Saka 10 Anmeld indhold Skrevet May 3, 2011 Hej. Jeg har mulighed for at få en aftale gennem mit arbejde hvor brobizzet bliver taget fra ens brutto løn. Jeg kan så ikke anvende brofradraget via skat men kan stadig gøre nytte af kilometer fradraget. Har talt med nogle kollegaer om det og vi er lidt i tvivl om hvad der vil være billigst, Og så tænkte jeg på at der er en masse kloge mennesker her som måske ku hjælpe. Dette er hvad der står om det: ***** har indgået et samarbejde med Øresundsbron om tilbud til medarbejdere som bor i Sverige og arbejder i Danmark. Aftalen giver dig mulighed for at få en erhvervsbrobizz til Øresundsbroen, og betalingen sker via et fast månedligt træk i din bruttoløn, og du opnår derved en besparelse. Da dette er et skattebegunstiget gode betyder det at du ikke kan anvende det såkaldte brofradrag, men du kan fortsat anvende det almindelige kilometerfradrag. Aftalen skal ifølge lovgivning køre 12 måneder af gangen. Aftalen opsiges automatisk hvis du forlader *****. Vær venligst opmærksom på, at aftalen kun kan oprettes i forbindelse med den generelle Bruttolønsordning. Bestillingsvinduet til denne ordning er i maj måned Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2011 Er der ikke noget med at det sjældent betale sig, da bizzen kun må bruges til/fra arbejde og ikke til private ture? Eksperterne svarer helt sikker om lidt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Perfekt_g 10 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2011 Det kan altid betale sig - spørgsmålet er blot hvor stor fordelen er for den enkelte. Der er dog en væsentlig ulempe - du kan kun have en brobizz tilknyttet ordningen. Skatteværdien af fradraget for overkørslen er reelt kun ca. 1/3 værd, dvs. for de 100 kr. i fradrag per dag (tur, retur) får du kun ca. 30 kr. ekstra i hånden til at dække udgiften til broen. Ved bruttolønsordningen afhænger skatteværdien af din aktuelle indkomst, men hvis du betaler topskat udgør den rundt regnet 59%. Skat betaler således (meget simplificeret) 60% af broafgiften i stedet for 30%. Du må forresten gerne kører private turer på brobizzen tilknyttet en bruttolønsordning. Disse turer skal blot afregnes i din nettoløn, fx. en gang årligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Saka 10 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2011 Det kan altid betale sig - spørgsmålet er blot hvor stor fordelen er for den enkelte. Der er dog en væsentlig ulempe - du kan kun have en brobizz tilknyttet ordningen. Skatteværdien af fradraget for overkørslen er reelt kun ca. 1/3 værd, dvs. for de 100 kr. i fradrag per dag (tur, retur) får du kun ca. 30 kr. ekstra i hånden til at dække udgiften til broen. Ved bruttolønsordningen afhænger skatteværdien af din aktuelle indkomst, men hvis du betaler topskat udgør den rundt regnet 59%. Skat betaler således (meget simplificeret) 60% af broafgiften i stedet for 30%. Du må forresten gerne kører private turer på brobizzen tilknyttet en bruttolønsordning. Disse turer skal blot afregnes i din nettoløn, fx. en gang årligt. Så udfra det du skriver så kan det "kun" betale sig på denne måe hvis man betaler topskat er det korrekt forstået?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
KGB 10 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2011 Så udfra det du skriver så kan det "kun" betale sig på denne måe hvis man betaler topskat er det korrekt forstået?? Så længe din trækprocent overstiger de nævnte ca. 30%, vil jeg påstå at der vil være en fordel ud fra nævnte regne eksempel... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2011 Så længe din trækprocent overstiger de nævnte ca. 30%' date=' vil jeg påstå at der vil være en fordel ud fra nævnte regne eksempel... ;)[/quote'] Og medmindre du er hjemmehørende under forsker-skatteordningen eller får SU (som jo er skattefritaget) vil den altid være det :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2011 Hvis du melder dig til en sådan ordning, betaler du ved et bruttolønstræk i din løn, og dette skal aftales for 12 mdr. ad gangen og må ikke reguleres hverken op eller ned i perioden. Det er derfor vigtigt både for dig og arbejdsgiveren at I rammer nogenlunde rigtigt, når I aftaler løntrækkets størrelse (de fleste virksomheder har et fast beløb), og du kan ikke fortryde midt i det hele og aflevere brobizzen tilbage (medmindre du selvfølgelig fratræder din stilling). Hvis dit kørselsmønster ændrer sig i aftaleperioden hænger du på den (fx. hvis du pludselig beslutter dig for at tage toget, flytte til DK eller andre ubehageligheder) Forudsat at du udnytter turene nogenlunde 100% (eller endda kører mere end aftalt), vil det altid være en fordel for dig at deltage i ordningen. Den maksimale besparelse vil være 56% som er den nuværende grænse for topskat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2011 Hvis du melder dig til en sådan ordning, betaler du ved et bruttolønstræk i din løn, og dette skal aftales for 12 mdr. ad gangen og må ikke reguleres hverken op eller ned i perioden. Det er derfor vigtigt både for dig og arbejdsgiveren at I rammer nogenlunde rigtigt, når I aftaler løntrækkets størrelse (de fleste virksomheder har et fast beløb), og du kan ikke fortryde midt i det hele og aflevere brobizzen tilbage (medmindre du selvfølgelig fratræder din stilling). Hvis dit kørselsmønster ændrer sig i aftaleperioden hænger du på den (fx. hvis du pludselig beslutter dig for at tage toget, flytte til DK eller andre ubehageligheder) Forudsat at du udnytter turene nogenlunde 100% (eller endda kører mere end aftalt), vil det altid være en fordel for dig at deltage i ordningen. Den maksimale besparelse vil være 56% som er den nuværende grænse for topskat. Meget mere præcist og nøjagtigt kan det vist ikke formuleres. Der skulle næsten laves en sticky på dette svar. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2011 Enig - skrev selv en anden post, at det altid kunne betale sig, hvis man udnyttede det fuldt ud. Man behøver ikke tjene kassen, og betale topskat før besparelsen er til at syne. Men Homers beskrivelse er spot on, og nem at forstå :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2011 Meget mere præcist og nøjagtigt kan det vist ikke formuleres. Der skulle næsten laves en sticky på dette svar. Men Homers beskrivelse er spot on' date=' og nem at forstå :-)[/quote']Done & article'd! :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sidsel 10 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2011 Jeg fandt lige via søgefunktionen denne gamle tråd, hvor jeg lavede et regnestykke... http://www.sunddebat.com/showthread.php?t=13632 så hvis man opdatere til 2011 tal, så er spiller det stadig. I min aftale har jeg to bizzer så det kan du/i sikkert også få. Hygge Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2011 I min aftale har jeg to bizzer så det kan du/i sikkert også få. Hygge Hmmm hvordan har du båret dig an med at få brobizz nr. 2, var det direkte via Öresundsbron eller via dit arbejde? - og hvad var argumentationen, hvis nogen, for det at du kunne få det? - Var det evt. at du skulle kunne i to forskellige biler på samme abonnement eller taler vi om to abonnenter på samme brutto-lønordning? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sidsel 10 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2011 Jeg kan godt lige tjekke i morgen om arbejdet har en særlig aftale på det, men jeg sagde til mit arbejde at det var smartest for mig fordi vi dengang byttede bil en gang imellem og så skulle jeg ikke huske min biz, så aftalen er den samme. 1 aftale og to bizzer. Faktisk sagde de at jeg kunne få så mange jeg ville have bare jeg betalte depositum på dem alle. i'll be back... og nu er jeg endelig tilbage... OK SÅ mange kan jeg da se på aftalen, at jeg ikke kunne få, men der er afkrydsning om jeg vil ha' 1 eller 2 bizzer. Min aftale er 2-3 år gammel, jeg ved ikke om det kan gøre en forskel! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sidsel 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2011 Nu med billede... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hippy81 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2011 Hej, ved I om man også kan få færgebizz som bruttoløns ordning? /Brian Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2011 Hej' date=' ved I om man også kan få færgebizz som bruttoløns ordning? /Brian[/quote'] Når man nu kan få togkort og brobizz, så vil jeg sørme også tro at man kan få færgebizz, men jeg har aldrig hørt om det før. Det må der være nogle som bor i Helsingborg området der ved. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2011 Bruttolønnen kan reduceres med udgiften til færge-abonnement, såfremt reduktionen udgør et på forhånd fastsat beløb, der ikke reguleres løbende i forhold til forbrug eller udgiftens størrelse – og at det arbejdsgiverbetalte færge-abonnement udelukkende anvendes til befordring mellem hjem og arbejde. Det anses således for fri befordring og der sker ikke beskatning af abonnementet, uanset om du kører i egen bil eller firmabil – og forudsat at der ikke tages fradrag for færgeudgiften. Kilde: BDO Scanrevision Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tReaX 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2011 Men hvordan med pensionen? Er det ikke noget med at det beregnes på bruttolønnen efter bizz'en er trukket? Og hvordan ser regnestykket så ud? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2011 Det er noget du aftaler med din arbejdsgiver, men der er ikke skattemæssigt et krav om at det skal berøre pensionen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ynwa 10 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2011 Hej. Jeg er ny her, så bær over med evt begynderfejl. Jeg har på jobbet fået tilbudt bruttoløns-brobizz, men jeg har altså lidt svært ved at forstå at det kan betale sig? Jeg mister jo både mit brofradrag - jeg er med på at det reelt kun er 33 kr. pr. overfart - og jeg skal betale mine private ture ved siden af. Så jeg vil jo mene at fortjenesten hurtigt forsvinder, hvis man kører over 3-4 gange på en måned...eller? Hvis du melder dig til en sådan ordning, betaler du ved et bruttolønstræk i din løn, og dette skal aftales for 12 mdr. ad gangen og må ikke reguleres hverken op eller ned i perioden. Det er derfor vigtigt både for dig og arbejdsgiveren at I rammer nogenlunde rigtigt, når I aftaler løntrækkets størrelse (de fleste virksomheder har et fast beløb), og du kan ikke fortryde midt i det hele og aflevere brobizzen tilbage (medmindre du selvfølgelig fratræder din stilling). Hvis dit kørselsmønster ændrer sig i aftaleperioden hænger du på den (fx. hvis du pludselig beslutter dig for at tage toget, flytte til DK eller andre ubehageligheder) Forudsat at du udnytter turene nogenlunde 100% (eller endda kører mere end aftalt), vil det altid være en fordel for dig at deltage i ordningen. Den maksimale besparelse vil være 56% som er den nuværende grænse for topskat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Busk 10 Anmeld indhold Besvaret October 20, 2011 I det første indlæg af Sidsel henvises der til en gl. tråd - Her er nogle regneeksempler som du kan prøve dig frem med. Mener du skal køre rigtig mange gange privat hver md. før det ikke kan betale sig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret October 20, 2011 Jeg fik tilbudt en BroBizz via bruttoløntræk på mit arbejde, men jeg afviste med henvisning til, at private ture skulle ske med egen BroBizz. Dett ville bringe enhver privat tur op i den høje pris uanset tidspunkt på måneden, da min private BroBizz jo starter fra nul. Med en løn på 32.000 kr. var der i 2009 en fordel på ca. 700 kr. om måneden ved at gå ned i løn mod at få BroBizz betalt, men det ville fire ture med privat BroBizz hurtigt spise. Så i stedet for at få en fordel på 5-6-700 kr. om måneden og så sidde og regne på hvor meget turen i Field's egentlig kom til at koste med egen BroBizz, valgte jeg altså at fortsætte med at have egen BroBizz. Andre virksomheder har den ordning, at egne ture med firmabetalt BroBizz trækkes i nettolønnen, så man stadig har den skattemæssige fordel hver måned, og man betaler selv den reelle pris for de private ture. Min arbejdsgiver ville ikke have denne ordning, da det administrativt er lidt tungere end den rene BroBizz-ordning. Så har man kun BroBizz-ture til og fra arbejde er det altid en fordel at få BroBizz'en betalt mod en lønnedgang, men fordelen kan blive mindre og helt forsvinde, hvis man selv skal betale høj pris for private ture. Bed din arbejdsgiver om selv at komme til at betale dine private ture selv. Din arbejdsgiver vil på en måned, hvor du kun har BroBizz til og fra arbejde, betale 2.920 kr. om måneden (kun broafgift) for 36 ture. Du kommer selv til at betale 690 kr., hvis du har tre gange tur/retur over broen i weekenderne. Men der er weekendrabat (foreløbig resten af 2011): hvis du har en måned, hvor du har tre hele arbejdsuger med en tre-dages uge til sidst (18 arbejdsdage og 36 ture) og du har en tur/retur hver weekend i tre weekender, vil din arbejdsgiver komme til at betale 2.690 kr., mens du selv kommer af med 334 kr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juka 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2013 Lige et sidespring... Kan man få benzin-kort under "bruttoløn-ordningen"..? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2013 Lige et sidespring... Kan man få benzin-kort under "bruttoløn-ordningen"..? Hva mener du? Jég har et privat brændstofkort gennem firmaet, hvor pengene trækkes på lønsedlen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juka 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2013 Mener noget i samme stil som brobizzen hvor forbruget bliver trukket over bruttolønen... Er der nogle specielle regler på det område... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites