jesperfrk 10 Anmeld indhold Skrevet March 3, 2011 Hej alle Er lidt i vildrede da jeg står og vil flytte hjem til Danmark da jeg har fået en søn med min kæreste. Jeg har været uheldig at købe min lejlighed i 2007 hvor boligerne toppede. Efter en samtale med min ejensdomsmælger har jeg fået oplyst at jeg ville gå ud me et tab på omkring 220.000 sek. Jeg har derefter talt med min svenske bank og forslået at jeg går ud med det tab og at jeg vil afdrage med 15-20.000sek om måneden.. Det vil de slet ikke være med til. Jeg er virkelig rystet og ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg overvejer at stoppe med betaling af mine regninger og flytte tilbage til Danmark. Men kan man blive retsforfulgt? Er der nogen som ved dette og hvis ja, er der nogen som har en kontakt til en god advokat som jeg evt. kan få med ind over. /JFK Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2011 Lej din lejlighed ud istedet for, og flyt retur til DK :-) Du kan altid sælge din lejlighed, det bestemmer du selv - men banken kan vælge IKKE at refinansierer tabet. I så fald skal du have en anden løsning klar. Evt. med en dansk bank der indfrier tabet, og så kan du jo betale dem i stedet for. Men jeg ville helt sikkert se om jeg ikke kunne leje min lejlighed ud først, og måske undgå et tab helt og holdet. Prisen kan jo hurtigt gå op igen inden for en årrække. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2011 ... en dansk bank der indfrier tabet' date=' og så kan du jo betale dem i stedet for...[/quote'] Var også min første tanke. Du må for alt i verden ikke bare "løbe fra regningen", for selvfølgelig kan du retsforfølges, og det lyder som om du er på vej til et familieliv - tænk på din familie. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2011 I følge www.maklarstatistik.se er de svenske boligpriser i all time high - højere end i 2007. Kan det virkelig lade sig gøre at tabe 220.000 på en bostadsrätt i den periode?? Har du spurgt flere mæglere om en vurdering? Det er ikke nødvendigvis en god idé at leje ud - falder priserne herfra bliver tabet og problemet bare endnu større. Jeg er ikke helt sikker på juraen, men jeg har svært ved at se at banken kan forhindre dig i at sælge, og flytte til Danmark hvis du absolut vil. Du skal dog indfrie hele gælden, hvis du sælger. Det kan du naturligvis ikke, og så må du meddele banken at du ikke kan betale hele gælden og at du ikke har andre aktiver af væsentlig værdi, som kan sælges, men du har en stabil indtægt og vil derfor gerne indgå en frivillig afbetalingsordning. Det er ikke ulovligt. Du skal naturligvis betale hele gælden tilbage før eller siden + renter - og renterne bliver markant højere når der ikke længere ligger noget til sikkerhed for lånet. Men hvis du kan afdrage med 15.000 om måneden, så vil 220.000 alligevel blive betalt tilbage i løbet af 1½-2 år selvom renten er høj. Man kan naturligvis ikke slippe for at betale bare fordi man flytter til Danmark - svensk gæld kan sagtens opkræves i Danmark. Men du kan måske blive registreret som dårlig betaler i Sverige, og det kan give problemer med at få lån i Danmark - så det vil klart være en fordel hvis du fx. kan få en dansk bank til at låne dig det manglende beløb i stedet. Det er jo så et blankolån, så renten er ikke køn. Er du sikker på at du kan afdrage 15.000-20.000 om måneden?? Det lyder meget højt i mine ører. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dk-se-borger 10 Anmeld indhold Besvaret March 4, 2011 Lej din lejlighed ud istedet for, og flyt retur til DK :-) Du kan altid sælge din lejlighed, det bestemmer du selv - men banken kan vælge IKKE at refinansierer tabet. I så fald skal du have en anden løsning klar. Evt. med en dansk bank der indfrier tabet, og så kan du jo betale dem i stedet for. Men jeg ville helt sikkert se om jeg ikke kunne leje min lejlighed ud først, og måske undgå et tab helt og holdet. Prisen kan jo hurtigt gå op igen inden for en årrække. 1. Du vælger selv om du vil sælge din bostadsrätt, herunder om du vil acceptere de bud der måtte komme når lejligheden er til salg. Dette kan banken ALDRIG nægte dig, det kan godt være at de har en holdning, men de har ingen bestemmelse. 2. Hvis du sælger og du har mere gæld efter at have indfriet bostadslånene, bliver banken jo nød til at finansiere tabbet vha et almindeligt forbrugslån eller lignende. Du burde i denne situation altid kunne få bankens liste pris på renten for et forbrugslån. Hvis du iøvrigt er en kunde der har vedligeholdt dine afdrag. Hvis du virkelig kan lave så høje afdrag som du skriver, burde der ikke være noget problem i at eventuelt forhandle renten ned. 3. Lyt ikke altid til hvad en bankrådgiver siger, de er ikke alle lige finansielt inteligente, paradoksalt nok. Kend din situation, rettigheder og muligheder. Jeg ville som de andre skriver, få nogle flere vurderinger og en bedre fornemmelse af markedet for din bostadsrätt. Det med at leje den ud kan være en mulighed, men igen der er ingen garanti for at den stiger i pris på kort sigt. Held og lykke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 4, 2011 Er du sikker på at du kan afdrage 15.000-20.000 om måneden?? Det lyder meget højt i mine ører. Jeg sad og funderede over det samme... Men kan du smide 15-20k ekstra om måneden, hvorfor så ikke bare gøre det nu og få banket gælden ned? Da antagelsen er at din bolig i DK ikke er gratis burde du jo kunne gøre det allerede nu... Og overfor banken demonstrerer det betalingsvilje... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites