Jump to content
stof

Boligmarkedet i Malmø lige nu? OP/NED?

Recommended Posts

Hej alle, Nu har jeg fulgt de, ofte, interessante debatter herinde et stykke tid og vil derfor forsøge mig med et spørgsmål herinde. Jeg flyttede til Malmø i August med min svenske kæreste og bor lige nu til leje på St. Knuts Torg. Problemet er vi bliver "smidt" ud til sommer, da lejeaftalen ikke kan forlænges, lovligt nok iøvrigt. Så intet brok der. Vi arbejder begge i Danmark, men har opbygget et herligt netværk i Malmø (som jeg sgu er kommet til at holde ret meget af) og vil nødigt flytte til København lige foreløbigt, måske senere. Nå men, mit/mine egentlige korte spørgsmål er egentlig omkring prisudviklingen i Malmø lige nu og hvordan man kan skaffe sig et pålideligt overblik over denne udvikling. Vi er kredit vurderet til lige under 3 mill., så vi overvejer at købe i dette leje. Jeg har googlet, læst indlæg her, set markedsstatistikker fra danske hjemmesider og lign. Men er det toppen vi ser nu? Og hvilke hjemmesider/personer kan man tage kontakt til for at danne sig et overblik eller få "prof" hjælp til markedsanalyse? Ejendomsmæglere er vel næppe upartiske? Vi overvejer at bo i den kommende lejlighed i en 5 års tid og vil egentlig bare undgå et for stort fald i priser (som alle andre :) ) Jeg/vi er førstegangekøbere, så det er et område hvor vi begge er på udebane! Lang smørre, undskyld, men tak for feedback. mvh. Sara & Thomas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

He he, netop det råd var vel forventet. Godt ord igen. Siden du henviser til er netop roden til min nervøsitet. Havde tjekket den ud og kurven ser grim ud. Men når det nu er sagt, så var der for få år tilbage adskillige vismænd der skrev side op og side ned med "boble der vil briste i København/Danmark", "priser der vil falde", "toppen af kurven" etc. etc. etc. De folk, eksperter vil nogen mene, må findes på denne side af sundet også?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Et eller andet sted skal man jo bo - det er problemet. Lige nu er jeg langt mere nervøs for boligpriserne end normalt. Det er i hvert fald meget risikabelt at købe noget, som I kun lige akkurat har råd til på nuværende tidspunkt. Du kan læse en masse forskellige holdinger til problemet ved at følge med på Dagens Industri's hjemmeside (www.di.se) - der er der som regel et par artikler hver uge om bostadspriserne, og det genererer hundredevis af kommentarer hver gang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bostadskreditnämnden siger i rapport at boligboblen brister snart: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varnar-for-briserande-bostadsbubbla_5962551.svd En professor i boligøkonomi siger nej den gør ikke, hvilken boble? (Læg mærke til at han beskyldes i kommentarerne for at have politisk agenda) http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/professor-ingen-boprisbubbla_5963537.svd Finansinspektionen nægter at der er en boligboble (Læg mærke til at de gerne vil fremstille deres til dels udskælte lånetak som en bragende success) http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/fi-vill-inratta-stabilitetsrad_5976297.svd Riksbanken ser ingen boligboble: http://www.dagensps.se/artiklar/tt/2011/01/20/bomarknad/index.xml Men de ser til gengæld en alt for høj gæld i husholdningerne. Øhm, er det ikke stort set det samme? Tidligere finansminister vil gerne tale om boligboble og risiko for ny finanskrise: http://www.dagensps.se/artiklar/2011/02/10/52685349/index.xml Der er nogen der ynder at skrige "finanshypokonder!" Det er der altid. Det er også dem der siger at denne gang er det anderledes, når der er ved at komme for meget kul på. Man erindrer da Anders Fogh f.eks bad økonomerne om at skrive deres lærebøger om. Du vil også finde dem der agerer som "chicken little" - du ved den der tegneseriekylling som er helt sikker på at solen falder ned og at alverdens ulykker kommer til at opstå. Hvis du spørger mig så mener jeg at boligbobler opstår efter indførelse af nye og mere lempelige lånetyper, for lave renter og efter lempelser af boligbeskatningen. Nuvel, boligbeskatningen blev lempet for 5 år siden, renterne har været meget lave i nogle år, og jeg ved faktisk ikke hvor nyt afdragsfrihed er i Sverige. I Danmark blev det jo indført i 2002 hvis jeg husker ret. Samtidig vil folk begynde at behandle deres bolig som en kassekredit i takt med at vurderingen stiger. Boligen bliver belånt og finansierer køretøjer, rejser og andet godt. Ingredienserne er altså til stede for en rigtig "god" boligboble. Jeg tror såmænd bare at der skal ske en eller anden hændelse som så at sige sparker taburetten væk under markedet. Det kan være en ny eksportkrise f.eks. Men der er altså ikke nogen som kan sige præcist hvad og hvornår det sker. Der kan gå flere år. Mine råd er: -Spar op. Som førstegangskøbere skal I komme med 15% udbetaling. -Regn med en rente på 6% i stedet for nuværende ca 3.5%. Og regn med at SEK ligger i kurs 100. Hvis I så STADIG har råd og lyst til at bo i huset så kan I overveje det. I skal overveje om det er det værd først.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

tak fdhin, Det var netop et svar i den boldgade jeg søgte. Dog er jeg selvfølgelig klar over at situationen (boligmarkedet red.) ikke er mulig at forudse. Vi ville nødigt forlade Sverige og Malmø, men som situationen er nu, så virker det decideret dumt at invistere i noget. Vi havde dog en lejlighedsvisning i eftermiddags på Möllan og det var sgu en cool lejlighed på lige under 2. Så overvejer at byde 1,7 og så se hvad der sker. Skulle sælger godtage, så bør vi allerede have reddet en del af det forventelige tab i lejligheden. Ellers bliver det København! Det kunne være cool hvis vi benyttede denne tråd til at holde alle opdaterert på rygter, rentestigninger, analyser og lign.? Så kunne man poste links og diverse, så andre i vores situation kunne opnå samme viden og baggrund inden købet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror vi vil se fremtiden anderledes end fortiden "7 gode og 7 dårlige år" - tror vi vil se markedet på alle punkter vil svinge meget mere volatilt. Hvis i planlægger at bo kort tid i jeres bolig, så lej - men skal i bo i boligen i 5-10 år måske jamen så køb da og få det som i vil have det. I taber ingen penge, så længe i bliver boende jo(der skal realiseres) - og tror ikke man skal anskue fastejendom som investeringsobjekter mere - når vi snakker almindelig beboelse til manden på gaden. Boligen er rammen om jeres liv, så sørg for den er i orden - mere end om i tjener kassen eller går lige O.P op, når den skal sælges.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tak fdhin, Vi havde dog en lejlighedsvisning i eftermiddags på Möllan og det var sgu en cool lejlighed på lige under 2. Så overvejer at byde 1,7 og så se hvad der sker. Skulle sælger godtage, så bør vi allerede have reddet en del af det forventelige tab i lejligheden. Ellers bliver det København!
Har du link til den lejlighed? ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi ville nødigt forlade Sverige og Malmø' date=' men som situationen er nu, så virker det decideret dumt at invistere i noget.[/quote'] Dumt og dumt, det ved jeg nu ikke. Mens jeg er en af dem der hælder til sortsyn så er det ikke sikkert jeg får ret. Men vi lever i usikre tider ja, og man må være forsigtig. Renterne stiger, inflationen stiger, priserne på mad og benzin stiger, skatten stiger formentlig også inden så længe, den svenske krones kurs stiger. Det eneste der egentlig ikke stiger nævneværdigt er lønningerne. Så derfor er det som ville være dumt på nuværende tidspunkt simpelthen at gå ud og spænde buen for hårdt. Det ville være dumt på to gennemsnitslønninger at gå ud og låne 3-4 millioner afdragsfrit og skaffe de sidste 15% med forbrugslån. For hvis huspriserne tager et dyk på 15-20%, så er man jo mere end en halv million short lige der. Det er jo derfor at de vil have man lægger 15% kontant. For at forhindre at køberne bliver teknisk insolvente. Så er det også vigtigt som Basse skriver at overveje hvor længe man skal sidde i boligen. Hvad med familieforøgelser, hvis sådan noget er planlagt indenfor de næste 5-7 år? Er der plads til det? Og endelig må jeg altså sige Basse, at en kommentar som "tror ikke man skal anskue fastejendom som investeringsobjekter mere" virkelig ærger mig. Jeg kan ikke lide det der "mere" som der afsluttes med. Det som er foregået på det danske boligmarked før 2008, og i Sverige i senere tid er ikke investering. Det er spekulation. Det er alle de som har spekuleret i boligprisstigninger, som har været kamikaze med den kredit de optog, som har behandlet boligen som kassekredit, som har været ude og købe bolig 2 og 3 alene fordi det tillod dem at optage mere gæld, og som har finansieret det hele med risikable lånetyper. Det er DEM som har båret ved til det bål som har lagt dansk økonomi i ruiner og som formentlig kommer til at koste 15-25 år med lavvækst. En regning som de ikke bare selv kommer til at betale. Det er ikke bare de ejendomsfirmaer som fik Amagerbanken til at krakke. Det er enhver privatperson som har forsøgt boligspekulation som bærer sin del af skylden også. Det er i min bog slet ikke synd for disse mennesker at læsset væltede. Hvorfor skulle der være en præmie for blind grådighed? I det mindste er de da endelig holdt op med at tale om "når krisen er slut...". ECB har varslet at rentestigninger i april er sandsynlige, og så med kort frekvens resten af året. Nationalbanken vil følge lige efter, og så får F1 lånerne et smæk. Claus Hjort har udtalt at de ikke får hjælp af staten denne gang, hvilket gør ham til min helt i denne uge. Når man tager en risiko kan man blive præmieret, men man kan også brænde nallerne. F1 lånerne har taget præmien de seneste par år, og jeg kommer til at græde meget tørre tårer når de begynder at ryge på tvang hen mod slutningen af året. Boligpriserne i Danmark er faldet 10% før året er omme er jeg næsten sikker på. Nå, men det her er åbenlyst noget jeg kan harcelere over i timevis. Jeg skal spare jer for yderligere rant.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Ejendomsmarkedet har jo gennem lang tid, holdt sig fri (delvis) fra at følge " LOV OM UDBUD OG EFTERSPØRGSEL, men været styret af andre faktorer, hvoraf enkelte er Købers mulighed for at låne penge til fast ejendom Visse spekulanters evne til at sælge fast ejendom til hinanden Første er nu blevet stærkt beskåret, og anden er forhåbentlig snart konkurs eller i spjældet for "kreativitet" Bankerne gentager vel ikke lånevillighed til den gruppe mere, så ville det være 3. gang, og så dumme er banker vel ikke. Ja, men når disse 2 -og givetvis andre faktorer ellimineres, er vi jo de,r hvor lov om udbud og efterspørgsel igen virker, med den konsekvens at boligmakedet nok vil stige, men kun med den alm stigning der kommer fra købekraft - lønstigning. I mange år fremover vil lønstigninger være begrænset, pga at vi vist har hentet glimrende lønstigninger gennem de seneste mange å.. Hvis vi skal have mere i løn, exporteres vore arbejdspladser bare. Lønnen vil alene kompensere, mere eler mindre, inflationen. Boligpriser vil altså udvikle positiv, men i en meget lavere takt, end vi har været vant til. Groftsagt vil boligprisen holde takt med lønudviklingen, altså kompensere for inflation. Boligen vil blive en værdi for familiernes trivsel og ikke et spekulationsobjekt. Nå, ,ja. Jeg havde nær glemt at sige " alt andet lige" Kors hvor jeg tror på den der "Lov om udbud og efterspørgsel" Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dumt og dumt, det ved jeg nu ikke. Mens jeg er en af dem der hælder til sortsyn så er det ikke sikkert jeg får ret. Men vi lever i usikre tider ja, og man må være forsigtig. Renterne stiger, inflationen stiger, priserne på mad og benzin stiger, skatten stiger formentlig også inden så længe, den svenske krones kurs stiger. Det eneste der egentlig ikke stiger nævneværdigt er lønningerne. Så derfor er det som ville være dumt på nuværende tidspunkt simpelthen at gå ud og spænde buen for hårdt. Det ville være dumt på to gennemsnitslønninger at gå ud og låne 3-4 millioner afdragsfrit og skaffe de sidste 15% med forbrugslån. For hvis huspriserne tager et dyk på 15-20%, så er man jo mere end en halv million short lige der. Det er jo derfor at de vil have man lægger 15% kontant. For at forhindre at køberne bliver teknisk insolvente. Så er det også vigtigt som Basse skriver at overveje hvor længe man skal sidde i boligen. Hvad med familieforøgelser, hvis sådan noget er planlagt indenfor de næste 5-7 år? Er der plads til det? Og endelig må jeg altså sige Basse, at en kommentar som "tror ikke man skal anskue fastejendom som investeringsobjekter mere" virkelig ærger mig. Jeg kan ikke lide det der "mere" som der afsluttes med. Det som er foregået på det danske boligmarked før 2008, og i Sverige i senere tid er ikke investering. Det er spekulation. Det er alle de som har spekuleret i boligprisstigninger, som har været kamikaze med den kredit de optog, som har behandlet boligen som kassekredit, som har været ude og købe bolig 2 og 3 alene fordi det tillod dem at optage mere gæld, og som har finansieret det hele med risikable lånetyper. Det er DEM som har båret ved til det bål som har lagt dansk økonomi i ruiner og som formentlig kommer til at koste 15-25 år med lavvækst. En regning som de ikke bare selv kommer til at betale. Det er ikke bare de ejendomsfirmaer som fik Amagerbanken til at krakke. Det er enhver privatperson som har forsøgt boligspekulation som bærer sin del af skylden også. Det er i min bog slet ikke synd for disse mennesker at læsset væltede. Hvorfor skulle der være en præmie for blind grådighed? I det mindste er de da endelig holdt op med at tale om "når krisen er slut...". ECB har varslet at rentestigninger i april er sandsynlige, og så med kort frekvens resten af året. Nationalbanken vil følge lige efter, og så får F1 lånerne et smæk. Claus Hjort har udtalt at de ikke får hjælp af staten denne gang, hvilket gør ham til min helt i denne uge. Når man tager en risiko kan man blive præmieret, men man kan også brænde nallerne. F1 lånerne har taget præmien de seneste par år, og jeg kommer til at græde meget tørre tårer når de begynder at ryge på tvang hen mod slutningen af året. Boligpriserne i Danmark er faldet 10% før året er omme er jeg næsten sikker på. Nå, men det her er åbenlyst noget jeg kan harcelere over i timevis. Jeg skal spare jer for yderligere rant.
:thumbup::thumbup: Analytiker: Bostadsrallyt är över http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=285310&rlt=0&pid=229285__ArticlePageProvider&epslanguage=sv "Danskarna flyr Malmö Den starka svenska kronan gör att danskar säljer och nästan inga nya flyttar till sverige. Bostadsrättspriserna i Malmö kommer att sjunka 15- 20% i år lasse"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det så godt nok drejet over på det danske boligmarked, men anyway: "Huspriserne vil stort set ikke stige de næste 25 år": http://borsen.dk/nyheder/privatoekonomi/artikel/200828/huset_er_blevet_en_daarlig_investering.html?rssid=privatoekonomi RKD plejer da ellers at være mere optimistiske end det. Kan det tænkes at de også er overoptimistiske denne gang? "Ifølge professoren er boligpriserne i OECD-landene gennemsnitligt blot faldet med 10 pct. siden toppen i 2007, og han vurderer, at boligpriserne på verdensplan fundamentalt set stadig er overvurderet med 20-30 pct.": http://epn.dk/brancher/finans/article2250339.ece Problemet er Thage, at priserne stadig er for høje i forhold til udviklingen i inflation og lønninger. Faktisk temmelig meget for høje. Hvis du lægger de to grafer ved siden af hinanden viser det at der er ubalance på boligmarkedet stadig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Endelig en der er værre til at sætte kommaer, end jeg er. Undskyld, FDHIN, jeg ku ikke lade være, selvom du nok er enige med mange i at " Problemet er Thage ..." "Problemet er Thage, at priserne stadig er for høje i forhold til udviklingen i inflation og lønninger. Faktisk temmelig meget for høje. Hvis du lægger de to grafer ved siden af hinanden viser det at der er ubalance på boligmarkedet stadig." [/b ]Vi er iøvrigt enige, for som jeg skriver: " Lov om udbud og Efterspørgsel er sat ud af kraft", men man kan bare ikke i længere tid, sætte en naturlov ud af kraft, så sker der nemlig en katastrofe og efterfølgende tilpasning - just det vi vil se over sommeren. Boligerne vil falde indtil der igen er balance. Jeg må indrømme at jeg selv tror på, hvad jeg siger. Jeg har lige solgt min lejlighed på under 1 uge til den første der så lejligheden, og til udbudsprisen. Jeg lejer fremover, ikke nødvendig af lyst, men vis mig en bank, der vil låne penge til en folkepensionist - jeg skal mindst lægge 50% på bordet, og det vil jeg ikke. Jeg lever trods alt af at min formue er investeret aktivt og ikke i mursten. Jeg har osse solgt MB Clk500 - til spotpris og købt Mazda istedet. Fornuftig mand, ikk? Han handler efter sin overbevisning. HMM det var en MX5 jeg købte, drengerøv er man da stadig lidt. Men det betyder nok på sigt " Farvel til Sverige" MX5 er på DK plader. Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så skal vi i den forbindelse vel også have gennemsnitskursen i SEK med: http://nationalbanken.statistikbank.dk/nbf/100249 For 2010 er den 78,1525 (2009: 70,1821; 2008: 77,7312; 2007: 80,5708)
når man ser på disse gennemsnitskurser kan man undre sig over ham den økonomiske ekspert der siger at bostadspriserne vil falde i malmö pga den høje krone. Den er altså kun 84-85 mod 80 i 2007 hvor mange flyttede over sundet. Jeg synes det er noget vrøvl og tror ikke på at priserne vil falde pga en lidt højere SEK, det er klart hvis den ryger op i 1,2 eller noget vildt i den retning, så vil det have en indvirkning. Dermed ikke sagt at boligpriser ikke vil falde af en anden grund. Jeg tror nu på vækst i Malmö og fortsatte flytninger fra danmark til skåne, i moderate mængder, da der stadig er forskel i prisniveauet på boliger og biler ALTID vil være billigere (eller i hvert fald indtil bilafgifter bliver standadiseret af EU, men det har MEGET lange udsigter eller andet i den retning). Hvis det var mig der stod i TSs situatiion, ville jeg købe fremfor at leje. Simpelthen fordi det somregel er bedre på langsigt af mange grunde som TS sikkert kender? Men man skal ikke købe med en forventning om en gevinst på kort sigt, men er man langsigtet og har IS i maven i de rigtige situationer, er der masser af muligheder for at lave gevinster på bostader. En er jo foreksempel valutaspekulationen når man arbejder i DK og dermed kan optage lån i DK eller SE i forskellige perioder. Kræver dog som sagt IS i maven og at man rammer rigtigt. Ellers bare køb et lækkert sted til dig og kæresten og tænk ikke så meget over økonomien (så længe det kører rundt).. :) God fornøjelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen, alt andet lige!! Basis i den model der bruges er "Home prices should therefore reflect the rents that tenants pay" Hvis det skulle være san,t ser man bort fra subsidiering af socialt byggeri. Overført til aktier, ville det betyde at aktier handledes til Indre værdi, og det gør hverken aktier eller boliger. En aktie og en bolig koster det nogen vil betale, og ikke det modelmagende økonomer regner sig frem til. MEN, derfor kan de da godt have ret. Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lavere forventninger til huspriser øst for Øresund: http://npinvestor.dk/nyheder/lavere-forventninger-til-huspriser-oest-for-oeresund-221882.aspx Ingves räntevapen börjar bita Allt färre använder sin bostad som bankomat för att bekosta kapitalvaror eller renoveringar. http://di.se/Default.aspx?pid=230066__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De evigt optimistiske mæglere tror på flade boligpriser under det kommende vigtige påskesalg af boliger.
Hehe - ja mæglerne har jo altid været gode til at komme med nogen "troværdige" bud på de fremtidige priser :lol: Gennem historien er der ikke nogen "asset bubble", som er endt med at priserne bare flader ud. De høje stigninger bliver afløst af store fald - dog vil illikviditeten i et boligmarked trække faldene i langdrag. Med hensyn til bobler har Warren Buffet udtalt ret præcist at dem som investerer under opbygningen af en boble er "de 3 i'er" i kronologisk rækkefølge: "the Innovators, the Immitators, and the Idiots". Jeg tror vi er meget tæt på det punkt, hvor den sidste idiot i Stockholm er fundet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej alle, Nu har jeg fulgt de, ofte, interessante debatter herinde et stykke tid og vil derfor forsøge mig med et spørgsmål herinde. Jeg flyttede til Malmø i August med min svenske kæreste og bor lige nu til leje på St. Knuts Torg. Problemet er vi bliver "smidt" ud til sommer, da lejeaftalen ikke kan forlænges, lovligt nok iøvrigt. Så intet brok der. Vi arbejder begge i Danmark, men har opbygget et herligt netværk i Malmø (som jeg sgu er kommet til at holde ret meget af) og vil nødigt flytte til København lige foreløbigt, måske senere. Nå men, mit/mine egentlige korte spørgsmål er egentlig omkring prisudviklingen i Malmø lige nu og hvordan man kan skaffe sig et pålideligt overblik over denne udvikling. Vi er kredit vurderet til lige under 3 mill., så vi overvejer at købe i dette leje. Jeg har googlet, læst indlæg her, set markedsstatistikker fra danske hjemmesider og lign. Men er det toppen vi ser nu? Og hvilke hjemmesider/personer kan man tage kontakt til for at danne sig et overblik eller få "prof" hjælp til markedsanalyse? Ejendomsmæglere er vel næppe upartiske? Vi overvejer at bo i den kommende lejlighed i en 5 års tid og vil egentlig bare undgå et for stort fald i priser (som alle andre :) ) Jeg/vi er førstegangekøbere, så det er et område hvor vi begge er på udebane! Lang smørre, undskyld, men tak for feedback. mvh. Sara & Thomas
For at svare kort på dit spørgsmål, så ville jeg klart leje lige nu. Når boblen så springer kan du jo shoppe rundt og købe lejlighed/hus til knaldtilbud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fastighetsbyrån: Priserne er fladet ud, liggetiden er øget og omsætningen er faldet. http://www.svd.se/naringsliv/trendbrott-pa-villamarknaden_6081049.svd http://www.dn.se/ekonomi/boprisrallyt-saktar-ned En ren tåreperser om Linda og Mikael som fik deres hus trods bolånetak og finanskrise, ved bundfornuftig opsparing og et godt timet hussalg i 2008. Linda og Mikael tror ikke der er en boligboble i Sverige. Det her er jo virkelig nyheder der rykker... Tak DN! http://www.dn.se/ekonomi/priserna-kommer-att-knata-upp SEB's boprisindikator siger at siger at svenskerne tror på stigende boligpriser i det kommende år (det er vist nok der Linda og Mikael kommer ind i billedet) http://di.se/Default.aspx?pid=232613__ArticlePageProvider&epslanguage=sv http://www.dn.se/ekonomi/fler-tror-pa-stigande-bostadspriser-1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites