Jump to content
alexzuz

Ny computer til ca 10.000?

Recommended Posts

Som overskriften siger, så skal den gamle computer skiftes ud her inden for de næste par måneder. Jeg har bemærket at der var en del computer kyndige herinde, så jeg ville påskønne nogle anbefalinger. Vores behov er primært; surf, facebook, mails, skype og et word dokument i ny og næ.... dog er jeg begyndt at se en del tv på nettet.... mit prisleje ligger omkring 10-11.000 danske kroner..og jeg er ikke så meget til mac. Jeg har ikke helt afgjort om det skal være en laptop eller stationær endnu, men da jeg som sagt er begyndt at se lidt tv på den, var jeg lidt over i en stationær grundet muligheden for en stor skærm. Nå ja, så vil jeg også gerne have at den er trådløs, da der er langt til vores router og jeg ikke orker al for lang kabelføring. Vil som sagt påskønne nogle råd og anbefalinger..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som overskriften siger, så skal den gamle computer skiftes ud her inden for de næste par måneder. Jeg har bemærket at der var en del computer kyndige herinde, så jeg ville påskønne nogle anbefalinger. Vores behov er primært; surf, facebook, mails, skype og et word dokument i ny og næ.... dog er jeg begyndt at se en del tv på nettet.... mit prisleje ligger omkring 10-11.000 danske kroner..og jeg er ikke så meget til mac. Jeg har ikke helt afgjort om det skal være en laptop eller stationær endnu, men da jeg som sagt er begyndt at se lidt tv på den, var jeg lidt over i en stationær grundet muligheden for en stor skærm. Nå ja, så vil jeg også gerne have at den er trådløs, da der er langt til vores router og jeg ikke orker al for lang kabelføring. Vil som sagt påskønne nogle råd og anbefalinger..
jeg var heller ikke til mac, men tror mig, det er jeg nu. i al fald 80 procent. :) var ca 0.0 før

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
IMHO vil det være fjollet at bruge 10k+ på en computer hvis dine behov er begrænset til det der. Køb en til 4000-5000 i stedet og så brug resten af pengene på et dual monitor setup. Køb kun laptop hvis du har behov for at tage den ud, eller hvis du har meget lidt plads.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
IMHO vil det være fjollet at bruge 10k+ på en computer hvis dine behov er begrænset til det der. Køb en til 4000-5000 i stedet og så brug resten af pengene på et dual monitor setup. Køb kun laptop hvis du har behov for at tage den ud' date=' eller hvis du har meget lidt plads.[/quote'] Laptop også hvis man kunne forestille sig at tage den med i sofaen og sidde dér og surfe :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver en stemme mere for Apple. Ud fra de beskrevne behov, vil jeg klart anbefale at du giver en Macbook Air 13" et kig. Batteritiden er uovertruffen, SSD disken vil gøre at du ikke savner performance lige foreløbig (ud fra de beskrevne behov) og portabiliteten i sådan en fætter fåes ikke bedre. Derudover er prisen rigtig i forhold til dit budget. Som sofasurfer og generelt vidunder-gizmo kan ikke anbefale en iPad nok! Jeg bruger den selv utrolig meget til TV, livestreaming osv. Med sådan en og en evt. VPN løsning (Overplay kan anbefales), så er der uanede muligheder for tv streaming. Danmark halter desværre stadig efter, men udenlandske tjenester som Hulu, Netflix, BBC iPlayer, Veetle osv, fungere rigtig godt. Jeg taler af erfaring, vi er et rent Apple hjem, 3 Macbook Pro's, 1 Mac Mini (Mediecenter), 1 iMac, 2 iPhone's, 1 iPad plus diverse andet (routere etc.). Tidligere sværgede jeg til pc, men er blevet helt og aldeles overbevist. Som lille reference kan jeg sige, at jeg arbejder som konsulent i et mindre Microsoft konsulenthus, hvor jeg var den eneste der kørte med Mac, da jeg startede for 3 år siden. I dag kører alle med Apple gear. Kald mig bare Apple-evangelist :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil til enhver tid foretrække portabilitet frem for skærmstørrelse. Dog er 13" minimum i min bog, da det ellers bliver for småt som decideret arbejdsredskab. Jeg ville købe et Display Port til HDMI adapter, og sætte den til fjernsynet når jeg skulle se tv på en større skærm (benyt evt. Plex eller Boxee som mediecenter software), og til alt andet er den bare super handy.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
IMHO vil det være fjollet at bruge 10k+ på en computer hvis dine behov er begrænset til det der. Køb en til 4000-5000 i stedet og så brug resten af pengene på et dual monitor setup. Køb kun laptop hvis du har behov for at tage den ud' date=' eller hvis du har meget lidt plads.[/quote'] Percis vad jag tänkte skriva, men det behövde jag ju inte. :) Trådlösa nätkort är väl standrad nu, annars är det bara att köpa en USBvariant.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil bruge 10k... Så melder jeg mig nu også gerne i koret der foreslår en MacBook... :) Det er da "lige i skabet" til dit brug og fungerer godt og hurtigt... Alternativt kan du sagtens finde en Windows maskine til det halve som kan det du søger... Hvad er formålet med den store skærm? Hvis det er til film/tv, så er løsningen med at sætte computeren til fjernsynet ret cool - men det forudsætter jo så at der er sådan et at sætte den til :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Enig. Efter vi har fået noget Mac-stuff ind i huset, er dét vejen fremover. Mac er en ganske anden kvalitet end så meget andet IMO
Sjovt som man har forskellige tilgange til tingene... Jeg bryder mig ikke om mac af de samme årsager med omvendt fortegn :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt læse mig frem til at jeg skal kigge på Mac en gang til. Dog er 13" alt for småt, har en 17" laptop i dag... Jeg ved godt at man kan købe en til 4-5000, tænker og tror bare at pris og kvalitet følges ad. Men takker for input

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Apple laver flotte ting. Deres styresystem er glimrende. At man kalder Apple kvalitet ift. PC (hvilket er en forkert betegnelse eftersom Apple computere også er Personal Computer) er lidt at tage skyklapperne på. Apple har 100% styring med det hardware deres software kører på, derfor kan de med MEGET mindre arbejde få deres software til at køre "godt". Prøv at installere OSX på en ikke Apple-branded computer som har samme specifikationer. Der er bare ting man ikke kan, eller som er mere besværligt i OSX end i Windows, når man er kategoriseret "poweruser". Hvis man endda også koder lidt så er Apple da helt idiotisk mht. tastaturlayout, en simpel ting som et pipetegn (|)? Det kan man lave med Alt+Shift+L? Nej, det er ikke et pipetegn, i hvert fald ikke på min MacBook Pro. Hvis vi så pludselig snakker Enterprisemiljø med AD integration (fordi Apple har jo ikke noget seriøst produkt der svarer til AD), så begynder det jo først at blive håbløst at køre OSX. Ting jeg vil sige Apple klarer bedre, end de tilsvarende Windows bærbare computere jeg har arbejdet med, er: 1. Touchpad. Nogen producenter er så småt på vej, nærmeste er en HP Envy, men det det er bare stadig langt fra. Størrelse og funktionalitet er genialt på MacBook Pro'en. Browsing/surfing er altså bare bedre med den touchpad. 2. Batteritid. Det beror sig igen på at Apple har 100% kontrol med den hardware deres operativsystem kører på, derfor har de så meget nemmere ved at optimere det hele. 3. Opstart fra standby (ikke fra helt sluk, der er de ikke specielt hurtigere). Igen pga. den 100% kontrol kan de optimere. Udover de 3 punkter har jeg ikke fundet noget ved min MacBook Pro som jeg ikke kan klare lige så godt eller bedre (og lettere) på en Windows computer. Sådan on-topic: Jeg ville have foreslået noget i stil med en Dell Studio 17, stor monstrum der som udgangspunkt står fast, men stadig er nem at flytte rundt. HDMI udgang til eks. TV'et, men stadig Full-HD skærm hvis du vælger at se TV/film på den indbyggede skærm. Pris da jeg købte en for omkring 2 år siden; 12000 SEK/8000 DKK (kan ikke huske nøjagtig pris, var deromkring). Det var endda med 1920*1200 skærm, større batteri, hurtigere HDD osv. Hvis man ser bort fra Dells 1. niveau support (med mindre man er relativ heldig) så er Dell noget af det bedste PC man kan købe til billige penge. Ingen andre laptop producenter jeg kender der har dør til dør service (efter den til tider elendige support); altså de henter og bringer udstyret, ikke noget med at slæbe til butikken eller posthuset. Og igen, din krav taget i betragtning, hvis det absolut ikke skal være en bærbar, så ville jeg personligt nok kigge på en Asrock Vision 3D (eller en Mac Mini, lidt dyrere men mere elegant at se på, og lidt mindre hukommelse og lager, eller generelt bare en eller anden NetTop formfaktor computer) og smide den til TV'et eller bare købe en god (stor?) skærm og slutte til. ASRock Vision 3D 137D 6300 SEK Samsung SyncMaster BX2450 2000 SEK Eller med indbyggede højtalere (sikkert ikke super kvalitet) Asus VE276Q 3000 SEK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan godt læse mig frem til at jeg skal kigge på Mac en gang til. Dog er 13" alt for småt' date=' har en 17" laptop i dag... Jeg ved godt at man kan købe en til 4-5000, tænker og tror bare at pris og kvalitet følges ad. Men takker for input[/quote'] Jeg ville foreslå du måske samler din egen pc hos nogle af de store leverandører (Dell/HP/IBM mm) Her er f.eks et forslag til en MEGET kraftig Dell stationær med Bluray drev så du kan afspille bluray film. Evt kan du supplere med et kabel som forbinder computeren og tv'et i stuen så du kan se film fra f.eks voddler. http://www1.euro.dell.com/content/topics/segtopic.aspx/minicat/new/upsell/inspiron-580-D005829?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar, syntes specielt den ASrock ser interessant ud... ang Dell, var der ikke et eller andet med deres garanti, kundeservice et eller andet som var i medierne for noget tid siden?? Nå en lille en til Mac folket, var ude og lave lidt research i går inden job, og jeg forelskede mig godt nok lidt i en Imac 27"... men av for en pris! Så kigger jeg lidt rundt på nettet og ser at man faktisk kan få den til omkring 13,500 (mere end jeg havde planlagt, men sådan går det jo så tit..) men med det apple kalder I3 med en 3,2 ghz processor, den jeg pillede ved i butikken var en I5 tror jeg med 2,8 ghz... Så spørgsmålet er om den er meget langsommere og vil den være overhalet indenom af andet gear til billigere penge inden 8 måneder eller hur?? Hvor langt tid går der før apple sender en ny Imac på gaden igen? Takker på forhånd

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for alle jeres svar, syntes specielt den ASrock ser interessant ud... ang Dell, var der ikke et eller andet med deres garanti, kundeservice et eller andet som var i medierne for noget tid siden?? Nå en lille en til Mac folket, var ude og lave lidt research i går inden job, og jeg forelskede mig godt nok lidt i en Imac 27"... men av for en pris! Så kigger jeg lidt rundt på nettet og ser at man faktisk kan få den til omkring 13,500 (mere end jeg havde planlagt, men sådan går det jo så tit..) men med det apple kalder I3 med en 3,2 ghz processor, den jeg pillede ved i butikken var en I5 tror jeg med 2,8 ghz... Så spørgsmålet er om den er meget langsommere og vil den være overhalet indenom af andet gear til billigere penge inden 8 måneder eller hur?? Hvor langt tid går der før apple sender en ny Imac på gaden igen? Takker på forhånd
Jo, og jeg tror ikke de var stolte af det :) De leverer så mange pc'er til så mange forbrugere, så mon ikke det går galt for dem en gang imellem. Jeg tror at det er det samme uanset om du vælger HP, DELL, IBM eller en anden større leverandør. Fordelen ved at vælge HP, DELL eller IBM er at kvaliteten plejer at være i orden og maskinen har været gennem en kvalitetsbedømning. Er man selv lidt nørd kan du selvfølgelig lave en bygselv som er meget billigere :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nå en lille en til Mac folket, var ude og lave lidt research i går inden job, og jeg forelskede mig godt nok lidt i en Imac 27"... men av for en pris! Så kigger jeg lidt rundt på nettet og ser at man faktisk kan få den til omkring 13,500 (mere end jeg havde planlagt, men sådan går det jo så tit..) men med det apple kalder I3 med en 3,2 ghz processor, den jeg pillede ved i butikken var en I5 tror jeg med 2,8 ghz... Så spørgsmålet er om den er meget langsommere og vil den være overhalet indenom af andet gear til billigere penge inden 8 måneder eller hur?? Hvor langt tid går der før apple sender en ny Imac på gaden igen? Takker på forhånd
Tror du kan regne med at efter 8 måneder er den pc du køber i dag helt uaktuel. Det er bare med at finde en pc/mac som du synes er god til dit formål og så lade være med at følge prisudviklingen for at stykke tid ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Specielt for iMac 27" er opløsningen på skærmen på 2560 x 1440 pixels som til dels kan retfærdiggøre den høje pris. Hvis du skal købe sådan en skærm i "løs vægt" koster den fra omkring 6.000 dkk iflg edbpriser.dk. iMac 27" fås med i3, i5 og i7 CPU - hvilken der performer bedst afhænger nok til dels af hvad du skal gøre med den. Og om det er en nye eller gamle udgave af CPU'en. Jeg vil dog sige at de er alle hurtige og kan leve op til de krav du har stillet i starten - inklusive afspille full-HD materiale i høj kvalitet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Køb IKKE en iMac nu! De bliver snart opdateret, formentlig inden for nogen uger. Jeg købte selv en ny iMac 27" i November måned 2010, ganske vist med andre specs (I7, 8gb ram, 256gb SSD - hurra for multimedieskatten :)). Bemærk at den har en lidt anderledes aspect ratio på skærmen, hvilket gør den sublim til tv og film kiggeri!. Til dit behov, så tror jeg at de kommende specs, dvs. dem som kommer om 14-30 dage i entry level vil være helt ok. Så vidt jeg ved, så bliver næste version også med Sandy Bridge CPU'er, så der er fart over feltet både fra lille til stor model. Du bør dog selv opgradere ram'ne, da Apple's priser er helt i skoven. De er nemme selv at montere, husk dog at lægge skærmen på en seng eller lign, da foden har det med at flippe op ret så voldeligt. Jeg købte som sagt denne iMac i November sidste år, og på det tidspunkt var den noget af det hurtigeste man kunne få fra Apple. Jeg har så netop skiftet min arbejds-Macbook Pro ud med seneste model, og den er næsten dobbelt så kraftig, rent benchmark mæssigt ihft. min 5 mdr. gamle iMac. De nye Sandy Bridge CPU'er er simpelthen i en klasse for sig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der kommer nye om så kort tid - så er jeg helt enig - vent på det.... Eller er de gamle nu stadig hurtigt - min private MacBook Pro 17 er med 2.66 Ghz Core2 Duo CPU og 4 GB RAM og det rækker altså også i dag ret langt... Men specielt hvis man kunne forestille sig at rode med billedredigering eller i endnu højere grad videoredigering så er der nok rigtig meget god grund til at vente og tage en af de nyeste CPU'er. Men til facebook, mail, skype, net-tv og film - så giver det næppe noget særligt... :) Måske du kunne være heldig at finde en udgående model billigt når de nye bliver annonceret - det havde jeg held med da jeg købte min MacBook - og så få en sjat i rabat :) Husk i øvrigt også at Apple giver rabat hvis man er tilknyttet en undervisningsinstition som lærer mv...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du ikke vil have den i hvid, ville jeg gå ind på edbpriser.dk og finde en bærbar der understøtter hdmi og fullHD http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4671276 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4308044 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4793411 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4661923 I hvid koster den med samme specs en 6-10K ekstra og fåes kun med 100% styret proprietær software.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
[...] Hvis man endda også koder lidt så er Apple da helt idiotisk mht. tastaturlayout, en simpel ting som et pipetegn (|)? Det kan man lave med Alt+Shift+L? Nej, det er ikke et pipetegn, i hvert fald ikke på min MacBook Pro. [...]
Det er meget nemmere at finde pipetegnet på en Mac - det er med Alt+i (på et standard Mac tastetur). På mange PC keyboards er pipen under AltGr+´

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man kaster sig over den nye 2011 MacBook Pro' date=' vil man kunne sætte optil 16GB ram i [i'](officelt er det kun 8GB som er max)
Det var jeg faktisk ikke klar over, har kun 8 i min. Rart at vide at når tiden kommer og klodserne bliver lidt billigere, så er det muligt - tak for tippet :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er meget nemmere at finde pipetegnet på en Mac - det er med Alt+i (på et standard Mac tastetur). På mange PC keyboards er pipen under AltGr+´
Tak! Jeg skulle have brokket mig herinde noget før, det har irriteret mig hver gang jeg lige skulle have lave nogen småting i shell (eller i script) hvor jeg enten skulle pipe noget over i et andet program, eller hvis jeg skulle bruge OR || :) Alt jeg har fundet via Google har peget på Alt+Shift+L som altså giver "fl", ikke noget der overhovedet ligner pipe. Backslash tog mig lidt tid at finde, men den gav så mening (Shift+7 for normal slash, smid en Alt med og man fik backslash). Mht. hele den Dell fadæse der var i Kontant sidste år, det er nogen helt groteske eksempler som måske drejer sig om 0.001 promille af deres salg (hypotetisk tal). Har siddet i deres tekniske support (her i Sverige samt i Danmark) og desværre så er Call Centre meget ude efter at få god SLA (da det er det som nemt kan måles og fåes bonus på) og det går ud over kunder. Dell sender dog surveys ud til alle der har rettet henvendelse til supporten og den bruger Dell rigtig meget overfor call centrene, så hvis man ikke giver support agenten sin e-mail-adresse (der udelukkende bruges til at sende survey ud til) eller ikke udfylder den survey, så giver man call centeret lov til at give dårligere service end det de reelt bliver betalt for. Derudover så hyres der alt for ofte personer som ikke har den nødvendige kompetence til rent faktisk at kunne fejlsøge udover det som Dells interne knowledgebase slavisk tvinger alle agenterne til at gennemgå. MEN hvis man ikke er uheldig og få en computer med dårlige komponenter (dårlige som i mandsgskomponenter), så får man en god computer til ikke alt for mange penge. Og hvis man så selv kan udskifte dele og kan lave grundlæggende hardware/software fejlsøgning (grundlæggende udelukke at det er OS årsaget og fastlægge det er hardware årsaget), så har man stort set dag til dag service. Og skærme kommer der bare en DHL (eller TNT osv) mand og udskifter med en refurbished model. Altså, man har alting hentet og bragt til døren ved Dell, kender jeg ikke andre der tilbyder, netop fordi de andre ikke har direct-to-costumer salgskoncept.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites