Jump to content
DJkarlson

Csn

Recommended Posts

Hej allesammen Jeg skriver fordi jeg ikke kan finde rundt i reglerne hos CSN studiebidrag har snakket med dem idag men er total forvirret over deres krav. Min kone og jeg har boede i Malmø snart 4 år. Jeg har kun arbejdet i Dk og mine kone har studeret og holdt en pause på næsten 2 år pga sygdom. Hun blev færdigt med Sfi " svensk for indvandrer" sidste år Marts i år er hun begyndt på komvux "grundlægende 10 klasse" Mit spørgsmål er kan hun godt få studiebidrag ? selvom hun eller jeg ikke har arbejdet i Sverige og heller ikke er medlem af arbejdsformidling som de kræver Plz har virkelige brug hjælp

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger jo af mange ting, fx din kones nationalitet (er hun EU-/EØS-borger eller ej?), og om du selv er arbejdstager i Sverige, samt om hun har ophold i Sverige under national lovgivning eller efter EU's opholdsdirektiv. Så der er mange faktorer i spil. Men hvis du aldrig har arbejdet i Sverige, og hvis din kone ikke er EU-borger, og hvis hun har ophold efter EU's opholdsdirektiv, så er det korte svar nej, for så er hun først berettiget til støtte fra CSN, når hun har fået permanent ophold efter 5 år i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jakribord Vil sige tak til dig til at starte med da, du er er den eneste der har besvaret mig. Jeg er selvstændigt i Dk har aldrig arbejdet i Sverige. Jeg har Spansk nationalitet, min kone er colombiansk statsborger. Mine kone er kommet til Sverige efter EU regler. Og har boede her i landet som tidligere beskrevet 4 år. Der hvor jeg undre mig meget er at, der går 3 i hedes klasse hvis ægtefæller arbejder i dk og som jeg aldrig har arbejdet i Sverige. Ved godt det er Individual sager,men igen hvordan de er berettige til studiebidrag

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men det er jo sikkert, fordi de i stedet for at have fået ophold efter EU-regler har fået ophold efter de svenske regler for opholdstilladelse. Og her får man permanent ophold allerede efter 2 år og er dermed berettiget til studiestøtte fra CSN. Som sagt, når din kone har fået permanent ophold, hvilket man kan søge om efter 5 år ved brug af EU-regler, så vil hun også være berettiget til studiestøtte fra CSN.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites