Jump to content
pulse83net

Køb af brugt bil hos forhandler

Recommended Posts

Hej Jeg har kig på en BMW 120D hos en brugtbilsforhandler i Nödinge (lidt nord for Göteborg), og er stort set sikker på at jeg vil købe bilen. Jeg har set en varudeklaration på bilen, og det ser fint ud. Hvordan foregår det helt konkret, når man køber brugtbil af en forhandler? Skal jeg have en forsikring på bilen med til forhandleren eller skal jeg først tegne den, når jeg har købt bilen? Kan jeg bare prøvekøre bilen og så derefter sige at jeg gerne vil købe den, og køre hjem i den efterfølgende samme dag (efter finansiering, registrering, etc. er ordnet naturligvis)? Problemet er jo lidt at han ligger 300 KM væk, og jeg vil gerne undgå at skulle køre flere ture.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv lige gjort det samme, med samme model, den bliver du ikke ked af :) Det jeg gjorde: - Ringede op for at checke bilen var der(i jagten på bil har jeg lært at man lige skal ringe i forvejen da nogen forhandlere bare er nogen papæsker). - Kørte op og talte med sælgeren, fik lidt historik og testkørte så bilen. - Kom tilbage med den og skrev alle synlige defekter ned, samt ting jeg ville have ordnet(slid på startknap, ridser i lak osv) og at jeg gerne ville have den fuldt serviceret, samt vinterhjul med. - Vi satte os til forhandlingsbordet og jeg sagde at han fik prisen hvis han fiksede tingene på listen for mig og sørgede for betalt vejskat og 1 års garanti på bilen(gennem 3. parts firma). Handlen blev aftalt uden underskrifter og han ville komme tilbage til mig når tingene var fikset og jeg kunne komme op og underskrive samt afhænde dem bilen. Vi fik aftalt udbetaling over telefonen et par dage efter og ca 10 dage efter jeg havde været oppe og prøve den kunne jeg komme op og skrive aftalen under og hente bilen. Min erfaring har lært mig: Gå bilen grundigt igennem! Check servicebog. (check også km tal på transportstyrelsens hjemmeside og check at de matcher med hvad sælger oplyser). Lav en visuel inspektion af bilen i dagslys og find alt hvad der er af ridser, buler, defekter osv, tag evt en ven med som måske ikke er forelsket i bimsen som du måske er ;) Vær ikke bange for at bede om ting og pres dem lidt, de lever af at handle. EDIT: Jeg glemte lige at svare på det med forsikringen. Det kan gøres på to måder. Enten så har forhandleren nogen de normalt handler med og får noget rabat, i det tilfælde skal du ikke selv ringe ind og checke pris i dit navn da rabatten fra forhandleren så ikke kan trækkes, eller du kan selv ringe rundt og få tilbud. Når du så afhenter den, så ringer du bare og tilmelder den forsikringen. - En ven har fortalt mig at nogen forhandlere kører med prøveforsikringer. Der kan du få forsikring billigt i et halvt år for at "teste" forsikringen. Det kan nogen gange være en dejlig besparelse på adskillige tusinde kroner, så spørg gerne efter dette. Biler der står på lager er tit og ofte ikke helt i orden, så der skal for det meste fikses et eller andet, så derfor kan det være svært at køre den hjem første gang du er deroppe og prøvekøre, men hvis alt er som det skal være, så skulle der ikke være noget i vejen for det. Sørg for at være der i god tid på en hverdag da der skal kontakt til finans osv, medmindre du selvfølgelig ligger pengene kontant.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi købte en 120iAut som stod lidt nord for Stockholm :) Hvis du forbereder dig grundigt hjemmefra som DABP meget fint beskriver så er det intet problem. De kan ejerskifte bilen "on the fly" når du køber den - og få dig godkendt til finanisering osv på forhånd så alt er klar. Vi tog med toget til Stockholm lørdag morgen, handlede bil først på eftermiddagen og kørte derefter turen retur til Malmö. Bilen blev desuden solgt med 3 mdrs fuld garanti fra forhandleren, der har været et par småting som er blevet fikset af den lokale BMW forhandler i Malmö uden nogen som helst problemer. Forhandleren vi købte af var ikke BMW forhandler (de forhandlede Citroën og Subaru), men intet problem der. At forhandleren var en mærkeforhandler gjorde det dog lidt mere "trygt" - i min optik er risikoen for at de ønsker dårlig omtale ved at snyde/sælge dårlige biler alt andet lige mindre end diverse brugtvognsforhandlere med butik på en mark :) Hvis forhandleren tilbyder en prøve forsikring så tag den - det er *altid* en god pris i de første 6 mdr. I øvrigt er sådan en 1'er en rigtig fin lille bil - go for it! :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo gået en måned siden jeg skrev og jeg fik ikke købt lige præcis dén bil som jeg nævner i oplægget, men fandt en anden 120d i Helsingborg hos en Toyota forhandler. Jeg prøvekørte og købte bilen samme dag. Finansieringen klarede vi over mail, før jeg tog derop. Den har fuldt udfyldt servicebog, er nyserviceret og er den flotteste brugtbil jeg nogensinde har set. De fleste jeg har vist den til, tror at det er en helt ny bil! Den har dog kun gået 69000 KM. Jeg forsøgte ikke at slå noget af prisen, da jeg ikke følte at der var noget at komme efter. Jeg har haft den i en uge nu, og er overordentligt tilfreds med bilen! Jeg fik 3 måneders garanti fra forhandleren og en usandsynligt god pris på forsikringen det første halve år (som larscph også nævner). Men ellers tak for de gode råd. :) EDIT: Jeg sørgede iøvrigt for at bilen var nyvasket, nybarberet og klar til at køre hjem inden jeg tog derop.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med den!! :) Ja én af grundende til at vi tog helt til nord for Stockholm var også at bilen var i super fin stand - 50.000 km havde den kørt på trods af 2006 model. Den har "alt" i udstyr, og så var prisen spot on faktisk - og vi forsøgte heller ikke at presse den yderligere. Jeg læste i øvrigt i den nyeste udgave af det danske "Motor" blad fra FDM at i tilfredshed med bilen ligger BMW i Top5 med hele 3 modeller (5, 3 og 1 serie) - så helt galt er det nok næppe :) Så kan jeg i øvrigt anbefale Autobahn Svedala til service på køretøjet når du skal det - hvis du kan leve med at han ikke (endnu) er autoriseret så er det derudover meget i orden det han leverer!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tillykke med den!! :) Ja én af grundende til at vi tog helt til nord for Stockholm var også at bilen var i super fin stand - 50.000 km havde den kørt på trods af 2006 model. Den har "alt" i udstyr, og så var prisen spot on faktisk - og vi forsøgte heller ikke at presse den yderligere. Jeg læste i øvrigt i den nyeste udgave af det danske "Motor" blad fra FDM at i tilfredshed med bilen ligger BMW i Top5 med hele 3 modeller (5, 3 og 1 serie) - så helt galt er det nok næppe :) Så kan jeg i øvrigt anbefale Autobahn Svedala til service på køretøjet når du skal det - hvis du kan leve med at han ikke (endnu) er autoriseret så er det derudover meget i orden det han leverer!
Tak. :) Det er en total fornøjelse at køre på arbejde om morgenen, når man plejede at køre en gammel Toyota Starlet. ;) Jeg fik et 500 kr. værdibevis hos forhandleren, hvis jeg får bilen serviceret hos dem næste gang det er tid til service. Hvad koster et servicetjek normalt (sådan ca.)?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ahja - det er "lidt" noget andet :) Det ka' du jo starte med at bruge. Det er lidt svært at sige hvad et "servicetjek" normalt koster - for BMW har en masse forskellige typer af service som den kan finde på at bede om. Den skal ha' olieservice cirka hver 30.000 km som er skift af motorolie og oliefilter. Men så er der "vehicle inspection" som så vidt jeg husker er cirka 50.000 km, bremskevæske hvert 2. år, bremser for og bag med ét eller andet interval, osv. Min har også et interval for tændrør hvad din nok næppe har :) Jeg ved faktisk ikke hvad service koster på 120'eren endnu, da den ikke har været mens jeg har ejet den. Men olieservice på min anden bil - som er en BMW 330i kostede cirka 1800 sek inklusive det hele i Svedala - det er nok lidt biligere på en 120d alt efter hvor mange liter olie den skal have (330i rummer 6,5 liter). Men helt generelt syntes jeg faktisk at almindelig service og eftersyn er helt OK prismæssigt. Nogen el-dele er dyre hvis de går i stykker - jeg har en "sjov" ting i min 330i som har kurvelys - hvor kurvelyset lygten i venstre side ikke virker - det fikser "man" ved at købe en ny lygte á 10.700 sek(!!) eller venter på at der kommer en brugt på e-bay...
OK. Der er heldigvis lang tid til service, så den bro bygger jeg, når floden kommer. Men tak for info. :) Xenon-lysets forbandelse: prisen. :( Så er det man savner de gode gamle halogen lygter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
At forhandleren var en mærkeforhandler gjorde det dog lidt mere "trygt" - i min optik er risikoen for at de ønsker dårlig omtale ved at snyde/sælge dårlige biler alt andet lige mindre end diverse brugtvognsforhandlere med butik på en mark :)
Lige præcis den sætning skærer i øjnene :) Jeg kan godt forstå logikken, men i praksis er min oplevelse at autoriserede forhandlere er "lige så slemme" som brugtvognsbanditterne.... :) Godt at høre der blev købt bil, sådan en 120D er nu også meget sjov. Jeg har lige haft min en tur på Ringen og ganske underholdende vejrholdning den har... Eneste ulempe er så at min er en aut og det kan ikke anbefales til race :P

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Lige præcis den sætning skærer i øjnene :) Jeg kan godt forstå logikken, men i praksis er min oplevelse at autoriserede forhandlere er "lige så slemme" som brugtvognsbanditterne.... :)
Okay - min oplevelse er så det modsatte... Men jeg har nok bare været uheldig... :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...