Jump to content
Søren&Eva

Bor i Sverige og starter virksomhed i DK, skal firma da have adresse i DK??

Recommended Posts

Mit firma er et konsulent firma - sælger ydelser indenfor ledelse og personlig udvikling. Tror selve registreringen hed noget med uddannelse/undervisning. Jeg ved ikke om det gør en forskel at jeg også arbejder i Danmark - men det tror jeg nu ikke hende der hjalp mig i telefonen kunne vide noget om. Jeg oprettede i marts 2010 og flyttede til S i 2003.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille advarsel....et enkeltmandsfirma kan ikke omdannes skattefrit til et ApS hvis man er bosiddende i udlandet. Det har lige kostet 1,5mill i skat.... Det kan man hvis man er bosiddende i DK. Det er intet som helst problem at drive samt oprette et enkeltmandsfirma i DK. Alle der påstår noget andet, kan spørge sig selv om hvordan jeg har kunnet det siden 2003.... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal lige forstå dig- boede du i S da du oprettede enkeltmandsvirksomhed i DK?

En lille advarsel....et enkeltmandsfirma kan ikke omdannes skattefrit til et ApS hvis man er bosiddende i udlandet. Det har lige kostet 1,5mill i skat.... Det kan man hvis man er bosiddende i DK. Det er intet som helst problem at drive samt oprette et enkeltmandsfirma i DK. Alle der påstår noget andet, kan spørge sig selv om hvordan jeg har kunnet det siden 2003.... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvilket cpr nummer opgav du??? For jeg forsøger at oprette for kæresten... og første gang skrev de tilbage at de skulle bruge hans adresse i sverige, næste gang at de ikke kunne oprette firma fordi han ikke var ført på adressen (svigermors også her- altså min mor)... Så altså, jeg har udfyldt kærestens navn og cpr- og firmaadresse hos mine forældre.. men får den afvist idet han ikke har adresse i DK! Meget sært.. jeg må ringe til dem.. / Rikke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jeg har nu i tre uger forsøgt at danne enmandsvirksomhed... senest fik jeg brev tilbage om' date=' at de ikke kunne oprette firmaet på den c/o adresse jeg har angivet, fordi jeg ikke bor der.. nej, jeg bor i SVERIGE!! Ok, hvordan gjorde du??[/quote'] De også helt væk hos E og S.. Jeg lavede mit firma som dansk med udenlandsk adresse og du blir tilknyttet skattecenter tønder.. Dette må du IKKE lade ske, du får et SE nr hvilket ifølge dem er det samme.. Du kan ik slåes op på cvr.dk kun på skat.dk så da 3 sku kreditgodkende mig, jamen hov dit firma findes jo ik?? Nej ik på cvr.dk, men skat.dk. Jamen det ik godt nok desværre.. Ringer til PBS og vil ha dankort på min hjemmeside, kan jeg ik fordi jeg ik er på cvr.dk.. Når udenlandske virksomhed tjekker mit cvr, er firma adressen i tønder?? Det fatter de heller ik og skat ka ik lave det om.. Havde så meget lort med dem, men konens firma er oprettet i hendes navn(hun bor med mig cføli) og med min mor som bor i kbh som repræsentant og postadresse og så fik hun dansk cvr der kan slåes op på cvr.dk... Jeg diskuterede højlydt med dem derinde på kontoret ang konens firma og han benægtede og sagde det kun ku laves magen til mit, og alt andet er umuligt, så fik han cvr nr fra min vens firma som er oprettet ligesom konens, nåå jamen det ku man så godt... Ik et undskyld jeg tog fejl eller noget Sent from my AiiiiiiiiightPhone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Går også med tanker om at starte lidt selv ved siden af jobbet i DK. Har læst denne tråd (og flere) igennem og det lader til, at der er en del forvirring (hos alle parter) omkring hvorvidt det er muligt at oprette en enkeltmandsvirksomhed i Danmark hvis man bor i udlandet. I følge http://virkguiden.virk.dk/kurser/skal-du-starte-en-enkeltmandsvirksomhed (som vist er en rimelig "officiel" hjemmeside) kan det IKKE lade sig gøre. Start guiden og klik herefter på "Hvilke krav er der til dig som ejer af en enkeltmandsvirksomhed?" Her bliver listet tre basale krav. - Du skal være 18 år - Have CPR nummer - Være bosiddende i Danmark Det virker lidt som at det er tilfældigt, at nogle herinde har fået lov alligevel, og det lugter lidt af at det er fordi folkene i SKAT og EogS er inkompetente og ikke kan finde ud af at administrere reglerne (hvilket jo kun er godt i Jeres tilfælde). Jeg har ikke forsøgt at oprette mit enkeltmand endnu og har næsten på forhånd opgivet, men inden da vil jeg lige høre om nogen har nogle nye erfaringer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har ikke forsøgt at oprette mit enkeltmand endnu og har næsten på forhånd opgivet, men inden da vil jeg lige høre om nogen har nogle nye erfaringer?
Jeps. Jeg har spritnye erfaringer. Man kan ikke oprette et enkeltmandsfirma, hvis man ikke har bopæl i Danmark. Så kan du flytte til Danmark og åbne det, og herefter flytte til Sverige, men så skal du faktisk lukke firmaet igen. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja mit kører altså endnu, og jeg betaler da skat hvert år og indberetter moms og det hele. Tror i ikke, det kan vær fordi det kræver en adresse i DK? jeg har jo som nævnt tidligere adresse hos mine forældre i DK, som har godkendt, på en blanket, at firmaet kunne være på den adresse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja mit kører altså endnu' date=' og jeg betaler da skat hvert år og indberetter moms og det hele. Tror i ikke, det kan vær fordi det kræver en adresse i DK? jeg har jo som nævnt tidligere adresse hos mine forældre i DK, som har godkendt, på en blanket, at firmaet kunne være på den adresse.[/quote'] Jeg tror at det kører endnu, fordi der ikke er nogle mekanismer, der automatisk kan fange dette. Jeg har selv haft et dansk enkeltmandsfirma mens jeg var bosiddende i SE uvidende at det var forkert - så det kan helt sikker lade sige gøre. Ingen tvivl om det. Men jeg har fået oplyst, at du skal lukke dit danske enkeltmandsfirma, hvis du rejser ud af landet. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undersøgte det, da jeg flyttede over, og man kan godt have en dansk enkeltmandsvirksomhed, selvom man bor i sverige. Pointen er, at selvom ens personlige folkeregisteradresse er flyttet ud af landet, så er det ikke et problem, så længe ens FIRMA adresse er registreret i danmark. Jeg har flyttet firmaadresse et par gange, og cvr er fuldt tilfreds, selvom det ikke er min personlige folkeregisteradresse. De sender blot et nyt cvr bevis til min nye firmaadresse. Kravet er helt præcist, at firmaet skal have en fysisk (post) adresse, som myndighederne kan kontakte virksomheden på. Jeg tror bare flere har oplevet, at oprettelse af en personlig virksomhed er et problem, når man bor i udlandet. Hvis man starter med at oprette en dansk firmaadresse, så burde det ikke være et problem. Du har dansk cpr-nummer (til skat), og dansk firmaadresse - færdig. Men hvis du prøver at give cvr din svenske hjemmeadresse, så stopper de processen. Et dansk firma kan ikke (kun) have en udenlandsk adresse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan ikke lovligt have en "enkeltmandsvirksomhed" som den har af betegnelse/driftsform i DK - hvis man er bosat i udlandet. Bosatte i udlandet skal have oprettet enkeltmandsvirksomheden som betegnelse/driftsform "udenlandsk, anden virksomhed". Det betyder også at man så hos SKAT ikke har de samme muligheder/rettigheder - fx ved log ind til Erhverv, her er det ikke muligt at knytte sit danske NemID op, da SKAT kun tillader dette ved danske firmaer/selskaber, og når man er logget ind vil man under "Rettigheder til selvbetjening" kun have "Autorisering af revisor m.fl." som valgmulighed - pga. den udenlandske registrerings form.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
man kan godt have en dansk enkeltmandsvirksomhed' date=' selvom man bor i sverige.[/quote'] Interessant med denne uenighed. Jeg har haft en enkeltmandsvirksomhed i Danmark siden 2003, og har været bosat i Sverige siden 2008. Går stærkt ud fra, at SKAT og/eller Erhvervstyrelsen havde taget fat i mig for længe siden, hvis jeg gjorde noget ulovligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Interessant med denne uenighed. Jeg har haft en enkeltmandsvirksomhed i Danmark siden 2003' date=' og har været bosat i Sverige siden 2008. Går stærkt ud fra, at SKAT og/eller Erhvervstyrelsen havde taget fat i mig for længe siden, hvis jeg gjorde noget ulovligt.[/quote'] Igen... jeg er ikke i tvivl om, at det kan lade sig gøre, men det er ikke ens betydende med, at det er ok. Som sagt... jeg har fra SKAT/Erhvervsstyrelsen fået at vide at man skal lukke sin enkeltmandsvirksomhed, når man flytter til Sverige. Er det et ApS f.eks., kan man fortsætte med at havde det kørende, selvom man ikke bor i DK. Jeg ventede i kø i telefonen to gange i mere end 30 minutter, hvorefter jeg gav op og sendte en mail (tænk engang hvis vi andre kørte virksomhed på samme måde). Svartid på 3 uger, og svaret lød: "Reglerne er sådan, at når du flytter til udlandet, skal du lukke din enkeltmandsvirksomhed og registrere dig som udenlandsk virksomhed." Og direkte adspurgt, om det er muligt at have et ApS som bosiddende i SE: "Ja det er muligt at have et ApS i Danmark med dansk adresse, selv om du bor i Sverige." http://www.google.com/search?q=enkeltmandsvirksomhed+bosiddende bl.a. http://www.startvaekst.dk/ekspertsvar/58390/2002 Alternativer er der jo de nye europæiske kapitalvirksomheder... Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som sagt... jeg har fra SKAT/Erhvervsstyrelsen fået at vide at man skal lukke sin enkeltmandsvirksomhed' date=' når man flytter til Sverige. [/quote'] Aah, havde af en eller anden grund overset dit foregående indlæg! Men tja... det er vel typisk dansk bureaukrati. Vi laver nogle regler, men vi fortæller da ikke noget om det, til de virksomheder det faktisk gælder. Det må de selv finde ud af! Men jeg kunne forestille mig, at det kan have noget at gøre med, at man som ejer af en enkeltmandsvirksomhed hæfter personligt, og i tilfælde af skyld til SKAT er det mere besværligt at inddrive, hvis ejeren bor i udlandet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis dette var sandt hvordan ku jeg så starte enkeltmands virksomhed i danmark mens jeg boede i sverige?? Og konen har det også nu? Jeg havde så noget momsgæld og de var LYNHURTIGE til at få kronofogden til at begynde og inddrive gælden uden nogen spørgsmål overhovedt og de ville inddrive et beløb 5x som stort som det skyldige da skat bare havde gættet sig frem til det skyldige Sent from my Aiiiiiiightphone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel bare som med alt andet hos SKAT. Snakker du med medarb. A, gælder ét, og snakker du med medarb. B, gælder noget helt andet. Hvorfor er I så overraskede, at I har fået forskellige svar? Det er SKAT! Intet nyt under solen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært at gætte sig frem til hvordan jer som har boet i Sverige da I oprettede jeres enkeltmandsvirksomhed, har fået oprettet jeres virksomhed. Der er blevet spurgt til dette op til flere gange, men ingen har ville komme med en brugbar checkliste, så det bliver muligt at få oprettet en "enkeltmandsvirksomhed" som virksomhedsform, når ejeren har bopæl i udlandet. Det eneste der er blevet skrevet om herinde er hvordan nogle har haft deres virksomhed med fra Danmark, og derefter har kunne beholde "enkeltmandsvirksomhed" som virksomhedsform - som så ikke er en lovlig virksomhedsform når ejeren bor i udlandet - hvorfor dette er ulovligt kan I jo selv spørge Erhvervsstyrelsen om. Jeg kan kun tale ud fra min egen erfaring, hvor jeg har været igennem et ca. 2 måneders tovtrækkeri med Erhvervsstyrelsen før jeg fik min enkeltmandsvirksomhed, som den nu engang skal oprettes når jeg har bopæl i udlandet. Virksomhedsformen kan ikke være af typen "enkeltmandsvirksomhed" da denne form kun er til dansk bosatte ejere. Når virksomhedsejeren bor i udlandet skal virksomhedsformen være af typen "udenlandsk, anden virksomhed", som så også dækker over en enkeltmandsvirksomhed. Når man så har en udenlandsk virksomhedsform, vil man også få en anden status hos SKAT, som da giver nogle ændringer til adgange/muligheder på tast selv for erhverv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er vel bare som med alt andet hos SKAT. Snakker du med medarb. A' date=' gælder ét, og snakker du med medarb. B, gælder noget helt andet. Hvorfor er I så overraskede, at I har fået forskellige svar? Det er SKAT! Intet nyt under solen...[/quote'] Det er ikke SKAT som bestemmer hvilke virksomhedsform det er som gælder - men derimod Erhvervsstyrelsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites