Jump to content
larscph

Terassevarmer - elektrisk contra gas

Recommended Posts

Min trofaste 11 kW gas-terassevarmer er gået i stykker og jeg skal se mig om efter noget nyt der kan varme godt under åben himmel her i sommeren. Umiddelbart er jeg til en ny gas model i stil med den her http://www.terrassevarmer.dk/product.php?id=149&onload=11. I praksis ville en elektrisk model jo være rigtig smart, mest fordi man ikke skal købe energien på flasker og dermed ikke løber tør lige pludselig. Men er der nogen af de el-drevne der faktisk virker godt og sikrer at man kan holde varmen under åben himmel i stil med gasmodellen? Som kan konkurrere bare nogenlunde med gas varmeren der måske nok er lidt dyr i drift - den futter vel 1 kg gas af i timen - men som til gengæld er til at købe for under 3000 dkk... Nogen erfaringer med el-modellerne?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå - nu endte jeg med at bestille sådan en her http://terrassevarmer.dk/product.php?id=148 selv om de der Quarts varmere faktisk også skulle være ret gode - men 10.000 dkk for en 4 kW model - er lige en smule over budget! Og mange af de billigere til el-drift syntes jeg egentlig er grimme.. Til gengæld har den der gas-model jeg har bestilt den fordel at toppe kan "skubbes ned" i foden når man ikke har en gasflaske i - så er den kun 155 cm høj og vist noget lettere at bugsere ind i haveskuret til opbevaring! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har jo skiftet lidt ud i havemøbler og med ny parasol i midten af bordet er gasvarmeren ikke længere helt optimal på vores lille terasse. Så jeg forsøgte mig med at købe sådan en her http://www.terrassevarmer.dk/product.php?id=199&onload=17 2400 watt kortbølge varmer som kan monteres på parasolstangen. Det er ikke helt skidt, det virker faktisk som de skriver med øjeblikkelig varme og på trods af den markant lavere effekt i forhold til gasvarmeren så er varmen fra den mindst lige så god/kraftig. Det er noget med at den primært varmer der hvor strålerne fra den rammer og ikke luften omkring den. Man kan tænde 1, 2 eller 3 varmere så det er til en hvis grad muligt at graduere hvor meget varme den smider i hovedet på en. Og så er den billigere i drift end med flaskegas og man løber ikke lige tør midt på aftenen :) Minus er vel at man kun kan bruge den hvor det er til at trække strøm hen, det er ikke rigtig noget problem her - selv om fruen allerede har stillet krav om et æstetisk kabeltræk frem til bordet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites