Greenking 10 Anmeld indhold Skrevet April 26, 2011 Hejsa, Jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre med mit boliglån mht. renten. Lige nu køre den med rørlig rente (fast i 3 mdr. af gangen) Vil jeg gøre klogt i at låse den fast i x antal år? "Tilbuddet" fra min bankrådgiver i SEB lyder på: 1 år: 3,66% 2 år: 4,24% 3 år: 4,67% 4 år: 5,01% det skal siges at det er fra 22 marts så den er måske steget siden. Håber der er nogle som kan være mig behjælpelig :) På forhånd tak Mvh Kasper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret April 26, 2011 Altid rørlig....resten er baseret på gætterier. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret April 26, 2011 Historisk har det vist bedst kunnet betale sig med rørlig, men lad være med at være cowboy med din privatøkonomi. Vælg den rørlige, og så regn ud hvad det ville koste dig at sidde i huset hvis renten var 6%. Spar differencen op, og så brug af denne opsparing hvis renten nogensinde når over 6%. Det du IKKE må er at lægge dit privatforbrug fast på at du har en lav rørlig rente, og at du så skal tage forbrugslån og spise havregrød hver dag hvis niveauet rammer 6%. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 26, 2011 Husk også på, at hvis du binder renten i f.x. 4 år og vil opsige lånet efter 2 år - så skal du formentlig betale for at komme ud af lånet før tid... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret April 26, 2011 Historisk har det vist bedst kunnet betale sig med rørlig' date=' men lad være med at være cowboy med din privatøkonomi. Vælg den rørlige, og så regn ud hvad det ville koste dig at sidde i huset hvis renten var 6%. Spar differencen op, og så brug af denne opsparing hvis renten nogensinde når over 6%. Det du IKKE må er at lægge dit privatforbrug fast på at du har en lav rørlig rente, og at du så skal tage forbrugslån og spise havregrød hver dag hvis niveauet rammer 6%.[/quote'] 100% enig her Det kræver en hel del selvdisciplin og kontrol, men kan man finde ud af det, er det klart den mest optimale løsning. "aktiv gældspleje", som man kender det fra danske realkreditlån kan ikke lade sig gøre i Sverige, fordi man ikke kan få de lange 30-årige obligationer, og fordi man ikke bare kan købe sit fastrente-lån tilbage til markedskurs ligesom man kan i Danmark (hvis renterne er steget i mellemtiden). I Sverige er der desuden den "fordel", at der er så mange mennesker med rørlige huslån, at Riksbanken ikke bare kan sætte renten op i skyerne i længere tid, for så crasher de den svenske økonomi i mellemtiden, når så mange almindelige svenskere ikke længere kan klare at betale huslånet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret April 26, 2011 Vælg den rørlige' date=' og så regn ud hvad det ville koste dig at sidde i huset hvis renten var 6%. Spar differencen op[/quote'] Det er et rigtig godt tip. Og da man som grænsegænger kan få en højere nettorente på et lån uden binding, end man betaler for et rørligt lån, så er denne rentebuffer endda bedre end at afdrage på lånet :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Greenking 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2011 Tak for alle svarene, de var meget brugbare :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites