Jump to content
briped

Stikkontakter og udtag

Recommended Posts

Er der nogen der kan fortælle mig om man kan udskifte følgende grimme stikkontakter og udtag med Merten ARTEC Polarhvid kontakter, uden at skulle fræse hullet til monteringskassen større? Og er det mulighed for jord, eller kun uden jord som de eksisterende? 1000000043.JPG 1000000042.JPG ARTEC-Kronstroemstaellare-Rostfri-komplett.jpg 1000000045.JPG 1000000044.JPG101219-3.jpg101218-3.jpg Og hvad er forskellen på "Dubbeltrappströmställare" og "Kronströmställare"?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Foreslår at du ser nærmere her http://support.elot.se/forum/stroembrytare-vaegguttag/4584-vaelj-raett-stroembrytare.html Som jeg forstår det, er "trapp" en svensk betegnelse for hvad jeg i Danmark kendte som korrespondanceafbryder - altså tænde/slukke samme lampe fra forskellige afbrydere - dobbelt giver vel sig selv ... "Kron" er til "lysekrone", hvor man ofte havde/har mulighed for at tænde nogle pærer ad gangen - med hver sin afbryder - eller alle - når begge/alle knapper aktiveres ... Håber at det er til hjælp, og at du snart må se lyset :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Foreslår at du ser nærmere her http://support.elot.se/forum/stroembrytare-vaegguttag/4584-vaelj-raett-stroembrytare.html Som jeg forstår det, er "trapp" en svensk betegnelse for hvad jeg i Danmark kendte som korrespondanceafbryder - altså tænde/slukke samme lampe fra forskellige afbrydere - dobbelt giver vel sig selv ... "Kron" er til "lysekrone", hvor man ofte havde/har mulighed for at tænde nogle pærer ad gangen - med hver sin afbryder - eller alle - når begge/alle knapper aktiveres ... Håber at det er til hjælp, og at du snart må se lyset :rolleye:
Mht. mit sidste spørgsmål så jeg lyset ;) tak for henvisningen :) Må se om jeg kan finde en elektriker der kan bedømme mit første spørgsmål og give et tilbud på at udføre arbejdet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kan sige at det er korrekt det som Kim H siger. Umiddelbart er der ikke "jord" på dine eksisterende stikkontakter (set ud fra dine billeder). Men kræver at man lige skiller det ad for at være 100% sikker. /Allan T

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ret let se om der er jord i den - sluk for sikringerne og skru en af "indmaden" i kontaken ud så du kan se ledningerne. Jord ledningen er normalt en ledning med grøn/gul farve - hvis der er sådan en derinde, ja så har du mulighed for at lave kontakter med jord. Den grøn/gule ledning er ALTID jordledning med mindre der da er lavet noget seriøst fusk i din el-installation. På det ene billede af stikkontakten uden dæksel på syntes jeg man kan skimte sådan en inde bag ved oppe i højre hjørne af billede?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du kan ret let se om der er jord i den - sluk for sikringerne og skru en af "indmaden" i kontaken ud så du kan se ledningerne. Jord ledningen er normalt en ledning med grøn/gul farve - hvis der er sådan en derinde' date=' ja så har du mulighed for at lave kontakter med jord. Den grøn/gule ledning er ALTID jordledning med mindre der da er lavet noget seriøst fusk i din el-installation. På det ene billede af stikkontakten uden dæksel på syntes jeg man kan skimte sådan en inde bag ved oppe i højre hjørne af billede?[/quote'] Jeg synes også der ser ud til at være en gul/grøn ledning. Der er højst sandsynligt 5 ledere (gul/grøn, sort, blå, brun og grå) i det kabel som går til stikkontakten. Bare husk at den gul/grønne ledning også skal være forbundet i den anden ende før jorden virker :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jordlederen er som du skriver idag gul/grøn, men for en del år siden var den rød. Du kan også måle imellem fase og jord og er der 230 v er jorden også aktiv! (kræver dog de rigtige målepinde)

Du kan ret let se om der er jord i den - sluk for sikringerne og skru en af "indmaden" i kontaken ud så du kan se ledningerne. Jord ledningen er normalt en ledning med grøn/gul farve - hvis der er sådan en derinde' date=' ja så har du mulighed for at lave kontakter med jord. Den grøn/gule ledning er ALTID jordledning med mindre der da er lavet noget seriøst fusk i din el-installation. På det ene billede af stikkontakten uden dæksel på syntes jeg man kan skimte sådan en inde bag ved oppe i højre hjørne af billede?[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej De nye kontakter passer i de gamle huller. Jeg har lige skiftet mine fra de gamle runde til nogle nyere. Hullet bag har samme standard-mål. Hvis du har rodet lidt med det før og ejer et multimeter er der ikke mange ben i at skifte dem. -ellers kan du jo sende en PM ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites