Jump to content
krr74

DSB First er truet af konkurs

Recommended Posts

Roderiet fortsætter med uforminsket styrke: http://politiken.dk/erhverv/ECE1272118/dsbfirst-kan-miste-licensen-paa-kystbanen/

DSBFirst kan miste licensen på Kystbanen Selskabet har forsømt at levere en redegørelse om sin økonomi til Trafikstyrelsen, som har magten til at fjerne køretilladelsen. Jeg vidste det ikke, siger direktør. ... Direktør vidste det ikke Da Politiken i går klokken 13 kontaktede DSBFirsts administrerende direktør, Karsten Røn Andersen, var han umiddelbart overrasket over, at Trafikstyrelsen skulle have haft en økonomisk redegørelse i mandags. Efter to timer vender han tilbage: »Vi har fået dispensation til at aflevere materialet to uger senere. Da du ringede, kendte jeg ikke til redegørelsen, så vi sidder og arbejder med den nu«, siger Karsten Røn Andersen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mig en gåde at man kan have så meget rod i sin økonomi og regnskabsstyring, at man ikke kender sin egenkapital umiddelbart. Når nu der ligger nogen helt konkrete krav som siger at man skal have egenkapital >= 1 mio., og man kan miste sine licenser med øjeblikkeligt varsel, hvis man ikke har det, så bør man da for helvede beregne og overvåge det nøgletal på hyppig og regelmæssig basis - helst dagligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' men når han ikke vidste det, kan han jo hellerikke gøre det. Husk, man kan ikke forpligte et menneske udover dets evner!!!!![/quote'] Jeg er rystet.....vil godt vide hvilke medarbejdere Karsten Røn har fyret på denne baggrund, jeg mener, hvis de ikke har informeret opad, om at de ikke havde afleveret disse redegørelser må det da være en fyringsgrund, har de fortalt deres leder om status, har Karsten Røn jo misinformeret pressen! Fact er at de alle er totalt inkompetente til at varetage det job de er ansat til!! Jeg har aldrig oplevet noget lignende.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er rystet.....vil godt vide hvilke medarbejdere Karsten Røn har fyret på denne baggrund, jeg mener, hvis de ikke har informeret opad, om at de ikke havde afleveret disse redegørelser må det da være en fyringsgrund, har de fortalt deres leder om status, har Karsten Røn jo misinformeret pressen! Fact er at de alle er totalt inkompetente til at varetage det job de er ansat til!! Jeg har aldrig oplevet noget lignende.....
Jeg tror ikke jeg havde nøjes med at fyre vedkommende, det kunne nok nærmere tangere et sagsanlæg for at gøre min virksomhed skade...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror ikke jeg havde nøjes med at fyre vedkommende' date=' det kunne nok nærmere tangere et sagsanlæg for at gøre min virksomhed skade...[/quote'] Stafikstyrelsen har jo ikke taget skridt til at lukke DSBFirst endnu, men gør de det på baggrund af de manglende redegørelser, så ja...så er kan der måske være tale om sagsanlæg....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Når nu der ligger nogen helt konkrete krav som siger at man skal have egenkapital >= 1 mio.' date=' og man kan miste sine licenser med øjeblikkeligt varsel, hvis man ikke har det, så bør man da for helvede beregne og overvåge det nøgletal på hyppig og regelmæssig basis - helst dagligt.[/quote'] Ja, de har nok troet at der var så meget fedt på grisen at det ikke var nødvendigt at veje den hver dag :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Fra artiklen: http://politiken.dk/indland/ECE1272940/trafikstop-truer-hele-oeresunds-regionen/

Det virker, som om Danmark er mere interesseret i at sikre Whiskybæltet end Øresundsregionen«, siger Malmøs borgmester, Ilmar Reepalu
Det har Ilmar ret i. Whiskybæltet er det absolut vigtigste område i hele Danmark. Alt udenfor, er inferiørt i sammenligning! Områdets transportsikkerhed er i hele nationens interesse! Man skal tænke på at mange, rigtig mange, af VL gruppernes medlemmer bor i Whiskybæltet og er afhængig af toget ;-). For den uindviede, står VL for VirksomhedsLeder og består af samfundets absolutte top. Dem der producerer, dem der styrer. De nyder som samfundsgruppe en stor opmærksomhed fra vores politikere, siger jeg og retter på sølvpapirshatten. Disse, samfundets spidser, mødes i ny og næ i uformelle omgivelser, som sagtens kunne være et kystbanetog, og diskuterer alt muligt. Mange medlemmer sætter utvivlsomt stor pris på Ayn Rand, som skrev en hel del om jernbaner, og hver gang nogen af dem får tilløb til medlidenhed med Øresundspendlerne, bliver vedkommende straffet hårdt med slag af bogen "Atlas Shrugged" i sin uforkortede version!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der røget en direktør mere http://www.business.dk/transport/dsb-fyrer-direktoeren-for-dsbfirst Denne gang er det Karsten Røn Andersen - direktøren for DSB First og DSB Sverige. ”Der har ikke været tilstrækkelig stærk ledelse og styring af økonomien i DSBFirst. Og de aktuelle problemer har nået et omfang, der gør det nødvendigt at handle. Vi har brug for friske øjne til at sikre en løsning af situationen i DSBFirst – både i forhold til den daglige drift og økonomi og i forhold til at skabe en ny og bedre løsning for Øresundstrafikken,” udtaler Klaus Pedersen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jep - fik meldingen pr. SMS. Interessant at han faktisk blev headhuntet til opgaven hos DSBFirst til stor irritation for den daværende arbejdsgiver Arriva. Og han sad jo netop i spidsen for budgivningen hos Arriva :laugh::rolleye:
Så må vi da håbe at Arriva ikke hyrer ham tilbage og vinder driften hvis DSB First mister operatørlicensen :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De arbejder da ihvertfald ihærdigt på at miste den (operatørlicensen): http://www.sydsvenskan.se/danmark/article1460847/DSB-First-kan-mista-tagtillstand.html og http://www.nsk.se/article/20110506/TRAFIK/705059856/1004/-/dsb-first-kan-fa-bota-for-uteblivna-siffror

Tranportstyrelsen ville att DSB First Sverige skulle lämna in ett antal handlingar för att redovisa sin ekonomiska situation. Bolaget hade till den 2 maj att lämna in uppgifterna. Men alla de önskade handlingarna har inte dykt upp ännu.
Og det er ganske rigtigt som der er en der kommenterer: Selskabet har nået point-of-no-return.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
http://politiken.dk/indland/ECE1278794/endnu-to-topchefer-stopper-i-dsbfirst/ Denne gang i DSB First. Den nyindsatte direktør gør rent bord. Tja - der her jo trængt til generel oprydning. Spørgsmålet er om det hjælper.
Citat: "Nummer otte i rækken" "Forleden blev den administrerende direktør i DSBFirst, Karsten Røn Andersen, fyret, efter at han selv havde skrevet en fyreseddel til sin kommercielle direktør Jan Wildau. Dermed har otte højtplacerede DSB-folk forladt statsbanerne, siden skandalen om DSBFirsts økonomiske roderi begyndte at rulle den 17. marts..."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så ruller det videre... hemmeligholdt notat sætter transportministeren under beskydning :fight:http://politiken.dk/erhverv/ECE1280731/hemmeligholdt-notat-frikender-dsb-top/ http://politiken.dk/erhverv/ECE1280909/transportminister-kendte-ikke-dsb-notat/

»Det kan se ud til, at konklusionerne ikke er gode for ministeren (transportminister Hans Chr. Schmidt (V)/red), og vi skal selvfølgelig have svar på, hvorfor vi ikke har måttet se dem«, lyder det fra Magnus Heunicke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Selvstændige offentlige virksomheder har jo ret til at bestille hvilke "legal opinion" de vil....har vel intet med ministeren at gøre. Og at bestyrelsen fyre Eriksen har heller intet med ministeren at gøre, og Kammeradvokaten fastholder at der var tale om indirekte statsstøtte.....så intet nyt her, som jeg ser det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så er ministeren på ny under beskydning i bl.a. Politiken http://politiken.dk/erhverv/ECE1285026/minister-grebet-i-usandhed-om-dsb-laan/

Minister grebet i usandhed om DSB-lån Hans Chr. Schmidt siger, at DSB ikke oplyste om sine udlån til DSBFirst. Men transportministeren har vidst det siden 1. oktober 2010.
»Ministeren siger, at han handlede i god tro. Det er ud fra en præmis om, at ministeriet ikke vidste, at DSB var i gang med at låne penge til DSBFirst, men det er imod bedre vidende. Ja, det er løgn. Vi nærmer os en rygende pistol i sagen, for ministeren har kendt til lånet og lånesatsen, men valgt ikke at forholde sig til det«, siger Anders Drejer, professor i ledelse ved Aalborg Universitet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så ruller den igen... og den her gang synes jeg nok det begynder at se sort ud: http://politiken.dk/erhverv/ECE1310255/revisorer-dsbfirst-kan-kun-overleve-med-kaempegave/

»Der kan ikke skabes balance i økonomien i DSBFirst Øresund, medmindre der kan opnås tilstrækkelig betaling fra trafikkøberne«, skriver KPMG i rapporten. DSB skal altså få især de svenske trafikudbydere med Skånetrafikken i spidsen til at betale 456 mio. ekstra kroner for Øresundskørslen, og det kræver nærmest et mirakel at få svenske politikere til at poste flere penge ind i projektet, fordi KPMG ikke engang tror på, at DSB`s redningsplan på 1 mia. kr. kan gennemføres.
http://www.business.dk/transport/revisorer-sparker-benene-vaek-under-dsbfirst
"Baseret på vores analyse er det vores sammenfattende vurdering, at der ikke kan skabes balance i økonomien i DSBFirst Øresund, med mindre der kan opnås yderligere og tilstrækkelig betaling fra trafikkøberne og eventuelt kombineret med afkortning af kontraktperioden," skriver KPMG. Dermed ligger bolden og nøglen til en eventuel redning af DSBFirst hos politikerne i Danmark og Sverige, der som trafikkøbere skal vurdere om de vil betale ekstra for at holde DSBFirst i live, hvilket vurderes som tvivlsomt.
http://epn.dk/brancher/transport/article2464739.ece
Hvis DSBFirst går konkurs, mister DSB og den skotske FirstGroup de garantier på flere hundrede millioner kroner, som er stillet overfor danske og svenske trafikudbydere. Men værst går det ud over Øresundspendlerne, som risikerer at stå uden transport. Dermed vil millioner af rejsende på Kystbanen ved København og er afhængige af togdriften over Øresundsbroen stå uden muligheder for at komme til og fra arbejde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det var vel næppe nogen overraskelse at DSB First ikke ville kunne klare sig selv i fremtiden på det nuværende grundlag. Nu må vi håbe at politikerne er voksne nok til at kunne lave en fornuftig overgangsordning til hvad der end skal ske i fremtiden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...