Jump to content
larscph

Hvor køber man "dimser" til fyret?

Recommended Posts

Hey... Jeg er så heldig at skiftemotoren til den ventil der skifter mellem varmt-vands-produktion og radiatorvarme er gået i stykker - tror ganske enkelt den er slidt i stykker (den når ikke at presse stiften helt i bund da den med en mindre knaselyd springer retur cirka halvvejs). Hvor køber man bedst (læs: billigst) sådan en fyr her i Malmö - nogen bud på det? Den sidder i en IVT panna, men det ligner en standard komponent. Jeg har ved en hurtig søgning på google dog ikke rigtig kunnet finde den - kun et finsk site hvor der er andre der har haft bøvl med at den var i stykker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kaldes en "växelventil" og især de italienske er velkendte for at sidde fast i fuld åben stilling, så går varmepumpen i fejlsikkert modus. Der findes forskellige varianter: http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorventilEMV110.pdf Vi fik selv sådan en fætter på sidste år: http://www.lkarmatur.se/Documents/LK%20Armatur/Produktkatalog/Komponenter%20f%C3%B6r%20v%C3%A4rmesystem/V%C3%A4xelventilere/V%C3%A4xelventil%20525%20sv.pdf De fås med forskellig størrelse gevind. LK'en er god, fordi den kører en anelse langsommere i åben/lukketid, hvilket er mere skånsomt for pumpen. Heldl og lykke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej! Den er ikke så dyr, jeg valgte selv den dovne løsning og fik et firma til at levere den og montere den samtidigt. Tror at ventilen koster omkring 900-1000 Skr. Jeg løb panden mod muren, da VVS grossisterne ikke kunne levere til private - eller også var det LK som ikke var så interesserede. Men der er på IVT's hjemmeside 2 firmaer i Malmö som servicerer varmepumper - og den ene og største/dyreste - var det IKKE. Tror det er dem her: 040-63036 88 De udmærkede sig ved at komme ret hurtigt.... TNI

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm - så vidt jeg kan vurdere er det kun selve den blå dims med motor og lidt mekanik der er i stykker. Selve ventilen fungerer fint og man kan skifte mellem A og B ved at trykke på stiften. Jeg fandt ud af ved at læse lidt på Mut Meccanicas webside at man kan sætte den i et manuelt "mellemstadie" hvor den så slipper vand ud både af A og B - det vil sige jeg har BÅDE varmt vand OG varme i huset... Lækkert - så er der lidt mere ro på til at finde ud af at fikse det. Min tanke er at det nok vil være det letteste, hurtigste og billigste bare at skifte skiftemotoren ved at købe enten en løs motor hvis man kan det - ellers et sæt med ventil og motor af samme model og så blot skifte motoren. Så kan man uden problemet skifte den selv, da motoren er lige til at dreje af ventilen. Tak for tippet Mette - det havde jeg faktisk slet ikke tænkt på! :) Varmepumpe og panna er ~6 år mener jeg - så det skal lige checkes.... Men hvis ventilen ikke koster mere end de dér 1000 sek så kan det ikke betale sig hvis jeg kan slippe afsted med blot at skifte motoren i og med at jeg mener at huske at min selvrisiko på skader på villaförsäkringen er 1500 sek...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jubiiiii... IVT sælger ikke længere den ventil som reservedel så både motor og ventilhus skal skiftes - til for eksempel LK omskifteren... Hopla så røg prisen samlet set op 2500 sek... zzzzzz... Må lige ringe til forskringen og høre om de spytter noget i kassen til dét projekt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites