Jump to content
tReaX

Pellets panna

Recommended Posts

Vi overvejer kraftigt at skifte vores fyr ud. Det er en ældre sag fra 1960, men skiftet til pillebrænder. Jeg HADER det - så jeg vil være sikker på at det fyr vi får købt er i orden. Så hvad har I selv erfaring med og leverandører?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der plads til jord/bergvarme (både rent fysisk og økonomisk), så er det et optimalt valg. Næstbedst: luft/vand-varmepumpe. Jeg ville nok kigge på #2 - og koncentrere mig omkring IVT som mærke til at starte med. Har idag el/vand kombineret med luft/luft. Førstnævnte koster spidsen af en rumfærge med dagens el-priser! :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad med jordvame og slip for at skulle passe fyret? Eller det er måske ikke en god løsning for jer?
Manden har talt om jordvarme, men var mere ved et andet hus vi kiggede på.
Er der plads til jord/bergvarme (både rent fysisk og økonomisk), så er det et optimalt valg. Næstbedst: luft/vand-varmepumpe. Jeg ville nok kigge på #2 - og koncentrere mig omkring IVT som mærke til at starte med. Har idag el/vand kombineret med luft/luft. Førstnævnte koster spidsen af en rumfærge med dagens el-priser! :(
Jeg tror ikke bjergvarme er en mulighed, vi bor vist for tæt på vandet til at det kan lade sig gøre. Luft/vand koster det ikke meget el om vinteren? Men det kunne da være vi skulle tænke alternativt, har tænkt lidt over solvarme, ved ikke om den lavere elpris gør at man ikke ser det så meget i SE?! Forskellige leverandører må vi kunne få ud og give os et tilbud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Manden har talt om jordvarme, men var mere ved et andet hus vi kiggede på. Jeg tror ikke bjergvarme er en mulighed, vi bor vist for tæt på vandet til at det kan lade sig gøre. Luft/vand koster det ikke meget el om vinteren?
Billigst i drift og mest stabilt er nok jordvarme - det er så også det dyreste at etablere - men det tjener sig hjem over tid. Jeg har en IVT luft/vand panna som er 6-7 år gammel - det fungerer OK men problemet er blot at når det bliver mere end cirka 5 graders frost så skal den supplere med direktvirkende elvarme og det ER smådyrt, det sker dog automatisk så jeg har ingen anden ulempe ved det en prisen. Når det er rigtig koldt kan jeg uden problemer præstere et samlet døgnforbrug på 120 kWh eller mere - hvor der til sammenligning om sommeren når det er bedst bruges 10-20 kWh i døgnet. De nye modeller er nok mere effektive. Skulle jeg nyetablere noget ville jeg dog nok meget overveje jordvarme hvis jeg havde grundarealet til at gøre det. Både jordvarme og luft/vand varmepumpe har den i mine øjne store fordel at det ikke skal passes løbende som et pillefyr, der skal ikke fejes skorsten, osv...
Men det kunne da være vi skulle tænke alternativt, har tænkt lidt over solvarme, ved ikke om den lavere elpris gør at man ikke ser det så meget i SE?! Forskellige leverandører må vi kunne få ud og give os et tilbud.
Solvarme kan ikke klare opvarmning af huset i vinterhalvåret - så det er kun som supplement og til varmt vand om sommeren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gio - jeg skrev lavere - ikke lav ;) Tak for svar larscph. Et rigtigt pillefyr, skulle ikke kræve så meget vedligeholdelse - nogen af dem skal man kun rengøre hvert halve år. Og pillerne planlægger vi at skulle lave kar til, så der bare kommer en lastbil. Så det vil være begrænset arbejde. Vi har brændeovn i stuen så vi kan få noget varme som ikke kun kommer fra el'en. Jeg kan sikkert google det, men hvis du har viden om jordareal der kræves - må du gerne dele :) Solvarmen var også tænkt som suplement.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det ikke præcist med jordvarme... Det kommer som minimum an på hvor stort et hus du har og hvor godt isoleret det er... :) Syntes jeg så en tal på 1-1,5 kvm grundareal per kvm hus du ønsker at varme op engang... Det kan også være sådan et nyt pillefyr fungerer godt, jeg har bare tidligere haft læst alle de historier med at piller sætter sig fast osv som gør at det ikke er muligt at efterlade sit hus "alene hjemme" i længere tid om vinteren. Det kan dog meget vel være ting der for længst er løst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Joeh - en kWh i Danmark er da omkring 2 dkk = 2' date='40 sek... Det når det vist - trods alt - ikke helt op på i Skåne?[/quote']Ja ok - måske ikke. Men heller ikke med den skyhøje net-afgift i Sverige? (Må indrømme jeg ikke har sammenlignet længe - men synes godtnok de svenske priser er ved at komme godt der op ad...)Nå ja - teknikalitet ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ved det ikke præcist med jordvarme... Det kommer som minimum an på hvor stort et hus du har og hvor godt isoleret det er... :) Syntes jeg så en tal på 1-1,5 kvm grundareal per kvm hus du ønsker at varme op engang... Det kan også være sådan et nyt pillefyr fungerer godt, jeg har bare tidligere haft læst alle de historier med at piller sætter sig fast osv som gør at det ikke er muligt at efterlade sit hus "alene hjemme" i længere tid om vinteren. Det kan dog meget vel være ting der for længst er løst.
Takker - det lyder ikke umuligt - betyder bare vores forhave skal ommøbleres lidt. Min fader har et Windhauger (som umiddelbart ikke leveres i SE) og der skal han kun hælde piller på efter behov og rengøre det en gang om måneden. Men det er også grunden til jeg har spurgt efter råd herinde, for et er hvad leverandøren skriver noget andet er personlig erfaring. Har også læst hos pellets.info, men der er jeg ikke blevet meget klogere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg fået en aftale med Oscar fra EkoEnergi den 11. maj, og han kan andet end piller - så nu må vi se hvad vores grund og hus vil blive glade for. Lige pt er vi nok mest over imod bjergvarme, men nu må vi se hvad Oscar kan fortælle.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er et mit lille indspark :-) Har selv overvejet pellet-/stokerspanna da vi bor på landet, og lavede en del research. Stoker har den fordel at man kan fyre med pellets, korn og brænde, og på landet skulle det være muligt at købe i hvert fald korn og brænde til en fornuftig pris. Fandt frem til disse 2 danske stokerfyr som i det store hele kører problemfrit: KSM, http://www.ksm-stoker.dk/dk/index.php Twin Heat, http://www.twinheat.dk/ Jeg fik læst en del om andres erfaringer her: http://www.stokerpro.dk/index.php Hvis man, som jeg, kører på diesel, kan det kombineres med en rapspresser, og man har brændstof til omkring 3-4kr/liter. Men hvad er I kommet frem til, bare for at være nysgerrig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi ender nok på en luft/vand løsning. Vi har fået et enkelt tilbud på pelletspanna og det var ca. 30.000 sek under luft/vand, men så er der lige udgiften til kar og pellets oveni og den opvejer umiddelbart ikke den mængde strøm luft/vand bruger. Men vi skyder nok projektet til næste år - så længe der ikke er småbørn i huset kan vi voksne godt overleve hvis fyret skulle stå af i vinter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har et Thermia Biotherm 50+ pellets fyr, som vi har kørt med i 6 år nu. Vi får blæst pellets ind via bulkbil og tager ca. 6 - 8 tons af gangen Der er ingen tvivl om til vores hus var det klart det billigste at etablere og drive.. Da en luft/vand pumpe taber meget virkningsgrad ved radiator temperature over 45-50 grader, og ved lav ude temperatur. Er det ikke en mulighed for os da det radiatorsystem der er i huset ikke kan levere nok varme ved 45-50 grader, ud over det ville det også være meget dyrere at indkøbe en 50Kwh luft/vand Der er dog kommet højtemperatur pumper til siden, men de er stadig ikke så effektive. Men det er klart der er ulemper, der er mere vedligehold ved pellets, der skal tømmes aske ca. hver 14 dag om vinteren og en gang om måneden om sommeren. Der skal renses fyr ca. hver 3 måned for at opnå den bedste drift, og der er mange bevægelige dele i fyret som bliver slidt, så vi har vel brugt ca. 10.000 på vedligehold på de 6 år. vi undersøgte også jordvarme, men her er der samme problem, at temperaturen på radiatorvandet helst skal være lav, og at det fungere optimalt med gulvvarme, hvor temperaturen er lav. Vi havde en del energirådgivere ude, da vi købte huset, og det bedste råd vi fik, var prøv at sætte radiator temperaturen til den temperatur dit nye anlæg kan levere ved optimal drift, og se om du kan holde varmen en vinterdag :-) det sorterede meget fra hos os da vi har "gamle" radiatorer. Held og lykke med projektet.... http://www.energy-supply.dk/article/view/58103/varmepumper_giver_husejere_problemer?ref=newsletter&nls=ezgsoj2c

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi havde en del energirådgivere ude, da vi købte huset, og det bedste råd vi fik, var prøv at sætte radiator temperaturen til den temperatur dit nye anlæg kan levere ved optimal drift, og se om du kan holde varmen en vinterdag :-) det sorterede meget fra hos os da vi har "gamle" radiatorer.
Der er vel krav om at det minimum skal være 60 °C af hensyn til Legionella? Men jeg vil da lige have det med i baghovedet når vi på et tidspunkt skal beslutte os.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er vel krav om at det minimum skal være 60 °C af hensyn til Legionella?
Mit IVT luft/vand fyr har en indstilling så det f.x. én gang om ugen hæver temperaturen på det varme vand til +60 grader med netop den formål at undgå legionella. Normaltemperaturen er så vidt jeg husker 45 grader. Det styrer selv temperaturen på vandet til radiatorerne så det "virker" og jeg har ingen problemer med at opnå den ønskede temperatur på 21-22 grader i huset. Men stiller stå termostaterne på 5 i de rum hvor der skal være "normal" varme og det er så fyret der regulerer fremløbstemperaturen. Det ER dog nød til at supplere med direkte el om vinteren - de nye pumper er ret sikkert bedre - men man slipper nok ikke for at den skal supplere med el ind imellem om vinteren. Men det er egentlig OK og systemet er stadig vedligeholdelsesfrit og meget stabilt. Det har endda den fordel at hvis varmepumpen går i stykker kan man stille det til at køre med udelukkende elvarme hvor der bare cirkuleres med en fast temperatur - det er selvklart dyrere - men så har man en backup indbygget der RET sikkert virker med mindre strømmen går...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites