mark00 10 Anmeld indhold Skrevet April 17, 2011 Hej Jeg har for første gang modtaget en deklartion fra skatteverket og ved ikke hvad jeg skal gøre.... Det eneste felt hvor der står noget er i renteudgifter.. da jeg har haft privat lån og forbrugslån i Sverige. Har ingen indkomst i Sverige, kun renteudgifter. Er der noget jeg skal gøre ? Jeg bor i Malmø men arbejder i DK....er vist nok det man kalder begrænset skattepligtig. Skal jeg gøre noget i DK.... Jeg tænker på de renteudgifter, om jeg kan trække dem fra i DK og hvordan gøre jeg det ? Jeg er helt blank , da det er første gang jeg har fået en deklaration... Har læst forskellige post herinde, men det gøre mig bare endnu mere forvirret...så håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig... tak på forhånd... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2011 Her er lige nogle få checks jeg gør mig, når jeg skal udfylde dansk / svensk selvangivelse - Befordringsfradrag på den danske selvangivelse - Renter på svenske lån trækkes fra i Danmark - Renter på danske lån trækkes fra i Sverige - Eventuelle renter eller afkast af aktier mv af anden kapitalindkomst skal på den svenske selvangivelse - Check at du er registreret som begrænset skattepligtig både i Danmark og i Sverige Kontakt evt din bank for at finde ud af, hvordan du lægger renterne sammen for lån. Den nemmeste måde at indsende den svenske selvangivelse er med et BankID, som man kan logge på med på Skatteverkets hjemmeside. Bank ID'et kan fås gennem banken. I Skånes Provinsbank kan man få det ved at logge på danskebank.se med sin kodbox. Det er ikke nok at logge på med e-safekey. Hvis du ikke har en kodbox, kan banken give dig en. Kan du starte med nogle af de ting ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mark00 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2011 Tak for hjælpsom oplysninger.. Men du skriver jeg kan trække renteudgifter fra i Sverige , er det så også muligt når jeg ikke har noget indtægt i Sverige , og hvis ja , skal jeg så regne ud hvor meget det er i svenske og så skrive det beløb i deklarationen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2011 Hmm ja du siger noget. Jeg tror godt, du kan indsætte beløbet på renteudgifterne på den svenske selvangivelse. Det virker bare lidt skørt, når man ikke har nogen indtægt i sverige. Hvad skulle man så kunne bruge det til? Måske kunne du flytte dine lån til Sverige? På den måde kan du trække renter fra på svenske lån i Danmark. En ide Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mark00 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2011 Jeg trækker jo allerede danske renter fra på min selvangivelsen, så forstå ikke hvorfor jeg skal flytte lån til Sverige.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2011 Rente-udgifter på lån i Sverige og Danmark kan trækkes fra i begge lande. Der er skrevet bøger om det herinde ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mark00 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2011 Rente-udgifter på lån i Sverige og Danmark kan trækkes fra i begge lande. Der er skrevet bøger om det herinde ;) Nogen steder står der at du kun kan trække rente udgifter på lån i Danmark på svenske selvangivelsen, hvis du har indkomst i Sverige, hvilket jeg ikke har... Det er her forvirrering opstå, og jeg kan eller ej, og hvis jeg f.eks har 30000 kr danske i renteudgifter, så hvilke kurs skal jeg regne det udfra på svenske ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mark00 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2011 forresten så er jeg registreret som begrænset skattepligtig i Danmark og ikke som grænsegænger, hvis det har noget at sige...og hvad forskellen er , har jeg ingen anelse om.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2011 Rente-udgifter på lån i Sverige og Danmark kan trækkes fra i begge lande. Der er skrevet bøger om det herinde ;) Prøv at høre. Dette er kun muligt fordi der ikke er lovgivning på området. Dvs det er ikke en skatteregel, men snarere manglen på samme. Jeg snakkede med Øresund direkt angående dette i dag. Umiddelbart ville det ikke give mening at trække renter fra i Sverige, hvis man ikke har indkomst i landet. Det vil give mening, hvis man f.eks skal opgive renter af værdipapirer i Sverige (de opgives i det land man bor). Man skal opgive overskuddet af aktier/obligationer mv i Sverige hvis investeringerne findes i Danmark. Nu giver det mening, at trække renterne på lån i Sverige eller Danmark fra på den svenske selvdeklaration, idet man jo skal betale skat af overskud på den slags i det land man bor i. Hvis ens samvittighed tillader det, kan man gøre det. Det er dog sikkert bare et spørgsmål om tid førend det hul lukkes. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2011 Prøv at høre. Dette er kun muligt fordi der ikke er lovgivning på området. Dvs det er ikke en skatteregel, men snarere manglen på samme. Jeg snakkede med Øresund direkt angående dette i dag. Umiddelbart ville det ikke give mening at trække renter fra i Sverige, hvis man ikke har indkomst i landet. Det vil give mening, hvis man f.eks skal opgive renter af værdipapirer i Sverige (de opgives i det land man bor). Man skal opgive overskuddet af aktier/obligationer mv i Sverige hvis investeringerne findes i Danmark. Nu giver det mening, at trække renterne på lån i Sverige eller Danmark fra på den svenske selvdeklaration, idet man jo skal betale skat af overskud på den slags i det land man bor i. Hvis ens samvittighed tillader det, kan man gøre det. Det er dog sikkert bare et spørgsmål om tid førend det hul lukkes.Hvis man bor i hus, så giver det ganske fin mening. Og "hullet" har været der i al den tid jeg har boet herovre - så de har tilsyneladende ikke travlt med at få det lukket (og hvorfor skulle de?) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites