Jump to content
MichelleMischa

Vi overvejer Sverige

Recommended Posts

Hejsa! Mig og min mor + to søskende på 10 og 12(Jeg er selv 17), overvejer at flytte til Sverige igen. Vi boede der 1 år da jeg var 8-9 år. Det var ikke planlagt, at flytte tilbage, men min mor gik hjemme og fik hjemve. Min far var næsten aldrig hjemme, for han arbejdede i Danmark. Nu vil vi rigtig gerne tilbage igen, men vi er lidt i tvivl. Min mor går i skole nu og får su, vil hun kunne fortsætte i skole og få su i Sverige? Og hvis hun istedet skal have et almindeligt arbejde, er det så svært at få, eller? Jeg arbejder i køkkenet i en børnehave, hvor jeg har været i lidt over et år, så jeg vil jo også skulle have arbejde. Og jeg har ikke 9. klasses eksamen. Håber i kan hjælpe. :-) -Michelle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til :) For at svare på dine spørgsmål: 1. Ja, hun kan få sin SU med fra Danmark til Sverige på den danske uddannelse. Vær opmærksom på at man kan søge fritagelse for skatten på SU efter man er flyttet hertil. 2. Arbejde i SE afhænger jo af hvad hun laver, det er jo lidt ligesom at spørge om det er svært at få job i DK. 3. Igen kan det være svært at svare på, men kig lidt hos Arbetsförmedlingen: www.arbetsformedlingen.se For jeres begges vedkommende vil det nok også afhænge af jeres evner til at lære svensk. Kan man ikke det står man jo ringere end de andre ansøgere, specielt i ufaglærte jobs...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites