Jump to content
krr74

DSB First er truet af konkurs

Recommended Posts

Der hvor DSBfirst burde have sparet penge' date=' er ved at minimere antallet af kontrollører i togene. Der er for mange kontrollører og det er jo ikke helt gratis at have dem ansat. Der er mindst een kontrollør i hver tog. Måske skulle man i DK og i SE fyre mindst 99 % af de kontrollører.[/quote'] Og så er der også lige den anden årsag at 'togførerne' sælger billetter i Sverige, besvarer spørgsmål ombord (service) og sørger for at de sidste kan komme ind (eller blive ude) når toget skal køre i myldretiden. At de så kontrollerer billetter er jo blot en god udnyttelse af deres arbejdstid, stressende sikkert, men ikke meget anderledes end på så mange andre arbejdspladser.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Berlingske har også historien http://www.business.dk/forside/skotter-siger-farvel-og-tak-til-dsbfirst Berlingeren har medtaget en ekstra vigtig detalje: Han betegner skotternes bestyrelsesfarvel som "forventeligt", da First Group er ved at udnytte sine såkaldte put-option om at sælge sine aktier til DSB eller en tredjepart. "put-option" - har DSB i sin tid givet FirstGroup en put-option!?!? latterligt. :sick: Ikke alene kan FirstGroup slippe ud af dette her uden tab - de bliver BETALT for at forlade den synkende skude. Naturligvis er det "forventeligt" at de vil ud, når de ligefrem får penge for det!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Læste det med deres put-option. Skal DSB købe Firsts aktier så er det ikke til dagens lave kurs men til en tidligere langt højere. Det betyder jo reelt at skatteydernes tab bliver endnu større end hidtil meddelt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Læste det med deres put-option. Skal DSB købe Firsts aktier så er det ikke til dagens lave kurs men til en tidligere langt højere. Det betyder jo reelt at skatteydernes tab bliver endnu større end hidtil meddelt.
Det er i hvert fald til en kurs, som er større end nul, og en værdiansættelse af aktierne i dag ville nok nå frem til kurs 0. Jeg vil dog formode at dette tab allerede er indregnet i de 725 mio., som DSB har hensat til tab på DSB First. Årsagen hertil?: Den nykonstituerede direktør Klaus Pedersen, der allerede har sagt op. Han har kun været i DSB siden november, som økonomidirektør, og det er så vidt vides ham som har gravet DSB First regnskabsrodet frem. Nu hvor han kan erklære sig fri for fortidens synder, og han alligevel skal videre, har han absolut intet som helst incitament til at skjule noget som helst. Han vil bare videre uden gylle på tøjet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Mon det kunne hænge sammen med at billetpriserne er steget mange hundrede gange mere end den generelle inflation? Det er jo nemt at kompensere for manglende indtægter ved at skrue prisen i vejret' date=' en af fordelene ved at være gammelt monopol...[/quote'] DSB First kan vel være flintrende ligeglad med, hvor mange som løser billet til toget. Selskabet får jo deres penge uanset antal passagerer. Det er derimod Skånetrafiken og HUR, som går glip af billetindtægter, hvis folk i større stil begynder at køre med tog uden at betale for det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Direktør fra DSB First er ude med riven. http://ing.dk/artikel/118467-dsbfirst-direktoer-bryder-tavsheden-kun-staten-kan-redde-os-fra-kollaps Det bekræfter blot min fordomsfulde antagelse om at overalt hvor der ses makværk i sammenblanding med professionelle fagfolk - så er der enten politikere eller DJØF'ere involveret.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mere gylle, svindel og humbug Den put-option som DSB havde skrevet (i.e. givet/solgt/foræret) til FirstGroup har aldrig været beskrevet i nogen af DSB's tidligere årsregnskaber. Til gengæld har man i de tidligere regnskaber husket at nævne de put-optioner, som man selv havde modtaget i forbindelse med et andet samarbejde i Tyskland: http://www.business.dk/transport/dsb-glemte-at-oplyse-om-problematisk-aftale Jeg er enig med lektoren i at regnskaberne i hvert fald ikke givet et "retvisende billede", som de skal i følge årsregnskabsloven.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Minister kendte til økonomirod i DSBFirst

Pressen tror at transportministeren er fuld af spin (løgn!?) :-)
Ja, ifølge det nyeste (26/4): http://politiken.dk/indland/ECE1264369/minister-kendte-til-oekonomirod-i-dsbfirst/ så er det den sidste variant -- altså løgn -- han er fuld af.:thumbdown
Hans Chr. Schmidt ignorerede en alvorlig advarsel om DSBFirsts økonomi og anklages for at have svigtet sin tilsynspligt. I dag skal DSB’s bestyrelse stå skoleret for transportminister Hans Chr. Schmidt (V) for at have »vildledt« og »misinformeret« ham om rodet i DSBFirst i oktober og november. Men tilbage i september ignorerede ministeren og hans embedsværk selv advarsler om det dansk-svenske datterselskabs ringe økonomi. Derfor placerer eksperter nu et medansvar hos ministeren for at have svigtet sin tilsynspligt og undladt at gribe ind, før affæren eskalerede. »Ministeren har ikke gjort, hvad han kunne og burde i denne sammenhæng. Hvis ministeren var gået alvorligere til sagen tidligere, kunne man have fået de fejlagtige forhold frem«, siger Claus Haagen Jensen, professor i offentlig ret ved CBS.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så røg bestyrelsesformanden for DSB -> alt for meget arbejde ifm. jobbet :) http://www.business.dk/transport/dsbs-formand-traekker-sig Tirsdag kl. 13:01 DSBs ombruste bestyrelsesformand Mogens Granborg har netop meddelt transportministeren og DSBs ledelse, at han forlader posten som bestyrelsesformand på DSBs virksomhedsmøde i morgen. Det skriver DSB i en pressemeddelse.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så røg bestyrelsesformanden for DSB -> alt for meget arbejde ifm. jobbet :) http://www.business.dk/transport/dsbs-formand-traekker-sig
Endnu en, som syntes at han fik for meget gylle på tøjet. Selvfølgelig har han aldrig bedt nogen medarbejdere i DSB om, at der skulle laves decideret regnskabsfusk, men han er trods alt den øverste ansvarlige, og det har været hans ansvar at stille de rigtige kritiske spørgsmål og tilstrækkeligt mange af dem. Der blev i hvert fald ikke gravet tilstrækkelig dybt, da der allerede lå et meget kraftigt revisionsforbehold fra den svenske del af selskabet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, ifølge det nyeste (26/4): http://politiken.dk/indland/ECE1264369/minister-kendte-til-oekonomirod-i-dsbfirst/ så er det den sidste variant -- altså løgn -- han er fuld af.:thumbdown
Ministeren blev fredet idag - http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1543716.ece : Der er i dag blevet vasket hænder i sagen om kaos i DSBFirst. DSB's bestyrelse fremlagde i dag en redegørelse, der både frifandt transportministeren og bestyrelsen selv i sagen om DBS's datterselskab DSBfirst. Både bestyrelsen og ministeren havde ikke modtaget tilstrækkelige oplysninger om økonomien i DSBfirst, og derfor skal bestyrelsen nu, sammen med en advokat, til at placere et ansvar for miseren.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ministeren er færdig, han ved det bare ikke selv. Formand Mogens Granborg's exit pga. helbredsmæssige årsager, minder mest af alt om en undskyldning der kunne stamme fra en skrivebordsskuffe i Kreml :D.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så truer Svenskerne med at smide DSBfirst ud af landet: http://politiken.dk/erhverv/ECE1267509/sverige-truer-med-at-smide-dsbfirst-ud/
Ja, så kom pisset i kog hos svenskerne. Hvis DSBfirst ryger ud kan det få øjeblikkelige konsekvenser:
Pendlere i klemme Hvis DSBFirst får inddraget sin licens, må selskabet ikke længere køre tog i den svenske del af Øresundstrafikken. Men dermed kan tusindvis af daglige pendlere over Øresund også blive ramt. Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) har nemlig ikke fundet en løsning med de svenske myndigheder om en nødplan for trafikken mellem landene. I sidste uge sagde Hans Chr. Schmidt til Politiken, at han forventede en afklaring inden påske. I går ønskede han ikke at kommentere, om pendlerne er sikret i tilfælde af, at DSBFirst får inddraget sin svenske licens.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så truer Svenskerne med at smide DSBfirst ud af landet: http://politiken.dk/erhverv/ECE1267509/sverige-truer-med-at-smide-dsbfirst-ud/
Jeg har lidt svært ved at se at DSB First kan bevise, at de har en stabil økonomi. Og umiddelbart vil jeg tro at man fra den danske side (trafikministeren) faktisk er mere interesseret i at miste licensen end at beholde den - så kan man komme ud af forpligtigelserne til at køre tog (og tabe penge på det) i Sverige. Hvis/når man trækker en licens behøver man jo ikke forlange at det har effekt fra dag 1. Så mon ikke man ender med at finde en fornuftig overgangsløsning så der fortsat kører tog over broen uden break ups. En periode med topstop over broen ville i hvert fald være tåbeligt, og ville være politisk selvmord for de politikere, som er involveret.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
DSB fyrer Bartal Kass, der administrerende direktør i datterselskabet DSB Vedligehold og tidligere økonomidirektør i DSB, på grund af krisen i DSBFirst...
Den tidligere økonomidirektør må jo have været ansvarlig for de sminkede regnskaber - og vedligeholdet har kørt helt af helvede til. Den fyring lyder fortjent - Og godt at se at der ruller nogen hoveder!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer mig egentligt, at det kun er den danske trafik minister, som er ude at hænge - hvad med den svenske pendant. Svenskerne har vel ligeså meget været med til at udforme det udbud på området og forlangt, at det ikke kun er Øresundstog men nærmest Skåne og Blekinge tog, der køres (det tåbelige, at de fleste tog kører fra/til Växjö, Hässleholm, Karlskrona, Göteborg eller Helsingborg), så svenskerne er i mine øjne mindst lige så medskyldige i, at DSB First vandt opgaven.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
at det ikke kun er Øresundstog men nærmest Skåne og Blekinge tog' date=' der køres (det tåbelige, at de fleste tog kører fra/til Växjö, Hässleholm, Karlskrona, Göteborg eller Helsingborg)[/quote'] IMO er det mindst lige så tåbeligt at køre togene til Helsingør / Nivå hvor man lige så godt kunne have S-tog. Øresundstogene er ikke bygget til den type kørsel (dvs. hvor man stopper hvert 5. minut), da der simpelthen er for få døre til at passagererne kan komme hurtigt nok af og på. Der er iøvrigt ikke så få endda som pendler til Kbh. fra f.eks. Hässleholm.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
De skruer bissen på nu: http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1455052/Tagen-kan-stoppas-i-maj.html – Dras tillståndet in gäller beslutet med omedelbar verkan, säger Heléne Jarefors på Transportstyrelsen. – Tågen får dock köras till närmaste station för att släppa av passagerarna, tillägger hon.
Hvem er Heléne Jarefors? En eller anden stiv embedsmand i Örebro med det sædvanlige misundelses-horn i siden på Skåne? I hvert fald politisk tonedøv. Man kan sende sine synspunkter om sagen og hendes udtalelser til Helene.Jarefors@transportstyrelsen.se. EDIT: Hun er åbenbart en civil ingeniør som arbejder i styrelsen med jernbane sikkerhed, procedurer, godkendelser og den slags. Hun har nok næppe autoritet til at lukke for togdriften omgående og så bastant som hun melder ud grundet økonomiske forhold hos leverandøren. Problemet kan så måske være at der er en som lytter til hende som har. :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...