pulse83net 10 Anmeld indhold Skrevet March 22, 2011 Hej Jeg er lige flyttet til Sverige i starten af denne måned og vil i den forbindelse gerne have et privat-/forbrugslån til flytteudgifter, møbler, etc. Jeg har søgt hos min svenske afdeling i Nordea, men blev, fuldstændigt uforståeligt (et rådighedsbeløb på 8000 DKK om måneden, er åbenbart ikke nok), afslået min låneanmodning. Så forsøger jeg så at tage lånet i min danske afdeling, men der siger de at jeg som udgangspunkt skal tage lånet i Sverige, fordi at det er der jeg bor. Nå, fint nok. Jeg forsøger så at låne pengene hos de mange alternative banker (GE, Ikano, ICABanken osv.), men bliver kreditafvist alle steder få sekunder efter ansøgningen er sendt. Jeg tror først at det er fordi at de ikke kan se min indtægt, da den er dansk og prøver så at ringe til GE og høre hvordan og hvorledes. Det viser sig så, at jeg bliver afvist, fordi at jeg har boet i Sverige i under 1 år. Hvad søren gør man så? Hvad er jeres erfaringer mht. lån som "nysvensker"? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Spar op. Tæring efter næring. Find de gamle dyder frem, og et loppemarked. :-P Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 8000 dkk i rådigshedsbeløb er heller ikke meget når du skal låne penge Hvor meget skulle du låne og hvor meget ville du afbetale? Lyder underligt at din danske bank ikke vil låne dig penge fordi du bor i sverige, måske er du en dårlig kunde ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
pulse83net 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 8000 dkk i rådigshedsbeløb er heller ikke meget når du skal låne penge Hvor meget skulle du låne og hvor meget ville du afbetale? Lyder underligt at din danske bank ikke vil låne dig penge fordi du bor i sverige, måske er du en dårlig kunde ? Jeg ville låne 150000 DKK afbetalt over 12 år. Altså rundt regnet 1500 DKK om måneden i lån. Min danske bank har ikke afvist mig fuldstændigt (endnu), men sagt at som udgangspunkt, går den ikke. Jeg har naturligvis bedt dem om at vurdere om jeg ikke kan få et lån alligevel, men har ikke fået svar endnu. Jeg er ikke dårlig kunde. Jeg har aldrig optaget lån før nu og har aldrig været i nærheden af økonomiske problemer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Don A 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 mon ikke det er fordi at de ikke har sikring i de 150.000kr ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 En anden gang: Lån først og flyt bagefter. Du har gjort det i den forkerte rækkefølge. I Sverige vil du blive afvist som nytilflyttet, så du har kun mulighed for at låne i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
pulse83net 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 mon ikke det er fordi at de ikke har sikring i de 150.000kr ? Der er jo selvfølgelig større risiko, når det er uden sikkerhed. Min rådgivers begrundelse i Sverige, var at han vurderede at mit rådighedsbeløb ville blive for lille, hvis renten på mit boliglån steg til max. rente. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
pulse83net 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 En anden gang: Lån først og flyt bagefter. Du har gjort det i den forkerte rækkefølge. I Sverige vil du blive afvist som nytilflyttet' date=' så du har kun mulighed for at låne i Danmark.[/quote'] Ja, det er tydeligvis tendensen. Men hvorfor f*nden (!!) står det ikke i en de mange guides om at flytte til Sverige? Det er jo hamrende essentielt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Der er jo selvfølgelig større risiko' date=' når det er uden sikkerhed. Min rådgivers begrundelse i Sverige, var at han vurderede at mit rådighedsbeløb ville blive for lille, hvis renten på mit boliglån steg til max. rente.[/quote'] Hvordan ser det ud med dit rådighedsbeløb hvis det sker - altså at boräntan stiger? Måske det faktisk ER fornuftigt at lade være - eventuelt låne lidt mindre? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
pulse83net 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Hvordan ser det ud med dit rådighedsbeløb hvis det sker - altså at boräntan stiger? Måske det faktisk ER fornuftigt at lade være - eventuelt låne lidt mindre? Han gik ikke i specifikke detaljer, så det ved jeg ikke. Tvivler dog på at den kan stige så voldsomt (forhøjet max rente er 8,25%), så mit rådighedsbeløb forsvinder. Problemet er jo også at han ikke kender min livsstil, og ved ikke hvor mange penge jeg bruger om måneden ud af mit rådighedsbeløb. Jeg har ikke forhørt mig omkring at låne mindre, men det kan selvfølgelig blive nødvendigt. Alternativt evt. skifte bank. Jeg sidder lige nu i en splinterny bostadsrätt, med et lille bord og en seng og har INGEN møbler eller remedier overhovedet. Det er meget frustrerende. :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Ja' date=' det er tydeligvis tendensen. Men hvorfor f*nden (!!) står det ikke i en de mange guides om at flytte til Sverige? Det er jo hamrende essentielt.[/quote'] Det er lidt irriterende... Jeg har tidligere haft lånt hos Ikano Bank inden for det første år i Sverige - et almindeligt blanco lån - uden problemer. Men det er 5 år siden og var ikke mere end 20.000 sek. Men prøv evt. at ringe til dem og høre hvorfor de afviste dig i første omgang? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Han gik ikke i specifikke detaljer' date=' så det ved jeg ikke. Tvivler dog på at den kan stige så voldsomt (forhøjet max rente er 8,25%), så mit rådighedsbeløb forsvinder. Problemet er jo også at han ikke kender min livsstil, og ved ikke hvor mange penge jeg bruger om måneden ud af mit rådighedsbeløb. Jeg har ikke forhørt mig omkring at låne mindre, men det kan selvfølgelig blive nødvendigt. Alternativt evt. skifte bank. Jeg sidder lige nu i en splinterny bostadsrätt, med et lille bord og en seng og har INGEN møbler eller remedier overhovedet. Det er meget frustrerende. :([/quote'] Regn på det... Du kender dit nuværende bolån og rente... Prøv at regne ud hvad du skal betale hvis renten nu stiger til 5% eller 6% eller 7%... Så kan du se hvad du har til rådighed... Men ja det er mega frusterende kan jeg godt se, at leve med en ølkasse som sofabord... Jeg tror det letteste umiddelbart vil være at gå efter din bank i Danmark og forsøge at få dem med til at låne dig pengene.... Har du Nordea der også? De "plejede" at give en kassekredit på 50.000 dkk uden det store bøvl... Nordea Sverige udsteder vist et gratis VISA Gold med en kredit limit på 50.000 sek hvis du er förmånskund i banken.... Det bringer dig ikke helt op på 150.000 dkk og er nok en lidt smådyr måde at låne på - men det er dog trods alt en mulighed... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Ellers er der jo altid denne her lille lækre mulighed som de foreslår på Facebook?!? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Don A 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Men ja det er mega frusterende kan jeg godt se, at leve med en ølkasse som sofabord... bare der så er fyldte øl i Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
pulse83net 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Det er lidt irriterende... Jeg har tidligere haft lånt hos Ikano Bank inden for det første år i Sverige - et almindeligt blanco lån - uden problemer. Men det er 5 år siden og var ikke mere end 20.000 sek. Men prøv evt. at ringe til dem og høre hvorfor de afviste dig i første omgang? Ja, det vil jeg gøre. Ringede til GE Money Bank, og der var de fordi jeg var nytilflyttet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Han gik ikke i specifikke detaljer' date=' så det ved jeg ikke. Tvivler dog på at den kan stige så voldsomt (forhøjet max rente er 8,25%), så mit rådighedsbeløb forsvinder. Problemet er jo også at han ikke kender min livsstil, og ved ikke hvor mange penge jeg bruger om måneden ud af mit rådighedsbeløb. Jeg har ikke forhørt mig omkring at låne mindre, men det kan selvfølgelig blive nødvendigt. Alternativt evt. skifte bank. Jeg sidder lige nu i en splinterny bostadsrätt, med et lille bord og en seng og har INGEN møbler eller remedier overhovedet. Det er meget frustrerende. :([/quote'] Jeg mente faktisk det der med loppemarkedet helt alvorligt. Sæsonen skydes igang til påske. Jeg er flyttet mere end 1.000 km flere gange og er dermed startet helt forfra ligeså ofte, idet værdien af mit indbo ikke har været transporten værd. I know the drill, og jeg har også siddet i en lejlighed med bare et liggeunderlag en stol og en sovepose. Hvis du har en eller anden mental blokade som forhindrer dig i at se efter brugte ting så arbejd med den i stedet for at rende efter lånemuligheder. Mht lån til forbrug såsom indbo så mener jeg at bankerne maksimalt vil låne dig 2x din månedsløn som tommelfingerregel. Du skal desuden overveje at det indbo du køber for det mestes vedkommende er slidt ned på under 12 år, men gælden forsvinder ikke af den grund. Hvis du ikke har stiftet gæld før tager jeg det som en indikator på at du er ung og uerfaren. Tag det her så fra en som er lidt mere erfaren: Hvis du tænker på at tage et højt forrentet lån for at købe nogle dyre fine sager, fordi du tror de kommer til at gøre dig glad, kan jeg kun sige dont do it! Når du skal til at stifte familie engang så skal du gerne have 100.000 opsparet på nødkontoen. Du skal ikke stå med 100.000 eller mere i forbrugsgæld + bolig- og billån. Hvis din tilkommende bringer det samme ind i forholdet så har vi hurtigt et par kandidater til Luksusfælden. Beklager, men du kan æde det her og nu, eller du kan gå rundt i de næste år for så til sidst at sande at jeg har ret. Det er op til dig selv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
pulse83net 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Regn på det... Du kender dit nuværende bolån og rente... Prøv at regne ud hvad du skal betale hvis renten nu stiger til 5% eller 6% eller 7%... Så kan du se hvad du har til rådighed... Men ja det er mega frusterende kan jeg godt se, at leve med en ølkasse som sofabord... Jeg tror det letteste umiddelbart vil være at gå efter din bank i Danmark og forsøge at få dem med til at låne dig pengene.... Har du Nordea der også? De "plejede" at give en kassekredit på 50.000 dkk uden det store bøvl... Nordea Sverige udsteder vist et gratis VISA Gold med en kredit limit på 50.000 sek hvis du er förmånskund i banken.... Det bringer dig ikke helt op på 150.000 dkk og er nok en lidt smådyr måde at låne på - men det er dog trods alt en mulighed... Ja, jeg har Nordea i DK også. Jeg har allerede kassekredit på 50.000, som der er taget hul på, som en naturlig konsekvens af at jeg ikke har fået lån. Ligeledes har jeg fået en kassekredit her i Sverige på 25.000 SEK. Det er dog ikke måden jeg ønsker at finansiere på, men kan selvfølgelig blive nødt til det. Ellers er der jo altid denne her lille lækre mulighed som de foreslår på Facebook?!? Hehe. De kunne i det mindste pakke det lidt ind. Tjen 2.000.000 på en times arbejde om dagen. Ja, det godt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 En anden gang: Lån først og flyt bagefter. Du har gjort det i den forkerte rækkefølge. I Sverige vil du blive afvist som nytilflyttet' date=' så du har kun mulighed for at låne i Danmark.[/quote'] Dog skal man lige huske på at for at låne penge, skal man have svensk cpr. nr, for få svensk cpr. nr. skal man have svensk adresse.. og så går det ellers bare i ring.. Medmindre man fusker lidt, så kan det squ godt være lidt svært.. Sådan var det i hvert med os :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dk-se-borger 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 bare der så er fyldte øl i Ja, jeg ville ønske at mit sofabord var en ølkasse MED fyldte øl i. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Må være ret så meget enig med fdhin... har du slet ingen penge på kistebunden - som du kan bruge på lidt indbo?... Hmm må jeg være så fræk og spørge hvorfor du er flyttet uden noget som helst?! :) Kan selvfølgelig forstå hvis der har været så langt, at transporten ikke har været indboet værd som en anden skrev.. Men man flytter vel ikke uden at have nogen penge på kistebunden?!... Det virker lidt ulogisk i mit hoved :)... Men en super ærgelig situation - og tror nu du skal tage det med loppemarkeder seriøst :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dk-se-borger 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Jeg mente faktisk det der med loppemarkedet helt alvorligt. Sæsonen skydes igang til påske. Jeg er flyttet mere end 1.000 km flere gange og er dermed startet helt forfra ligeså ofte, idet værdien af mit indbo ikke har været transporten værd. I know the drill, og jeg har også siddet i en lejlighed med bare et liggeunderlag en stol og en sovepose. Hvis du har en eller anden mental blokade som forhindrer dig i at se efter brugte ting så arbejd med den i stedet for at rende efter lånemuligheder. Mht lån til forbrug såsom indbo så mener jeg at bankerne maksimalt vil låne dig 2x din månedsløn som tommelfingerregel. Du skal desuden overveje at det indbo du køber for det mestes vedkommende er slidt ned på under 12 år, men gælden forsvinder ikke af den grund. Hvis du ikke har stiftet gæld før tager jeg det som en indikator på at du er ung og uerfaren. Tag det her så fra en som er lidt mere erfaren: Hvis du tænker på at tage et højt forrentet lån for at købe nogle dyre fine sager, fordi du tror de kommer til at gøre dig glad, kan jeg kun sige dont do it! Når du skal til at stifte familie engang så skal du gerne have 100.000 opsparet på nødkontoen. Du skal ikke stå med 100.000 eller mere i forbrugsgæld + bolig- og billån. Hvis din tilkommende bringer det samme ind i forholdet så har vi hurtigt et par kandidater til Luksusfælden. Beklager, men du kan æde det her og nu, eller du kan gå rundt i de næste år for så til sidst at sande at jeg har ret. Det er op til dig selv. Jeg vil klart sige at dette nok er det bedste råd du får gratis. Personligt har jeg ikke noget imod at have forbrugsgæld, sålænge der er i banken til en rimelig rente (maks 8%), da man jo skal huske på at inflation og fradrag gør det til meget billigt lånte penge. Men pengene skal helst være brugt på noget der giver en indtægt: uddannelse, skabe en forretning eller lignende. Og så er det jo ikke et forbrugslån (med det hedder det jo i banken).. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
pulse83net 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Jeg mente faktisk det der med loppemarkedet helt alvorligt. Sæsonen skydes igang til påske. Jeg er flyttet mere end 1.000 km flere gange og er dermed startet helt forfra ligeså ofte, idet værdien af mit indbo ikke har været transporten værd. I know the drill, og jeg har også siddet i en lejlighed med bare et liggeunderlag en stol og en sovepose. Hvis du har en eller anden mental blokade som forhindrer dig i at se efter brugte ting så arbejd med den i stedet for at rende efter lånemuligheder. Mht lån til forbrug såsom indbo så mener jeg at bankerne maksimalt vil låne dig 2x din månedsløn som tommelfingerregel. Du skal desuden overveje at det indbo du køber for det mestes vedkommende er slidt ned på under 12 år, men gælden forsvinder ikke af den grund. Hvis du ikke har stiftet gæld før tager jeg det som en indikator på at du er ung og uerfaren. Tag det her så fra en som er lidt mere erfaren: Hvis du tænker på at tage et højt forrentet lån for at købe nogle dyre fine sager, fordi du tror de kommer til at gøre dig glad, kan jeg kun sige dont do it! Når du skal til at stifte familie engang så skal du gerne have 100.000 opsparet på nødkontoen. Du skal ikke stå med 100.000 eller mere i forbrugsgæld + bolig- og billån. Hvis din tilkommende bringer det samme ind i forholdet så har vi hurtigt et par kandidater til Luksusfælden. Beklager, men du kan æde det her og nu, eller du kan gå rundt i de næste år for så til sidst at sande at jeg har ret. Det er op til dig selv. Det er fine råd du kommer med, men jeg er håbløst materialistisk. Jeg har altid haft dyre ting (som har gjort mig lykkelig), men jeg har aldrig købt dem, hvis jeg ikke har haft råd til dem eller hvis jeg har kunne ane at min økonomi ikke kunne bære dem. Jeg har dog aldrig haft behov for at låne til dem, som jeg har nu. Så du kan da sagtens have ret i, at det økonomisk mest fornuftige ville være loppemarkeds løsningen. Det ligger bare meget langt fra, hvad jeg er vant til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
pulse83net 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Må være ret så meget enig med fdhin... har du slet ingen penge på kistebunden - som du kan bruge på lidt indbo?... Hmm må jeg være så fræk og spørge hvorfor du er flyttet uden noget som helst?! :) Kan selvfølgelig forstå hvis der har været så langt, at transporten ikke har været indboet værd som en anden skrev.. Men man flytter vel ikke uden at have nogen penge på kistebunden?!... Det virker lidt ulogisk i mit hoved :)... Men en super ærgelig situation - og tror nu du skal tage det med loppemarkeder seriøst :) Jeg var tvunget til at flytte rimeligt hurtigt + at købe bil på samme tid, så havde ikke mulighed for at spare særligt meget op. Så det jeg havde på kistebunden + mit gamle indbo gik til udbetaling på lejligheden og køb af bil. Set i bakspejlet var det ganske dumt, men jeg havde jo ikke regnet med at det var så umuligt at låne til nyt igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Ikea lampe og en brugt sofa... Så kommer de dyre fine ting senere... Immer mehr. http://www.youtube.com/watch?v=ZvOPFl03JvU Igen set i bakspejlet havde det nok også været smart ikke at sælge alt dit gamle indbo med tab (nyt er "altid" dyrere) for at få penge til udbetaling... I stedet for at finansiere noget af udbetalingen... Men ja det bedste råd er nok fdhin's - tæring efter næring lidt og kom ovenpå igen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2011 Det er fine råd du kommer med' date=' men jeg er håbløst materialistisk. Jeg har altid haft dyre ting (som har gjort mig lykkelig), men jeg har aldrig købt dem, hvis jeg ikke har haft råd til dem eller hvis jeg har kunne ane at min økonomi ikke kunne bære dem. Jeg har dog aldrig haft behov for at låne til dem, som jeg har nu. Så du kan da sagtens have ret i, at det økonomisk mest fornuftige ville være loppemarkeds løsningen. Det ligger bare meget langt fra, hvad jeg er vant til.[/quote'] Så du er en form for materialist med foden på bremsen. :) Det er cool, og selvfølgelig fantastisk at der er mange måder at leve sit liv og være lykkelig på. Det gør jo bare hele vores samfund mere spændende. - Før jeg kaster mig ud i en Thomas Blachmann tirade så vil jeg bare sige at du måske skal rykke lidt ved din opfattelse af hvad et loppemarked er. Det er ikke nødvendigvis nedslidte IKEA møbler fra 1983 og gamle udtrådte sko der sælges der. Det kan det være, men man kan skam også være heldig at finde et designer møbel til 8.000+ i fin stand som er blevet til overs i en bodeling eller lignende og score det til 1.000 kr. Du behøver vel ikke at have betalt fuld pris for det for at tilfredsstille den indre materialist? Lignende tilbud kan du finde på blocket.se. Det drejer sig bare om at være hurtigt ude og være villig til at køre lidt efter det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites