inet Jeg har dog også kig på asus rt-n56u, lidt dårligere performance, men der er 2 usbporte, hvor der i E4200 kun er 1 E4200 er så langt federe diskret design hvor asus står mere prangende plastikagtigt....... synes det er svært at vælge og har indtil videre sparet 200 kr ved at være i tvivl pga. prissænkning af produkterne .-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nå - nu prøver jeg sådan en her http://www.linksysbycisco.com/EU/en/products/E4200 som har fået ganske pæne reviews, bl.a. i CNets test får de 79,1 MBps throughput på 5GHz båndet i deres "long-range test", det tegner jo ret lovende. Og har sikret mig 3 ugers returret hvis det nu IKKE spiller :) Tanken er så 2 netværk - et på 2,4 Ghz og et på 5 Ghz med hvert sit navn så jeg præcist kan vælge hvad der kører hvor. Dét bliver lidt interessant at prøve :)
Hvad vil du bruge til at modtage i "tv-enden"? Godt tip er ikke at blande mærker, selvom de har samme specs på papiret. Men det er jeg sikker på du er helt på det rene med ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og du kan tilslutte en usbharddisk som fungere upnp :-) Jeg havde også kigget på den som mit valg til en router efter at min primære router er brændt sammen Har dog en backup, men der er throughtput 5 mbit, hvilket er surt når man har 100 mbit inet Jeg har dog også kig på asus rt-n56u, lidt dårligere performance, men der er 2 usbporte, hvor der i E4200 kun er 1 E4200 er så langt federe diskret design hvor asus står mere prangende plastikagtigt....... synes det er svært at vælge og har indtil videre sparet 200 kr ved at være i tvivl pga. prissænkning af produkterne .-)
Ja det med USB disk sharing er klart et plus :D Jeg har umiddelbart ikke brug for mere end én USB port og har generelt positive erfaringer med routere fra LinkSys så det sammen med de gode performance reviews var med til at afgøre valget. Designet er ikke vigtigt for mit vedkommende, jeg har routeren stående i et lille rum ude under taget på første sal så man ser den "aldrig". Til gengæld trækker det ned af LinkSys (sikker af designmæssige årsager!!) har fravalgt et par skruehuller på bagsiden af enheden :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad vil du bruge til at modtage i "tv-enden"? Godt tip er ikke at blande mærker' date=' selvom de har samme specs på papiret. Men det er jeg sikker på du er helt på det rene med ;)[/quote'] En Apple TV 2 æske samt sekundært min MacBook Pro... En AirPort Extreme var måske oplagt - den er bare umiddelbart kun halvt så hurtig - og fårIKKE særlig gode reviews! [ATTACH]4028[/ATTACH]

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nå - nu prøver jeg sådan en her http://www.linksysbycisco.com/EU/en/products/E4200 som har fået ganske pæne reviews, bl.a. i CNets test får de 79,1 MBps throughput på 5GHz båndet i deres "long-range test", det tegner jo ret lovende. Og har sikret mig 3 ugers returret hvis det nu IKKE spiller :) Tanken er så 2 netværk - et på 2,4 Ghz og et på 5 Ghz med hvert sit navn så jeg præcist kan vælge hvad der kører hvor. Dét bliver lidt interessant at prøve :)
MBps som i MegaBytes per sekund? Det er sgu da rimelig flot, det er jo 632,8 Megabits per sekund (Mbps). Troede stadig nogen af de hurtigste Draft-N routere var teorestisk max på 450 Megabits per sekund. Men nu jeg sidder og læser din tekst igen er jeg mere og mere overbevist om at du selvfølgelig mener Mbps, hvilket stadig er rimelig flot over længere afstande som du jo skrever testen var :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

byg en Repeter Bridge

Er der nogen der har fået sammensat en god løsning som kan streame medie i høj kvalitet (BluRay) fra f.x. en NAS til noget medieplayer tilsluttet TV'et. NAS og Router er kablet sammen men mit TV står separat og jeg kan ikke umiddelbart tilsluttet det med kabel. Er der nogen der har lavet et setup som fungerer hvor mediestreamingen kan køre stabilt og i høj bitrate - via Wifi?
Ja, har lavet en løsning som fungere... jeg har 2 NAS server som er forbundet med kabel til router og har en Samsung tv som kan afspile bl.a. MKV filer som har mulighed at tilslutte kabel... men det er jo besværligt.... at trække kabel gennem hele stuen til et andet værelse hvor routeren står... så jeg fandt på denne nedestående løsning.. bygede en repeter bridge af en linksys router... har teste med: 1: Linksys WRT-54G fungere 95% til blueray afspilning 2: Linksys E2000 fungere 100% til blueray afpilning via repeter bridge med DD-WRT firmware installeret på routeren. så nu har jeg Samsung tv forbundet til min E2000 router som er trådløst forbundet til ḿin main router... se billedet af how to build repeter bridge [ATTACH]4035[/ATTACH]

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

webodin > TAK for input... Det tog lige lidt roden frem og tilbage med indstillinger - men nu kører det faktisk med min LinkSys WRT320N som bridge linked til LinkSys E4200 og jeg kan trække filer fra min NAS som sidder på E4200 ned med FTP til min MacBook med kabel på WRT320N med stabilt cirka 6 megabyte per sekund dvs omkring 50 mbit/s effektivt. Det tror jeg fungere :) Og så agerer WRT320N både bridge og access point i en og samme æske.... Super løsning! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm - én ting som vist er gået galt. Jeg har en lille Zotac PC siddende på det "forlængede" wifi-ben med kabel til switch'en i WRT320N som kører lidt forskelligt, men bl.a. min SqueezeServer. Jeg har tre Squeeze playere i huset som alle kører WiFi (og dermed via) E4200. De kan godt "se" SqueezeServeren og de dukker korrekt op i listen i webinterfacet og på Ipeng. Men ak, de vil ikke spille - det virker som om lydstrømmen fra SqueezeServeren ikke kommer igennem Wifi bridgen og ud til playerne. Noget godt bud på dén detalje? Umiddelbart virker "alt" andet uden problemer. Jeg prøver engang senere at flytte PC'en op så den sidder direkte i E4200 og ser om det gør en forskel. Det er umiddelbart OK hvis det virker da der meget gerne skulle ankomme en Apple TV som kan erstatte PC'ens plads som medieplayer lige om lidt. Men sådan rent fagligt ville det jo være federe at få det til at fungere før jeg flytter den :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm - det var bridgen der ikke magtede SqueezeServer streaming - nu har jeg flyttet Zotac computeren op på E4200 og så virker alt igen. Underligt nok, men det må være den streaming protokol som de anvender der ikke helt virker, for TCP connections virker begge vejen uden problemer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan tænkes at jeg måske er interesseret i samme opsætning, men er lidt nysgerrig over hvad gør dette setup så godt? Er det pga. routeren er bedre til at modtage det wireless signal, end f.eks. en wifi USB dongle?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

router til router er en bedre forbindelse...

Det kan tænkes at jeg måske er interesseret i samme opsætning' date=' men er lidt nysgerrig over hvad gør dette setup så godt? Er det pga. routeren er bedre til at modtage det wireless signal, end f.eks. en wifi USB dongle?[/quote']
  1. først og fremmes er for at slippe trække kabler gennem hele huset
  2. næste er at have flere enheder som ikke kan tilsluttes m. dongle tilsluttes via BridgeRepeater
  3. desuden ikke alle USB WiFi dongle's kan trække tunge , store MKV filer igennem
  4. hvis man har flere enheder hvor hvert enhed bruger en dongle, ville det koste mere end en f.eks. Linksys E2000
  5. desuden man får bedre dækning router til router, selv med en G forbindelse

det er bare nogle af argumenter.... :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  1. desuden ikke alle USB WiFi dongle's kan trække tunge , store MKV filer igennem
  2. hvis man har flere enheder hvor hvert enhed bruger en dongle, ville det koste mere end en f.eks. Linksys E2000
  3. desuden man får bedre dækning router til router, selv med en G forbindelse

* USb dongles der ikke kan trække MKV, menes her fordi de er mindre en N standarden, eller fordi de har dårligere modtagerevne/antenne pga. det er en dongle? * og ja det med prisen er nok det som lokker mest * Kan alle routere understøtte bro konceptet eller er det en speciel feature hos Linksys E serien? (har en ældre linksys i forvejen)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Et andet argument for mig for at bruge en router som bridge var at jeg havde den i forvejen - så jeg skulle ikke ud og købe ENDNU en dims :) De fleste LinkSys kan vist bruges hvis du installerer DD-WRT firmware på dem. Med deres standard LinkSys firmware kan de ikke. Det kan godt være lidt "sjovt" at få til at fungere - altså det er et par grader mere teknisk kompliceret end at få en USB stick til at fungere i en computer. Men ja, det fungerer rigtig godt og (i det mindste for mit vedkommende) hurtigere end USB Stick løsningen. Du kan checke her om din router kan køre DD-WRT: http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites