Troejborg 10 Anmeld indhold Skrevet May 1, 2011 Ja, jeg synes der mangler en opdatering omkring det med motorcykler... Erhvervelse af kortet; Hvilken køreskole vil i anbefale for tiden? Og hvordan fungere det egentlig, sådan skåret ud i pap?... Som dansker, får man selvfølgelig lavet sit kørekort om til svensk (er der nogen mulighed for man kan bevare org. danske kørekort?), hernæst melder man sig ind i en køreskole? Jeg kan forstå man blot skal have køretimerne hos køreskolen, og man selv læser teori derhjemme.. Hvor mange timer skal man umiddelbart regne med? Skal man selv levere en motorcykel til køretimerne eller har køreskolen nogen man kan køre på?... og så vidt jeg kan forstå, er brobizz aftalen bare det samme som med bil.. (men det skal der ikke tages op til debat her) Vi havde tænkt og købe en spritny Yahama YZF-R6.... og ja her ville alle nok stejle over, at have sådan en som begyndercykel, i guess... Men vi har hørt man kan drosle den ned i kraft, så den måske kun har en 30-50 heste.... Umiddelbart virker det som en rigtig god måde at starte på, for når man så har lært det, kan man fjerne begrænsningen, og så har man en fed cykel... Hvad mener i?... Hvis der er andet info, vi skal være obs på, må i gerne lige nævne det også... Jeg synes kun der ligger gamle tråde herinde omkring det, derfor jeg opretter en ny... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2011 Vi havde tænkt og købe en spritny Yahama YZF-R6.... og ja her ville alle nok stejle over' date=' at have sådan en som begyndercykel, i guess... Men vi har hørt man kan drosle den ned i kraft, så den måske kun har en 30-50 heste.... Umiddelbart virker det som en rigtig god måde at starte på, for når man så har lært det, kan man fjerne begrænsningen, og så har man en fed cykel... Hvad mener i?... [/quote']Jeg synes du skal overveje først og fremmest hvad du skal bruge din motorcykel til. R6 er en RIGTIG fed maskine, men skal du køre på langture med oppakning og den slags og/eller er du 2m høj findes der måske bedre maskiner. Jeg kørte selv til bl.a. Polen på en ZX6R og man får sgu ondt i knæene og øm ryg af at køre langt på sportsmaskiner. Men skal man køre bane er det det hele værd:p Og skal du have diverse kvindfolk bagpå, skal de godt nok være vild med dig eller din cykel for at holde det ud -man sidder herre dårligt bagpå en lille sportscykel. Og så er det en god idé at sidde og prøvekøre på så mange forskellige maskiner som muligt. Ofte bliver man overrasket over hvor forskellige kørestillingerne er på de forskellige maskiner. Og det er jo en smagssag hvad man kan li :) Mht at drosle den til 25 KW (reggat/nedstrypt) -god idé ift. forsikringen!!! Men om det er nødvendigt...? Hvor gammel er du? Hvis du er en ung gut (<25) ville jeg klart anbefale det (der findes selvfølgelig ansvarsfulde, fornuftige unge mænd også:) ), men hvis du er en lidt ældre mere erfaren billist er det måske ikke nødvendigt. Det er trods alt "kun" en 600cc. (Jeg vil aldrig anbefale en nybegynder en 1000cc sportcykel fx). Jeg tog mc-kort i DK, så ved ikke noget om det svenske system:flov: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2011 Det er kæresten derhjemme, der skal have mc :).. Det er ikke planen at den skal bruges til langture - der har vi en Golf 6 bluemotion, hvis det skulle være... og han er af normal højde 180 cm, og tynd af slagsen.. Men han skal heller ikke køre bane som sådan... tror primært det er fordi, det jo en en fed maskine som du siger, og så kan han godt li den type... og det er heller ikke planen jeg skal sidde bagpå :P... Han er 26 år - vi tænkte bare det ville være en god ting, så han ligesom kan få lidt føling med det først - og dernæst har man jo stadig en fed cykel.. Men kender du nogle butikker herovre, hvor han kan kigge på lidt forskelligt?... vi har søgt og søgt, og umiddelbart skulle der ligge en i Bromölla og Olofström, som havde lidt af hvert... det er bare lidt langt at køre... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alexzuz 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2011 Mchuset ved jägersro.. De har en del forskeligt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2011 Mchuset ved jägersro.. De har en del forskeligt Dem har vi godt kigget lidt på, på nettet.... vi var bare i tvivl om de var et besøg værd, ifht. evt. andre... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2011 Dem har vi godt kigget lidt på' date=' på nettet.... vi var bare i tvivl om de var et besøg værd, ifht. evt. andre...[/quote'] Claessons motorcykler i Bromölla er en meget velassorteret butik. Altid god service.....og professionelle råd. Jeg handlede dog sidst mc hos Stafan her hos Mchuset i Malmö, det var prisen...... En R6 er fin, hvis du ikke et højere end 180cm, jeg kan ikke sidde på en R6 mere end 25min før jeg skal bruge 3.000,- på kiropraktor. Prøv en BMW F800R, en anden type mc, men langt mere alsidig efter min mening. Og den er bestemt sporty at køre på.....jeg vil have en som mc nr 2..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2011 Claessons motorcykler i Bromölla er en meget velassorteret butik. Altid god service.....og professionelle råd. Jeg handlede dog sidst mc hos Stafan her hos Mchuset i Malmö, det var prisen...... En R6 er fin, hvis du ikke et højere end 180cm, jeg kan ikke sidde på en R6 mere end 25min før jeg skal bruge 3.000,- på kiropraktor. Prøv en BMW F800R, en anden type mc, men langt mere alsidig efter min mening. Og den er bestemt sporty at køre på.....jeg vil have en som mc nr 2..... Ja dem havde vi tænkt os at køre til :)... Han kan ikke fordrage BMW i mc siger han :S Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2011 Ja dem havde vi tænkt os at køre til :)... Han kan ikke fordrage BMW i mc siger han :S Hvor mange BMW'er har han prøvet? Har kørt det meste indenfor mc'er.....har aldrig været så glad for en mc som jeg er for min nye BMW R1200GSA!!! Kanon god komfort...man føler sig et med den efter 5 min, selv om den er stor....på min seneste mc, Honda Blackbird, fik jeg ondt i lænden og håndled efter en times kørsel (og den har bedre plads til føreren end en R6!!) På BMW'en kan jeg køre en hel dag unden problemer. Kanon overblik i trafikken, og hurtigere end de fleste sportsmaskiner, fordi man har langt bedre overblik i sving! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2011 Han er mere til sportmaskinerne, og sådan er det jo bare :)... hver sin smag... Det er jo heller ikke meningen det skal være til langture... -------------------- Vil stadig gerne høre folks erfaringer med diverse køreskoler?!... gerne nogle der for nylig har taget kort evt... Vil stadig også gerne høre hvordan det er med alt det praktiske som beskrevet.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Perfekt_g 10 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2011 R6'eren er en super fed maskine. Sædet er dog sindsygt hårdt, så kan kun anbefale at han tager en længere prøvetur på den. Jeg kørte en kammerat's R6 fra forhandleren i Helsingborg til Malmö og jeg har aldrig nogensinde haft så ondt i rø... Jeg har selv en Ninja ZX6R og er lidt over 190 cm. Den har jeg flere gange kørt 2-4.000 km. på i løbet af 3-6 dage - uden problemer. Ja, man er udsat for vejr og vind og ved bykørsel er det hårdt for knæ/håndled. Men som så meget andet er det en vanesag. Ninja'en var min første MC og jeg er da stadig i live... Men for at være helt ærlig, så vil jeg nok anbefale alle nybegyndere at starte med noget mindre. Selvom det "kun" er en 600, så forstår man nok kun hvor hurtig den/de er når man har prøvet det.. Anyway, så er Ninja'en til salg hvis det har interesse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2011 En lille opdatering på valg af mc... Vi tog til Claessons i Bromölla den anden dag.. Her fandt han en Honda CBR 600 RR Hannspree Edition... Valget faldt på denne, da han efter at have prøvekørt mange forskellige typer, følte denne var den rigtige.. også ifht. det apspekt at han godt kan lide sportsmaskinerne.. Mc'en har forresten kun gået 600 km... og er fra 08.... Dog er der stadig 4½ års garanti på, da den først blev købt i 2010... Så den er jo som helt ny :) Men jeg må sige at jeg kun kan anbefale Claessons... Super service... vi købte alt i alt for 110.000 - med udstyr... men han gjorde det for 100.000.... meget meget fint må man sige - og de hjalp en i hoved og røv så at sige, med det hele :D... Vi har også besluttet at droppe det med at drosle maskinen ned i effekt... Man kan vel lige så godt lære det fra starten af.. og imens han tager kortet, er det meningen han skal lære cyklen at kende herude på vores veje - stille og roligt... Nu går vi så og afventer, hans svenske kørekort... så han kan komme i gang med mc-kortet herovre... Er der nogen der kender til Mårtenssons køreskole??... Har skrevet til dem den anden dag, men har ikke rigtig fået nogen respons endnu... Nogen der har erfaringer med dem? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2011 En lille opdatering på valg af mc... Vi tog til Claessons i Bromölla den anden dag.. Her fandt han en Honda CBR 600 RR Hannspree Edition... Valget faldt på denne, da han efter at have prøvekørt mange forskellige typer, følte denne var den rigtige.. også ifht. det apspekt at han godt kan lide sportsmaskinerne.. Mc'en har forresten kun gået 600 km... og er fra 08.... Dog er der stadig 4½ års garanti på, da den først blev købt i 2010... Så den er jo som helt ny :) Men jeg må sige at jeg kun kan anbefale Claessons... Super service... vi købte alt i alt for 110.000 - med udstyr... men han gjorde det for 100.000.... meget meget fint må man sige - og de hjalp en i hoved og røv så at sige, med det hele :D... Vi har også besluttet at droppe det med at drosle maskinen ned i effekt... Man kan vel lige så godt lære det fra starten af.. og imens han tager kortet, er det meningen han skal lære cyklen at kende herude på vores veje - stille og roligt... Nu går vi så og afventer, hans svenske kørekort... så han kan komme i gang med mc-kortet herovre... Er der nogen der kender til Mårtenssons køreskole??... Har skrevet til dem den anden dag, men har ikke rigtig fået nogen respons endnu... Nogen der har erfaringer med dem? Tillykke med din nye mc....jeg startede på en 900, så ingen bekymring der, bare hav den fornødne respekt for farten, og husk at du ikke har erfaring til at følge ham den erfarne der lige smuttede forbi!! :p Vi ses "derude"..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2011 Vi tog til Claessons i Bromölla den anden dag.. Her fandt han en Honda CBR 600 RR Hannspree Edition... Valget faldt på denne, da han efter at have prøvekørt mange forskellige typer, følte denne var den rigtige.. også ifht. det apspekt at han godt kan lide sportsmaskinerne.. Mc'en har forresten kun gået 600 km... og er fra 08.... Dog er der stadig 4½ års garanti på, da den først blev købt i 2010... Så den er jo som helt ny :) Godt valg:thumbup: Eneste problem (med alle sportmaskiner) er forsikringen! De er sindsyge herovre selv med 600cc synes jeg! Håber I finder en forsikringen til en rimelig pris. Tror ikke Honda har mærkesforsikring, men ellers er det værd at undersøge! Og så kan du anbefale kæresten af gå "sporthojs"kurser her: http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=132 (og når han falder for banekørslen kan han forsøge bli medlem/køre med her: http://www.sydskanesemse.nu/) Det er en god måde at lære sin cykel at kende på:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2011 Godt valg:thumbup: Eneste problem (med alle sportmaskiner) er forsikringen! De er sindsyge herovre selv med 600cc synes jeg! Håber I finder en forsikringen til en rimelig pris. Tror ikke Honda har mærkesforsikring, men ellers er det værd at undersøge! Og så kan du anbefale kæresten af gå "sporthojs"kurser her: http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=132 (og når han falder for banekørslen kan han forsøge bli medlem/køre med her: http://www.sydskanesemse.nu/) Det er en god måde at lære sin cykel at kende på:th2: Honda har mærkesforsikring via If... og den har vi taget... dem har vi haft gode erfaringer med, med vores gamle bil.. der havde vw mærkesforsikring også igennem dem.. og prisen er jo så bare den man må tage med... hvis man vil have det lidt sjovt, skal der vel være nogle ulemper.. :).. Super, det vil jeg sige videre til ham :).. Vi skal hente den på fredag, så han er super spændt, og det kribler helt i fingrene på ham... En af vores kammerater skal køre den hjem for ham, da han har kortet til det... Så kæresten skal nok sidde bagpå et stykke af vejen hjem :)... og når vi er hjemme, skal han sikkert ud på vejene herude og lære den lidt at kende... så pas på siger jeg bare :P Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2011 Tillykke med din nye mc....jeg startede på en 900, så ingen bekymring der, bare hav den fornødne respekt for farten, og husk at du ikke har erfaring til at følge ham den erfarne der lige smuttede forbi!! :p Vi ses "derude"..... Lige nøjagtig, respekt er vist det vigtigste til og starte på :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites