Jump to content
Hansted

Underlige regler mht. kørekort

Recommended Posts

Hey! Er der mon nogen der ved hvorfor det skal være så besværligt at erhverve stort kørekort i Danmark, når man bor i Sverige. Jeg er igennem min fagforening i DK, blevet bekendt med, at man skal have haft folkeregister-adresse i Danmark i mindst et halvt år, inden man kan komme til teori/køreprøve. Er også blevet oplyst om, at man sagtens kan modtage undervisning hos en svensk køreskole, men man skal stadig op til prøverne i DK, hvis man da ønsker et chauffør-job i DK. Håber at nogen her kan kaste lys over dette. Jeg kan oplyse at jeg har hus, er gift, og har bil/-er, og 2 børn, som sikkert rigtig mange andre (statsløse)!! danske pendlere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Han skriver jo' date=' at for at få et chaufør job i DK, skal man tage prøverne i DK....[/quote'] Jeg har svensk stort kørekort og det er gyldigt i DK. Det kan så være op til den enkelte vognmand, om de vil ansætte en. Og man skal muligvis tage noget i tillæg i DK, men som udgangspunkt kan du bruge kortet i begge lande. (Eller du kan tage job i Sverige).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Underlige regler ...... Hey! Tak for alle svar, men tanken om at skulle tage kortet i SE ligger nok lidt langt væk, kan da sagtens forstå svensk, men at skulle læse og lære svenske begreber om emnet, det tror jeg ikke jeg vil kaste mig ud i. Derimod ville jeg rigtig gerne vide om nogen har prøvet at flytte adresse i det halve år, og hvad har det haft af betydning i forhold til at eje hus og bil osv. Min intention var så at flytte kun min egen adresse, og lade konen stå på alt det praktiske som hus og bil osv., kunne da egentlig også tænke mig at finde ud af hvorfor man har lavet denne (for mig) ret uforstålige regel. Håber nogen kan hjælpe. Tak, Hansted

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hey! Tak for alle svar, men tanken om at skulle tage kortet i SE ligger nok lidt langt væk, kan da sagtens forstå svensk, men at skulle læse og lære svenske begreber om emnet, det tror jeg ikke jeg vil kaste mig ud i. Derimod ville jeg rigtig gerne vide om nogen har prøvet at flytte adresse i det halve år, og hvad har det haft af betydning i forhold til at eje hus og bil osv. Min intention var så at flytte kun min egen adresse, og lade konen stå på alt det praktiske som hus og bil osv., kunne da egentlig også tænke mig at finde ud af hvorfor man har lavet denne (for mig) ret uforstålige regel. Håber nogen kan hjælpe. Tak, Hansted
Først og fremmest skal du vide at det ikke er lovligt... Du skal have din folkeregister adresse hvor du bor... Derudover kan det have konsekvenser for din gøren og laden i DK, da du ikke må køre i din svenske bil i DK ligesom du mister muligheden for bro- og kørselsfradrag fra dit hjem i Sverige... Du skal nok også passe på med at fratrække renteudgifter vedrørende din svenske bolig da SKAT nok vil lure lidt på den... Der er sikkert flere faldgruber som jeg endnu ikke er kommet i tanke om, men der kommer sikkert flere inputs :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ja så ser det godt nok ud til at jeg må bide i det sure og prøve at tage kortet i SE, det kan vist også bedst betale sig, i forhold til at skulle miste rentefradrag osv. Tusind tak for alle indlæg/svar Hansted
bare husk du skal ombytte dit kørekort til et svensk når du skal tage et kort i sverige

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hey! Er der mon nogen der ved hvorfor det skal være så besværligt at erhverve stort kørekort i Danmark, når man bor i Sverige. Jeg er igennem min fagforening i DK, blevet bekendt med, at man skal have haft folkeregister-adresse i Danmark i mindst et halvt år, inden man kan komme til teori/køreprøve. Er også blevet oplyst om, at man sagtens kan modtage undervisning hos en svensk køreskole, men man skal stadig op til prøverne i DK, hvis man da ønsker et chauffør-job i DK. Håber at nogen her kan kaste lys over dette. Jeg kan oplyse at jeg har hus, er gift, og har bil/-er, og 2 børn, som sikkert rigtig mange andre (statsløse)!! danske pendlere.
Derimod ville jeg rigtig gerne vide om nogen har prøvet at flytte adresse i det halve år
Gammel tråd, men jeg har lidt praktisk erfaring Har lige erhvervet stort kørekort i DK. Bor 'normalt' i SE Startede på kørekort 9. November. Flyttede hjem til DK 6. November. Modtog nyt dansk kørekort med et ekstra 'C' et sted imellem 5. og 9. December. ( havde afleveret mit svenske kørekort til køreprøven ) Er nu flyttet tilbage til SE d. 12/12 ( da jeg har fortrudt mit hjemflytning til DK ) Ulovligt? Næh! *Man har vel lov at fortryde. *Du har 2 uger til at omregistrere din svenske bil, derefter må du lade den stå. *Du skal selvfølgelig BO i DK når du flytter adresse dertil. *6 måneders regelen havde jeg hørt om før, men enten kendte køreskolen ikke reglerne, eller også er det en skrøne. *Hvis der er begået en procedurefejl, så har politiet heller ikke magtet at finde den - det er trods alt dem der har sendt mig kortet. /Jimmy P.S. Det skal lige nævnes, at det kun drejede sig om kørekortet, IKKE chaufførkortet el. erhvervskortet el. hvad det nu hedder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites