Jump to content
krr74

DSB First er truet af konkurs

Recommended Posts

Klart, Nordsjælland er jo hjerteland for regeringens vælgere, for ikke at tale om en ordenlig røvfuld københavnske pendlere. Forestil dig hvis hver 4. nordsjællandske togpendler tog bilen i stedet =/ Også sjovt at DSBfirst historien er blevet lanceret som Kystbanen er reddet, men ikke et ord om øresundstoget. =(
Politikerne er jo ligeglade med Øresundsregionen; vi kan jo alligevel ikke stemme dem hjem som ludobrikker... Man bør vel snart erklære Øresundsregionen for død, idéen var så god, men udførslen elendig. Det undrer mig dog, at politikere i Københavns Kommune ikke har råbt op, de får jo trods alt alle kommuneskatte-penge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Politikerne er jo ligeglade med Øresundsregionen; vi kan jo alligevel ikke stemme dem hjem som ludobrikker... Man bør vel snart erklære Øresundsregionen for død' date=' idéen var så god, men udførslen elendig. Det undrer mig dog, at politikere i Københavns Kommune ikke har råbt op, de får jo trods alt alle kommuneskatte-penge.[/quote'] De er da ligeglade af den grund at de får pengene uanset hvad... Og jf. de (godt nok uofficielle) undersøgelser der er lavet så har blå blok jo flertal herovre, men da rød blok regerer i København vil det jo være lidt som at skyde sig selv i foden...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kan uden tvivl forklares med at vi ikke har stemmeret her øst for øresund....jeg flytter adressen hjem til familien i DK så snart jeg høre ordet folkeafstemning...!!!
Du skal være opmærksom på, at du ikke har valgret med det samme. Du skal være bosat i DK i et antal dage (kan ikke huske hvor lang tid), før du får din valgret/stemmeret tilbage..... Hvis han udskriver et lynvalg på 21 dage, så kan man vist ikke nå det. Taler af erfaring da jeg i 2001 vendte tilbage fra Frankrig 10 dage før valget tilbage i 2001 og jeg havde ikke valgret :( Men måske var din kommentar også ment i sjov? Men interessant at transportministeren i dag har udtalt, at de ikke kan gøre noget for "svenskerne" og DSB kun vil gå ind og garantere kørslen i DK (jf. lovgivningen) og altså ikke i Sverige....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kan uden tvivl forklares med at vi ikke har stemmeret her øst for øresund....jeg flytter adressen hjem til familien i DK så snart jeg høre ordet folkeafstemning...!!!
Synes jeg kan mindes en her på debatten som skrev, at det et udenlandsdanskere ikke har stemmeret i hjemlandet, som de er statsborger i og sikkert også betaler skat til, var (eller ville blive) bragt op i EU?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så er der da lidt om den manglende interesse i Øresundsregionen.... http://politiken.dk/indland/ECE1253901/borgmestre-dsb-noedplan-skader-oeresundsregionen/
Transportministeren sagde i aften meget firkantet på TV, at der ikke kunne blive tale om, at DK vha. DSB "betalte" for togforbindelsens opretholdelse. Nu har den nuværende regering jo en vis tradition for at ændre standpunkt, så måske de indtager en anden holdning "i morgen" :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så er der da lidt om den manglende interesse i Øresundsregionen.... http://politiken.dk/indland/ECE1253901/borgmestre-dsb-noedplan-skader-oeresundsregionen/
Det er da godt at der trods alt er nogen politikere, som kan bevare overblikket. Er der ikke nogen, som kan forklare Transportministeren at Kastrup lufthavn (som han jo også er ansvarlig for) efterhånden har så meget personale, som ankommer med tog fra den svenske side, at det er ved at være tvivlsomt, om den overhovedet kan fungerer, hvis han lukker ned for togtransporten fra den svenske side, så de ikke kan komme på arbejde.???

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

DSB har jo været decideret idiotiske investorer! Nu hensættes der 700 millioner i DSB til tab på DSB First.... http://www.business.dk/transport/dsb-forbereder-sig-paa-kaempetab Men det mest idiotiske er nu alligevel den aftale som DSB har lavet med Firstgroup, så man kunne kalde sig DSBFirst. Firstgroup har fået 30 procent af aktiekapitalen, men har været fri for alle forpligtigelser. Sagt med andre ord - DSB har givet dem en deal, der ville give FirstGroup 30% af gevinsten hvis det gik godt, men i tilfælde af tab tog DSB hele tabet. Med andre ord en fuldstændig gratis option fra DSB til FirstGroup. Totalt latterligt!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De har 8 dage til at bevise de har økonomien i orden... http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-38935748:svensk-dsbfirst-skal-bevise-sund-%C3%B8konomi.html

DSBFirst' søsterselskab i Sverige skal nu dokumentere, at de har orden i økonomien. Skandalen om DSBFirst rykker nu over Øresund. Den svenske Transportstyrelse er blevet så bekymret for økonomien i DSB First søsterselskab i Sverige, DSBFirst Sverige AB, efter en gennemgang af selskabets årsrapport fra 2009. Derfor skal DSBFirst Sverige AB senest om otte dage bevise over for den svenske Transportstyrelse, at der er styr på budgettet. Det skriver Ingeniøren på sin hjemmeside. Den svenske Transportstyrelse har i et brev skrevet til det svenske søsterselskab, at hvis der ikke er styr på økonomien, så har selskabet ikke ret til at køre tog. DSBFirst Sverige AB skal dokumentere sin økonomi i form af en årsrapport for 2010 samt en resultatopgørelse og en balance for perioden 1. januar 2011 til 7. april 2011. Desuden skal selskabet i Sverige fremlægge dokumentation for sin samlede gæld, herunder gæld til det svenske skattevæsen. Myndighederne understreger i brevet til DSBFirst Sverige AB, at den svenske jernbanelov kræver en "økonomisk formåen" for at kunne være operatør på jernbanen. Derudover kræver loven, at selskabet skal have en sund forretningsdrift og en god anseelse. - Vi er opmærksomme på, at DSBFirst Sverige AB har store udlægninger og stor gæld til moderselskabet DSB, skriver Transportstyrelsen i brevet. DR Nyheder erfarede tidligere tirsdag, at skandalen med det konkurstruede DSBFirst i Danmark får DSB til at genåbne koncernregnskabet og hensætte et tab på mindst 700 millioner kroner. DSBFirst skylder over 300 millioner kroner til ejeren DSB og hertil kommer et driftsunderskud på mindst 80 millioner kroner. DSB's bestyrelse mødes onsdag for at drøfte situationen og vurdere konsekvenserne af det årsregnskab som DSBFirst aflægger samme dag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er da godt at der trods alt er nogen politikere, som kan bevare overblikket. Er der ikke nogen, som kan forklare Transportministeren at Kastrup lufthavn (som han jo også er ansvarlig for) efterhånden har så meget personale, som ankommer med tog fra den svenske side, at det er ved at være tvivlsomt, om den overhovedet kan fungerer, hvis han lukker ned for togtransporten fra den svenske side, så de ikke kan komme på arbejde.???
Ville jo reducere arbejdsløsheden på Sjælland, så jo, den tanke er måske med i deres overvejelser.....desværre....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Følgende er sakset fra DSB's årsregnskab 2010. http://www.dsb.dk/Global/PDF/%C3%85rsrapport/%C3%85rsregnskabsmeddelese%202010%20FINAL_.pdf

Udfordrende år for DSBFirst Øresund DSBFirst Øresunds resultat før af- og nedskrivninger udgør 49 mio. kr. Korrigeret for koncernintern avance på 73 mio. kr. udgør resultat før af- og nedskrivninger -24 mio. kr. Resultatet er især påvirket af betydeligt øgede personaleomkostninger blandt andet som følge af udfordringer med køreplanen samt tiltag for at forbedre rettidighed og kundetilfredshed. Der forventes et overskud i DSBFirst Øresund i 2011.
I øvrigt en interessant kommentar omkring rettidighed
DSBFirst's danske operatørrettidighed var på 97,9 procent i 3. kvartal 2010 og på 98,4 procent i 4. kvartal 2010. Samtidig var den svenske operatørrettidighed på ca. 99,9 procent i 2010.
Uden at forholde sig til de fuldstændig misvisende og virkelighedsfjerne høje tal for operatørrettidighed, så kan man undre sig over at transportministeren revser rettidigheden på den svenske side, når den i DSBs eget årsregnskab er fremhævet som bedre end den danske? http://www.information.dk/telegram/260612

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Følgende er sakset fra DSB's årsregnskab 2010. http://www.dsb.dk/Global/PDF/%C3%85rsrapport/%C3%85rsregnskabsmeddelese%202010%20FINAL_.pdf I øvrigt en interessant kommentar omkring rettidighed Uden at forholde sig til de fuldstændig misvisende og virkelighedsfjerne høje tal for operatørrettidighed, så kan man undre sig over at transportministeren revser rettidigheden på den svenske side, når den i DSBs eget årsregnskab er fremhævet som bedre end den danske? http://www.information.dk/telegram/260612
Desværre er rettidighed kun beregnet på forsinkelser forårsaget af ting som operatøren selv kan kontrollere. Forsinkelser forsaget af signalfejl, manglende kørestrøm, solbuer osv. ligger på Bane Danmark og Banverket, ikke operatøren (DSB First). Netop fordi at SLA måles på det operatøren har kontrol over (materiel, såsom tog og personale) synes jeg det er OK at oplyse de tal, men jeg synes også at rettidigheden som oplevet af slutbrugeren (uanfægtet af årsag) bør være noteret.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
men jeg synes også at rettidigheden som oplevet af slutbrugeren (uanfægtet af årsag) bør være noteret.
Tak for forklaringen. Derved blev det mysterium tilsyneladende opklaret :-) Som du også er inde på, så bør man nævne begge tal. Viser man blot operatørens tal for rettidighed, så fortæller tallet egentlig ikke meget om virkeligheden, som passagererne opfatter den. Dette kan også forklare den danske transportministers revsen af svenskerne. Men i så fald må kritiken rette sig mod Banverket da den svenske operatørs rettidighed er 99.9% (!??).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Lavinen med "snavs" ruller videre og videre i denne her sag. Personligt er jeg ikke overrasket over at der var noget alvorligt galt i DSB First - men omfanget af rod, sløseri, svigagtig bogføring og idioti er alligevel overraskende. Jeg mindes følgende udbrud. "When you pay peanuts you get monkeys" "When the shit hits the fan" Problemet er bare at der ikke er tale om nogen få uskyldige aber - snarere om en større flok chimpanser med en kæmpe kasse håndgranater...... Og der er ikke tale om en lille smule "shit" - snarere om en totalt ude af kontrol og amok robot-gyllespreder.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen steder man kan tilmelde sig for at være "mere med" - pendlerforeningen der udtaler sig på pendlernes vegne er jo kun for den Danske kystbane - er der noget for os der pendler fra Malmø til KBH?
Pendlerforeningen på kystbanen har jo også forsøgt at hverve medlemmer på den anden side af Øresund, men om det er lykkedes i noget større omfang, aner jeg ikke. Deres fokus har jo netop hele tiden været strækningen nord for København. Tidligere, da der stadig sejlede både i pendulfart, og i de første år efter Øresundsbroens åbning, fandtes faktisk også en pendlerforening for Malmö-København, men det er vist mange år siden, den gik ind. Indtil for nylig hang der faktisk stadig et opslag om denne pendlerforening ved pågatågsstationen på Malmö C. Foreningen Øresundsborger er vel det nærmeste vi kommer i dag?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Dagens katastrofer http://borsen.dk/nyheder/foedevarer/artikel/1/205618/ny_dsb-broeler_koster_dyrt.html Det lader til at Skotske Firstgroup måske ikke bare kan slippe gratis ud af suppedasen - de har måske endda ret til at kræve penge for det!!!:surprise: Den nykonstituerede direktør har sagt op! http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/205641/oprydder_har_sagt_op_i_dsb.html Han hare vel kunnet se den løbske gyllespreder med kurs direkte mod ham!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Dagen gode nyheder? http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1442022/DSB-lagger-korten-pa-bordet.html ... DSB ska skjuta till 725 miljoner danska kronor för att täcka förlusterna i dotterbolaget. Det betyder att DSB justerar ned sitt resultat för 2010 från ett överskott på 173 miljoner till ett underskott på mäktiga 551 miljoner kronor, också de danska. Det tredje beskedet är att tågen kör som vanligt över Sundet, i alla fall en tid framåt. Med de nya pengarna återfår DSBFirst en viss stabilitet. – Det finns inga planer på konkurs, just nu, säger Mogens Granborg, styrelseordförande i DSB, till Sydsvenskan. Långsiktigt kan DSBFirst inte fortsätta att gå med förlust, men tills vidare ska tågtrafiken över Öresund fungera normalt, framhåller han och nämner tre månader som horisont. Og efter de 3 måneder?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Mogens Granborg taler også om' date=' at det er få pendlere, som krydser Øresund i forhold til på respektive sider. Så han ser åbenbart ligesom trafikministeren heller ingen problemer i at lade folk skifte i Kastrup.[/quote'] Det kunne være at han selv skulle prøve et par morgenafgange for at indse hvor vanvittigt det vil være at lade folk skifte på Kastrup. Som om strækningen Kastrup-Hovedbanegården ikke i forvejen er en flaskehals. :fight: Jeg forstår iøvrigt ikke at svenskerne ikke har fået pisset i kog -- en af pointerne med Malmøs citytunnel var vel også at lette Øresundstrafikken. Det byggeprojekt virker lidt unødvendigt hvis man dårligt har tænkt sig at lade togene passere broen. :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...