Hansted 10 Anmeld indhold Skrevet April 28, 2011 Hey! Jeg skrev for noget tid siden et indlæg både her og på øresunddirekt omhandlende erhvervelse af kørekort i DK når man bor i Sverige. Svaret jeg fik handler tildels om reglerne med kørekort landene imellem, men også noget som bekymrer mig lidt!! Kan det virkelig passe, at hvis man taber sit kørekort, så kan man ikke få et nyt fra DK, da man ikke har folkeregister-adresse der og tilsvarende at man ikke kan få et nyt i SV når man aldrig har erhverver det her. Er der nogen som har været ude for at miste sin pung med kørekort, og så forsøgt at få nyt dansk, og er det lykkedes?? Hilsen Hansted Her er svaret jeg fik! Jeg er bekendt med at man behøver at lave sit kørekort om til det lands kørekort man er bosat i. Årsagen er at hvis du taber din tegnebog, så står du i en situation at du ikke kan få et nyt kørekort fra Danmark, da du ikke bor der. (6 mdrs reglen) Og du kan ikke få et nyt fra Sverige da du ikke har et svensk kørekort i forvejen. I din situation ville jeg nok kontakte en svensk køreskole og få et svensk kørekort. Og hvis du behøver en tolk til de til tider mærkelige svenske ord, så kan man få det gratis ligesom det er tilbudt til Danske udlændinge der endnu ikke har sproget på plads. Og selvfølgelig kan du få et job i Danmark med et svensk kørekort, min arbejdsgiver i Danmark er ligeglad med om jeg har et udenlandsk kørekort, bare det er godkendt i EU, og det må man sige et svensk kørekort er. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
schneider 10 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2011 Jeg fik stjålet mit danske kørekort for nogle år siden. Jeg kunne ganske rigtigt ikke få et nyt i DK, da jeg bor i Sverige. Jeg skulle derimod skrive til Rigspolitiet og få en bekræftelse på, at jeg havde erhvervet kørekort i Danmark. Der gik ganske få dage, så havde jeg den bekræftelse. Den viste jeg så i Sverige, da jeg bestilte et nyt kørekort her. Ganske problemfrit. Du skal dog være opmærksom på, at for at få udleveret det svenske kørekort skal du fremvise gyldigt svensk legitimation. Alternativt kan en anden med svensk legitimation skrive under på og bekræfte , at du er den du siger du er. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
donmop 10 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2011 Det må da være en "ny" regel, at man ikke kan få et nyt kørekort i DK selvom man bor i udlandet. For 5 år siden mistede jeg min pung inkl. kørekort i en brandert mens jeg boede i Finland (vel og mærke på 4. år). 2 uger senere skulle jeg på ferie i DK, tog op på kommunen med mit pas og sagde at jeg havde tabt mit kørekort (havde fået en politi rapport med fra Finland, men skulle ikke dokumentere noget). De slog mig op i systemet og jeg fik et midlertidig kørekort med det samme => en lille måned senere kom mit nye kørekort med posten til min finske adresse. Men da det måske ikke er muligt længere, må man nok hellere tænke på sit alkohol forbrug :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2011 den korte historie.... min kone fik et midlertidigt dansk kørekort på kommunen og indsendte dette til sverige hun viste sit danske pas for at få det udleveret i sverige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2011 Den korte historie herfra: Indbrud i bilen, pung incl kørekort stjålet. Ku ikk få fra Dk, fik bekræftelse og ansøgte i S - efter 9 mdr lykkedes det endelig efter utallige breve frem og tilbage at få et nyt svensk, som skulle afhentes med dokumentation på hvem man er nede på et posthus. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2011 Er der nogle der har fået lavet kørekort om for nylig? hvor lang tid tog det? - jeg tænker om den lange ventetid er ovre, eller.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nico_Idskov 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2011 Jeg er i gang med at få "Vekslet" mit lige nu. Indtil videre har jeg udskrevet et personbevis fra skatteværkets hjemmeside og bestilt papirer og girokort fra trafikverkets servicetelefon. Det var i onsdags, så nu må vi se hvor lang tid det kommer til at tage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ice 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2011 Det tog ca. 3 uger for mig for ca. 3 måneder siden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Defformero 10 Anmeld indhold Besvaret August 19, 2011 :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bjarne233 10 Anmeld indhold Besvaret August 19, 2011 Det kan godt passe.... Politiet kan jo bare slå dig op i "systemet" for at se om du har et gyldigt kørekort.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Defformero 10 Anmeld indhold Besvaret September 1, 2011 Quote Det tog ca. 3 uger for mig for ca. 3 måneder siden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bjarne233 10 Anmeld indhold Besvaret September 1, 2011 ja ..................... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Defformero 10 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2011 Er der nogen her der har fået udleveret sit nye svenske kørekort på posthuset bare at vise sit danske pas? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MKE 10 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2011 Er der nogen her der har fået udleveret sit nye svenske kørekort på posthuset bare at vise sit danske pas? Ja, det har jeg. Mvh. Michael Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites