Jump to content
Jakriborg

Huslejestigning i Jakriborg allerede fra 1. maj 2011

Recommended Posts

Dårlig nyt folkens. Jeg har netop modtaget denne besked fra Hyresgästföreningen: Nu är hyresförhandlingarna mellan din hyresvärd och Hyresgästföreningen klara. Från och med den 1 maj 2011 höjs din hyra med 5,75 procent. Inför 2008 års hyresförhandling kunde inte parterna komma överens om ny hyra utan tvisten fick lösas i Hyresnämnden som gjorde besiktningar av referenslägenheter i området. Utifrån Hyresnämndens beslut återupptogs hyresförhandlingen och nya hyror beslutades från och med den 1 september 2008. I samband med denna förhandling kom vi också överens om åtgärder i gemensamma utrymmen och i utemiljö. Dessa åtgärder skulle vara utförda senast den 31 december 2008. Tiden gick utan att fastighetsägaren fullföljde överenskommelsen och därmed har ingen hyresjustering skett. Nu är åtgärderna utförda och vi har gjort en gemensam besiktning av området. Hyrorna höjs därmed med samma procentsats som för Staffanstopshus, det vill säga 4,75 procent för 2009 och 1 procent för 2010. Hyresförhandlingarna för 2011 är ännu inte avslutade i kommunen, men även denna förhandling kommer eventuellt påverka hyran. Dock tidigast 6 månader efter senaste hyresjustering. Har du några frågor om din hyra eller hyresförhandlingarna i allmänhet? Kontakta oss på 0771-443 443 så hjälper vi dig. Med vänlig hälsning, Thomas Lindgren Thomas Lindgren Förhandlare Tel: 040-17 43 43 Växel: 0771-443 443 thomas.lindgren@ hyresgastforeningen.se Jeg vil godt understrege, at stigningen ikke er sket med min godkendelse eller mellemværende på nogen måde. Tværtimod har vi fra den lokale hyresgästförening afvist alle krav fra Jakri om huslejestigninger med henvisning til, at området netop ikke var klargjort i henhold til tidligere aftaler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja... hvad skal man sige? Alene i år kommer det for os til at betyde en merudgift på næsten 5000,- kroner, og det kan godt være at der er småting som er blevet bragt iorden (hvad, i øvrigt? Legepladsen? Den burde have været der fra starten!), men hvis alt ellers fortsætter som det plejer... så er det sgu noget svineri.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig personligt bliver det en ekstra udgift på over 600 kr. om måneden. Og jeg overvejer stærkt at deponere mine fremtidige huslejer hos Länsstyrelsen, indtil Jakri har ordnet og skaffet mig et tilfredsstillende tv-signal. Hvis der er tilstrækkelig mange, som følger den model, kan det være, at Jakri omsider tager sig sammen og får gjort noget ved i hvert fald det problem. I det hele taget gælder, at har man brister i sin lejlighed, så skal man ikke affinde sig med nogen huslejestigning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, der er intet varsel, eftersom huslejestigningen faktisk gælder med tilbagevirkende kraft. Den husleje, der er forhandlet nu, skulle faktisk have været indført allerede i 2009 (4,75 procent) og 2010 (1 procent), men forhandlingerne har ligget i dvale pga. Jakris manglende evne til at bringe nogle grundliggende ting i orden. Nu, hvor Thomas Lindgren i Hyresgästföreningen så mener, at disse ting er bragt i orden, kan man ikke længere forhale den huslejestigning, som Jakri er berettiget til efter tidligere aftaler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis der er tilstrækkelig mange' date=' som følger den model, kan det være, at Jakri omsider tager sig sammen og får gjort noget ved i hvert fald det problem. I det hele taget gælder, at har man brister i sin lejlighed, så skal man ikke affinde sig med nogen huslejestigning.[/quote'] Lars, to spørgsmål: 1) Hvordan får man 400 husstande (eller så mange som muligt) til at bakke op om den slags? 2) Hvordan står man retsligt stillet, hvis man har brister og nægter at betale?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den lokale hyresgästförening for Jakriborg er i færd med nogle tiltag, som gerne skulle skabe et større sammenhold blandt os beboere og gøre os stærkere. Efter påske lancerer vi vores egen hjemmeside for at få beboerne i tale. Dette har været planlagt igennem et stykke tid og skyldes altså ikke den pludselige huslejestigning. At Hyresgästföreningens forhandler Thomas Lindgren overhovedet er gået med til nogen stigning, når vi fra den lokale forening mener, at Jakri netop ikke har overholdt sin del af aftalen, har mildest talt overrasket os, og muligvis må vi bede ham om at komme til Jakriborg for at forklare sig på et såkaldt bostadsmöte, der er åbent for alle beboere. Ang. deponering af husleje, står der en smule om emnet her: http://www.lst.se/lst/sv/amnen/Deponering+av+pengar/ http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/manniska-och-samhalle/deponera-pengar/Pages/las-mer-deponering.aspx http://www.hemhyra.se/FragaJuristen/Sidor/default.aspx - under "Hur går det till att deponera hyran?"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. tv-signal: I "förhandlingsöverenskommelse" dateret 2. december 2010 aftaltes under punkt 7: "Hyresvärden undersöker och åtgärdar så att boende i hus C6-D2 får de TV-kanaler som motsvarer grundutbudet i området". Endvidere: "För boende i hus C6-D2 gäller att de generella hyreshöjningar som varit i Staffanstorp sedan 2009-01-01 får tas ut månadsskiftet efter det åtgärderna enligt ovan 1-7 är utförda." At aftalen kun kom til at omfatte hus C6-D2 skyldtes, at vi på daværende tidspunkt ikke var klar over, hvor udbredt problemet var (det satte vi os for at undersøge efter mødet 2. december). Men som jeg læser teksten, kan jeg i hvert fald ikke se, at Jakri kan kræve nogen huslejestigning for de boende på Södra Tvärvägen 16 (hus C6-D2), eftersom tv-signalerne stadig ikke fungerer tilfredsstillende. Og det har jeg tænkt mig at holde både Jakri og Thomas Lindgren fast på! Jeg synes bare, at det også burde gælde for alle andre, som er ramt af de flimrende eller manglende signaler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites