Saka 10 Anmeld indhold Skrevet April 7, 2011 manden og jeg har talt om at vi måske sku investere i en bil, som vi kan bruge istedet for det offentlige når vi skal på arbejde. Vi arbejder begge i københavn og kan godt "nøjes" med en bil sammen. Men før vi overhoved begynder at tænke på hvilken bil det skal være osv, så har vi tænkt på at det self er dyrere at have bil end at tage det offentlige. Lige nu betaler vi 1500pr person for vores buskort, dvs 3000DKR ialt. Det vi vil høre er: Hvor meget giver i sådan ca. for at køre over broen om måneden med et brobizz. Derudover ved jeg self godt det er forskelligt mht benzin men bor i centrum af malmö ov vi arbejder begge på frederiksberg - københavn. Er der nogen der kan hjælpe os med det. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 Det vi vil høre er: Hvor meget giver I sådan ca. for at køre over broen om måneden med et brobizz. Derudover ved jeg self godt det er forskelligt mht benzin men bor i centrum af malmö ov vi arbejder begge på frederiksberg - københavn 1 mdr. forbrug Malmö - Hellerup: hhv. benzinbil (fed BMW 335i) vs tog - 6.000 DKK vs 1.750 DKK Valget vil også være afhængig af, hvor tæt på stationen (i begge ender) du opholder dig IMO... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 Kører du over hver dag, så regn med omkring 2.500 til broen (før fradrag)... Skulle jeg alene pendle mellem KBH og Malmö ville min Mercedes diesel ikke forbruge for mere end omkring 1.500 kr. beregnet fra en literpris på 10 kr... Dertil skal man lægge forsikring, slitage (service) og afskrivning som afhænger meget af valgt bil og hvor man bor... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Saka 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 1 mdr. forbrug Malmö - Hellerup: hhv. benzinbil (fed BMW 335i) vs tog - 6.000 DKK vs 1.750 DKK Valget vil også være afhængig af, hvor tæt på stationen (i begge ender) du opholder dig IMO... Ok det lyder da extremt meget dyrere at få sig en bil så. havde regnet med måske 3000 for benzin og 3000ca for broen. vi flytter til en lejlighed ca 8min fra stationen med bus. og vi arbejder på frederiksberg.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Saka 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 Kører du over hver dag, så regn med omkring 2.500 til broen (før fradrag)... Skulle jeg alene pendle mellem KBH og Malmö ville min Mercedes diesel ikke forbruge for mere end omkring 1.500 kr. beregnet fra en literpris på 10 kr... Dertil skal man lægge forsikring, slitage (service) og afskrivning som afhænger meget af valgt bil og hvor man bor... og det lyder ikke så slemt.. vi giver som sagt nu 3000 for 2 pendler kort. vis det "bare" er 5000 med benzin og bro om måneden vil det passe fint i budgettet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 Med mindre i kan parkere gratis på Frederiksberg og på Jeres bopæl, så husk lige at indregne P-afgifter i regnestykket. Ellers ville jeg se på det sådan her... det VIL blive dyrere for Jer at pendle i bilen, og I skal selvfølgelig overveje grundigt, om merprisen overhovedet er det værd. Men husk, I kan jo altså også få glæde af bilen i Jeres fritid, så udover økonomien skal I tage med i Jeres overvejelser, om en bil er en luksus I synes I kan udnytte. Jeg pendler personligt slet ikke hver dag, men det som det koster mig i Sverige at have en bil stående, som jeg måsker bruger 1-3 gange om ugen, er en luksus jeg nødigt ville undvære. Så tag det hele med i Jeres overvejelser, økonomien såvel som mulighederne i at have bil. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 Ok det lyder da extremt meget dyrere at få sig en bil så. havde regnet med måske 3000 for benzin og 3000ca for broen. vi flytter til en lejlighed ca 8min fra stationen med bus. og vi arbejder på frederiksberg.. og det lyder ikke så slemt.. vi giver som sagt nu 3000 for 2 pendler kort. vis det "bare" er 5000 med benzin og bro om måneden vil det passe fint i budgettet Det er min oplevelse, at flere og flere tager toget, fordi bilen og broen (!) gennem tiden er blevet markant dyrere at anvende. Jeg overvejer selv at anvende toget fremover (og stadig ha et par biler stående), hvis ikke jeg får en firmabil "næste gang" ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Saka 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 Det er min oplevelse, at flere og flere tager toget, fordi bilen og broen (!) gennem tiden er blevet markant dyrere at anvende. Jeg overvejer selv at anvende toget fremover (og stadig ha et par biler stående), hvis ikke jeg får en firmabil "næste gang" ;-) grunden til vi kraftigt overvejer bil er fordi vi især i weekenderne, dog også nogle hverdage) besøger familie/venner i kbh og nogle gange kan det blive sent - især i weekenderne. Derfor tænkte vi at det ku være en mulighed. men nu blir jeg helt forvirred da jeg ik helt kan se om det er 6000 vi skl "tage ud af budgettet" for bro og benzin eller 5000. Som sagt søger jeg ca priser det er klart. mht benzin at den variere fra person til person da vi ikke alle kommer samme sted fra og skal samme sted hen. men det er mere ca. pris på benzin fra malmö centrum til københavn - og den pris man betaler i bro- den kan da ik variere ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 og den pris man betaler i bro- den kan da ik variere ??Jo da, eftersom du jo sikkert ikke kører over samme antal gange hver måned (og broens forrykte prissætning på en Brobizz ændrer sig alt efter hvor meget/lidt du kører pr.måned) Se mere her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 ... det er mere ca. pris på benzin fra malmö centrum til københavn - og den pris man betaler i bro- den kan da ik variere ?? Altså, hos DK-Benzin, der koster benzin jo det den koster... men forbruget koster bare sjældent det samme for alle bilister. Nogle pendler i sportsvogne der kører 8 km/l eller mindre, mens andre pendler i miljöbiler der kører 18 km/l eller mere. Og som Gio skriver, broens priser er ikke altid lige sådan at regne ud, men det må I selv regne lidt på, alt efter personligt behov. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 Når man regner omkostninger ud på en bil, så er der flere faktorer: afbetaling på købelån, værditab, slid (dæk, service etc), fordonsskat, forsikring og brændstof. Og så kommer der broen, parkering etc Nogle regner det om til udgift pr. kilometer - feks FDM, men det forudsætter at man kender sit årlige kørselsforbrug http://www.konsumentverket.se/bilar/Bilkalkylen/ er et bud på en regnemodel. Rundt regnet koster den 2,5 sek/km for en moderat bil Hvis man kører på job alle hverdage, så koster broen mindst 2500 dkr/måned, men hvis man også kører andre dage weekender, bliver det til mere. Der er det specielle at udover det kørselsfradrag i har i dag, så vil den som kører bilen få et fradrag på 50 dkr./tur. Kort sagt regn okostningerne ud samlet for at se om det holder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 grunden til vi kraftigt overvejer bil er fordi vi især i weekenderne, dog også nogle hverdage) besøger familie/venner i kbh og nogle gange kan det blive sent - især i weekenderne. Derfor tænkte vi at det ku være en mulighed. men nu blir jeg helt forvirred da jeg ik helt kan se om det er 6000 vi skl "tage ud af budgettet" for bro og benzin eller 5000. Som sagt søger jeg ca priser det er klart. mht benzin at den variere fra person til person da vi ikke alle kommer samme sted fra og skal samme sted hen. men det er mere ca. pris på benzin fra malmö centrum til københavn - og den pris man betaler i bro- den kan da ik variere ?? Du ka nemt udregne udgiften til broen ift. dit kommende forbrug vha. broens prisoversigt, men du kommer næppe under 3.000 pr mdr - minus fradraget i skat. Dertil skal lægges benzinforbruget for den bil, du havde tænkt dig at købe og dét ka jo variere gevaldigt. Derfor nævnte jeg bilmodellen ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2011 20 arbejdsdage = 40 ture på en måned giver følgende regnestykke. Årsabonnement á 250,00 20,83 16 ture á 145,00 2320,00 24 ture á 30,00 720,00 --------------------------------------- I alt 3060,83 Dertil kommer benzin, forsikring, afbetaling på bil, miljøafgift. Fradrag får du kun 84,00 mere om dagen ift. toget. Det regnestykke afholdte i lang tid mig fra at køre i bil, men friheden til at køre når JEG vil køre og ikke når DSB vil køre, har gjort at jeg ikke regner med at ville køre tog igen, før de kan give bedre garantier på togtiderne. Og netop den frihed at jeg kan tage et smut over bro(erne) hvis jeg vil besøge venner/familie er sgu næsten uundværligt når man har vænnet sig til at have bil. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites