Jump to content
GoldMan

Kan ikke betale lån. Hva nu?

Recommended Posts

Hvis du bare lader stå til, så laver du et selvmål af de helt store. Glem alt om at flytte til Danmark og efterlade gælde. De skal nok finde dig, og når de gør, så har de taget fløjlshandskerne af (og taget gummihandskerne på). Hvis du ikke længere har råd til din bil, så er det logiske svar at du sælger den, og indfrier gælden til banken. Hvis der er restgæld må du finde en måde at afdrage den på. Det er hvad banken forventer af dig. Hvis du misligholder betalingsordninger, så ryger sagen først til inkasso, og i sidste ende til Kronofogden. Sidstnævnte kan kontakte din arbejdsgiver og gøre udlæg i din løn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lad os sige man har en bil som man ikke kan betale lånet tilbage på mere. Hvordan vil banken reagere i Sverige? Kommer de ud med politiet og det hele og sætter en i spjældet eller tager de bare ens bil?
Jeg har lige solgt min bil, men inden skrev jeg en del med banken, Nordea, der var en lidt ophedet diskussion på et tidspunkt. De ville ikke låne lidt skillinger til en køber der var dansk.....så skrev jeg til ham fra Nordea, at jeg ikke kunne fortsætte med at betale lånet på bilen, sådan for at presse ham lidt, så skrev han, at hvis man har passet bilen og den ikke er skadet overtager banken bilen for restgælden. Jeg havde spurgt en forhandler hvad han ville give, hvis han skulle købe......han ville give ca. 30.000 under restgælden......skal siges jeg solgte den, for ca. 70.000 mere end restgælden.... Men hvis det passer, hvad Dan-Bertil fra Nordea Finans siger, kan man komme ud af gælden ved at sende nøglen til Nordea.....hvis bilen ikke er skadet....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er et alm. forbrugerlån - så kan du aflevere bilen retur til udlåner som formentlig har pant i bilen/ejendomsforbehold. Og så er du ude af lånet - sådan fungerer det i DK, og så vidt jeg husker(99% sikker) så fungerer det på samme måde i SE. Er det i en bank, kan du så regne med de afslutter samtlige konti og andre lån du har i banken - til omgående indfrielse. Er det hos et finansieringsfirma, skal du ikke regne med at kunne låne til noget i det regi i fremtiden, ever. Ved ikke hvordan de gør det, men de kan huske den slags kunder i mange mange år - formentlig et register, på trods af det er ulovligt (i hvert fald i DK). Du kan stadig låne penge formentlig, men til rigtig skod rente - bluestep etc. Rejser du bare retur til DK, og lader bil stå mv. så fikser de et inkassofirma/advokatfirma i DK - og sender kravet den vej. I dk bliver du registreret i RKI på stedet, hvis du ikke betaler/indgår afdragsordning - og igen så kan du heller ikke her låne penge til en dyt. Andet end til skod rente. I sidste ende kommer du en tur i fogedretten, hvis du stadig nægter at betale. Du kan ikke løbe fra din gæld, med mindre du flytter til et land som er helt uden for EU mv. Mit forslag bil være at ringe til finansieringsfirmaet/banken, og læg dit lån om - de plejer at være ganske lydhør overfor den slags, især i disse tider - hvor det er bedre for dem at få pengene ind, end bilen, som alt andet lige vil være mindre værd på en auktion end at du betaler og kører i den. Ret meget gerne hvis jeg tager fejl - men gør det sagligt og assertivt (folk har en tendens herinde til at snakke som småbørn)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg den eneste som slet ikke kan forstå mentaliteten med at låne til noget, og når det så kommer til stykket med at betale så gider man ikke rigtigt og gør hvad man kan for at slippe... Tilbage til dit spørgsmål... Selvom du skulle overdrage bilen til finansieringsselskabet vil de stadig kunne gøre krav gældende mod dig på alt over den salgspris de kan få for den... Og tro mig, de gider ikke ofre kræfter på en ordentlig salgspris, den bliver bare skudt til den første og bedste og så jagter de dig for resten... Og der snakker vi kronfogden i SE, RKI og/eller pantefogeden i DK... Og den slags bekendtskaber er ikke sjove...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er jeg den eneste som slet ikke kan forstå mentaliteten med at låne til noget, og når det så kommer til stykket med at betale så gider man ikke rigtigt og gør hvad man kan for at slippe... Tilbage til dit spørgsmål... Selvom du skulle overdrage bilen til finansieringsselskabet vil de stadig kunne gøre krav gældende mod dig på alt over den salgspris de kan få for den... Og tro mig, de gider ikke ofre kræfter på en ordentlig salgspris, den bliver bare skudt til den første og bedste og så jagter de dig for resten... Og der snakker vi kronfogden i SE, RKI og/eller pantefogeden i DK... Og den slags bekendtskaber er ikke sjove...
Nej, i et forbrugerlån, som et billån er - privat gældsbrev - så kan udlåner IKKE kræve låner for restfordringen ved salg af aktivet. Det er KUN ved erhvervs gældsbrev. Men jeg er meget enig, har man optaget et lån - så betaler man det tilbage. Eller gør alt man kan for at få råd til at betale tilbage. Betyder det man skal spise lidt havregryn et par dage om måneden, for at få råd til det. So be it. Alt andet er simpelthen for svagpisser agtigt. Man må stå til ansvar for sine handlinger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke tænkt mig og gøre det, men blot en tanke om hvad man gør hvis man virkelig ikke kan betale. Verden er desværre opbygget på den måde: Hvis du er rig, kan du få blowjob af bankrådgiveren. Hvis du er fallit, kan du få fingeren og være i gæld resten af livet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har ikke tænkt mig og gøre det' date=' men blot en tanke om hvad man gør hvis man virkelig ikke kan betale. Verden er desværre opbygget på den måde: Hvis du er rig, kan du få blowjob af bankrådgiveren. Hvis du er fallit, kan du få fingeren og være i gæld resten af livet[/quote'] Det er dyrt at være fattig :-) Men derfor gør det ikke noget man tænker sig lidt om inden man låner penge - tænker fremad. Og ja, at miste sit job - og så ikke have råd til sin bil etc. Så har man ikke tænkt langt nok frem, og sat sig for hårdt i det fra starten af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej, i et forbrugerlån, som et billån er - privat gældsbrev - så kan udlåner IKKE kræve låner for restfordringen ved salg af aktivet. Det er KUN ved erhvervs gældsbrev. Men jeg er meget enig, har man optaget et lån - så betaler man det tilbage. Eller gør alt man kan for at få råd til at betale tilbage. Betyder det man skal spise lidt havregryn et par dage om måneden, for at få råd til det. So be it. Alt andet er simpelthen for svagpisser agtigt. Man må stå til ansvar for sine handlinger.
Er du 250% sikker på det? For så kender jeg en der bliver jagtet uretmæssigt af GE Monkey bank... Og nej, det er ikke en slå fejl ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er dyrt at være fattig :-) Men derfor gør det ikke noget man tænker sig lidt om inden man låner penge - tænker fremad. Og ja' date=' at miste sit job - og så ikke have råd til sin bil etc. Så har man ikke tænkt langt nok frem, og sat sig for hårdt i det fra starten af.[/quote'] Hvor mange familier kan klare at miste den ene indtægt...eller begge??? Ikke mange tror jeg.....!! Men klart, så må man sælge, indfri gælden......og købe en mindre bil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er du 250% sikker på det? For så kender jeg en der bliver jagtet uretmæssigt af GE Monkey bank... Og nej' date=' det er ikke en slå fejl ;)[/quote'] Som sagt...jeg har samme udsagn som Basse fra Dan-Bertil fra Nordea Finans.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Verden er desværre opbygget på den måde: Hvis du er rig' date=' kan du få blowjob af bankrådgiveren. Hvis du er fallit, kan du få fingeren og være i gæld resten af livet[/quote'] Er du sikker... jeg synes selv jeg er ikke rig og får da blowjobs af bankrådgiveren... tror nu mere det har noget med sexappel at gøre :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er du sikker... jeg synes selv jeg er ikke rig og får da blowjobs af bankrådgiveren... tror nu mere det har noget med sexappel at gøre :-)
Hvis nu bankrådgiveren ser ud som Marianne Jelved, så er det nok mere end straf end et gode at få et blowjob ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er jeg den eneste som slet ikke kan forstå mentaliteten med at låne til noget, og når det så kommer til stykket med at betale så gider man ikke rigtigt og gør hvad man kan for at slippe...
Det er jo desværre en lidt for udbredt mentalitet: "Det er den onde, slemme bankrådgivers skyld at jeg ikke kan betale tilbage fordi han regnede forkert i mit budget bla.bla.bla. fik mig til at købe et for stort hus..bla.bla.... en for stor bil...bla.bla.bla.... Jeg troede da ikke at det var farligt at låne 300.000 på Acceptcard, sms-lån med videre som almindeligt postbud bla.bla.bla....." Men personligt ligger det mig meget fjernt - nok især fordi jeg har et job, hvor rod i privatøkonomien ikke kan accepteres og medfører en fyreseddel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jo desværre en lidt for udbredt mentalitet: "Det er den onde, slemme bankrådgivers skyld at jeg ikke kan betale tilbage fordi han regnede forkert i mit budget bla.bla.bla. fik mig til at købe et for stort hus..bla.bla.... en for stor bil...bla.bla.bla.... Jeg troede da ikke at det var farligt at låne 300.000 på Acceptcard, sms-lån med videre som almindeligt postbud bla.bla.bla....." Men personligt ligger det mig meget fjernt - nok især fordi jeg har et job, hvor rod i privatøkonomien ikke kan accepteres og medfører en fyreseddel.
Det er lige netop den mentalitet der ligger mig så fjernt... Når man f.eks. hører hvad de ansatte på Forbrugerrådets gældsrådgivning fortæller om folk... At de ikke mener det er deres egen skyld at de er kommet i den situation, at de vil vide hvordan de kan slippe for at betale og videre i den dur...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er du 250% sikker på det? For så kender jeg en der bliver jagtet uretmæssigt af GE Monkey bank... Og nej' date=' det er ikke en slå fejl ;)[/quote'] Ja, hvis der er tale om forbrugerkøb (3. parts aftale), og ikke en alm. købekontrakt. Som tommelfingerregel er det forbrugerkøb, hvis låne firmaet har brochure, reklamer, skilte mv. hos forhandleren. Så er det ikke længere en uafhængig aftale om financiering. Og hvis forhandleren eksklusivt benytter sig af et og samme finansieringfirma på samtlige handler, så kan man også diskuterer om det i grunden ikke er en 3. parts aftale. Men hvis forhandleren f.eks samarbejder med flere finansieringsfirmaer - og der ikke er særskilte reklamer nogle steder, brochure og skilte fra/på de firmaer. Altså at forhandleren tilbyder uvildigt det bedste tilbud på markedet - ja så er der meget vel tale om et privat gældsbrev, og der kan man altså ikke efterlade bilen til fuld og endelig indfrielse. Man hæfter for restgæld efter salg, og restancen ved evt. manglende betalte afdrag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så for 1-2 måneder siden her på sunddebat.com en "dansk link" noget med RKI eller inkasso hvor man indtaster en dansk cpr nr. og så vises om man er i RKI eller ej...man skulle have adresse i DK. Nu kan jeg ikke finde linket :surprise:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites