Jump to content
Marraffay

Handel via eBay

Recommended Posts

Jeg er en first timer til at handle på eBay, så ville egentlig bare vide hvordan det virker i praksis? Er det privat salg eller køber man igennem virksomheder? Hvordan med troværdigheden? Kan man være så godt som sikker på at ens varer kommer til DK/SE? Og hvad med told og moms osv..? Er på udkig efter en bordstand til mit TV, koster ca. 50 USD hvad jeg kan se. Someone please enlighten me :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er både private og virksomheder på eBay - det vil fremgå af den enkelte sælger hvad han/hun er. Med hensyn til troværdighed så er langt de fleste seriøse - og eBay gør formentlig rigtig meget for at kendte svindlere ikke får lov at sælge. De er et ganske fint "rating" system hvor du kan se anmeldelser fra tidligere købere så du kan få en ide om sælgeren er seriøs og ordentlig. Hvis du betaler med paypal ifm købet kan du klage og få tilbageført beløbet hvis du ikke modtager dine varer og/eller de er forkerte eller defekte. Med hensyn til told/moms betales efter gældende regler. Nogen sælgere gør sig umage for at du får mulighed for at modtage dine varer uden at de bliver toldbehandlet - men så har du selv ansvaret for at huske at betale told/moms. Hvis de sender via DHL eller andre af de store kurerfirmaer er der så godt som ingen vej uden om er min erfaring. Når der sendes med almindelig post er chancen for at gå fri nok større. Hvis du køber varer inden for EU er der ingen problemer med told og moms. Jeg har købt en del på eBay gennem tiden både inden for EU og oversøisk. Det har faktisk altid fungeret fint.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige købt via ebay.de som transporterede med DHL, der gik 2 dage så havde jeg varen i hånden her i sverige og alt gik fint Og min kone køber en del børnelegetøj via ebay (og amazon) i UK Du kan se "anmeldelser" af folk derinde hvor man får en rating. Lad være at handle med folk der har dårlig rating... :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har købt alt lige fra ure over tøj til bildele. Køber f.eks. konsekvent printerpatroner hos min fast "eBay pusher". De sidste par uger har jeg købt en hel del bilreservedele, faktisk. Alt er modtaget maks. 5 dage efter jeg trykkede "køb". Jeg handler udelukkende på eBay i England, dog. Hvis bare du har en PayPal konto, så går alt mere eller mindre automatisk. 4-5 klik med musen, og du har betalt. Som Lars også nævner, skal du dog være parat til at lægge moms og toldafgifter oveni prisen, hvis du køber udenfor EU, f.eks. USA. De kan være flinke at skive "Gift" på pakken, men det er ingen garanti for at den smutter igennem. Karaktersystemet er nogenlunde til at stole på, så længe du ikke køber fra obskure steder som Kina... Når du går ind på en auktion, er der i højre side en box med lidt info om sælgeren. Der står bl.a. et tal i parantes - det er sælgerens samlede antal handler. Klik på tallet, så kommer du ind på hans "karakter-side", hvor du kan se hans positive, neutrale og negative karakterer de sidste 12 måneder. En sælger med 100% rating har ikke modtaget negative karakterer det sidste år, og hvis de har solgt 1000-vis af varer er det at betragte som en ret så troværdig sælger! Men har de fået negative karakterer kan du læse en kort beskrivelse af købers oplevelser. I linien med negative karakterer står tre tal, som er karakterer for hhv. den sidste måned, de sidste 6 måneder og de sidste 12 måneder. Klik på tallet under 12 måneder. Et par negative kommentarer kan godt virke afskrækkende, men husk, at der altid er nogle der aldrig er tilfredse. 10 negative karakterer på et år ud af ialt 1000 handler er jo ikke det vilde... Held og lykke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej alle Tusind tak for alle jeres detaljerede svar. Nu må vi se om jeg får placeret en ordre her en af dagene :)
Hvis det er et firma du handler med så skal du ikke handle med nogen der har rating under 95%. Med mindre det er en sjælden vare eller der er virkelig mange penge at spare. Der er masser af forhandlere med 99.8% fx. Udvalget er stort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

lige et tillægsspørgsmål... Er det alle, eller kun nogen varer der bliver solgt via auktion på ebay? fx på dette link, står der en pris og et antal dage der er tilbage. Men jeg kan ikke se nogen "byde" knap? http://cgi.ebay.com/Pioneer-PDK-TS36B-Plasma-TV-Stand-/160562778798?pt=UK_AudioTVElectronics_Video_Televisions&hash=item25624992ae

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

har kontaktet sælger og det lader til at han sender ud af UK også. Men spørgsmålet er bare om jeg kan byde på varen? Det fremgår at der er så og så mange dage tilbage men ingen steder hvor jeg kan følge auktionen eller byde på varen ... ? :s

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er en "køb nu" annonce. tiden står der fordi der altid er udløbstider på annoncer på ebay da der ellers ville være fyldt op med mange annoncer der ikke var gældende længere
OK, takker, det var lige det svar jeg ledte efter :) Jo, det er en OK pris for varen da den ikke fremstilles længere og ikke er til at finde i DK andet end brugt til omkring 1000kr... Tak for jeres hjælp alle!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites