Jump to content
3pac

Nye fartkontroller!?

Recommended Posts

Politiet øger fartkontrol i Øresundsbrons tunnel Mange af vores kunder har gentagne gange været generede og skræmte af fartsyndere i tunnelen, som langt har overskredet hastighedsbegrænsningen på 90 km/t. Politiets fartkontroller har hidtil været foretaget enten før eller efter tunnelen, men fra og med april 2011 vil politiet kontrollere i selve tunnelen ved hjælp af laser og kameraer. Øresundsbron hilser tiltaget velkomment og håber indsatsen kan være med til at begrænse fartsynderne i tunnelen, så alle kunder kan føle sig trygge på forbindelsen. Med venlig hilsen Øresundsbron Mon dette også er en and som sidst med krydser på vejen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fartkontrol fremover! Apropos dagens annoncerede speed over Bro og Tunnel (Brian) udsender "forbindelsen" følgende: Politiet øger fartkontrol i Øresundsbrons tunnel Mange af vores kunder har gentagne gange været generede og skræmte af fartsyndere i tunnelen, som langt har overskredet hastighedsbegrænsningen på 90 km/t. Politiets fartkontroller har hidtil været foretaget enten før eller efter tunnelen, men fra og med april 2011 vil politiet kontrollere i selve tunnelen ved hjælp af laser og kameraer. Øresundsbron hilser tiltaget velkomment og håber indsatsen kan være med til at begrænse fartsynderne i tunnelen, så alle kunder kan føle sig trygge på forbindelsen. Med venlig hilsen Øresundsbron

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke forestille mig at det vil være 'lovligt' for politiet at stå i dørene til nødtunnellen, uden broen spærrer venstre spor og laver en lokal hastighedsnedsættelse. Ligesom når nogen går i stå dernede. Risikoen for alvorlige uheld er alt for stor, netop fordi der ikke er nødspor eller plads til gående nogen steder. Hvis jeg kom med 90 og skulle overhale en lastbil, og pludselig ser personer stå i døren i venstre side af kørebanen ville jeg nok bremse ret alvorligt ned, af frygt for at de ville træde ud på kørebanen, hvor jeg ikke kunne undvige (mellem lastbil og væg). Jeg kan simpelthen ikke se en situation, hvor broen kan tillade 'normal' trafik i tunnellen, når der står gående med åbne døre i nødtunnellen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulven kommer, Ulven kommer..... Se her hvad de sagde i 2009: http://www.infrastrukturnyheter.se/2009/09/nytt-system-ger-fartkontroll-i-oresundstunneln Nytt system ger fartkontroll i Öresundstunneln Publicerad: fre, 2009-09-11 14:39 Nu inför Köpenhamnspolisen och Øresundsbron fartkontroll i tunneln under Öresund där hastigheten av säkerhetsskäl är begränsad till 90 kilometer i timmen. Därmed blir Öresundstunneln den första i Danmark med egen automatisk fartkontroll. - Det är helt ny mark vi beträder, för ingen dansk tunnel har tidigare haft fartkontroll. Men vi har under längre tid sett ett behov av att kontrollera farten i Öresundstunneln eftersom det är många som kör för fort, säger Niels Bak, vicepolitiinspektør på station Amager. Bilister som kör för fort har under en längre tid varit ett problem i Öresundstunneln, där fartkontroller inne i själva tunneln inte har varit möjliga på grund av risken för att krocka med polisens kontrollbil. Med den nya automatiska fartkontrollen undviker man det problemet. Systemet för fartkontrollen bygger på samma princip som polisen använder på vissa sträckor på de danska motorvägarna, där ett flygplan mäter bilisternas hastighet mellan två punkter. I Öresundstunneln görs samma mätningar med hjälp av några av de 200 kamerorna som redan nu övervakar sträckan och som polisen kan följa direkt från stationen i Amager. På motorvägarna kan mätmarkeringen ses som stora T:n tvärs över vägmarkeringen i tunneln. Nu har Øresundsbrons servicepersonal målat likadana T:n i tunneln. Eftersom Köpenhamnspolisen redan tidigare får direkta bilder från tunnelns övervakningskameror kan polisen redan från och med i dag genomföra fartkontroller när det anses det nödvändigt. - I början kommer vi att visa oss fysiskt och stoppa dem som kör för fort. Men i framtiden kommer vi också att överväga att skicka fortkörningsböter direkt till bilisterna, för det är också möjligt med det nya systemet. Men vår förhoppning är framför allt att kontrollen ska verka förebyggande och förhoppningsvis minska antalet olyckor i Öresundstunneln, säger Niels Bak. - Vi har arbetat hårt under de senaste fem åren för att få fartkontroll i tunneln. Så det är glädjande att vi nu har hittat ett system som fungerar och att polisen är villig att utföra detta extra arbete för våra kunders säkerhets skull, säger Øresundsbrons säkerhetschef Ulla V. Eilersen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke forfærdeligt egentlig.....Man kan jo ikke stole en skid på det der kommer fra dem :D Som om det er noget nyt, men alligevel...regner de med at vi glemmer eller at internettet sletter gamle data der er over 12 mdr gamle..... :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

DR1 man 04 apr 19:07:09 4.april dr.dk/nyheder 16:42 POLITIET AFVISER MERE FART-KONTROL En ny undersøgelse viser, at hver tredje ulykke på landevejene kan forhindres, hvis bilisterne overholder fart-grænserne. Men politiet har ikke planer om mere kontrol: "Så skulle vi ned-prioritere andre områder, og det ligger ikke lige i luften, siger Allan Nyring fra Rigspolitiet..."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ville det ikke være rimeligt besværligt at lave fartkontrol dernede? De skal jo parkere et stykke væk og gå med alt udstyret derned osv.
De kan jo bare vælge at montere udstyret fast i tunnellen, de behøver vel ikke at tage udstyret med ned i tunnellen hver gang, hvilket jeg iøvrigt slet ikke tror på at de overvejer, da det i sig selv er alt for farligt for alle parter. Jeg vil gætte på at de hvis de ville/måtte kunne bruge de eksisterende kameraer i tunnellen sammen men noget intelligent videoanalyse software til at måle fart på bilerne, i så fald behøver de hverken laser eller egne kameraer i tunnellen. Jeg tvivler dog på at det er det de har gang i, jeg tror mere på endnu en and fra broens side.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kameraovervågningen på forsøgsbasis er forlængst indstillet da forsøgsperioden er udløbet og evalueres. Så der findes pt ingen kameraer nogensteder. Broens ønske er netop at der bliver sat permanent overvågning op men det er stadig ikke vedtaget i Folketinget. Desuden kan jeg ikke se berettigelsen for det da der jo stort set aldrig er nogen ulykker i tunnellen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel også muligt i disse tider at installere udstyr der minder om et fartkamera (eller udstyret fra en fotovogn) og så sende signalet videre til et par æggeskaller og en fotovogn? Så længe der er en mand som sidder i vognen og kigger på videoskærmen er det vel ligegyldigt om han sidder 1 m eller 500 m fra kameraet. Teknologien er i hvert fald til rådighed, men vi har jo før hørt folk himle op om det er ulovligt at lave automatisk fartkontrol, så måske har strisser fundet et hul i loven, og broen betaler for opsætningen ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er vel også muligt i disse tider at installere udstyr der minder om et fartkamera (eller udstyret fra en fotovogn) og så sende signalet videre til et par æggeskaller og en fotovogn? Så længe der er en mand som sidder i vognen og kigger på videoskærmen er det vel ligegyldigt om han sidder 1 m eller 500 m fra kameraet. Teknologien er i hvert fald til rådighed, men vi har jo før hørt folk himle op om det er ulovligt at lave automatisk fartkontrol, så måske har strisser fundet et hul i loven, og broen betaler for opsætningen ;-)
Ja, det er pt. ulovligt at lave automatisk fartkontrol på en motorvej - som tunnelen jo er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Teknologien er i hvert fald til rådighed' date=' men vi har jo før hørt folk himle op om det er ulovligt at lave automatisk fartkontrol, [i']så måske har strisser fundet et hul i loven, og broen betaler for opsætningen ;-)
Det ville da være dejligt. Fatter simpelthen ikke, hvorfor enhver nyhed om fartkontrol på broen/i tunnellen automatisk bliver til en barnlig diskussion med åndssvage argumenter som "det må de ikke, det er farligt, det er ikke nødvendigt" osv....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Intet barnligt i det... Hvornår har du sidst hørt om en ulykke i tunnelen der skyldes fart? Har du hørt om nogen med 250+ kmt der har slået sig selv ihjel dernede? Sålænge der ikke er lovhjemmel til den slags, så er det rigtigt nok ulovligt at sætte op. Bro eller ej.....Selvom de gerne vil hæve sig selv over loven, er de underlagt den som alle andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Intet barnligt i det... Hvornår har du sidst hørt om en ulykke i tunnelen der skyldes fart? Har du hørt om nogen med 250+ kmt der har slået sig selv ihjel dernede? Sålænge der ikke er lovhjemmel til den slags, så er det rigtigt nok ulovligt at sætte op. Bro eller ej.....Selvom de gerne vil hæve sig selv over loven, er de underlagt den som alle andre.
Godt sagt, Rikke. Love gælder for alle, tja, lige med undtagelse af ... Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at hamre et søm igennem din "Brian tror han er hævet over loven" tese.... Jeg vil ta' min straf som alle andre den dag den kommer Jesper. Jeg er ikke og føler ikke jeg er hævet over loven i forhold til andre herinde og ude i samfundet. Jeg kører bedre bil end de fleste og derfor er jeg ikke kommet galt afsted endnu. Jeg kører hurtigere rundt på verdens vildeste og mest udfordrende racerbane hurtigere end måske 95% af dem der er dernede.... Så jeg tror bestemt broen og tunnelen er noget knapt så vildt sammenlignet med at være airborne i Schwedenkreuz med 280 kmt..... Men sjovt nok er mange af dem der råber højest når jeg provokerer den lille fanden der er gemt i de fleste og kommer ud når der er én der tillader sig at stikke snuden frem og sige han er bedre end andre, folk der er aldrig har mødt mig eller haft fornøjelsen af en tur rundt på ringen med fuld fart. Ej heller folk der har anden trackday erfaring, men bare pendler med 102 kmt over broen og kigger mere på benzinmåleren og den sms'ende tlf end de gør på vejen.... Så nej. Jeg er ikke hævet over loven....jeg tror ikke jeg er hævet over loven og jeg forventer ikke at jeg blir forfordelt når vi kommer dertil. I would rather die living, than live to die! Tænk over den folkens når i sidder bag skærmen og forarges.... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad skulle der være odiøst i det? Ingen nævnt, kun et resultat....og nej jeg forarger ikke.... Jeg ryster bare folks selvfede lille navlebeskuende verdensbillede :lol: Husk på at man skal gi' noget af sig selv, for at kunne forvente at få noget igen....dét er der mange der glemmer.

Du bidrager gevaldig :rolleye: Tænk hvis dine kunder læser med qua gårdsdagens kommentar vedr. møderesultat fra dig...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites