Jump to content
MunterHyrde

Privat vuggestue/dagpleje?

Recommended Posts

Vi er lige flyttet til malmö og har fået at vide at der går ca. 4 måneder før min søn på 1 år får en plads i vuggestue. Min kone er hjemmegående, så det er ikke noget akut problem, men vi vil gerne have ham ud i en institution hurtigst muligt da han elsker at lege med andre børn. Kender i noget privat uden om kommunen hvor han kan få en plads med det samme? Prisen betyder ikke det store så længe der er en sammenhæng med kvaliteten :-) På forhånd tak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er sådan her-og-nu så findes der åbne børnehaver rundt omkring hvor han kan slå sig løs. Eneste krav er bare at en forælder skal være tilstede. Ellers er der sort dagpleje (dagmamma). Kommunen er altså ikke sådan at komme udenom i Sverige. Typisk vil det være i August at der er optag i förskola, og det stemmer overens med det I har fået at vide.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis din kone er hjemmegående (arbejdsløs/arbejdssøgende/studerende) har du kun ret til at have dit barn i dagis 15 timer om ugen Normalt er det 3 timer om dagen eller 5 timer 3 gange om ugen, hvor de reelt bare kommer for at lege 1 time, sove 3 timer og så lege 1 time. I sverige mener man at det er bedst at have børn hjemme. Du kan først få en plads tidligst 4 måneder efter du har anmeldt din barn til kommunen (ikke efter du er flyttet) og tidligst fra barnet er fyldt 1 år. Dvs. at du skal indsende en formular, ikke bare ringe til dem. Du får et brev om at du får tilbudt en plads et eller andet sted og der skal du svare inden 1 uge ellers ryger du bag i køen igen. Hvis man er på ferie, så er det bare ærgeligt, så man er bundet hjemme indtil brevet kommer, dejligt flexibelt. Hvis jeg var dig, ville jeg bede din kone om at finde nogen andre mødre der går hjemme, i dit område, så de små kan lege sammen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites