Jump to content
krr74

DSB First er truet af konkurs

Recommended Posts

Svensk afløser for DSBFirst er fundet http://epn.dk/brancher/transport/land/article2475459.ece
Citat fra artiklen: - I den bedste af alle verdener havde vi umiddelbart udbudt trafikopgaven, men det er ikke en gennemførlig løsning i det her tilfælde, siger formand for Skånes regionsråd Mats Persson. Men hvordan harmonerer det med lovgivningen... Skal det ikke i EU udbud igen?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Citat fra artiklen: - I den bedste af alle verdener havde vi umiddelbart udbudt trafikopgaven, men det er ikke en gennemførlig løsning i det her tilfælde, siger formand for Skånes regionsråd Mats Persson. Men hvordan harmonerer det med lovgivningen... Skal det ikke i EU udbud igen?
Det tager jo noget til at lave sådan et udbud. Veolia skal kun køre til og med 2013, hvorefter den operatør som vinder den kommende udbudsrunde skal køre http://www.sydsvenskan.se/danmark/article1504360/Ingen-konkurs-for-DSB-First.html.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart lyder det jo som en god løsning på overordnet plan: DSB Worst's togkørsel i Sverige bliver afviklet i god ro og orden. For en gangs skyld en fornuftig løsning. "En ansvarlig nedlykning af DSB First" kaldes det af den konstituerede direktør, Klaus Pedersen. http://www.business.dk/transport/en-ansvarlig-nedlukning-af-dsbfirst Personligt synes jeg faktisk at han har klaret det meget godt (selvom han har fundet et andet job til efteråret). Han har fået ryddet op i svindelbulen/rodebutikken, og smidt de ansvarlige chefer på porten. Og nu har han ledet forhandlingerne frem til en fornuftig nedlukning og overgang. DSB lover guld og grønne skove allerede fra August: http://epn.dk/brancher/transport/land/article2475355.ece Ifølge DSB vil der komme flere tog til tiden, indlægger ekstra syv minutters robusthed i køreplanen for at forbedre rettidigheden fra Københavns Hovedbanegård. Desuden sætter man flere togsæt på togene fra Sverige til Danmark for at gøre bedre plads til kunderne og imødegå kritikken om fyldte tog. "Der vil fremover køre det samme antal tog i Danmark, i Sverige og over Øresundsbroen som i dag. Vores kunder kommer ikke til at opleve forringelser eller ændringer i deres hverdag. Tværtimod. Vi har bevaret de hyppige afgange mellem Danmark og Sverige og gjort togene længere til glæde for de mange kunder, som bor i Sverige og arbejder i Danmark. Samtidig har vi ønsket at forbedre rettidigheden på Kystbanen til glæde for vores kunder," siger konstitueret administrerende direktør i DSBFirst ApS og DSB Sverige AB, Gert Frost. Nu får vi så at se, hvor meget som går galt i praksis. Så vidt jeg ser det har man stadig ikke løst nogen af de grundlæggende problemer med at togene skal køre helt fra langt oppe i Sverige, ned gennem Malmø og ikke må blive forsinket undervejs. Ej heller den med at man systematisk forsinker nogen af togene i myldretiden fordi man sender godstog over broen på samme tidspunkt - ellers kommer der jo problemer nede omkring Hamborg:rolleye:.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det tager jo noget til at lave sådan et udbud. Veolia skal kun køre til og med 2013, hvorefter den operatør som vinder den kommende udbudsrunde skal køre http://www.sydsvenskan.se/danmark/article1504360/Ingen-konkurs-for-DSB-First.html.
Det varede så ikke så længe, inden det kom frem, at Arriva klager over Veolia's kontrakt. http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1504462/Arriva--overklagas-Veolias-kontrakt.html

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Fra http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/06/28/115224.htm "Konsekvenser: 7 minutters ventetid Konsekvensen af den ændrede køreplan kan kun mærkes af passagerer, der kommer fra Sverige, og som skal videre længere end til Københavns Hovedbanegård. Hvis man fx bor nord for København og arbejder i Sverige, er der ingen ændringer på turen derover. På vej hjem skal passageren indstille sig på et syv minutter længere rejsetid. Det er kun fire procent af de danske pendlere, der dagligt eller jævnligt tager til Sverige, som skal videre nordpå fra Københavns Hovedbanegård. Langt de fleste står af på Hovedbanen eller ved stop før." Som jeg læser det kommer bufferen kun fra Sverige mod Helsingør men ingen buffer den anden vej? Som om tog fra Helsingør kører til tiden og ikke er forsinket den ene dag efter den anden? Det er da for latterligt!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...